Milloin olit ensimmäisen kerran kesätöissä?
Tässä on melkoinen kontrasti maaseudun ja kaupungin välillä. Kun olin 15-vuotias, olin yksin kesätöissä traktorinkuljettajana saatuani traktokortin. Kaupunkilaisilla on vähän erilaisia työpaikkoja. Jotkut ovat kaupassa latomassa tavaraa hyllyyn. Toiset ovat jossain ravintolassa. Toiset eivät tee mitään.
En kirjoita tätä kettuillakseni, vaan ehkä vähän ihmetelläkseni. Maalla annettiin hirveästi luottoa kloppiin; "kai sinä yksinkin siellä pärjäät...".
Kommentit (49)
13-vuotiaana (80-luvun loppupuolella) hoidin 5 vkoa yrittäjäperheen lapsia. Pitkiä päiviä, piti olla heillä ennen vanhempien töihin lähtöä ja kotiin pääsi vasta viiden jälkeen. Pyörälin työmatkat, hyvinkin 7km suuntaansa.
Seuraavna kesänä en ollut töissä rippileirin takia, mut sitten: 15v paikkakunnan suurimmalla työnsntajalla tehtaassa, 16v -17v kaupassa kassalla (koulun ohessa myös viikonloppuisin ja satunnaisia iltoja), 18v sairaala-apulaisena.
Siitä eteenpäin olen aina tehnyt töitä, myös opintojen ohella. Työtön olen ollut pahimpaan lama-aikaan vain 4kk:n ajan.
14-vuotiaana polkupyörälähettinä isoisäni autofirmassa. Neljä tuntia päivässä, tuntipalkkaa 1 mummonmarkka.
12v. Venefirmassa pesemässä ja siivoamassa veneitä. Kävin ihan vaan kysymässä, kun pyöräilin ohi.
Olin 12v ja juuri kuudesluokka päättynyt kun olin koko kesän kolmen pikkupojan perheessä kesäpiikana. Hoidin pojat, tein ruuat, pesin pyykit ja siivosin.
Sen jälkeen sitten kesät olikin töitä. Usein lukuvuoden aikanakin viikonloppuja ja lomia. Olin siivoomassa, lastenhoitajana, kotiapulaisena, keittäjänä ja tehtaassa kiireapulaisena.
Opiskeluiden, pätkätöiden, äitiyslomien ja työpaikkojen vaihtojen rytmin vuoksi olin ensimmäisellä oikealla kesälomalla vasta 38-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
13-vuotiaana mutta en silloin vielä ollut ihan koko kesää vaan juhannuksesta eteenpäin niin, että sitten ennen koulun alkua oli vielä kaksi arkipäivää kesälomaa. Seuraavana kesänä työt alkoikin heti ekana maanantaina koulun päättäjäisten jälkeen ja kesälomaa oli vain se alkuviikko ennen koulun alkua. Näin meni pari kesää yläasteella ja koko lukio (silloin tosin olin töissä myös lauantaisin sekä joulu- ja hiihtolomalla). Eikä mulla ole ollut kesälomaa tuon jälkeenkään koska työt on ollut pelkkää silppua ja pätkää eli ne kertyneet lomapäivät on maksettu rahana työsuhteen päättyessä ja sitten onkin alkanut uusi työsuhde.
Olisi huikeaa lomailla vaikka neljä viikkoa ja saada vielä siltä ajalta palkkaakin. Mä olen aika väsynyt jo vaikka en vielä olekaan kuin keski-iässä.
Tätä lomattomuutta ei moni ymmärrä kun ei ole joutunut samaan Lisbon, mutta meitä on paljon. Tsemppiä, toivottavasti saat levätä sinäkin joku kesä.
Jos täällä on 12-vuotiaat huushollanneet täysillä, niin miksi nykylapsille on liikaa roskien vienti, lakanoiden vaihto tai keittiön siivous omassa kodissa?
13 vuotiaana lapsenlikkana kun vanhemmat oli töissä. Eli yli 8 tuntisia päiviä.
Tosin perheen isä kävi ruokatunnilla kotonaan syömässä.
13-vuotiaana (-88) kasvihuoneilla istuttamassa ja kitkemässä. Oli raskasta mutta tienasin rahat tietokoneeseen jolla opettelin ohjelmoimaan.
Seuraavat kesät painotalossa ensin tosi simppeleissä pakkaushommissa. 16 v hoidin siellä jo lähettämön yksin kun vakityöntekijä oli lomalla. Oli kiva ajaa trukkeja ja tehdä itsenäistä hommaa jossa piti ajatellakin. Hyviä muistoja.
15 -vuotiaana siivoojana (1976), sen jälkeen pakkasin kananmunia ja olin levyhehkuttajana kesät. Satunnaista lastenhoitoa pitkin vuotta.
Rahoitin kesätöillä mm. ensimmäiset ulkomaanmatkani.