Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tein ansan banaanikärpäsille, mutta eihän ne pirulaiset mene sinne

Vierailija
05.08.2024 |

Laitoin tyhjään roskapussiin banaanin kuoret. Ne ei vaan mene sinne. Kaikkea olen kokeillut, mutta silti niitä pörrää keittiössä. Tiskipöydän pidän tyhjänä ja puhtaana, mutta niitä on kumminkin joka paikassa. Pitääkö tässä nyt menettää hermonsa?

Kommentit (64)

Vierailija
21/64 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä saan pikkukärpäset pois perinteisellä vesilasiansalla. Se tehdään näin: lasiin tai purkkiin vettä,  käsitiskiainetta, etikkaa ja pala jotain hedelmäistä esim just banaaninkuorta. Toimii, mutta ei ole minun keksimä. Saanko silti nopelin? 

Nyt kävin laittamassa purkkiin vettä, käsitiskiainetta, etikkaa ja banaaninkuorta. Jos se toimii, saat sen nobelin. 

Olen eri, mutta vielä se muovikelmu päälle ja siihen pieniä reikiä. En tarvi nobelia

Vierailija
22/64 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otat juomalasin kaadat sinne jonkin verran punaviiniä (marjamehukin käy, mutta toimii huonommin) Lisää tilkka punaviini etikkaa. Pingota elmu-kelmu juomalasin päälle. Tökkää keskelle pieni alku reikä vaikka lyijykynällä tai saksen kärjillä.

Tee a4 paperista pieni tiukka suppilo teippaa se kiinni että pysyy kasassa ja leikkaa kärki niin että siinä on max 5mm (3mm on paras) reikä ja leikkaa sitten suppilon leveämpi pää lyhyemmäksi niin että koko suppilo on noin 10cm mittainen.

Työnnä nyt suppilo elmu-kelmuun tekemästäsi reiästä niin että suppilon pää melkein koskettaa viiniä.

Ja TADAA, sinulla on sellainen ansa että ei ole banaanikärpäsiä parin päivän päästä ollenkaan. Sinne menee niitä niin paljon että koko viini puuroutuu ja joudut sen luultavimmin vaihtamaan parin päivän päästä.

Ps. jos tämä ei toimi niin minä tulen käsin tappamaan ne kotoasi 🙂

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/64 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtee muutamassa päivässä sillä kun et jätä pöydälle mitään mihin ne kärpäset voisi mennä. Sitten ota imuri ja sinne imuroit ne kärpäset. Joka kerta imuriin kun niitä näkyy. Oon tehnyt noin aina eikä imuriin ole koskaan pesiytynyt mitään. Ei ne siellä pölypussissa elä eikä lisäänny. Nykyään en osta hedelmiö jos niissä pörrää kärpäsiä jo kaupassa ja hedelmien pesu (myös banaanit ja muut kuorittavat) auttaa.

Vierailija
24/64 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avasin makkarin ikkunan ja ikkunoiden väliin ilmavirran mukana tuli pieni yöperhosen näköinen otus, tummanruskea. En uskalla enää avata ikkunaa ja en tiedä mitä tehdä. Se tulee sisälle jos sen ikkunan avaa taas ja en saa sitä ulos. Kerrostalossa on paineistettu systeemi. Panico.

onko teillä suljetulla osastolla avattavat ikkunat?

Vierailija
25/64 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nobelin saat, jos oikeasti keksit sellaisen ansan, mihin banaanikärpänen menee. 

Lasiin valkoviinietikkaa sentti pari, pari tippaa tiskiainetta ja vettä - sekoita. Sitten päälle kelmua, johon teet reikiä. Vaihda parin päivän välein - tällä ansalla sain tapettua banaanikärpäset. 

Nobelia odotellessa 😁

Kannattaa vielä ottaa se kelmu pois. Se vain hidastaa kärpästen menoa ansaan.

Kelmun takia ne ei pääse pois. Jostain syystä vain osa menee sinne nesteeseen, osa vaan hengaa ylhäällä.

Vierailija
26/64 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä laitoin appelsiininkuoria pussiin ja lähes kaikki menivät pussiin. Haarukalla pistelin reikiä pussiin.

Vierailija
27/64 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avasin makkarin ikkunan ja ikkunoiden väliin ilmavirran mukana tuli pieni yöperhosen näköinen otus, tummanruskea. En uskalla enää avata ikkunaa ja en tiedä mitä tehdä. Se tulee sisälle jos sen ikkunan avaa taas ja en saa sitä ulos. Kerrostalossa on paineistettu systeemi. Panico.

