Mitkä ammatit ansaitsevat saada 6000e/kk julkisella sektorilla
Saan 6300e kk palkkaa julkisella sektorilla.En sano ammattiani (joka ei ole lääkäri, hammaslääkäri, insinööri, päällikkö). Mitkä julkisen puolen ammatit ansaitsevat saada 6 tonnin palkan sinun mielestäsi?
Kommentit (86)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma kuukausiansio julkisella on n. 7.700 euroa/kk, enkä ole myöskään mikään mainitsemistasi. Mielestäni palkka on ihan kohtuullinen, eikä edes mikään kova. Toki lähes 8 viikon loma hieman kompensoi palkan kohtuullisuutta.
Onko yksityisellä sektorilla vastaavaa tehtävää, mikä on palkkataso siellä?
Julkisella puolella sen palkan tulisi olla n. 25 % alempi juuri noiden lomien ja muiden etujen takia.
Julkisella sektorilla suojatyöpaikassa pitäisi taloustieteellisesti palkan olla vähintään kolmanneksen vähemmän kuin vastaavassa hommassa yksityisellä. Riski pitää hinnoitella ihan perustalousteorian mukaisesti ja yksityisellä sektorilla riski joutua työttömäksi on selvästi julkista sektoria korkeampi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma kuukausiansio julkisella on n. 7.700 euroa/kk, enkä ole myöskään mikään mainitsemistasi. Mielestäni palkka on ihan kohtuullinen, eikä edes mikään kova. Toki lähes 8 viikon loma hieman kompensoi palkan kohtuullisuutta.
Julkisella puolella sen palkan tulisi olla n. 25 % alempi juuri noiden lomien ja muiden etujen takia.
Oikea prosentti on 75%. Julkisella puolella vastuu on nimellinen ja työ on lähinnä suojatyötä.
Sairaanhoitajien normiliksa tuo on. Pitäs saada enemmän koska on niin matalat liksat :(.
Sh
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän kyllä että monien mielestä itsekin lukion opettajana ansaitsen aivan liikaa mutta oikeasti jos ala halutaan pitää edes jollain tavalla houkuttelevana jatkossa niin on tästä hommasta maksettavakin kilpailukykyistä palkkaa. Lomaetu on toki merkittävä mutta jos palkka laahaa koko ajan huomattavasti perässä, varsinkin ma/fy/ke-opet lähtee muihin hommiin.
Ja sitten odotamme mielenkiinnolla listaa mihin hommiin lähtevät viisikymppisenä.
Sinusta siis riittää, että vanhat jäävät alalle ja nuoret eivät tule - tai lähtevät sieltä pois?
Minun palkka on 6630e THL asiantuntijatyössä. Olin aiemmin päällikkö ja sain pitää päällikköpalkan lisineen kun minut siirrettiin asiantuntijatasolle organisaatiouudistuksen (-ei tämä viimeisin muutos) myötä. Olen tyytyväinen koska työ on aika kevyttä ja vapaita on paljon.
Julkisella puolella on se ongelma, että - toisin kuin yksityisellä - palkka nousee työvuosien mukaan riiippumatta työnkuvan tai osaamisen muutoksista. Kuitenkin jo rekrytointivaiheessa palkan pitäisi olla kilpailukykyinen yksityiseen verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän kyllä että monien mielestä itsekin lukion opettajana ansaitsen aivan liikaa mutta oikeasti jos ala halutaan pitää edes jollain tavalla houkuttelevana jatkossa niin on tästä hommasta maksettavakin kilpailukykyistä palkkaa. Lomaetu on toki merkittävä mutta jos palkka laahaa koko ajan huomattavasti perässä, varsinkin ma/fy/ke-opet lähtee muihin hommiin.
Ja sitten odotamme mielenkiinnolla listaa mihin hommiin lähtevät viisikymppisenä.
Eihän ne viisikymppiset lähdekään vaan ne nuoremmat, eikä alalle enää haluta, ainakin ne todelliset osaajat lähtevät muualle. Kenen haluat lapsiasi opettavan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No on ja palkka yksityisellä vaihtelee 8.500 - 12.000 välillä. Siksi sanoinkin, ettei tuo 7.700 ole edes kova. Valtiolla tosiaan olen, enempää en paljasta.
