MAALISmasujen tiistai
Kommentit (49)
Aloin taas pitkästä aikaa lueskelemaan teidän kirjoituksia. En tiedä mihin kaikki aika oikein katoaa, kun ei ole oikein kerennyt koneelle. No pyykkiä, siivousta yms. tuntuu riittävän joka päivälle yllin kyllin ja levähtääkin pitää muistaa välillä.
Minä aikakin olen jo lopen kyllästynyt tähän köntysoloon. Nämä viimeiset viikot ovat minusta olleet aina tukalia. Supisteleekin jonkin verran ja illalla on alakerta ihan sen tuntoinen kuin tipahtaisi kokonaan. Yöt laukataan pisulla tai muuten vaan hereillä. Tässä vaiheessa raskautta minä en ainakaan ole enää kovin kukkeimmillani. Päin vastoin olen välillä aika kireänä. Jospa se tästä, kunhan vauva syntyy.
Minä muuten jo laittelin vauvan pedinkin valmiiksi ja olen pessyt ja laskuttanut vaatteetkin. Laukkua en sentään laitokselle ole pakannut vielä, mutta pitäs varmaan sitäkin kohta miettiä. Eihän tässä paljon olis jäljellä, vajaa kuukausi. Toivon niin hartaasti, että syntyis pikkusen etuajassa. Mulla olis huomenna lääkärin neuvola. Saa nähdä mitä siellä tuumataan.
Ulkoilemaan ei ole tarvinnut paljon kirmailla. Aamulla oli semmoset rapiat 34 astetta pakkasta. Mutta toivotaan kaunista kevättä, jotta pääsemme kaikki vuvojen kanssa ulkoilemaan ja nauttimaan auringon lämmöstä. Hyvää päivän jatkoa kaikille!
äitiliini74 rv 36+2
Täällä oli jo keskustelua tosta pöristelyaiheesta ihan erikseen, tässä linkkiä:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=9523249&p=4&tmode=1&smode…
Mulla on ainakin tota ja on kyllä hurjan hassu tunne. (Tai ei mulla, mutta.. ;) )
Papu
pööh täällä " taas" .....hyvin harvoin mutta sinnikkäästi =). Aikasemmin jo kyselin jotain kivoja " vauva syntynyt" -runoja,värssyjä yms. ja ihan kivija ehdotuksia tulikin,kiitos:D. Muistaako/tietääkö kukaan sitä värssyä jossa sanotaan jotain että: nyt salaisuuden sulle kuiskata voin meille poika/tyttö syntynyt on...tai jotain sinne päin. Kovin kiitollinen olisin jos vaan joku tän tietää,musta sen on hirmusen herttanen=).
kiiiiiitooooos etukäteen!!!
Pööh 33+5
I am back...kärsikää kurjat!! :) hehehehehee njoo, olipahan reissu, jos ei muuta niin rahaa sain kulumaan ihan sillee helposti, ei tehny yhtään tiukkaakaan..ois menny paljo enempikin kun vaan olis.
SANDI;
Kummaa..millon sä lähetit sen hakemuksen? Kun mulla on se oikee la kans 11.3 ja sain päätöksen jo viime kuussa..ja tammikuussa ne toimistolta sen Kelaan postittikin..eli ihan parissa vkossa tuli. Ilmeisesti riippuu ihan konttorista miten nopsaan käsittelevät.
DUMLE;
Jooh, mä bongasin ne liivit, ja ostin yhet..sovitin omien rintsikoitten päälle ni tuli vähä reilut, ja ainaki tuntuvat joustavan aika hyvin. Siel oli niitä jotain 9,90e liivejä kans mut ne oli jotain ihan kamalaa...voiko sellasia edes olla! Hyi hirvitys.
Ähämäsäkutti..mullapa alkaakin olla kaikki kasassa..apteekkireisua vaille valmista i think so.
Mä en saanu ees autoraasua sinne halliin kun mokoma oli täys (siis halli, ei auto), ja raasu joutu seisomaan pihalla kun meikäläinen shoppaa..löysin myllymuksujen kangasvaippojakin alesta..puoleen hintaan oli vaippakuoret ja imut, pitihän niitä sitte kuoria pari ostaa.
