Miksi makaronilaatikkoon aina keitetään ne makaronit ennen uuniin laittoa?
Keitätkö? Olen aina keittänyt ja ohjeissakin aina käsketään keittää. Miksi ne pitää keittää, kun esim kaupan valmiin lasagnettepaketin pastoja ei keitetä? 
Ja eikö se jauhelihakin kypsyisi siellä uunissa ilman ruskistamista? 
Kommentit (20)
Makaronis laatikos vo terhä mones tavals.
Se rakenne on ihan erilainen, jos vuokaan laittaa pelkkää vettä, tai sitten juustokastiketta, niin kuin lasagnessa.
Olen testannut, ja parempi tulee jos keittää ensin.
Juu en keitä, nopeuttaa ja helpottaa valmistusta. Jauhelihan kyllä ruskistan, koska on paistettu jauheliha erilaista kun keitetty, mutta makuasioita. Kyllä se tietysti kypsyy ilman ruskistustakin.
https://kotiliesi.fi/resepti/makaronilaatikko-ilman-keittamista/
https://www.myllynparas.fi/reseptit/helppo-lihamakaronilaatikko-ilman-m…
https://www.hk.fi/reseptit/keittamatta-paras-makaronilaatikko/
Vierailija kirjoitti:
Makaronis laatikos vo terhä mones tavals.
Onko tämä latviaa?
Vierailija kirjoitti:
Se rakenne on ihan erilainen, jos vuokaan laittaa pelkkää vettä, tai sitten juustokastiketta, niin kuin lasagnessa.
Mitä ihmettä selität? Ei sinne vuokaan mitään vettä laiteta vaikka makaronit olisivat raakoja
Keittämättä menee, lihalinetä perään ja pari munaa jos huvittaa. Juustoraastetta päälle.
Keitän jotta aivan pehmeitä. Ja paras tulee, kun antaa koko laatikon kostua munavispikermoineen vuoassa jääkaapissa yön yli ennen paistoa.
En keitä. Ihanan näppärä ruoka nykyään juuri sen takia. Voi tehdä vaikka jo munamaidonkin valmiiksi edellisenä iltana jos haluaa optimoida valmistusnopeuden seuraavana päivänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä selität? Ei sinne vuokaan mitään vettä laiteta vaikka makaronit olisivat raakoja
No minä en keitä makaronia lihaliemessä ennen vuokaan laittamista, niin vertasin normaaliin makaronin keittämiseen.
Kuivat makaronit, ruskistettu jauheliha ja sipuli vuokaan, mausteina mup ja jotain yrttimaustetta. Päälle lihalientä. Uuniin ja paistetaan kunnes liemi on imeytynyt makaroneihin ja pinta mukavan rapsakka. Näin minä makaronilaatikon teen munattomassa ja maidottomassa ruokakunnassa.
Uunikypsennys on kalliimpaa ja esikeittäminen nopeuttaa sitä uuniosuutta. Makaroonit saattavat myös liiskaantua kiinni toisiinsa, jos ei niitä ensin esikeitä väljässä vedessä. Mutta jos uunin käytön hinta ei haittaa ja tykkää sellaisesta kiinteämmästä könttilaatikosta, niin ei kai se kiehautus mitenkään pakollista ole.
Lasagnessa taas levykerrosten väliin tulee kastiketta, mikä eristää levyt toisitaan, minkä takia niitä ei tarvi esikeittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minä en keitä makaronia lihaliemessä ennen vuokaan laittamista, niin vertasin normaaliin makaronin keittämiseen.
Eihän lasagneenkaan laiteta vettä, vaikka levyt "keittyy" vasta uunissa. Tomaattikastike on se, joka kypsentää lasagnelevyt.
Myllyn Paras: "Keitä makaronit pakkauksen ohjeen mukaan. Voit jättää makaronit myös keittämättä ja pääset näin helpommalla."
Ei niitä tarvitse keittää. Onhan noita ohjeita vaikka millä mitalla missä laitetaan raakana uuniin, mutta nesteen mittasuhteet on vähän eri.
Ei niitä ole pakko keittää ennen uuniin laittoa, mutta se vaikuttaa tarvittavan nesteen määrään ja siihen, mitä se neste on. Pelkään munamaitoon perinteisellä reseptillä se ei oikein onnistu, pitää olla lihalientä tai vettä mukana (ja enemmän kuin tavisohjeessa). Lisäksi tällaista laatikkoa pitää sekoittaa muutaman kerran paistamisen aikana, koska muuten kaikki liha tai kasvikset valuvat pohjalle ja makaronit tulevat päälle köntsäksi.
Vierailija kirjoitti:
Uunikypsennys on kalliimpaa ja esikeittäminen nopeuttaa sitä uuniosuutta. Makaroonit saattavat myös liiskaantua kiinni toisiinsa, jos ei niitä ensin esikeitä väljässä vedessä. Mutta jos uunin käytön hinta ei haittaa ja tykkää sellaisesta kiinteämmästä könttilaatikosta, niin ei kai se kiehautus mitenkään pakollista ole.
Lasagnessa taas levykerrosten väliin tulee kastiketta, mikä eristää levyt toisitaan, minkä takia niitä ei tarvi esikeittää.
Ei mulla mitään könttilaatikkoa tule. Sitä massaa voi sekoittaa kun se on uunissa. Nestettä tarpeellinen määrä, niin ei tule liian kiinteää.
Kun teen tonnikalapastaa makaroonista, laitan aina ensin kaikki muut ainekset kattilaan ja sitten kun tonnikalasoossi kiehuu, niin makaroonit sekaan raakoina. Nestettä siinä pitää vähän vahtia välillä, että on tarpeeksi. Kai se lootakin samoin valmistuu, jos heittää ne makaroonit raakoina muitten ainesten sekaan. Itse en syö lootaa nykyään ja nuorempana, kun vielä söin, aina ne makaroonit keitin ensin. Siihenhän tulee nestettä ihan vietävästi esikypsennettyjenkin makaroonien kanssa. En tietäisi, paljonko sitten pitäisi laittaa nestettä, jos tekisi lootan kuivista makarooneista.
Ei ole mikään pakko. Itse keitän koska olen aina tehnyt niin ja tiedän miten saan parhaan mahdollisen lopputuloksen.
Kaikki ei keitä, eikä tarvii. Minä keitän, koska silloin saan siitä ruuasta sellaista, kuin haluan. Keitän makaronit vähän ylikypsiksi maustetussa keitinvedessä. En halua laittaa niitä raakana, koska silloin imevät mielestäni liikaa nestettä, laatikosta tulee liian "tiivistä" ja ruuasta on hankalampaa saada oikeanrakenteista ja sopivasti maustettua. Mutta edelleen, tämä on täysin oma mielipiteeni ja kokemukseni asiasta aistiyliherkkänä. Tästä ei tarvitse ruveta kenenkään väittämään, että "olen väärässä". Tässä vain syy, miksi juuri minä keitän ne makaronit.
Itsekin ihmetellyt tätä. Itse en keitä, ja ihan hyvää makaronilaatikkoa on aina tullut.