Suomalaisilla ei ole keskustelutaitoja
Ei oikein olla kiinnostuneita muitten asioista, vain niistä omistaan. Ei kysellä toiselta mitään tarkentavia kysymyksiä tämän sanomiin asioihin, ja lähinnä kerrotaan vaan niitä omia asioita. Itse en ainakaan saa tuollaisesta juttelusta kuin ärsyyntyneen olon.
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinua siis harmittaa se, että muut puhuvat omista asioistaan, vaikka sinä haluaisit puhua omistasi?
Ideana olisi, että molemmat saisivat puhua asioistaan. Melko mustavalkoinen maailma sinulla.
Ap
Ahaa, et ole ainakaan aamuisin huumori-ihmisiä. :)
Vierailija kirjoitti:
Mä voin kyllä ihan rehellisesti sanoa, että olen yksi näistä. Mua ei yksinkertaisesti kiinnosta muiden asiat eikä small talkit. Mä haluan tuollaisista tilanteista vain nopeasti pois.
No miksi et sitten jätä vain tulematta ja poistu, niin muut voivat keskustella ja sinä voit mennä kotiin kertomaan itsellesi omia asioitasi?
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ihan maailmanlaajuinen ominaisuus kun on deittisovelluksissa yrittänyt jutella myös ulkomaalaisten naisten kanssa.
Yksikin meksikolainen kirjoitti 703 sanan viestin jossa ei ollut mulle ainuttakaan kysymystä. Kertoi vain itsestään ja kotimaastaan.
Voi ei, aika paha virhearviointi häneltä. Luuli, että hänen persoonansa ja kotimaansa olisivat kiinnostavia.
Ehkä olisi riittänyt lyhyt, työhakemustyyppinen kuvaus alkuun. Sen jälkeen olisi kannattanut mukailla teemaa siitä, mitä toisella olisi tarjota, eli kysymyksiä.
Deittihakemuksissa omaa persoonaa ei tarvitse tuoda esiin, eikä kirjoitustaidollakaan ole merkitystä. Myötäily on tärkeämpää ja se ns. toisen huomioiminen. Ja fifti-fifti tietysti.
Tapaamisessahan se kemia vasta arvioidaan. Hassua että kemiaa harvoin on, ainakaan molemmilla. Vai onko se edes hassua?
Kieltämättä tulee sorruttua tuohon omien asioiden paasaukseen. Perusteluna tälle on kuitenkin se, että elän niin mielenkiintoista elämää että lähes kaikki siitä aina kovasti kyselee. Eli asiaa riittää kyllä ja kun vastapuolen elämä on lähes poikkeuksetta todella "tylsä", ei siitä oikein riitä edes kysyttäväksi asti ja keskustelu menee enemmän haastatteluksi tai monologiksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai kyse ole pelkästään keskustelutaidosta vaan silkasta itsekeskeisyydestä? Puhumisen tapa ja aiheet kertoo mitä ihmisen päässä liikkuu. Jos puhuu vain itsestä, mielessä on vain minä-minä-minä.
Mitä on mielessä ihmisellä, joka haluaa itse puhua ja odottaa toiselta lähinnä tarkentavia kysymyksiä itsestään? Ihan se sama minä-minä-minä.
Minusta kaavamainen, pikaista tyydytystä ja maksimaalista hyötyä odottava käytösnormi. Kuuluu kulttuuriin nykyään samalla tavalla kuin pikaruoka, pikamuoti, äkkilähdöt ja lyhytkestoiset suhteet.
Lähinnä se on ärsyttävää. Kukaan ei kerro itsestään mitään, missä olisi edes pientä tarttumapintaa. Ei siinä oikeasti haluta edes kuulla toisesta mitään. Käyntikortti ja lyhyt morsetushaastattelu coctailkutsujen tapaan riittää.
"Sivistyneempi" versio ihmiselle, joka ei halua leimaantua sellaiseksi joka puhuu vain itsestään. Eli aitous puuttuu, ei muuta eroa. No on se tietysti strukturoitua ja nopeaa, hyöty-aikasuhde maksimoitu.
Osaan toki pelata tätä sosiaalista peliä. Koen sen vaan ikävystyttäväksi sellaisenaan ja yritän kaivaa vastapuolen oikean persoonan esiin. Hyvin tehty portfolio itsestä ei anna minulle mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä voin kyllä ihan rehellisesti sanoa, että olen yksi näistä. Mua ei yksinkertaisesti kiinnosta muiden asiat eikä small talkit. Mä haluan tuollaisista tilanteista vain nopeasti pois.
No miksi et sitten jätä vain tulematta ja poistu, niin muut voivat keskustella ja sinä voit mennä kotiin kertomaan itsellesi omia asioitasi?
Sulla on siis tapana kertoa omia asioitasi itsellesi? Oletko huolissasi mielenterveydestäsi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinua siis harmittaa se, että muut puhuvat omista asioistaan, vaikka sinä haluaisit puhua omistasi?
Ideana olisi, että molemmat saisivat puhua asioistaan. Melko mustavalkoinen maailma sinulla.
Ap
Ahaa, et ole ainakaan aamuisin huumori-ihmisiä. :)
Joskus tökkimällä saa omiin kaavoihinsa kangistuneen ihmisen eloisaksi. Alku on kyllä sivusta katsoen herkullista. Tulee aika napakkaa vastapalloa, vaikka melko ennalta-arvattavasti.
Jään mielenkiinnolla seuraamaan, saatko mitään mielenkiintoista ja omaperäistä irti. Voihan se olla ettei hän otakaan itseään ihan niin vakavasti kuin miltä alkuun näyttää. Toivottavasti pystyy vastaamaan omaan haasteeseensa ja näyttää oman kykynsä keskustella.