Sitte sain älynväläyksen ja hurruutin lastentarvikkeeseen - ei ois pitäny mennä - ajattelin ostaa vaan niitä näpsyjä, niitä millä saa harsovaipan näppärästi kiinni...ja sitte piti bongata semmone hoitolaukku, siitä tuliki ongelma kun mietin ottaako reppu-mallisen vai olkalaukun..otin repun kun toiveena olis saada itsensä aktivoitua kantoliinan käyttöön ja muutenkin kun enempi tykkään repuista..ja sitte mä löysin semmosen Ruskovillan ihanan esitteen (mainos, mutta muuten asiallinen) " Villavauva, onnellinen vauva" - Opas luonnonmukaiseen ja lempeään vauvanhoitoon sekä vaippatalouteen. Sieltä löyty kaiken maailman ihanaisia kapalointiohjeita sun muita...joopas, arvatkaa vaan muistanko mitään noista kun muksu syntyy..todennäkösesti kaikki " suunnitelmat" menee uusiks ja mikään ei toimi mitä ajattelin..no, mut kiva haaveilla :)
Njaah..ajuri vaatii ulkoilua, sillä ei toi järki paljo päätä pakota. Kai se on vietävä kaikkine takkeineen tohon pihalle toteamaan että kylmä on..
Taptap..jättää aavistuksen tilaa muillekin..ehkä
Meillä kun on nyt niin äärimmäisen hiljaista, kaks lapsukaista on mummin tykönä ja vanhin vain kotona. Iskä lähti uimaan joten meillä on laatuaikaa nyt.
MEillä oli tänä aamuna -35 astetta pakkasta ja nytkin on edelleen -25, joten kyllä sitä riittää. Aivan ihanan näköistä on tuolla ulkona, kun aurinko paistaa niin kauniisti. Mutta ulkoileminen meiltä kyllä tänään jää, kun tuo pakkanen on niin raaka. Kävin hammashoitajalla aamulla lapsen kanssa ja hän valitteli, että ottaa henkeen se kova pakkanen.Astma lasta alkoi yskittämään.
Yöt ovat menneet kohtalaisen hyvin, vessassa käyn kerran tai en laisinkaan. Itseasiassa silloin kun odotin kaksosia ei minun tarvinnut käydä kuin kerran vessassa.Mulla on todellinen seurapiiri rakko.Vaikka vauveli nyt painaa tosi paljon tuonne virtsarakon tienoille ja tuntuu pahalta, mutta ei minun kuitenkaan tarvitse mennä vessaan. Mutta se on totta, että me kaikki olemme erillaisia yksilöitä.Mulla on yks kaveri joka käy joka yö vessassa ainakin kerran, eikä tosiaankaan ole raskaana, eikä hänellä ole vielä lapsia.
Pitäs keksiä jotain kevyttä iltaruokaa, mutta ei oikein sytytä tällä hetkellä. Itse voisin syödä appelsiiniä ja mandariiniä vaikka kilo tolkulla ja korvata sen iltaruuan niillä kokonaan. Mutta se ei oikein sovellu lapsille. Jotka söisivät oikeastaan kokoajan. Ilmeisesti se kuluttaminen on niin suurta, että kokoajan pitää tankata.No toisaalta olen äärimmäisen onnelinen, että nuo lapset syö kaiken mitä niille tarjoaa ja kunnon annokset. Olisi se kamalaa jos joka päivä pitäisi tapella 3 lapsen kanssa syömisestä.
Sairaalakassia en ajatellut pakkaavani vielä aikoihin, aikaisempienkin kohdalla olen sitten ennen lähtöä ottanut reppuun mitä tarvitsen ja voihan se mies tuoda sitten tarvittaessa jotain, jos puuttuu.Mulla ei ainakaan ole tarkoitus jäädä asumaan sairaalaan jollei vauvalla tai minulla ole jotain sellaista, että se vaatii sairaalassa oloa.Esikoisen synnyttyä sunnuntaina lähdimme sairaalasta tiistaina ja kaksosten syntyessä perjantaina(sektiolla) pääsimme kotiin maanantaina, tosin olisin halunnut lähteä jo sunnuntaina.
Pitäsköhän heittäytyä vähäksi aikaa sohvalle ja lukea vähän päivän lehtiä ja nauttia tästä hiljaisuudesta joka meillä vallitsee......
Kaksosmamma1 rv 34+5
Huomasitteko, että titsikin oli saanut pikkuprinsessan! Paljon onnea koko perheelle!!
