Pihan pumaviinimarjat ovat kypsyneet ja taas mietin, että mihin ihmeeseen kaiken käytän.
En valtavasti pidäpumaviinimarjojen kirpeästä mausta ja en siis syö niitä suoraan pensaasta. Yritän vähän pakastaa niitä mutta totean, että en ole mestari niiden hyödyntämisessä, Onko sinulla antaa vinkkejä?
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vispipuuroa
Marjapiirakkaa
Marjarahkaa
Kiisseliä
sokeria, sokeria, sokeria, sokeria
Jos on noin vaikeaa niin sano tutuille että tulee keräämään ne pois, tollo.
Anna kaverille, sukulaisille tai naapurille.
Paras vispipuuro tulee punaviinimarjoista! Pakkanen vaan täyteen marjoja ja on koko vuoden vispipuurot!
Jouluksi kinkun kylkiäiseksi hyytelöä. On hyvää eikä välttämättä tarvitse valtavasti sokeria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vispipuuroa
Marjapiirakkaa
Marjarahkaa
Kiisseliä
sokeria, sokeria, sokeria, sokeria
Mitä se sokeri haittaa. Aina on juotu sokerimehuja. Ei siihen kukaan ole vielä kuollut.
Hyvä vaihtokauppatuote. Syksyisin vaihdan omenoita puolukoihin. Herukoita voisi vaihtaa mustikkaan. Tai sieniin jos niitä syö. Ostaisin heti sankollisen jos joku myisi.
Juuri syödään puna- ja mustaviinimarjoista tehtyä hyydykettä murotaikinapohjalla, vaniljakastiketta päälle. Lapset ainakin tykkäävät ja itsekin kyllä. Nam:)
Itse laitan aamupuuron veteen ja kiehautan ja sitten lisään ryynit. Hyvää puuroa mistä vain hiutaleista. Ei tarvitse paljon sokeria siihen laittaa. Samoin teen omenapudokkaista puuroa aamulla. pesen ja leikkaan palasia veteen ja keitän hetken ja lisään hiutaleet. Hyvältä maistuu.
Teen sekamehua punaviinimarjasta muiden marjojen/omenan kanssa ja pakastan muovipulloihin. Tyhjät limupullotkin käyvät. Tämä luomumehuni on varmasti terveellisempää kuin kaupan tuoremehut. Kaupan mehut nykyään 30%, 50%, 60%, 80%, 100% marjaa tai hedelmää. Eivät ole luomua eivät lisäaineettomia.
Lapset pitävät punaisistaviinimarjoista tehdystä puurosta ja hillosta.
Voit tietysti kysellä tuttaviltasi, jos joku olisi halukas poimimaan marjasi. Silloin ne eivät olisi hävikkiä vaan hyvikkiä.
Ihmeellistä sokerivihaa. Ei sitä marjamehua tarvitse kyllästää sokerilla, ainakaan jos valmiin mehun säilöö pakastamalla. Toki punaviinimarjojen hapokkuutta leikkaa sokeri.
Jos ei leivonnaisia kauhean usein syö, niin tuskin maailma kaatuu itse tehtyyn leivonnaiseen/mehuun, johon saa marjat käytettyä.
Miksi pidät niitä pensaita turhan panttina? Revi pois ja istuta vaikka tummia karviaismarjoja tilalle. Ne on paljon parempia ja monikäyttöisempiä.
En ole ennen tehnyt hilloa, mutta nyt meinaan tehdä. Oli niin hyvää, kun hiljattain sain maistaa. Lisäksi pakastan ja käytän talvella smoothiessa.
Raakana soseeksi sauvasekoittajalla ja pieni määrä sokeria sekaan. Pakastan pienissä rasioissa ja syön maustamattoman jogurtin tai rahkan ja myslin kanssa. Menee pieneen tilaan ja maistuu hyvältä.
Teidän Majesteettinne istuu nyt vaan bungalowinsa terassille ja odottaa, että Satosen thaikkupoimijat tulevat poimimään Teille pensaistonne sadon. Sisäkkö voi sitten laatia marjoista kotiviinin (=kiljua).
Vierailija kirjoitti:
Annoin naapurin poimia, toi omenapiirakan kiitokseksi.
Minä myös kutsuin naapurin poimimaan
Itse pakastan pusseihin, teen talvella lähes päivittäin smoothien, johon tulee noin desi punaherukoita, banaani ja pari rkl turkkijogua +nestettä, itse käytän ihan vettä mutta varmaan maitokin olisi hyvä. Ei tarvitse lainkaan lisättyä sokeria, on hyvää. banaani aika hyvin pehmentää sen kirpeyden, lopputulos kivan raikas esim aamupalaksi.
Kai sinulla pakastin on.
Pakastat sellaisenaan ja teet niistä vispipuuroa. On ihan sama makuista, kuin puolukoista tehty.
Ja mehua, jos sinulla on mehumaija tai saat lainattua. Minä rakastan mehunkin. Eli pullotan sen niihin edullisiin pakastus pulloihin. Mehustaessa kannattaa lisätä sokeria, jotta mehu irtoaa paremmin marjoista, muttei sitä hirveää määrää tarvi, ja valmis mehu on ihanan raikasta, ei mitään sokerilitkua, eikä hapantakaan. Se mehuhan on tiivistettä, eli laimennetaan vedellä.
Itse tehdyssä mehussa on lisättyä sokeria tasan sen verran kun sinne laittaa. Jos et halua sokeria niin älä laita sokeria. Voi tehdä vaikka täysin makeuttamatonta tuorepuristettua mehua.
Näin kaupan ilmoitustaululla siistin ilmoituksen: "Punaherukkaa viiden kilon laatikko 45 euroa."
Ootko laittanut sitten liikaakin sokeria?