Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Annatteko koiran kulkea ilman hihnaa ulkona? Juuri näin miehen kulkevan koira vapaana

Vierailija
05.08.2024 |

Hän laittoi hihnan vasta kun astui bussiin 

Kommentit (70)

Vierailija
61/70 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä pidän koiraa irti omilla mailla. Maani on lähellä kaupunkia ja aika suosittua aluetta ulkoilla.Aina välillä joku huutelee,että koira kiinni. Kaikki ei hiljenee,vaikka sanoo,että sulla on kyllä jokaisen oikeus liikkua täällä,mutta ei oikeutta kieltää maanomistajaa pitämästä koiraa irti.

Vaikka olisi maa oma niin pitää olla se metsästys lupa. eli laiton metsästys ei ole sallittua omassakaan metsässä.

Vierailija
62/70 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun UKssa. Enemmistö koirista on vapaana. Suomessa asuessani minulla oli 4 eri koiraa. ei samaan aikaan. Aina pidin vapaana, mutta hallinnassa. Erään sakemannin kanssa tuli hassuja tilanteita vaikka koira oli superhallinnassa. Se oli helppo koira hallita vaikka olikin häijy leikeissään.

Just sunkaltaisten typerien omistajien takia on koiravihaa. Ymmärrätkö että muut pelkäävät sitä sun ns. kilttiä koiraa kun se on vapaana. Mulle on itselle koiranomistajana aina kauhu, kun vastaan tulee joku koiran kanssa, joka on vapaana. Aina saa pelätä käykö se mun kytkettynä olevan koiran kimppuun. Ei kiinnosta siinä kohtaa selitykset että tää on ihan kiltti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/70 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä pidän koiraa irti omilla mailla. Maani on lähellä kaupunkia ja aika suosittua aluetta ulkoilla.Aina välillä joku huutelee,että koira kiinni. Kaikki ei hiljenee,vaikka sanoo,että sulla on kyllä jokaisen oikeus liikkua täällä,mutta ei oikeutta kieltää maanomistajaa pitämästä koiraa irti.

Vaikka olisi maa oma niin pitää olla se metsästys lupa. eli laiton metsästys ei ole sallittua omassakaan metsässä.

Mulla kyllä on,mutta höpsis kirjoitat höpöjä.

Vierailija
64/70 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on julkinen paikka ja liikennettä, tai paljon ihmisiä, niin silloin kytkettynä. Jos ollaan ympäristössä, jossa ei ole juuri muita eikä ajoneuvoja (ja jossa mieluiten viihdytäänkin), niin silloin annan kulkea vapaana.

En itsekään tykkäisi kulkea hihnassa, tai että minulla pidettäisiin jotain kuonohihnaa. Koska ilman hihnaa saattaisin sanoa jotain kiusallista?

Vierailija
65/70 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla kyllä on,mutta höpsis kirjoitat höpöjä.

Jos koirasi nappaa jäniksen poikasen niin silloin olet metsästänyt laittomasti jäniksen koiralla. Tätä varten tulee olla lupa eikä sitä myönnetä kun tiettynä aikana (1.9. 28.2.) ja tietylle tekniikalle (ampuma ase ja jousi joille vaaditaan luvat) jottei eläimeen kohdistu tuhraa kärsimystä.

Vierailija
66/70 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Metsässä kyllä. Koira on välittömästi kytkettävissä vaikka ei fyysisessä hihnassa olekaan.

Mitä metsästät?

Tuossa lukee metsässä, ei metsällä (eli metsästämässä).

Jos sulla on koira vapaana metsässä niin silloin metsästät jotain. Mitä sulla lukee siinä metsästys luvassa?

Olin eri kuin tuo ensimmäinen kommentoija. Minulla ei ole koiraa. Mutta sen varran laista tässä asiassa kuitenkin tiedän, että ainakin siinä tapauksessa koiraa voi pitää irti metsässä, jos itse on maanomistaja tai on maanomistajan lupa siihen. Metsällä siellä ei toki tavitse olla, vaan voi olla muissa asioissa, joten silloin ei tietenkään metsästyslupaakaan tarvitse, eli tuossa kohtaa sulla itselläsi ainakin nyt menee nyt vähän metsään.

Vierailija
67/70 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähiöissähän näitä riittää. Yleensä joku bullisekoitus ja sekava isäntä tietämättömänä missä koira menee. Vaarallista kaikille.