Hurjaa kun toisilla on menossa jo 36+ viikot, itsellä kun on vasta 33+, seuraavia uutisia siis täällä jo odotellaan niiltä joilla on jo tarpeeksi viikkoja kasassa!
Tietääkö kukaan OIKEESTI, että miks vesi on niin haluttua? Siis miks janottaa KOKO ajan ja sitä vettä vaan menee litratolkulla?? Kyllä kait siihen on joku looginen syykin? MASULI??LEANNA??PUNKELI??ZELDA?? (Jotenkin siis vaan sellai tunne, että teiltä on aina hyvä kysyä näistä, kun tiedätte kuitenkin.. ;) )
Mä en tiedä, ei pää raksuta, mut ois hauska tietää. :) Tää kun on kuitenkin tullut vasta tässä viimesen parin viikon aikana niin on silleen uus juttu. Vaikkakin paskin puoli on se jatkuva veskissä juokseminen.
Papu, the palstaterrori # II (eli TAPIN jälkeen.. =D )
PAPU;
Saanks mä veikata syytä? Veikkaan vaikken saiskaan.
Eiks lapsivesi vaihdu kerran 3ssa tunnissa, näin olin jostain lukevinani. Eli kun sitä johonkin katoaa niin täytyy kai juoda ihan hirmusti että se nestevaje korjaantuu. Näin mä ainaki veikkaan, ja näillä viikoillahan (ja kai vähän aiemminkin) on lapsiveden määrä suurimmillaan, eli vaihtuvuuskin on huippuluokkaa. Jostainhan sitä vettä on sinne mentävä..jotta sen voi sitte taas käydä vessassa poistamassa :)
T..
Mitä muut edellä, niin minä perässä... Pitäähän munkin vähän terrorisoida täällä taas!!
Papu: Et todellakaan ole ainoa ketä janottaa ihan jatkuvasti!! Mä juon vettä varmaan kolmisen litraa päivässä ja välillä sekään ei riitä. Mä olen huomannut, että ihan tavallinen kraanavesi on ehdottomasti paras janojuoma. Mä taidan olla myös todellinen Maija-maitoparta... Mieskin nauraa mulle kun kittaan sitä kuin pienet lapset. :) Ja mun maidon juonti ei ole mitään halpaa, sillä mä voin juoda raskausaikana ainoastaan laktoositonta maitojuomaa (hyla-maidosta nousee sokeriarvot pilviin)!! No juominenhan on hyvä kikka vähentää turvotusta... :)
Tappert: Sä näköjään jo ostitkin yhdet imetysliivit, mutta niitähän pitää olla monet...:) Jotenka käy KappAhlissa!! Sieltä saa todella hyvän mallisia imetysliivejä ja hintaakaan ei ole kuin 16.90...
Siitä harsoviritelmästä vaunuihin... En mä muuten laittaisi sitä harsoa näinkään kovilla pakkasilla, jos ei tuo poika olisi nuhainen ja yskäinen. Tuo pakkasilma on kuitenkin niin kuiva ja raaka, niin helpottaa vähän pojan hengittämistä. Ilman harsoa hän yskii koko ajan... Hänen yskä on vielä vähän sellaista kuivan puoleista, joten sen takia...
Mutta nyt ajattelin vetäistä yhden pullan napaan!! Jälleen kerran...
Hanna
Papuko siellä hilluu veden juonnin kanssa :)
Minä en tiedä mitään loogista syytä janoon mutta itselläni on aamulla niin tuhannen kuiva ja limainen kurkku jotta aamut on aloitettava isolla lasillisella jäävettä.
Mittasin yksi päivä miten paljon juon ja sinä päivänä meni yli 3 litraa! Ja ihan kevyesti. Edelleen jyrsin niitä jääpaloja ja mun ehdoton favorit on tunkea ensin iso lasi täyteen jääpaloja ja perään vettä sen verran kuin mahtuu. Sitten rouskuttelen jäitä kaikkien perheenjäsenten iloksi :)
Olen riippuvainen jääpaloista, tunnustetaan se nyt tässä.
Ja tietysti pissattaa kahta enemmän kun juo paljon mutta minkäs teet. Tuleepahan kuona-aineet nopeammin pois ja jospa se auttaisi tuohon turvotukseenkin. Ehkä...