Tämä on jännä, miksi ne yöperhoset ovat pelottavia, mutta muut perhoset ihania. :D

Vierailija
28/64 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varsinainen cityvihreä.

Vierailija
29/64 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ei varsinaisesti ollut ansa, vaan ruokit niitä. Ansa on sellainen, mihin se kärpänen jää ja kuolee. Esim mehua ja tiskiainetta astiaan.

Vierailija
30/64 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aspartaamilla makeutettua mehutiivistettä lasiin ja voi laittaa pienen määrän pesuainetta sekaan jos haluaa. Se riittää. Tämän ohjeen bongasin jostain lehdestä. Mehutiivisteen makea haju saa banaanikärpäset lentämään kuppiin. Aspartaami on näille ötököille myrkkyä. Syytä en muista miksi näin. Pesuaine poistaa pintajännityksen. Kokeiltu ja hyväksi havaittu.

Vierailija
31/64 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus aikoja sitten nuorena omakotitalossa asuessa vein kuistille mehumaijan, jossa oli ne marjanperskeet mehun keiton jälkeen. En edes tiennyt banaanikärpäsistä, mutta jonkun ajan päästä kuistin pylväät ja kaide oli ihan mustanaan niitä kärpäsiä. Jos olisi ollut kamera niin kuvan olisin ottanut.

Vierailija
32/64 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On monta neuvojaa ja monta neuvoa. Kertokaa, jos joku toimii.

Vierailija
33/64 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä tuosta paljon ole vaivaa, jos itse kokeilee. Googlettamalla löytyy.

Vierailija
34/64 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä aloitus pääsee varmaan ip-lehden valittuinhin Vauva.fi -aloituksiin.

Vierailija
35/64 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaljaa, mehua tai viiniä astiaan ja muutama tippa astianpesuainetta. Sekä vie roskat.

Vierailija
36/64 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä syksyiset kärpäset eivät ole banaanikärpäsiä eli mikään kikka ei auta. Kuolevat kun tulee ekat pakkaset.

Vierailija
37/64 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä toimii aina:

Jokin makea mehu(maustettu energiajuoma käy myös) + käsitiskiaine + omenaviinietikkaa kippoon, muovikelmu päälle, keskelle muutama reikä niin kaikki kärpäset lähtee. 

Tuo siis ihan oikeasti toimii. Mulle on taas tullut banaanikärpäsiä ja aion laittaa sitä taas tänään, pitää vaan käydä ostamassa joku makea mehu että se toimii tehokkaasti.

Lähtee kaikki banaanikärpäset 1-2 päivän aikana kunhan on bioastiat siistit eikä ole avonaisia roskapusseja jossa ruokajätettä tai likaisia astioita lojumassa. 

Vierailija
38/64 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä saan pikkukärpäset pois perinteisellä vesilasiansalla. Se tehdään näin: lasiin tai purkkiin vettä,  käsitiskiainetta, etikkaa ja pala jotain hedelmäistä esim just banaaninkuorta. Toimii, mutta ei ole minun keksimä. Saanko silti nopelin? 

Minä laitoin tuohon hedelmän sijaan lorauksen vaahterasiirappia, tavallinenkin kävisi. Illalla ansa, aamulla hukkuneita ! Toimii.

Vierailija
39/64 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus aikoja sitten nuorena omakotitalossa asuessa vein kuistille mehumaijan, jossa oli ne marjanperskeet mehun keiton jälkeen. En edes tiennyt banaanikärpäsistä, mutta jonkun ajan päästä kuistin pylväät ja kaide oli ihan mustanaan niitä kärpäsiä. Jos olisi ollut kamera niin kuvan olisin ottanut.

Toin mökiltä jätesäkillisen oluttölkkejä. Eivät odottaneet kauankaan palautukseen vientiä. Palautusautomaatilla jätesäkistä pöllähti sellainen banaanikärpästen parvi, että hävetti.

Vierailija
40/64 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Imurointi yksi keino.

Sitäkin kokeilin ja tottahan niitä sinne imuriin menee, mutta lisää vaan tulee jostain.

- ap

Se "jostain" on sieltä jätesäkistä jossa lojutat niitä banaaninkuoria.