Vierailija
68/70 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pidän harkintaa käyttäen. Koirani on käyttölinjainen labradori ja opaskoirani. Opaskoirakoululta suositellaan, että koira pääsee myös säännöllisesti juoksemaan vapaana työn vastapainoksi, koirapuistoja ei suositella tartuntatautien ja arvaamattomasti käyttäytyvien koirien vuoksi, eikä asuinpaikallani edes ole koirapuistoa.

Yleensä meillä on tietyt lenkit, joilla koira pääsee liikkumaan vapaasti. Toinen on lähimetsä, jonka omistaja asuu naapurissa ja tietää, että juoksutan koiraa siellä. Toinen paikka on hiljainen ykstiyinen metsätie, jonka omistajalta on suullinen lupa koiran juoksuttamiseen siellä. Harvoin tulee muita ulkoilijoita vastaan, syksyisin joitain marjanpoimijoita, mutta pienellä paikkakunnalla kun ollaan tuntevat kyllä minut ja koirani. Jos joku tuleekin vastaan, kutsun koiran heti luokse. Eläimet tai toiset koirat ei sitä kiinnosta, on juossut rusakoita ja fasaaneja nenän edestä, muttei reagoi muutoin kuin katsomalla perään.

Nuorempana luoksetulo ei ollut vielä yhtä vahva kuin nykyään ja silloin saattoi mennä moikkaamaan muita metsässä liikkujia. Ihmiset yleensä kyllä tajusi, etteivät palkitse koiraani huomiolla ja minä pyysin asiallisesti anteeksi häiriötä. En olisi pistänyt pahakseni sitäkään, että tuossa tilanteessa joku olisi vaikka koiralleni ärähtänyt tai tuupannut sitä pois päin, mutta en kyllä voi pitää ihmistä, joka fantasioi koiran väkivaltaisesta pahoinpitelemisestä ihan normaalina, enemmän vaaraksi olette ympäristölle kuin suurin osa koirista.

Vierailija
69/70 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kun tässä oli eri maiden käytännöistä juttua, asuin pari vuotta aikoinaan Tsekeissä ja siellä sai ihan tuntuvat sakot koiran irti pitämisestä, mikä ei tosin koskenut työkoiria. Julkisessa liikenteessä koirilla tuli myös olla kuonokoppa rotuun katsomatta, poikkeuksena jälleen työkoirat.

Vierailija
70/70 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

työpaikkakunnallani (kaupunki) en anna. Maalla (kotipaikkakunta) annan. Maalla se saa olla pihassakin täysin irti.

Kaupungissa siksi, että voin estää kaikenlaisten juoppojen tulemisen lähelle örisemään koiralle (koirani ei oikein tykkää päihtyneistä, varmaan projisoi siinä minun tunteitani heitä kohtaan) ja sitten voin estää pikkuräksyttäjien tulemisen lähelle, siis niiden joiden omistajat antavat pikkuräksyttäjien poukkoilla fleksihihnassa ympäriinsä. Koiramme ei tykkää siitä, että fleksihiha kiertyy jalkojen ympäri ja siitä tulee ärinää pikkukoiran suuntaan.

Maalla tosiaan pysyy vain omassa pihassa ja irti koiramme on turvallisuussyistä. Pihallamme kun on käynyt pari sutta ja ilveskin, niin halutaan, että jos niin käy uudelleen, niin koira ei ole kiinn hihnassa, vaan pääsee itsenäisesti sitten sisälle. Ilveksistä nyt ei ole haittaa, mutta kaksi sutta voi jo aiheuttaa tappelun. Yksittäinen susi ei edes yrittäisi mitään koiran koon vuoksi.

Maalla lenkkeillessä pihan ulkopuolella on koira hihnassa, koska pitää lenkkeillä tiellä, mutta kissa kulkee sitten meidän kanssa vapaana. Kävelee häntä pystyssä ylpeänä yleensä minun ja koiran edellä. Kuvittelee varmaan,e ttä me ollaan sellainen jengi ettei kukaan uskalla mitään ja hän johtaa jengiä. Sitten, jos lenkillä ei olla, niin kissa yleensä hengailee jossain pihan lekottelusohvalla lähellä avointa ikkunaa, koska pitää vahtia ettei ruoka-aika mene sivusuun. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän viisi