Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Apua! Pari viikkoa sitten paikattu hammas vihloo/särkee ja särky on levinnyt toiselle puolelle leukaa :/

Vierailija
03.08.2024 |

Minulta paikattiin 2 viikkoa sitten syvä reikä takahampaasta oikealta ja aluksi paikattua hammasta vihloi vain kun joi kuumaa/kylmää nestettä tai söi jotakin. Viime päivien aikana leukaa on alkanut särkeä paikatun hampaan puolelta aika kun syö tai juo jotain. Leukakipu on sekä ylä-että alaleuassa, vasen puoli leuasta on oireeton. Paineen tunnetta/kipua on myös oikeassa poskessa ja poskea painaessa voi tuntea kipukohdan. Meneenköhän juurihoitoon?

Mietin, mitä tehdä. Kipu on siedettävää eikä ien ole turvonnut tai mitään. Menisittekö tällaisessa tilanteessa särkypäivystykseen? Olen tällä hetkellä lomalla toisella paikkakunnalla kuin missä asun eikä ole varaa yksityiseen

N39

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jos todetaan, että hammas pitää juurihoitaa, niin kantsii miettii, että pitäiskö se vetää suoraan pois. Juurihoidot yleensä ei onnistu ja sit se hammas pitää joka tapauksessa poistaa.

Vierailija
22/56 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene päivystykseen ja pyydä antibiootteja asap. Huonoja kokemuksia tuollaisesta tilanteesta, en viitsi pelotella enempää.

Kerro nyt ihmeessä, mitä tapahtui, kun kerran aloititkin? Tuliko sydänvaivoja yms

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulkaa oma hammas on aina paras kun se juurihoidettu ja purenta pysyy oikeana.Kun hammas poistetaan juurineen syntyy kuoppa.Parasta siis juuri hoitaa ja pitää paikkoja niin pitkään kuin pystyy ja seuraamaan purentaa että yhtä korkea molemmin puolin.

Vierailija
24/56 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene päivystykseen ja pyydä antibiootteja asap. Huonoja kokemuksia tuollaisesta tilanteesta, en viitsi pelotella enempää.

Lähin päivystys 50 km päässä, ei taksirahaa eikä autoa :(

ap

Vierailija
25/56 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla siirtyi hampaan särky puoleen suuhun. Menin särkypäivystykseen (kunnallinen). Loppulasku monta sataa, kun kuvauksen jälkeen ei todettu reikiä, mutta yksi arvottu hammas tapettiin juurihoidolla. Vaati monta käyntiä. Kipu ei loppunut (oli järkyttävää tasoa), niin kesken hoidon kävin yksityisellä yhden kerran. Rivistön yhtä ja juuri sitä oikeaa paikattua hiottiin hieman. Paikkaa matalammaksi. Koko purenta oli levännyt sen päällä. Lasku oli 60e ja kivut hävisi. Kävin toki julkisella loppuun väliaikaisesti tyhjennetyn ja paikatun, ja juuret tyhjiin poratun hampaani kanssa.

"Ei kengässäkään tarvi olla kuin pieni kivi, niin kulku on hankalaa, jos 24/7."

Vierailija
26/56 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin ny sentään mikään hengenvaarallinen tilanne kyseessä, huomenna voi olla yhteydessä päivystykseen...

Vierailija
27/56 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyydä vetämään koko hammas saman tien pois.

Juurihoidot on perseestä.

Mulla juurihoidettiin  aikoinaan kolme poskihammasta (kun paikkauksesta huolimatta niitä just särki silleen ku sulla) ja reilun 10 vuoden päästä huomatiin, että kappas, siellä on muhinut massiivinen tulehdus koko tuon ajan, siellä kudoksessa. Vaikka joka vuosi ravasin hammaslääkärissä, niin huomaamatta jäi. Just tykytys ja kuumanarkuus on hälytysmerkkejä!

Onneksi keho piti sen kurissa, ettei tullu verenmyrkytystä.