Niin se vaan tämäkin ketju muuttui toisten solvaukseksi. Tuosta ketjun aiheesta olisi olisi voinut keskustella aivan asiallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Niin se vaan tämäkin ketju muuttui toisten solvaukseksi. Tuosta ketjun aiheesta olisi olisi voinut keskustella aivan asiallisesti.
No minusta ap ei niin pahasti solvannut muita aloitusviestissä. Vähän kärkästä oli myöhemmin kun ainakin osa oli eri mieltä. Ei kai se ole keskustelun tarkoitus, että jokainen komppaa aloittajaa?
Oletat, että sinun asioista ollaan kiinnostuneita ja niistä kysellään - eli haluat vain puhua omista asioistasi ja jos toinen puhuu omista, niin se on väärin.
En tiedä, kai olen sitten jotenkin viallinen tai jotain, kun en ole koskaan nähnyt järkeä niissä "käytiin lomamatkalla, kysy nyt jotain" -keskusteluissa.. Mitä minun pitäisi kysyä? Oliko kivaa? Oliko lämmin? Uitko? Vastauksena tulee "joo"... Ai jaa, kiva, ajateltiin tuossa itsekin lähteä paikkaan X, hienoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minusta ap ei niin pahasti solvannut muita aloitusviestissä. Vähän kärkästä oli myöhemmin kun ainakin osa oli eri mieltä. Ei kai se ole keskustelun tarkoitus, että jokainen komppaa aloittajaa?
Nähtävästi ymmärsin väärin, mitä ap tarkoitti keskustelulla. Otan vastauksen uusiksi.
Joo, kumma että hyvä ketju pilataan heti ensimmäisellä sivulla. Kaikki alkoivat heti solvata aloittajaa. Suomalaiset eivät osaa keskustella asiallisesti, en minäkään. Ehkä minäkin näen eri mieltä olevan tekstin kärkkäänä, ylimielisenä ja ja solvaavana?
Kaikki haluavat kertoa ja pitää oman mielipiteensä. Osa on samaa mieltä ja osa on eri mieltä. Toiset nimittelevät ja solvaavat, osa vi#ttuilee hienovaraisen ilkeästi. Näihin sitten osa jättää vastaamatta ja osa vastaa ikävästi puolin ja toisin.
Eri mieltä olevan ei ehkä kannata osallistua keskusteluun ollenkaan. Voi avata oman ketjun, jossa viittaa edelliseen ja sanoo siitä sen oman mielipiteen. Sitten on kaksi keskustelua ja kaksi eri ryhmää, jotka voivat keskustellla. Kaikilla on hyvä mieli ja hyvä yhteisymmärrys.
Tähän asti varmaan melkein ok? Paitsi että sitä ei ehkä olisi ollut hyvä sanoa niin suoraan. Ei varmaan ole ok myöskään kysyä mitä järkeä siinä on? Ihan tosissani olen.
Ei niin. Joskus 1950-luvulla muuten oli. Silloin osattiin mm. kirjoittaa käsin ja kirjoitettiin vielä kirjeitä toisille ihmisille, joihin vastattiin myös. Niissä keskusteltiin. Kirjeet alkoivat tervehdyksellä, kiitoksella saapuneesta kirjeestä ja kommentilla johonkin toisen kertomaan tilanteeseen.
Oli keskusteluyhteys.
Psykologian tutkimuksessa on todettu useaan kertaan, että kynä-paperi metodilla käsin kirjoitettu vahvistaa ymmärrystä, oppimista, aivojen ja suoliston empatiaan liittyvää toimintaa, sydämen toimintaa ja verenkiertoa ja ehkäisee muistisairauksia.
Nykykoulussa ei kirjoiteta enää käsin eikä kaunokirjoitusta / käsialakirjoitusta ole opetettu enää 2000-luvulla kouluissa. Tekstaus opetetaan alakoulussa, mutta pääsääntöisesti opitaan kirjoittamaan tietokoneella, tabletilla, kännykällä tai puhumalla itse laitteelle ja se litteroi puheen tekstiksi.
Lukutaito (sekä lasten etyä aikuisten) on Suomessa laskenut jyrkkää ja nopeaa vauhtia, samoin puheen tuotto sekä kuullun ja luetun ymmärtäminen. Käytössä on jatkuvasti laajemmin kuvatuki, eikä kuvien tulkintaa ole opittu kestävällä tavalla.
Typerää, osaamatonta ja ymmärtämätöntä kansaa sekä yksilöä on valtavan helppo manipuloida ja huijata.
Vierailija kirjoitti: Loukkaannun. Asuuhan Suomessa myös meitä muista maista muuttaneita, miksi pitää sanoa suomalaisia, se on ihan rasismista. Tästä kyllä huomaan että osa teistä syntyperäisistä Suomen asukkaista ette osaa keskustella taidokkaasti, ettekä sivistynees
PROVO
Niinpä. Minun piti muuttaa ulkomaille ja tajuta, että omat keskustelutaitoni olivat kuraa. On ihan normaalia kysyä mitä toiselle kuuluu vaikka se ei niin hirveästi kiinnostaisikaan. Se kuuluu vain hyviin tapoihin. Ja niistä smalltalk jutuista saa monesti ihan pätevän keskutelun aikaiseksi.
Sitten Suomeen tullessa ihmiset sanovat että heitä ei kiinnosta muiden jutut, eikä heitä kiinnosta jutella toisten kanssa. Sitten mietitään, että miksi täällä on niin yksinäistä porukkaa.
Ei kai kyse ole pelkästään keskustelutaidosta vaan silkasta itsekeskeisyydestä? Puhumisen tapa ja aiheet kertoo mitä ihmisen päässä liikkuu. Jos puhuu vain itsestä, mielessä on vain minä-minä-minä.