Onko täällä ihmisiä jotka ovat huonoja nukkujia mutta käyvät silti töissä?
Itsellä tuntuu ettei unirytmi vain pysy koskaan normaalina. esim viikonloppuisin olen joskus niin väsynyt että saatan nukkua yli 10 tuntia, sitten taas maanantai yönä en saakaan unta kuin 5 tuntia kun nukuin viikonloppuna liikaa.. jotenkin noin se aina menee. Joskus taas pyörin sängyssä öisin jos on jotain märehdittävää tai murehdittavaa.
Kommentit (23)
Kyllä, onneksi teen kuitenkin sen verran stressitöntä ja rauhallista työtä ettei haittaa vaikkei olisi ihan täysin skarppina kokoajan. Uniongelmat ja väsymys ovat kyllä vähentyneet huomattavasti sen jälkeen kun lisäsi liikunnan määrää. Vielä pari vuotta sitten oli niin pahoja ongelmia nukkumisen kanssa että täytyi usein pysäyttää työauto lähimmälle parkkipaikalle ja ottaa pienet tehopäikkärit ettei aja ojaan, onneksi nykyään menee paremmin.
Mitäs luulet. Pakkohan se on töissä käydä.
Mä nousen joka ikinen aamu klo 5 ja yöllä herään usein tunnin välein, joskus vartin välein. Olen todella väsynyt.
Joo. Huonon nukkuja kannattaa yrittää herätä viikonloppuna suunnilleen samaan aikaan kuin viikolla, tai ainakaan ei kannata koko aamupäivää nukkua. Töissä on tietysti käytävä vaikka yöunet joskus jää katkonaisiksi tai lyhyikso.
Töitä on tehtävä. Muu aika menee jonkinlaisessa horroksessa. Päiväunillekaan en nukahda millään.
Sairastan kroonista insomniaa. En saa iltaisin unta millään. Nukun keskimäärin 4-5 tuntia yössä.
Pakkohan töissä on käydä. Ei ole vaihtoehtoja.
On.
Lähes joka viikko menee yksi työpäivä edellisen päivän silmillä.
Välillä mietin, miksi edes vaivaudun, mutta menen silti. Kotona on kuitenkin hankalampi pysyä hereillä, ja päivällä nukkumalla saan heittää hyvästi yöunille.
Tällä tyylillä tuskin tarvitsee eläkeikää nähdä.
Täällä kanssa huono nukkuja, teinistä asti. Kotona käytössä tiukka "unihygienia" eli rutiinit: ei kofeiinia, ei mitään liian stimuloivaa klo 15 jälkeen, meditointi sängyssä, äänikirjan kuuntelu. Ja silti nukahtaminen saattaa kestää tuntikausia mutta olen oppinut irti sen aiheuttamasta stressistä, se kesti kauan. Toinen ongelma on heräily, saatan herätä vartin välein. Mutta näillä mennään.
Jos olen reissussa niin käytän unilääkettä, ei tule uni millään kuin omassa sängyssä ja sielläkin huonosti.
Ihanaa tai ihanan kamalaa että löytyy kohtalotovereita. Koko ikäni olllut huono nukkuja, jos tai kun herään aamuyöstä en saa enää unta. On käyty lääkärillä ja kokeiltu kaikenlaista ei auta. Aikaiset aamut on kaikkein pahimpia kun jää unet pariin tuntiin. Jouduin lopettamaan yhden muuten ihan kivan työnkin tästä syystä.
Koko työelämän ajan olen nukkunut enemmän tai vähemmän huonosti, vuorotyö sekoitti lopullisesti nukkumisen. Töissä on pakko silti käydä ja en ole huonon nukkumisen vuoksi ollut päivääkään töistä pois. Nukun työpäivien öinä max 5-6 tuntia aina. Työni olen saanut tehtyä siitä huolimatta ongelmitta.
Väsyneimpinä päivinä joudun ottamaan päiväunet töiden jälkeen.
Aina. Eikä mulle sovi päivätyö jossa herätään joka aamu samaan aikaan ja siksi olenkin hankkiutunut vuorotyöhön jossa saan edes nukkua luontaisen rytmini mukaisesti. Vuosia yritin pakottaa itseäni menemään nukkumaan viimeistään klo 23 ja luovutin koska kaikesta väsymyksestä huolimatta heräsin aina 3-4.
Olen ja teen vuorotyötä, 28v työhistoriaa
Mullakin on ollut nukkumisongelmia teini-iästä asti, mutta 40 vuotta täytettyäni homma meni aivan mahdottomaksi. Jatkuvaa heräilyä, heräilyä aamuyöstä, vaikeuksia nukahtaa ja viime aikoina kokonaisia valvottuja öitä parinakin yönä yhteenmenoon. Lääkkeet tuovat avun, mutta ei niitä voi käyttää kuin satunnaisesti.
Pakkohan sinne töihin on mennä. Välillä valvotun yön jälkeen olo on kuin olisi lievässä humalatilassa. Töitä pystyn jonkun verran järjestelemään niin, että pahimmassa tokkurassa teen kaikista simppeleimpiä rutiinihommia. Voin pitää myös etäpäiviä.
Päiväunia en osaa nukkua, kahvin juonti on minimoitu eikä enää klo 14 jälkeen, liikun väsyttääkseni itseäni, lopetan ruudun tuijottamisen ajoissa ja alan lukea. Lopputulos ei ole sen kummempi.
Aika usein yöunet jää 3-4 tuntiin jos pitää herätä jo klo 3 yöllä. En vaan pääse aiemmin nukkumaan, kun on muutakin elämää. Nukun sitten päivällä pienet päiväunet.
Työ on vuorotyötä, eli voi olla vain yksi vapaa, ja vaikkapa tuo aikainen aamuvuoro muuttuu iltavuoroksi, joka kestää kello 2 asti yöllä.
Siihen on tottunut. Tämä ala on sellainen, välillä väsyttää enemmän,joskus vähemmän. Työ on tarkkuutta vaativaa, ja siinä on todella syytä olla hereillä ja hyvässä henkisessä kunnossa.
Kyllä ja monella 50+ v. työkaverilla on sama tilanne.
Kyllä käyn töissä ja teen aktiivisesti töitä hyvän yöunen eteen. Herään arkisin 6.20 ja viikonloppuisin viimeistään 8.20. Ei kahvia klo 12 jälkeen, ei nettiä, puhelinta, kotitöitä tai tv:tä klo 21 jälkeen. Luen ennen nukkumaanmenoa. Klo 22.15 menen nukkumaan.
Pimeysverhot, korvatulpat, viileä makuuhuone, tarvittaessa silmälaput käytössä. Havandun aamuyöllä, jos juon kahvia iltapäivällä. Eli kahvi vaikuttaa aamuyön uneen.
Alan heräilemään yleensä ennen herätystä.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs luulet. Pakkohan se on töissä käydä.
Bingo !!
Pitääkö töissä olla hyvä nukkuja?
Yöstä riippuen 5-8 tuntia. Herään kyllä joka yö noin kello 4, mutta saan vielä nukuttua sen jälkeen tunnin. Viikonloppuna nukun vähän enemmän. Herään viikonloppuisin kello 8-9. Sunnuntai-maanantai yö on aina sen 5 tuntia, koska viikonloppuna nukun enemmän ja eihän se sitten sunnuntai-iltana väsytä yhtään. Tiistai-Perjantai yöunet pitenee loppuviikkoa kohden. Tietokone kiinni 2 tuntia ennen oletettua nukahtamisaikaa ja ei mitään urheilua kello 19 jälkeen. Kahvia juon vain aamuisin.