Zeldatar
No onhan tuossa TAPPI jo jotain logiikkaa. Mut mistä kautta se lapsivesi kiertää? Napanuoraa pitkinkö uutta sisään ja vanhaa ulos? Tää on nyt niin jännä juttu, et pitää alkaa tutkia asiaa ihan todenteolla. Onpahan jotain tekemistä tänään. :D
Ja maidonjuonnista.. Tulee se kalliiks ihan tavallinen kevytmaitokin. Mä en normisti edes juo maitoa pahemmin ja nyt saatan juoda litran ihan siitä ilosta, että janottaa ja se maistuu muka hyvälle. :D
Mitenköhän sekasin tässä mahtaa vielä mennä näiden viimesten viikkojen aikana!?!?
P
Sinähän se oot niitä jääpaloja rouskinu jo kuukaustolkulla. Ei vieläkään kyllästytä? :D
Joo, no mulla on iltasin se pahin jano. Eli jos aamusta alkaen juo sen kaks-kolme litraa niin sit nukkumaan mennessä on kamala jano (jolloin tietysti ei siis oo mitään järkeä juoda) ja sitä sitten taistelee itsensä kanssa.
Yöllisillä veskireissuilla on pakko käydä ottamassa aina muutama huikka. Jäinen kraanavesi on kyllä ihan hitti! :)
P
Niin... minä vaan rouskuttelen jääpaloja. Olen tosiaan jyrsinyt niitä jo monta kuukautta. Se himo taisi alkaa joskus ennen raskauden puoltaväliä eikä todellakaan kyllästytä. En saata ymmärtää miten ne ovat niin hyviä =)
Mulla on lasillinen jäitä aina ruuan kanssa ja muulloinkin. Juon/syön jääpaloja sellaiset kevyet 10 lasillista päivässä. Hulluko? Ehkä ;)
Z
Koko päivä ollut tuskainen ja aamulla oli vielä pojan muskari. Vauva liikkuu nytkin kovasti ja koko ajan SATTUU!!! Mikähän tästä vielä kehittyy? Vein varmuuden vuoksi vauvan vaatteet äsken alakertaan vaatehuoneesta ja pistin esikon uuden peiton ulos tuulettumaan. Onneksi sain haettua kottikärryllisen puita iltapäivällä, kun olo oli parempi.
Kirjoitin muuten eilen, että laitoin jo vähän tavaraa sairaalakassiin, vaikka viimeksi tein sen vasta 41+ viikolla. Naureskelin samalla, että mistä mahtaa olla kysymys. Ei naurata enää :/
Asiasta kuudenteen. Tiskikone on nyt kotona, mutta asennusta vaille. Samoin uusi jääviileä on kotona ja tänään laitoin sinne tavarat paikalleen. On se hieno ja valokin niin kirkas, että jo vain näkee nitä on suuhunsa laittamassa. On nyt törsäilty oikein kunnolla, kun hankittiin ne tuplatkin vielä uutena samaan konkurssiin :) No, äitini maksoi kyllä sen tiskarin minulle ja mieheni maksoi sen kauppaan. Sain siis 30-lahjaksi sekä tiskarin että rahat. Ei hullumpaa.
Aah. Vatsa rauhoittui vähän. Voi taas jo hengittää ;)
Ei maar. Täytyisi pestä turvakaukalon päällinen. On kyllä pesun jäljiltä, mutta niin paksussa pölyssä, ettei taida tuuletus auttaa. Ja nyt supistaa taas...
Parempaa oloa muille toivoen,
rouva ja vatsa 35+5
Täällä maistuu kans noi jäänpalat!! Ultrassa näky semmonen aavistuksen yli 3 kilonen ja tosi pitkäjalkanen " pikkuvauva" . Kuulemma vielä kilo ainaski taitaa tulla ennen syntymää eli varmaan käynnistellään LA:na jos ei synny ennen sitä... Loput viikot ilman sokeria pitäs pärjätä. Mites muiden painoarviot vai onko arvioitu lähiaikoina? Ja paikat auki kahdelle sormelle ja kaulaa jäljellä sentti, jospa tulis ulos aikasemmin.
tanja-77 & 36+
TANJA;
Mulla on painoarvio; rv34+2 oli n.2,4kg - syntymäpainoks ei arvioinu mitää..liekö reilu 3,5kg lähellä. Jag vet inte..