Juurihoito on vain hampaanpoiston pitkittämistä. Eikä ne ikinä onnistu. Sinne jää väkisinkin niitä bakteereita, jotka sit villiintyy ja leviää.

Se on vähän tuurista kiinni. Mulla juurihoidettiin yksi hammas vuonna 1999 ja se on siitä asti ollut ihan normaali ja kivuton, paitsi silloin harvoin, kun hampaaseen osuu jotakin kuumaa. Tuntuu kuin kuuma saisi paikan materiaalin ja hampaan laajenemaan vähän eri tahtiin ja siksi jomottaa. Se kuitenkin loppuu, kun hammas taas viilenee.

Vierailija
28/56 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saakohan antibioottia etukäteen ennen juurihoitoa? Olen tosi kipuarka ja olen kuullut ettei tulehtunut hammas puudu kunnolla jolloin juurihoito on yhtä helvettiä :(

Juurihoito ei tunnu miltään, toki se on ärsyttävää kun pitää olla pitkään suu auki. Kun hammas on avattu ja hermo tapettu on aivan sama miten paljon sitä ronkitaan, tuntoa ei ole.

Vierailija
29/56 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis jos todetaan, että hammas pitää juurihoitaa, niin kantsii miettii, että pitäiskö se vetää suoraan pois. Juurihoidot yleensä ei onnistu ja sit se hammas pitää joka tapauksessa poistaa.

Väittäisin kyllä, että yleensä juurihoito onnistuu ja sitten sillä puree sen 10-15 vuotta muovisellakin hampaalla. Huom, rahalla saa kestävämmänkin kruunun, mutta jostain syystä siitä ei koskaan kerrota.

Vierailija
30/56 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saakohan antibioottia etukäteen ennen juurihoitoa? Olen tosi kipuarka ja olen kuullut ettei tulehtunut hammas puudu kunnolla jolloin juurihoito on yhtä helvettiä :(

Juurihoito ei tunnu miltään, toki se on ärsyttävää kun pitää olla pitkään suu auki. Kun hammas on avattu ja hermo tapettu on aivan sama miten paljon sitä ronkitaan, tuntoa ei ole.

miksi sit netti on tulvillaan kauhukertomuksia juurihoidoista ja niiden kivuliaisuudesta/epäonnistumisesta?

Vierailija
31/56 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähin päivystys 50 km päässä, ei taksirahaa eikä autoa :(

ap

Jos ei nouse kuumetta, niin odottele siihen, että olet taas kotona. Jos kuume nousee, niin sitten onkin hankalampi tilanne, sillä siinä kohtaa pitäisi saada antibiootteja.

Soita tosiaan päivystykseen ja kysy neuvoa.

Vierailija
32/56 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivun pelon takia ei pidä odotella. Ota heti aamulla yhteys särkypäivystykseen ja kuvaile tarkasti hampaalle tehdyt toimenpiteet ja tuntemuksesi. Oireet ovat niin selkeät, että hammaslääkäri osaa päätellä mistä on kysymys.

Vierailija
33/56 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap

Antibiootin saat etukäteen, jos sinulla on kohonnut tulehdusriski, esim hiljattain asennettu keinonivel tai immuunipuolustuksesi on jostain syystä normaalia huonompi (vaikka diabetes huonossa hoitotasapainossa tai jokin immunosuppressiivinen lääkitys esim syöpähoito menossa) Puutumiseen se antibiootti ei vaikuta juurikaan eikä sitä sen takia määrätä. Hoidon jälkeen voit saada ab-kuurin, jos lääkäri katsoo sen tarpeelliseksi. Kaikki hammastulehdukset eivät vaadi antibioottia. Pyydä kipulääkereseptiä hoidon jälkeen, jos sitä ei ehdoteta. Burana 800mg on jo toimiva, Panacod avuksi jos sinulla ei ole päihdetaustaa. 

Vierailija
34/56 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väittäisin kyllä, että yleensä juurihoito onnistuu ja sitten sillä puree sen 10-15 vuotta muovisellakin hampaalla. Huom, rahalla saa kestävämmänkin kruunun, mutta jostain syystä siitä ei koskaan kerrota.

