Lihooko kaikki suomalaiset 30 vuotta täytettyään? Lihoitko sinäkin?
Kommentit (116)
Ainoastaan raskauksien vuoksi. Muutoin paino on ollut baihtelevasti välillä 57-60 kg viimeiset 35 vuotta. Mutta kyllähän tuo kroppa ja iho vanhenee siitä huolimatta. N55 v
En, vaan vasta vaihdevuosissa. Niiden vaikutus on yllättävän suuri, painonhallinta muuttuu todella vaikeaksi ja lihasmassa katoaa jonnekin. En ymmärrä, miksei tätä oteta huomioon vaihdevuosihoidoissa. Estrogeenia kyllä saa, mutta kun pitäisi saada myös testosteronia lihaksia varten.
Edelleen normaalipainoinen, mutta 15 kg painavampi kuin ennen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En, olen ollut aina tukeva, mutta liikun paljon. Saan painon pysymään samoissa lukemissa näin, mutta laihtuminen vaatisi todella niukkaa ruokavaliota.
Käytätkö sokeria, hiilareita, maitoa ja syötkö pullaa? Entä kasvikset?
Hiilareita kohtuullisesti, että jaksaa liikkua, (ketoosi ei ollut oma juttu) ja kasviksia runsaasti. Silti paino pysyy ylhäällä, kun pitäisi jaksaa päivittäin kirjata jokainen syöty kalori ylös ja syödä niin pieniä annoksia että näkee nälkää.
Itse laihduin 20kg kun täytin 30. Tuli ikäkriisi ja halusin olla paremmassa kunnossa. Se lisäpaino kyllä hiipii huomaatta helposti ja hirveä työ saada ne kilot pois sitten sekä saada pysyvä elintapamuutos painon säilyttämiseksi oikealla tasolla.
5-kymppisenä se tapahtuu lähes kaikille. Tapahtui itsellekin, olen nyt normaalipainon ylärajalla. Lohduttaudun ajatuksella, että keho kerää vararasvaa, jotta ei myöhemmin muuttuisi niin nopeasti hauraaksi vanhukseksi. N57
Täytän 52. Olen normaalipainoinen, nuorena syömishäiriössä laihakin. Syön vähän estrogeenilisää. Teen liikkuvaa työtä.
Olen iloinen ettei painon kanssa vielä ole joutunut tuskailemaan. Syön aika väljästi (rasvaakin), en mitään isoja määriä ja tietys herkut kuten jäätelö, suklaa, pullat eivät (onneksi) maistu. Syön aika terveellisesti. Veikkaan että sain geeneistä vähän tässä hyvää osaa. Rasva tulee mahaan, käsiin ja rintoihin jos on tullakseen. LIhasta kertyy kummankin helposti perusliikunnalla.
Painoni nousi laihasta (52kg) normaalipainon (58kg) puolelle 38v kun sain lisää lihasmassaa.
58v:nä lääke nosti painon normaalipainon yläreunalle (65kg)
Suunnilleen samassa yhä 64v:nä
Ei lihominen ole itsestäänselvyys
Kyllähän siinä niin kävi, mutta nelikymppisenä korjasin vahingon 😃
Vierailija kirjoitti:
En vielä silloin. Mulla alkoi päälle nelikymppisenä.
Samoin, nelikymppisenä tuli lihomista. Sitten pikkuhiljaa pudottelua.
Päästin itseni lihomaan 35-60 ikävuoden välillä, mutta nyt olen 65 vuotiaana hankkinut takaisin entiset mittani ja kiloja lähti noin 20. Työtä se tietysti vaati ja pysyviä muutoksia elintapoihin ja ruokailutottumuksiin jotta pääsin nykyisiin mittoihini ja myös pysyn tämän kokoisena. Olen nyt tyytyväinen itseeni, terveyshuolistakin pääsin eroon ja ilman lääkkeitä. Koskaan ei ole liian myöhäistä ryhtyä muutoksion elintavoissaan.
Olin jo lapsena todella hoikka ja olen edelleen. Pituus 172 cm, paino 54 kg.
N38
Olen pian 60. Painan vähemmän kuin 30-vuotiaana ja missään vaiheessa en ole ollut ylipainoinen tai lihava.
Päin vastoin, vaikka olin normaalipainon rajoissa, tosin lähempänä se ala- kuin ylärajaa minulle hoettiin että odotahan kun täytät 30. Nyt olen tuplat sen, enkä vieläkään ole lihonut.
Olen synnyttänyt kaksi lasta. Ensimmäisessä raskaudessa paino nousi 12 kiloa, josta suuri osa putosi jo sinne sairaalaan ja loppu imetyksessä. Toisen aikana sittten hieman enemmän mutta samalla tavalla sekin hävisi itseksieen ihan normaalilla ruokavaliolla.
Minulla todettiin noin kolmekymppisenä kilpirauhasen vajaatoiminta johon käytän tyroksiinia 100 mq/päivä. Painoon ei ole vaikuttanunut missään vaiheessa, pahin oire oli tolkuton väsymys ja ruokahalun katoaminen kokonaan yms. Siis sitäkään en olisi voinut syyttää mahdolliseta lihomisesta jos sitä olisi ollut. Lääkitys on kohdallaan, kontrolli kerran vuodessa jos mitään oireita ei ilmene eikä ole ilmennyt.
Syön normaalisti mutta kasvisruokaa. Liikun omaksi ilokseni, en verenmaku suussa. Herkkuja en ahmi mutta joskus syön suklaata tai jääteloöä. Makea ei maistu eikä roskaruoka. Paino pysyy kurissa ilman ponnistuksia.
Jos joku lihoo niin sitten lihoo, mikä lienee sitten syy. Mikään kiveen kirjoitettu totuus ja tuomio se ei kyllä ole.
Olen 32-vuotias nainen, ja kaikki energiani menee siihen, että koetan pysyä normaalipainoisena tai hoikahkona. Nyt on lauantai, olen syönyt viimeksi viime viikon sunnuntaina. Muu ei auta, sillä vähäinenkin määrä kiinteää ravintoa saa painon heti nousuun. Vihaan itseäni ja peilikuvaani päivä päivältä enemmän.
Sympatiani samasta kärsiville!
Jännä juttu. Puolet kommentoijista tuntuu olevan edelleen hoikkia, havainto ulkona liikkuessa on kuitenkin toinen.
Vierailija kirjoitti:
Jännä juttu. Puolet kommentoijista tuntuu olevan edelleen hoikkia, havainto ulkona liikkuessa on kuitenkin toinen.
Moni lihoo yli 50v.
Vierailija kirjoitti:
Ei koko suomen kansa käy täällä.
En eikä ole suunnitelmissakaan.
T. 51 v, 165/50 ja lihaskunto erinomainen. Rakenteelta mini.
Lihoin noin 20-vuotiaana 18kg, jonka jälkeen olin kymmenen vuotta normaalipainoinen ja nyt parin synnytyksen jälkeen tuntuu ettei kerkeä ruuanlaitosta ja lapsien vessanpöntölle harjoittelusta yhtään mihinkään muualle. Että joo, en tiedä kaikista suomalaisista, mutta itse lihosin takaisin 10v. vuoden takaiseen painoon, mutta en usko että iällä tekemistä sen kanssa.
En. Nyt 44.