Lihooko kaikki suomalaiset 30 vuotta täytettyään? Lihoitko sinäkin?
Kommentit (116)
26-vuotiaaksi asti olin alipainoinen, 45 kg. Tuon jälkeen kun aloitin masennuslääkkeet alkoi lihominen. Nyt ikää 36 ja painoa 85 kg :( en tiedä minkä kokoinen olisin jos ei olisi lääkitystä.
En, vaikka sain 1. lapseni 30-vuotiaana. Aloin lihoa vasta +45 -vuotiaana kun lopetin tupakoinnin. Sitten tuli muutama kilo lisää siitä parin vuoden päästä, kun vaihdevuodet alkoi tulla päälle.
Olen jojoillut koko aikuisikäni 70-108 kg:n välillä tai jojoiluvaihe on ollut vajaan 80:n - 108 kg:n välillä. Nyt on painoa noin 90 kg.
Lihoin joskus 29-31 vuotiaana noin 5 kiloa. Laihdutin ne pois vuoden parin päästä.
N35
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin keski-ikäisen näkökulmasta noin 90% ikätovereista on lihonnut, osa erittäin paljon. Harvoilla hoikkina pysyneillä on jokin syy esim. kestävyysurheilu.
Meidän suvussa ollaan hoikkia/normaalipainoisia läpi elämän, vaikka urheilullisia ei olla juuri kukaan.
Tämä on kyllä harvinaista.
Vierailija kirjoitti:
50 vuotiaana jouduin lopettamaan urheilun ja kilo per vuosi on tullut painoa. Harmittaa, mutta ehkä sitten eläkkeellä saan aikaa lidää liikuntaan.
Ajankäyttö. Motivaatio. Stressi.
Entäs, jos et näe eläkepäivää, elätkö nyt hyvävointisena kuitenkin?
Aloin lihoa kun olin 33-35. Syynä uupumus ja univaje, kun elämässä oli monta kaaosta samaan aikaan, eikä päivissä yksinkertaisesti ollut tilaa itsestä huolehtimiseen.
Lapsi oli pieni ja sairasteli, rakennettiin, mies oli reissutyössä, omat työpäivät venyivät ja työmatkoihin meni yli 2 h päivässä, omat vanhemmat tarvitsivat apua.
Nyt olen 43 ja saanut ylipainon pois. Lapsi on iso ja omatoiminen esiteini, pääsin etätöihin, talo tuli (melko) valmiiksi, kukaan ei tarvitse minua koko aikaa, joten voimia riittää omasta hyvinvoinnista huolehtimiseen.
Sain toisen lapseni vähän alle kolmekymppisenä, joten aika pulska syntymäpäivänäni. Ja sen jälkeen, mutta mitä sitten.
Kyllä, kun sain ekan lapseni 31v:na. Painoa tuli sellainen 8kg lisää. Kun aloitin työt, laihduin vuodessa 5kg. Nyt taas raskaana ja painoa luonnollisesti tullut taas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin keski-ikäisen näkökulmasta noin 90% ikätovereista on lihonnut, osa erittäin paljon. Harvoilla hoikkina pysyneillä on jokin syy esim. kestävyysurheilu.
Meidän suvussa ollaan hoikkia/normaalipainoisia läpi elämän, vaikka urheilullisia ei olla juuri kukaan.
Tämä on kyllä harvinaista.
Taitaa meilläkin olla näin, äidin puolelta kaikki aika pienikokoisia ihmisiä muutenkin. Mä oon perinyt isän puolen suvusta ruumiinrakenteen, pitkä ja leveäharteinen. Mä taidan olla suvun ainoa urheilija, isovanhemmat oli kaikki ns. tilallisia eli tekivät fyysistä työtä mikä varmaan ainakin osaltaan piti kuosissa.
Lihoin allettuani ottaa masennuslääkkeitä. Kymmenen kiloa tuli lisää enkä ole saanut niitä pois.
Toisinaan kun näen jonkun, joka on turvonnut nopeasti, ajattelen, käyttääkö hänkin niitä. Mutta muutkin lääkkeet aiheuttavat sitä.
En lihonut 30/40/50-vuotiaana vaikka joskus parikymppisenä jo työkaverit sellaista ennusteli kun laihassa kunnossa silloin olin.
Oon laihtunut juuri sen jälkeen kun täytin 30. Nyt ikää kohta 32 ja edelleen paino laskusuuntainen. En ole ollut ylipainoinen, mutta siinä rajoilla, nuorempana hyvinkin hoikka. Opiskelujen aikaan paino nousi 10 kg.
Nainen
Potkaisen jos joku tulee mussuttamaan, että pitää vaan syödä vähemmän kuin kuluttaa.
Auts! 😜💥
Mutta niin se vaan on, että syödä saa lähes mitä mielii, mutta jos syö sitä vain nuukemmin. Liian suuri kalorimäärä yhdellä syöntikerralla on todellakin suurimpia syitä siihen, miksi paino nousee. Ei niinkään se, mitä syö.