Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Berninpaimenkoira Kyselypalsta

Vierailija
03.08.2024 |

Oon miettiny Berninpaimenkoiraa ja toivoisin että rodusta oikeasti tietävät vastailevat nyt sit kysymyksiin👍🏻

1. Paljo tarvikkeisiin, Eläinlääkäreihin, Ruokaan ja itse koira maksaa? 

2. Onko Pohjois-savosta kasvattajia?

3. Paljon teillä esim. Valjaitten koko oli? XXL? 

4. Onko olemassa jotain HYVÄÄ JA LAADUKASTA ruokaa josta ei ois 15Kg/89.99? Esim. Eukanuba on hyvä mut kallis. 

5. Onko lapsiystävällinen? 

6. Miten vaikee kouluttaa? 

7. Onko 4 rajalla seistessään mihin kohti aikuista selkänsä kohdalta? Esim. Reiden puoliväliin? 

8. Miten haukku herkkä? 

Kiitos jo etukäteen! 

Ja olen selvittänyt tosi paljon etukäteen mutta haluisin kuulla niiltä joilla on kokemusta :)

-AP

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 164cm ja takajaloillaan laittaa etutassut mun olkapäille. On lapsirakas, tykkää ihmisistä, huono vahti koska o kaveri heti jos saa palan makkaraa 😅 Haukkuu pihaan tulevat autot, ei tiellä meneviä. Kuorsaa, joten ei pääse makkariin nukkumaan. Tykkää aktiviteeteista mutta myös löhöilystä. Karvaa lähtee toisinaan paljon ja koska kuolaa, valkoista rintaa pitää pestä usein. 

Vierailija
2/21 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen 164cm ja takajaloillaan laittaa etutassut mun olkapäille. On lapsirakas, tykkää ihmisistä, huono vahti koska o kaveri heti jos saa palan makkaraa 😅 Haukkuu pihaan tulevat autot, ei tiellä meneviä. Kuorsaa, joten ei pääse makkariin nukkumaan. Tykkää aktiviteeteista mutta myös löhöilystä. Karvaa lähtee toisinaan paljon ja koska kuolaa, valkoista rintaa pitää pestä usein. 

Kiitos paljon! Tuosta hyppimisestä sen verran että kun meillä on lapset (kohta 8v ja vasta 129cm ja tyttö 11v 162cm ja puolisoni on 178cm ja itse 163cm) niin kannattavaa olisi varmaan opettaa että ei saa hyppiä kun lapset ja minut (vaikka olenkin hieman tanakampi) niin varmaa vahingossakin voisi kaataa. Tytär varsinkin on erittäin koiraihminen ja koirulin aijjommekin opettaa irtipidettäväksi ja nätiksi hihnassa. Mutta sotkuun olemme varautuneet ja kun lapsia on niin kyllä sitä muutenkin joutuu siivoamaan jokapäivä🥲🤣 Mutta kiitos paljon vastauksestasi👍🏻

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on jo ainakin kolmas kyselysi samasta aiheesta. Ensimmäinen jo 6/21 kirjoitettu. Hyvä ettet ole koiraa vieläkään hankkinut! Äläkä hanki!

Vierailija
4/21 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on jo ainakin kolmas kyselysi samasta aiheesta. Ensimmäinen jo 6/21 kirjoitettu. Hyvä ettet ole koiraa vieläkään hankkinut! Äläkä hanki!

Pahoittelut mutta olet varmaankin erehtynyt henkilöstä koska tämä on ensimmäinen kyselyni. Mutta mistä sinä edes tiedät että montako olen tehnyt ja miten se sinun elämää vaikeuttaa 🤔 Ja berneistä on monia palstoja joten sinuna miettisin miten kannattaa toimi jatkoa ajatellen😅

Vierailija
5/21 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ottaisi noin lyhytikäistä rotua. Muuten toki kiva hauva. Ota eläinlääkärivakuutus.

Vierailija
6/21 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ottaisi noin lyhytikäistä rotua. Muuten toki kiva hauva. Ota eläinlääkärivakuutus.