Mulla on ollut sama muovipaikka 25 vuotta. Tuo on tosin sen verran kuopassa, ettei siihen yleensä pureskellessa osu mitään kovaa.

Puolisolle laitettiin hiljattain uusi kruunu poskihampaaseen ja se hajosi alta aikayksikön. Nuo korkeammat kohdat kun ovat käytössä koko ajan, niin lohkeavat paljon helpommin.

Vierailija
35/56 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Antibiootin saat etukäteen, jos sinulla on kohonnut tulehdusriski, esim hiljattain asennettu keinonivel tai immuunipuolustuksesi on jostain syystä normaalia huonompi (vaikka diabetes huonossa hoitotasapainossa tai jokin immunosuppressiivinen lääkitys esim syöpähoito menossa) Puutumiseen se antibiootti ei vaikuta juurikaan eikä sitä sen takia määrätä. Hoidon jälkeen voit saada ab-kuurin, jos lääkäri katsoo sen tarpeelliseksi. Kaikki hammastulehdukset eivät vaadi antibioottia. Pyydä kipulääkereseptiä hoidon jälkeen, jos sitä ei ehdoteta. Burana 800mg on jo toimiva, Panacod avuksi jos sinulla ei ole päihdetaustaa. 

Lisään tähän vielä, että useissa kunnallisissa päivystyksissä on myös mahdollista saada esilääkitys (diapam useimmiten) hammashoitopelon takia. Silloin tarvitsee saattajan ja tulee saapua paikalle n 1 tunti ennen omaa varattua aikaa. Kannattaa kysyä, ei ole mitään hävettävää pelossa. 

Vierailija
36/56 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, kyllä voi sattua. Hammaslääkäri totesi jossain vaiheessa juurihoitoa, että oho, täällä onkin neljäs juurikanava (yksi kanavista haarautui). Sekin kanava oli kuitenkin pakko samalla kertaa rassata ja siitä hermotus ei tosiaankaan ollut kokonaan kuollut. Selvisi siitä kuitenkin vähän hoitotuolin käsinojia puristamalla ja jännittämällä suurinpiirtein kaikki lihakset...

Toisen hampaan juurihoito myöhemmin meni toki kivuitta.

Aika hyvinhän nuo tuntuvat kestävän, mutta haurastuvat ajanmittaan. Ensimmäisessä hoidetussa hampaassa reunat olivat aiempien paikkausten vuoksi niin ohuet, että se murtui myöhemmin. Kruunua siihen ei voinut laittaa, kun röntgenkuvassa näkyi jotain epämääräistä yhden juuren ympärillä ja rgt-lääkäri suositti, että hammas kannattaisi ennemmin poistaa. Nyt on implatti tilalla ja kyllä mielummin ottaisin sen juurihoidetun oman hampaan takaisin.

Vierailija
37/56 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

kandee varmuuden vuoksi pyytää se ab-kuuri

Antibiootteja ei pyydetä eikä määrätä varmuuden vuoksi. 

Vierailija
38/56 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

kandee varmuuden vuoksi pyytää se ab-kuuri

Antibiootteja ei pyydetä eikä määrätä varmuuden vuoksi. 

Tämä. Ei se ole mikään Raid, jota suihkutellaan menemään. Antibioottiresistenssi on oikea ongelma. 

Vierailija
39/56 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heräsin vähän aikaa sitten ja huomasin, että paikattu hammas näyttää rusehtavalta ja siitä irtoaa töhnää...Ilmeisesti paikka on irronnut :(  voikohan odottaa huomiseen ja mennä vasta sitten särkypäivystykseen? Ei näy/tunnu turvotuksia, särky on aika mietoa toistaiseksi, ellei syö tai juo

ap

Vierailija
40/56 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa sen operoineen hammaslääkärin luo mennä,  tietää, mitä siellä on. Kun varaat aikaa, sano että on hätätapaus.