PAPU;
En mä nyt niin viisas ole että tietäsin mistä se vesi sinne kohtuun menee..mut saahan se muksu siellä yksiössään ruokaakin, eikä sitäkään kukaan sellasenaan sinne työnnä ->tyyliin " rouskutapa omppua tosta vähän navan-reijästä että kasvat" ..hmm, ja jostainhan se muksu on vertakin saanu, jos kerran äidin ja lapsen veri ei sekotu niin...jostain se houdini senki vetää..ehkä se verihana on siinä vesiraanan vieressä..ja poistoputki on sitte tuolla ihan alhaalla..mielenkiintosta, täytyyki vähän googlettaa taas :P
Tilpitappi tippitappi
Löytykö sieltä Googlesta jottain? Mä etin ruokaohjeita. Lupasin miehelle, että joku päivä syyään jotain ihan uusia herkkuja. Taikka siis lähinnä jotai mitä ei joka päivä syyä ja oikein sitten herkutellaan. En vaan siis osaa päättää, että mitä se herkku ois. Ahvenfileitä tekis mieli laittaa ja siihen jotain perunaröstejä kaveriks, mut on vähän auki taas tää.. Ideoita??
Papu
möhköfantti tais kärsiä pahastaolosta rautatbl jälkeen? mihin aikaan olet aina ottanut sen? minä syön obsidania ja otan aina just ennen nukkumaanmenoa, eikä mitään oireita ole ollut! mun maha ei juurikaan yleensä tykkää tableteista ja esim ladyvita plus, jonka otan aamulla, yrittää aiheuttaa aina öklötystä...
möhkis tais mainita myös alaosan vihlaisusta... mulla on jo pidempään vauva kaivellut sormillaan (tai jotain) mua niin, että luulis papa-näytettä otettavan! se nimittäin tuntuu just samalta kipakalta vihlaisulta. tämä vauvan tekeminen kestää vain hetkisen pidempään. AI-AI-AI!
jollakin oli samba-karnevaalit masussa. minun karnevaalini ovat jatkuneet kauan, varmaan siitälähtien kun liikkeet alkoivat tuntua :) esikoisen aikana oli sama homma. kaksi ystävääni odotti samoilla viikoilla vauvojaa. mahoja silloin kun verrattiin, oli minun mahani vauhdikkain ja sama meno jatkui synymän jälkeen -nyt jo neljättä vuotta :)))
samanlainen elohopea on nytkin mahassa... ei hetken rauhaa. nytkin mahassa on varsinainen mustekala, kaikki lonkerot yhtäaikaa liikkeellä. ulos se reppana yrittää mahan läpi tulla :)
nyt tulee vieraita, anniliinu
Duppis: Ihanaa kun poika on kasvanut niin hienosti, pian on oikku mies jo teillä kotona:)
Kashmir: Nyt ihan iisisti siellä, koitat pitää jalat ristissä maaliskuulle, ja ainakin nyt muutaman viikon, ettei tartte lähteä helsinkiin asti synnyttämään.
Raisa: Toivottavasti sun verenpaineet pysyy sopivissa lukemissa, ja jos sulla ei muita vaivoja ole, niin voihan olla ett selviät pelkällä verenpainelääkityksellä eikä tarvii sairaalassa makoilla.
Leanna: Vomia sinne sairastuvalle, ihanaa jos pääset itse vähän tuulettumaan, kun mies tulee vahdinvaihtoon.
( . ) Masussa möyritään tasaiseen tahtiin, supistuksia tulee säännöllisen epäsäännöllisesti, ja välillä ihan kipakoitakin. Mut ei niin kipeitä, ett näillä sýnnytystä vielä tarvii miettiä. Vauva tuntuu siltä kuin olisi jo tosi alhaalla, ainakin illalla sängyssä kun oikeen pyörii, tuntuu ett painaa niin kovin tuonne alapäähän. No huomenna neuvola, sittenhän sen kuulee onko terveydenhoitaja samaa mieltä:)
Tänään kävin kampaajalla, ja on niin ihanaa kun hiukset on taas järjestyksessä, ja kulmat ja ripset värjättiin siinä samalla. Ja eikä tarvinnut kuin kerran käydä vessassa välillä :)
Mut nyt täytyy mennä tekemään eestin läksyt, ettei jää taas viime tinkaan...
Petriina rv 35+1