Keskiikähän on noin 7-8 vuotta eli lyhytikäisiä mutta olen kyllä kuullut sanonnan että "Maanpäällä aika bernin kanssa on Jumalan suomaa rakkautta" Joten vaikka Ikä on lyhyt niin ihana rotu.  Eläinlääkäri vakuutuksen otamme vaikka berniä emme ottaisi👍🏻

Vierailija
7/21 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuillako elätte vai miksi vaikutat niin heikkolahjaiselta, lukuisat kirjoitusvirheet ym. Koira maksaa teille joka tapauksessa liikaa, aiheuttaa häiriötä, haukkuu jatkuvasti, karkailee ja puree omia lapsia ja kylässä kävijöitä.

Mutta ota vaan isokokoinen, vaikea koira. Ei niitä kukaan fiksu haluakaan, eli olette täydellinen perhe tälle rodulle. Suosittelen myös laumanvartijoita ja pit bulleja teille, mitä useampi sen parempi. Kohta olette julkkiksia ip-lehtien otsikoissa 👿

En sinun onneksesi elä tuilla🤣 Mies tienaa 4000e kuussa ja minä 3500e kuussa +Lapsi lisä ja yövuoro lisät. Eli raha asiat kunnossa ja oikealla koulutuksella vaikka pitistä tulee oikein hyvä perhekoira. Ja koskaan ei ole bernin edes murissut (tiedän kun ystäväperheellä on berni) joten ei meistä julkkiksia tule😅

Ja lisäksi elän perhearkea joten joka ikistä kirjoitusvirhettä en voi millään huomata🤔🤣

Vierailija
8/21 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuillako elätte vai miksi vaikutat niin heikkolahjaiselta, lukuisat kirjoitusvirheet ym. Koira maksaa teille joka tapauksessa liikaa, aiheuttaa häiriötä, haukkuu jatkuvasti, karkailee ja puree omia lapsia ja kylässä kävijöitä.

Mutta ota vaan isokokoinen, vaikea koira. Ei niitä kukaan fiksu haluakaan, eli olette täydellinen perhe tälle rodulle. Suosittelen myös laumanvartijoita ja pit bulleja teille, mitä useampi sen parempi. Kohta olette julkkiksia ip-lehtien otsikoissa 👿

Olipas ilkeä kommentti. Berni on sieltä helpoimmasta päästä luonteeltaan, mitä koirarotuihin tulee, vaikka yksilöllisiä eroja varmasti löytyykin. Myös laumanvartijat ovat maaseudulla hyödyllisiä ja usein toimivat ihan todellisina työkoirina. 

Huolellisesti koulutettu ja sosiaalistettu suuri koira ei aiheuta noin keskimäärin häiriöitä sen enempää kuin pienempikään koira, voimakkaasti vartioivien rotujen kanssa tontti on tosin syytä varautua aitaamaan. 

Väität tai oletat, että Suomen kaikki kymmenet tuhannet suurten koirien omistajat olisivat yksinkertaisia.. voitko avata hieman tarkemmin, miten koiran koko vaikuttaisi omistajiensa älykkyyteen ja minkä suuruisella otannalla olet tehnyt päätelmäsi?

Aloittajalle sanoisin, että ottakaa ihmeessä Berni, se on hyvä lapsiperheen koira, mutta etsikää pentu terveistä linjoista ja panostakaa nuoren koiran koulutukseen sekä sosiaalistamiseen, etenkin siihen, ettei se opi hyppimään ihmisiä vasten, pentunakaan. Älkää myöskään syöttäkö sitä liian lihavaksi. Lapsia täytyy ohjata toimimaan oikeaoppisesti suuren koiran kanssa, että eivät esimerkiksi riehuta sitä, silloin voi sattua vahinkoja. Lapsia ja nuorta koiraa ei kannata jättää keskenään ilman valvontaa. 

Vierailija
9/21 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En sinun onneksesi elä tuilla🤣 Mies tienaa 4000e kuussa ja minä 3500e kuussa +Lapsi lisä ja yövuoro lisät. Eli raha asiat kunnossa ja oikealla koulutuksella vaikka pitistä tulee oikein hyvä perhekoira. Ja koskaan ei ole bernin edes murissut (tiedän kun ystäväperheellä on berni) joten ei meistä julkkiksia tule😅

Ja lisäksi elän perhearkea joten joka ikistä kirjoitusvi

Juuri Tämä: ".. vaikka pitistä tulee oikein hyvä perhekoira." ÄLÄ OTA MITÄÄN KOIRAA! Et ole sopiva koiranomistajaksi noissa ruusunpunaisissa harhoissasi!