Et kai ole niitä valtion lakimiehiä ? Paikkoihin nolla hakijaa ja pakko maksaa sopimusliksaa. Vastavalmistunut saa neuvoksen nimikkeen 5 vuoden sisään jotta saadaan pysymään hommassa. Ei muuten mut on aika heikosti arvostettu duuni meidän ammattikunnan piirissä ! Ja puisevaa kaiken lisäksi !
Vierailija kirjoitti:
Tuo on kaksinkertainen palkka verrattuna keskivertotyyppiin, oletko sitä mieltä, että sun työ on niin arvokasta ja tuottavaa, että olet ansainnut kahden ihmisen palkan? Jos niin, miksi?
Vierailija kirjoitti:
Kovien tieteiden proffa.
Joo, kyllä työn vaativuus voi myös olla palkan peruste. Ei pelkästään ihmishenkien pelastaminen.
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajien normiliksa tuo on. Pitäs saada enemmän koska on niin matalat liksat :(.
Sh
Ruotsissa ja Norjassa saavat tuon verran.Ei vielä meillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Julkisella sektorilla suojatyöpaikassa pitäisi taloustieteellisesti palkan olla vähintään kolmanneksen vähemmän kuin vastaavassa hommassa yksityisellä. Riski pitää hinnoitella ihan perustalousteorian mukaisesti ja yksityisellä sektorilla riski joutua työttömäksi on selvästi julkista sektoria korkeampi.
Mikä ihmeen suojatyöpaikka? Ei nykyään ole mitään suojatyötä, julkisella on joka vuosi yyteet, parhaana vuonna kahdesti, kun yhdet saadaan käytyä, alkaa toiset. Ei missään yksityisella sektorilla ole niin usein yyteet kuin julkisella, varsinkin sotepuolella.
Vierailija kirjoitti:
Minun palkka on 6630e THL asiantuntijatyössä. Olin aiemmin päällikkö ja sain pitää päällikköpalkan lisineen kun minut siirrettiin asiantuntijatasolle organisaatiouudistuksen (-ei tämä viimeisin muutos) myötä. Olen tyytyväinen koska työ on aika kevyttä ja vapaita on paljon.
Kestämätöntä😱
Vierailija kirjoitti:
Et kyllä ole ansainnut olla palkkasi perusteella ylimmässä desiilissä, työsi ei ole niin arvokasta. Koulutus sulla varmasti on sen verran korkea, että voisi neljän tonnin palkan sillä perustella, jos työtehtävät vastaavat vaativuudeltaan sitä, mutta tuo yli kuusi tonnia on ihan liian paljon.
Vierailija kirjoitti:
Julkisella puolella on se ongelma, että - toisin kuin yksityisellä - palkka nousee työvuosien mukaan riiippumatta työnkuvan tai osaamisen muutoksista. Kuitenkin jo rekrytointivaiheessa palkan pitäisi olla kilpailukykyinen yksityiseen verrattuna.
Jep. Minä olen hyvinvointialueella töissä ja sain 5 vuoden ikälisän, se teki noin 70€ nettona kuussa, ja seuraava tulee kun 10 vuotta tulee täyteen, ja se onkin sitten viimeinen. Eli ei nyt ihan hirveästi parta paukahda tästä työvuosien tuomasta palkannoususta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et kyllä ole ansainnut olla palkkasi perusteella ylimmässä desiilissä, työsi ei ole niin arvokasta. Koulutus sulla varmasti on sen verran korkea, että voisi neljän tonnin palkan sillä perustella, jos työtehtävät vastaavat vaativuudeltaan sitä, mutta tuo yli kuusi tonnia on ihan liian paljon.
Ihmettelin itsekin kun palkka ei laskenut kun työt helpottuivat. Tämä on hyvä sopimus. Minulla on tosiaan maisteritutkinto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kovien tieteiden proffa.
Joo, kyllä työn vaativuus voi myös olla palkan peruste. Ei pelkästään ihmishenkien pelastaminen.
Mikä olisi niin vaativaa? Ja ylipäätään tärkeää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelin itsekin kun palkka ei laskenut kun työt helpottuivat. Tämä on hyvä sopimus. Minulla on tosiaan maisteritutkinto.
Lisäys että teen etätyötä ja monesti kuulokkeilla kokouksia kuuntelemassa ja toimitan samalla asioitani. Siihen nähden en ole vaihtamassa työtä. On hyvä huoahtaa välillä.
No on ja palkka yksityisellä vaihtelee 8.500 - 12.000 välillä. Siksi sanoinkin, ettei tuo 7.700 ole edes kova. Valtiolla tosiaan olen, enempää en paljasta.