Mitkä ammatit ansaitsevat saada 6000e/kk julkisella sektorilla
Saan 6300e kk palkkaa julkisella sektorilla.En sano ammattiani (joka ei ole lääkäri, hammaslääkäri, insinööri, päällikkö). Mitkä julkisen puolen ammatit ansaitsevat saada 6 tonnin palkan sinun mielestäsi?
Kommentit (86)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Julkisella puolella on se ongelma, että - toisin kuin yksityisellä - palkka nousee työvuosien mukaan riiippumatta työnkuvan tai osaamisen muutoksista. Kuitenkin jo rekrytointivaiheessa palkan pitäisi olla kilpailukykyinen yksityiseen verrattuna.
Jep. Minä olen hyvinvointialueella töissä ja sain 5 vuoden ikälisän, se teki noin 70€ nettona kuussa, ja seuraava tulee kun 10 vuotta tulee täyteen, ja se onkin sitten viimeinen. Eli ei nyt ihan hirveästi parta paukahda tästä työvuosien tuomasta palkannoususta.
Mutta yksityisellä puolella ei mitään tuollaisia puhtaasti työvuosiin perustuvia palkankorotuksia tunneta. Ja viiden vuoden jälkeen ei varmaan huomioida mitenkään muutenkaan.
Sellaiset henkilöt ansaitsevat, jotka oikeasti tekevät hommia ja kantavat vastuuta ja vievät asioita eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Minun palkka on 6630e THL asiantuntijatyössä. Olin aiemmin päällikkö ja sain pitää päällikköpalkan lisineen kun minut siirrettiin asiantuntijatasolle organisaatiouudistuksen (-ei tämä viimeisin muutos) myötä. Olen tyytyväinen koska työ on aika kevyttä ja vapaita on paljon.
Sain kenkää tosta laitoksesta viimeisimmässä ytssä ja näemmä vaikea sijoittua uudelleen. Työtaito hävinnyt tai heikennyt ja huono arvostus oikeissa duuneissa jaa että oot ollut semmoisessa työpaikassa. kiitti ja näkemiin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun palkka on 6630e THL asiantuntijatyössä. Olin aiemmin päällikkö ja sain pitää päällikköpalkan lisineen kun minut siirrettiin asiantuntijatasolle organisaatiouudistuksen (-ei tämä viimeisin muutos) myötä. Olen tyytyväinen koska työ on aika kevyttä ja vapaita on paljon.
Et kyllä ole ansainnut olla palkkasi perusteella ylimmässä desiilissä, työsi ei ole niin arvokasta. Koulutus sulla varmasti on sen verran korkea, että voisi neljän tonnin palkan sillä perustella, jos työtehtävät vastaavat vaativuudeltaan sitä, mutta tuo yli kuusi tonnia on ihan liian paljon.
Ihmettelin itsekin kun palkka ei laskenut kun työt helpottuivat. Tämä on hyvä sopimus. Minulla on tosiaan maisteritutkinto.
Lisäys että teen etäty
Kuka maksaa sunkin huoahtelut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain kenkää tosta laitoksesta viimeisimmässä ytssä ja näemmä vaikea sijoittua uudelleen. Työtaito hävinnyt tai heikennyt ja huono arvostus oikeissa duuneissa jaa että oot ollut semmoisessa työpaikassa. kiitti ja näkemiin
Ei yllätä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma kuukausiansio julkisella on n. 7.700 euroa/kk, enkä ole myöskään mikään mainitsemistasi. Mielestäni palkka on ihan kohtuullinen, eikä edes mikään kova. Toki lähes 8 viikon loma hieman kompensoi palkan kohtuullisuutta.
Onko yksityisellä sektorilla vastaavaa tehtävää, mikä on palkkataso siellä?
Julkisella puolella sen palkan tulisi olla n. 25 % alempi juuri noiden lomien ja muiden etujen takia.
Julkisella sektorilla suojatyöpaikassa pitäisi taloustieteellisesti palkan olla vähintään kolmanneksen vähemmän kuin vastaavassa hommassa yksityisellä. Riski pitää hinnoitella ihan perustalousteorian mukaisesti ja yksityisellä sektorilla riski joutua työttömäksi on selvästi julkista sektoria korkeampi.
Mik
YLE:llä on töissä 3000 henkilöä. Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Julkisella puolella on se ongelma, että - toisin kuin yksityisellä - palkka nousee työvuosien mukaan riiippumatta työnkuvan tai osaamisen muutoksista. Kuitenkin jo rekrytointivaiheessa palkan pitäisi olla kilpailukykyinen yksityiseen verrattuna.
Jep. Minä olen hyvinvointialueella töissä ja sain 5 vuoden ikälisän, se teki noin 70€ nettona kuussa, ja seuraava tulee kun 10 vuotta tulee täyteen, ja se onkin sitten viimeinen. Eli ei nyt ihan hirveästi parta paukahda tästä työvuosien tuomasta palkannoususta.
Mutta yksityisellä puolella ei mitään tuollaisia puhtaasti työvuosiin perustuvia palkankorotuksia tunneta. Ja viiden vuoden jälkeen ei varmaan huomioida mitenkään muutenkaan.
Missä tessissä ei muka ole ikälisiä?
Vierailija kirjoitti:
Paljon sairaanhoitaja saa palkkaa jos menee yksityiselle?