Vierailija
10/21 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pahoittelut mutta olet varmaankin erehtynyt henkilöstä koska tämä on ensimmäinen kyselyni. Mutta mistä sinä edes tiedät että montako olen tehnyt ja miten se sinun elämää vaikeuttaa 🤔 Ja berneistä on monia palstoja joten sinuna miettisin miten kannattaa toimi jatkoa ajatellen😅

Niin outo oli kyselylistasi viestissäsi (jonka sattumalta tänään luin), että etsin vielä myöhemmin viestiä uudelleen hakusanalla berninpaimenkoira. Sieltäpä sitten löytyy tuore viesti, parin päivän takainen JA vanhoista AV-aloituksista 21.6.21 samoja kysymyksiä ja samoja sanamuotoja sisältävä teksti. Voit ihan itsekin tarkistaa hakutoiminnolla jos et muista kolmen vuoden taa.

Vierailija
11/21 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko bernihullu ainakin kolmen tai jopa useamman vuoden kirjoittelullaan pääsisi AV-kerman joukkoon?

Vierailija
12/21 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bernikooran ottaasin minäki mut kuten aloittaja ni ois mullaki ainakin 10 kysymyksen lista vaikka olenki paljon lukenu. Käykö kyselyketju?

Vierailija
13/21 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olipas ilkeä kommentti. Berni on sieltä helpoimmasta päästä luonteeltaan, mitä koirarotuihin tulee, vaikka yksilöllisiä eroja varmasti löytyykin. Myös laumanvartijat ovat maaseudulla hyödyllisiä ja usein toimivat ihan todellisina työkoirina. 

Huolellisesti koulutettu ja sosiaalistettu suuri koira ei aiheuta noin keskimäärin häiriöitä sen enempää kuin pienempikään koira, voimak

Kiitos paljon asiallisesta vastauksesta! Koirista on jonkin verran kokemusta (Saksanpaimen uros eli 9v ja labbis narttu eli 16v eli ei eka koira mutta joo:) 

Vierailija
14/21 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamala. En voi sietää isoja kuolaavia koiria. Lisäksi myistaakseni yhdellä tutulleni oli tuo. En pitänyt hänestä yhtään. Alusta alkaen jotain hyvin mätää oli.

Vierailija
15/21 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin outo oli kyselylistasi viestissäsi (jonka sattumalta tänään luin), että etsin vielä myöhemmin viestiä uudelleen hakusanalla berninpaimenkoira. Sieltäpä sitten löytyy tuore viesti, parin päivän takainen JA vanhoista AV-aloituksista 21.6.21 samoja kysymyksiä ja samoja sanamuotoja sisältävä teksti. Voit ihan itsekin tarkistaa hakutoiminnolla jos et muista k

Minulla ei ikäväkseni ole aiempia kyselyitä mutta niitä kyllä berneistä löytyy joten olet varmasti erehtynyt sitä paitsi se ei sinun elämääsi hankaloita😅🙁

Vierailija
16/21 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei kyllä mitään ruusunpunaisia harhoja ole mutta jos sinä haluat kanssani väitellä niin väittele sitten👍🏻

Vierailija
17/21 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joko bernihullu ainakin kolmen tai jopa useamman vuoden kirjoittelullaan pääsisi AV-kerman joukkoon?

Älä kehtaa aloittaa kun en ole ennen edes kysellyt tää rankuttaminen alkaa olla jo ärsyttävää🙁

Vierailija
18/21 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Bernikooran ottaasin minäki mut kuten aloittaja ni ois mullaki ainakin 10 kysymyksen lista vaikka olenki paljon lukenu. Käykö kyselyketju?

Joo käy 😀

Vierailija
19/21 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kamala. En voi sietää isoja kuolaavia koiria. Lisäksi myistaakseni yhdellä tutulleni oli tuo. En pitänyt hänestä yhtään. Alusta alkaen jotain hyvin mätää oli.

Selvä. Toivottavasti on jatkossa parempia kokemuksia. 

Vierailija
20/21 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko on bernikoira löytynyt, vai pukkaakotko pian uutta kyselyketjua?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi seitsemän