Apua! Pari viikkoa sitten paikattu hammas vihloo/särkee ja särky on levinnyt toiselle puolelle leukaa :/
Minulta paikattiin 2 viikkoa sitten syvä reikä takahampaasta oikealta ja aluksi paikattua hammasta vihloi vain kun joi kuumaa/kylmää nestettä tai söi jotakin. Viime päivien aikana leukaa on alkanut särkeä paikatun hampaan puolelta aika kun syö tai juo jotain. Leukakipu on sekä ylä-että alaleuassa, vasen puoli leuasta on oireeton. Paineen tunnetta/kipua on myös oikeassa poskessa ja poskea painaessa voi tuntea kipukohdan. Meneenköhän juurihoitoon?
Mietin, mitä tehdä. Kipu on siedettävää eikä ien ole turvonnut tai mitään. Menisittekö tällaisessa tilanteessa särkypäivystykseen? Olen tällä hetkellä lomalla toisella paikkakunnalla kuin missä asun eikä ole varaa yksityiseen
N39
Kommentit (56)
kuulostaa siltä että juurihoito odottaa, onnea ap!
Jos ei ole turvotusta ja särky ei ole jatkuvaa, ei ole mielestäni päivystyksellinen asia. Kannattaa ottaa yhteyttä hammaslääkäriin ja kysyä häneltä toimintaohjeita
Pyydä vetämään koko hammas saman tien pois.
Juurihoidot on perseestä.
Mulla juurihoidettiin aikoinaan kolme poskihammasta (kun paikkauksesta huolimatta niitä just särki silleen ku sulla) ja reilun 10 vuoden päästä huomatiin, että kappas, siellä on muhinut massiivinen tulehdus koko tuon ajan, siellä kudoksessa. Vaikka joka vuosi ravasin hammaslääkärissä, niin huomaamatta jäi. Just tykytys ja kuumanarkuus on hälytysmerkkejä!
Onneksi keho piti sen kurissa, ettei tullu verenmyrkytystä.
Juurihoito on vain hampaanpoiston pitkittämistä. Eikä ne ikinä onnistu. Sinne jää väkisinkin niitä bakteereita, jotka sit villiintyy ja leviää.
Jos se noin särkee niin siellä on juurihoidon tarve. Kipu ei helpota ennenkuin paikka on avattu ja juuri hoidettu. Siellä on tulehdus päällä.
Naisen piti taas huomionhakuiseen tapaansa mainita sukupuolensa aloituspostauksessa vaikka sillä ei ole mitään vi-tun väliä ongelmasi kanssa.
Saakohan antibioottia etukäteen ennen juurihoitoa? Olen tosi kipuarka ja olen kuullut ettei tulehtunut hammas puudu kunnolla jolloin juurihoito on yhtä helvettiä :(
ap
Vierailija kirjoitti:
Naisen piti taas huomionhakuiseen tapaansa mainita sukupuolensa aloituspostauksessa vaikka sillä ei ole mitään vi-tun väliä ongelmasi kanssa.
???
Jos reikä on ollut syvä ja koko leuka oireilee toispuoleisesti niin juurihoito tod näk edessä
Vierailija kirjoitti:
Saakohan antibioottia etukäteen ennen juurihoitoa? Olen tosi kipuarka ja olen kuullut ettei tulehtunut hammas puudu kunnolla jolloin juurihoito on yhtä helvettiä :(
ap
Antibiootteja ei nykyään kovin herkällä kädellä määrätä, riippuu varmasti aika paljon lääkäristä
Vierailija kirjoitti:
ap
kandee varmuuden vuoksi pyytää se ab-kuuri
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole turvotusta ja särky ei ole jatkuvaa, ei ole mielestäni päivystyksellinen asia. Kannattaa ottaa yhteyttä hammaslääkäriin ja kysyä häneltä toimintaohjeita
Alkuun pulpiitissa ei olekaan turvotusta. Pulpa kuolee ja alkaa märkiä vasta myöhemmin. Syvälle edennyt karies ja sen takia lähelle pulpaa (se on siis se hampaan ydin) tehty paikka on tavallinen syy särkyyn, koska hermo tykkää kyttyrää siitä. Joskus hammas toipuu, joskus ei. Tilanne on hammaslääkärille siinä mielessä haastava, että röntgenkuvassa ei näy välttämättä vielä mitään. Siinä sitten arpoo, poistaako paikan ja laittaa väliaikaisen lääkepaikan vai aloittaako sen juurihoidon samantien. Juurihoitoon kun ei pidä pienin perustein lähteä, se on potilaalle lisäkuluja, käyntejä ja kipua sekin usein.
Hammas voi kyllä oireilla pahastikin jopa jokusen viikon paikkauksen jälkeen. Muovipaikka laajenee tai jotain. Minulla oireili viikon kuluttua niin, että varasin jo uusinta ajan, mutta peruin kun hävisi . Uudestaan lähes kuukauden kuluttua , sitten loppui. Toki voi olla vakavampikin juttu. Kerran jouduttu paikattu hammas avaamaan uudestaan ja ko.ei ollut juurihoito tapaus.
Mene päivystykseen ja pyydä antibiootteja asap. Huonoja kokemuksia tuollaisesta tilanteesta, en viitsi pelotella enempää.
Paikka voi ns. korottaa.
Se voi alkaa vaivaamaan vuorokauden-parin jälkeen paikkaamisesta, ja kipu on sietämätön.
Vierailija kirjoitti:
Jos se noin särkee niin siellä on juurihoidon tarve. Kipu ei helpota ennenkuin paikka on avattu ja juuri hoidettu. Siellä on tulehdus päällä.
Ei pidä paikkaansa. Ei kannata mennä asioiden edelle. Kipu voi johtua ihan vaan purentavirheestä/liian korkeasta paikasta.
Eikä missään nimessä mitään pyyntöjä vetää hammasta pois - hullujako te olette.
Vierailija kirjoitti:
Paikka voi ns. korottaa.
Se voi alkaa vaivaamaan vuorokauden-parin jälkeen paikkaamisesta, ja kipu on sietämätön.
Veikkaisin itsekin tätä aloituksen pohjalta.
Vierailija kirjoitti:
Mene päivystykseen ja pyydä antibiootteja asap. Huonoja kokemuksia tuollaisesta tilanteesta, en viitsi pelotella enempää.
Levisikö tulehdus aivoihin tai tuliko joku verenmyrkytys?
Antibiootteja pitää saada AINA kun tulehdus missä tahansa myös suussa. Sillä paranee muutkin siinä. Tarkoitus on myös ettei tulehdus pahene.Juuri hoito on tehtävä juuri sen takia että siinä tulehdus paranee mikä on juurissa.Ikenet on erikseen niihin auttaa antibiootti ja purskuttelu.Juuri hoidettu ei enää särje siitä kuolettuu tunto.Paropronkiittista on kaikilla ei pidä pelästyä siihenkin auttaa antibiootti siksi ettei se pahene.
Soittaisin särkypäivystykseen ja kysyisin tarkempia toimintaohjeilta sieltä