En tiedä, mutta keikkatyöläisenä eräässä yksityisessä saan 45e/h.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä tessissä ei
Missä on?
Olen ollut ikäni valtiolla työsuhteessa eikä meillä ole ollut ikinä ikälisiä. Tällä hetkellä palkkaus perustuu tehtäväkohtaiseen perusosaan sekä henkilökohtaisen suoriutumisen mukaan maksettavaan osuuteen ja voin kertoa, etä tuon henkilökohtaisen osuuden nostaminen on todella hankalaa. Kun pääset siihen *odotusten mukainen suoriutuminen* -kategoriaan, siitä ylöspäin nousu vaatisi sitten jotain supermies-suorituksia.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän kyllä että monien mielestä itsekin lukion opettajana ansaitsen aivan liikaa mutta oikeasti jos ala halutaan pitää edes jollain tavalla houkuttelevana jatkossa niin on tästä hommasta maksettavakin kilpailukykyistä palkkaa. Lomaetu on toki merkittävä mutta jos palkka laahaa koko ajan huomattavasti perässä, varsinkin ma/fy/ke-opet lähtee muihin hommiin.
Kun opettaja jää vanhana eläkkeelle, hän ei voi syödä nuorena pidettyjä pitkiä lomia eikä nillä voi maksaa asumiskuluja tai lääkkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon sairaanhoitaja saa palkkaa jos menee yksityiselle?
En tiedä, mutta keikkatyöläisenä eräässä yksityisessä saan 45e/h.
Ihan hyvä. Vaatiiko jotain erikoistaitoja kuten sellaista leikkauksessa tai sen jälkeen mukana oloa? Olin Mehiläisessä toimenpiteessä ja seurasin mitä sh tekee leikkauksessa ja valvontahuoneessa. 45 e jostain muusta voi olla Suomessa korkea liksa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon saatte henk koht lisää prossina?
Vaikea sanoa. Mutta täytyy myöntää, että tuntuu aika käsittämättömältä, että pikkupomoille tai rivityöntekijöille maksetaan 6000-7000 euron palkkoja. Esimerkiksi verolla näitä 6000 euron palkkoja maksetaan ihan ilman esihenkilön vastuutakin. Olen valtiolla ja meillä palkat on keskimäärin tuhat euroa pienempiä kuin muualla valtiolla. Ei edes johtajat tienaa 6000 euroa. Itse olen ns. pikkupomo ja koen, että palkka ei ehkä vastuuta vastaa. Kun et ole aivan rivityöntekijä etkä kuitenkaan tarpeeksi ylhäällä niin se työnkuva laajenee liikaa. Olet tiimin lähellä päivittäin ja sen lisäksi pitäisi osallistua kaiken maailman muihinkin palavereihin ja työryhmiin jne ja se aika on pois siitä päivittäistyöstä. Eli ei voi vaan istua ja "nauttia" palavereista ja silti niihin pakko osallistua. Mielenkiintoinen työ, mutta kyllä meillä on tulostavoitteet, niitä seurataan ja määräaikainen pesti päättyy aika helposti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on täysin totta. Ja jos vaihdat vastuullisempaan työhön, henkilökohtainen lisä käytännössä laskee, koska vaatimukset kasvaa. Työpaikkailmoituksissa oleva mahdollisuus 50 prossan henkilökohtaiseen lisään on ihan absurdi.
Vierailija kirjoitti:
Vaikea sanoa. Mutta täytyy myöntää, että tuntuu aika käsittämättömältä, että pikkupomoille tai rivityöntekijöille maksetaan 6000-7000 euron palkkoja. Esimerkiksi verolla näitä 6000 euron palkkoja maksetaan ihan ilman esihenkilön vastuutakin. Olen valtiolla ja meillä palkat on keskimäärin tuhat euroa pienempiä kuin muualla valtiolla. Ei edes johtajat tienaa 6000 euroa. Itse olen ns. pikkupomo ja koen, että palkka ei ehkä vastuuta vastaa. Kun et ole aivan rivityöntekijä etkä kuitenkaan tarpeeksi ylhäällä niin se työnkuva laajenee liikaa. Olet tiimin lähellä päivittäin ja sen lisäksi pitäisi osallistua kaiken maailman muihinkin palavereihin ja työryhmiin jne ja se aika on pois siitä päivittäistyöstä. Eli ei voi vaan istua ja "nauttia" palavereista ja silti niihin pakko osallistua. Mielenkiintoinen työ, mutta kyllä meillä on tulostavoitteet, niitä seurataan ja määräaikainen pesti päättyy aika helposti.
Voitko avata millaisia henk koht lisäprosentteja teillä on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä prossa on odotusten mukainen suoritus ?
Minkä verran saa valtion töissä kokenut asiantuntija jolla yliopistotutkinto?
Suomessa on säälittävän pienet palkat, kirjoittajalla on hyvä taso jolla tulee toimeen kalliissa maassamme.
Surullista, etteivät suomalaiset työntekijät ole halunneet korkeampia palkkoja, vaan on tyydytty jo 20 vuotta 0.9-1.1% korotuksiin. Ei ihme, että ostovoimaa ei ole. Älä kadehdi toisen kk-ansioita vaan mieti miten voisit(te) nostaa omaanne. Ja kyllä, korotustason nostamiseen sinun pitää itsekin tehdä jotain. Kitinä kahvitauoilla ja somessa ei riitä. Sivusta, 4700 eur / kk