Tiesittekö, että ilman aurinkoa olisitte kaikki vielä rypyttömiä 60-70 vuotiaana?
Kommentit (99)
Vierailija kirjoitti:
Ilman aurinkoa olisimme kaikki kuolleita.
Miten selität elämän merten syvyyksissä ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan, mutta auringon energia tulee meihin kasvien kautta. Suoraan annosteltuna se on vain haitaksi.
Nyt on tainnut jotkut oppitunnit jäädä välistä. Ihmisen terveydelle on erittäin tärkeää saada uv säteilyä. Se vaikuttaa moneen seikkaan, ihan silmistä lähtien.
Ionisoiva säteily on aina haitallista. Sen mitä tarvitaan D-vitamiiniin saa kyllä ilman auringon "ottamista". Kenties olisi turvallisempaa pysytellä kokonaan poissa auringosta ja ottaa D-vitamiini purkista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alan käyttämään burkaa niin iho säilyy hyvänä.
Tämähän on ihan tutkittu, että burkhaa käyttävien naisten elinikä on noin 10 vuotta matalampi. Johtuen juurikin siitä, etteivät saa aurinkoa iholleen.
Taitaa heillä kyllä olla ihan muita elinikää lyhentviä syitä.
Mun äiti on myös, ja hän taas on päinvastainen, kasarilla otti aurinkoa ilman mitään suojavoiteita ihan hulluna, ruskea kuin papu joka kesä sen ajan muodin mukaan. Itse uskon että on geneettistä pääosin, hänellä on aina ollut paksu rasvoittuva "miestyyppinen" iho. Sellainen ei rypisty helposti. Itse valitettavasti olen perinyt isäni puolelta kuivan, atopiaan taipuvaisen ihon, ja olen jo nelivitosena ryppyinen, kaikesta ihonhoidosta ja tunnollisesta aurinkovoiteiden käytöstä huolimatta.
Minusta tämä rypyttömyys fanaattisuus on mennyt liian pitkälle. Meikkivoiteen allekin pitäisi laittaa kunnon kerros spf30 tai 50 aurinkosuojaa, oli kesä tai talvi. Kesällä mä en halua mitään tököttejä naamaani kellumaan, ihan sama vaikka olisi ryppyjä vanhuksena.
Olen nyt 57v ja mielelläni ulkoilen, olen kevyesti päivettynyt. Tottakai etelänreissuilla kunnon suojaukset, mutta täällä Suomessa en makaa auringossa, vaan minulla on jkn tarkoitus ulkonaoloon. En muista milloin olisin palanut auringossa, ehkä lapsena, kun silloin ei vanhemmat huolehtineet suojauksesta välimerellä matkustaessa.
Olen nyt 64-v. ja minulla ei oikeastaan ole ryppyjä, ikätoverini ovat paljon ryppyisempiä. Liekö sitten syynä se, etten ole koskaan ottanut aurinkoa, toki olen ulkona ja luonnossa aina liikkunut, mutta 50+ suojakertoimella varistettuna.
Mä olen rypytön vaikka en käytä aurinkovoidetta. Ikää on 51v. Geeneillä toki on vaikutusta myös. Auringonvalo (ilman palamista) on hyvin tärkeää ihmiselle.
Vierailija kirjoitti:
Entä ilmerypyt tai -juonteet?
Kuka nykyään enää ilmeilee?
Vierailija kirjoitti:
Iho vanhenee ilmankin aurinkoa, näin se vain on. Voitte tulla takaisin väittämään vastaan sitten kun olette 70-vuotiaita ja näytätte 20-vuotiailta.
Totta kai, mutta aurinko on ylivoimaisesti pahin ennenaikaisen vanhentumisen aiheuttaja. En ymmärrä miksi Suomessa ylpeillään sillä ettei suojauduta tai että "näytetään ikäiseltämme" = ennenaikaisesti vanhentuneelta. Olen nyt 41 ja erittäin tyytyväinen että olen koko ikäni suojautunut auringolta. Eron mahdollisimman syvää rusketusta aina hakeneisiin ystäviini todellakin huomaa nyt, vaikka en minäkään miltään teiniltä näytä. Aurinkovauriot ovat ihan kirjaimellisesti vaurioita enkä niitä todellakaan halua.
Australiassa tehtiin 10v. koe. Toinen porukka laittoi joka ikinen päivä aurinkorasvaa, toinen eli miten eli.
10 vuoden päästä tulos oli että jatkuva ihon suojaus oli pysäyttänyt ihon vanhenemisen täysin.
Ei tarvitse pysyä sisällä siis!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten selität elämän merten syvyyksissä ?
Kukaan ei arvannut että joku syvämeridieetillä oleva lukisi palstaa.
Vierailija kirjoitti:
En minä ainakaan halua elää elämääni neljän seinän sisällä vain ollakseni rypytön yhtään missään iässä. Olisi se surkea elämä se.
Etkö ole kuullut aurinkosuojavoiteista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä ainakaan halua elää elämääni neljän seinän sisällä vain ollakseni rypytön yhtään missään iässä. Olisi se surkea elämä se.
Kiva laittaa kemikaalicoctail imeytymään iholle, ja sen jälkeen vielä altistaa se valolle ja lämmölle. Saa olla oikeasti irtautunut elämästä, jos pitää auringonvaloa haitallisena ja vaarallisena
Olen 42 ja ryppyjä on silmäkulmissa ja otsassa, vaikka olen viimeiset 20 vuotta varonut aurinkoa. Joskus 18-20 vuotiaana otin aurinkoa muutaman kerran kesässä kevyellä suojakertoimella, olikohan sk15 tai 20. Nykyisin käytän aina sk50.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen. Kerroinkin jo edellä, että minimi 10h/vrk töissä plus kotona lisää eikä takuulla auta mitkään mömmöt tähän määrään aurinkoa. En makaile koskaan rannalla enkä ota aurinkoa. Sitä saan kyllä ihan ottamattakin.
Eipä noita hirveästi ole näin kuuskymppisenä, en ole koskaan lapsenakaan tykännyt ottaa aurinkoa ym, aina ollut puolivarjossa/varjossa.. Näytän kuulemma 50seltä.. Iho analyysikin sanoi niin. Aavistus on päivetystä kasvoilla etten ihan kalpea ole, ja aikuisena aurinkosuoja voiteet kasvoilla enkä muutenkaan kestä hellettä,kuumuutta, edes saunaa. En tupakoi enkä käytä alkoholia, syön terveellisesti ja nukun hyvin, juon vettä, kosteutan ihoani hyvin, ja tietenkin stressin aikaan tulee levättyä enemmän.
Tämähän on ihan tutkittu, että burkhaa käyttävien naisten elinikä on noin 10 vuotta matalampi. Johtuen juurikin siitä, etteivät saa aurinkoa iholleen.