Milloin olit ensimmäisen kerran kesätöissä?
Tässä on melkoinen kontrasti maaseudun ja kaupungin välillä. Kun olin 15-vuotias, olin yksin kesätöissä traktorinkuljettajana saatuani traktokortin. Kaupunkilaisilla on vähän erilaisia työpaikkoja. Jotkut ovat kaupassa latomassa tavaraa hyllyyn. Toiset ovat jossain ravintolassa. Toiset eivät tee mitään.
En kirjoita tätä kettuillakseni, vaan ehkä vähän ihmetelläkseni. Maalla annettiin hirveästi luottoa kloppiin; "kai sinä yksinkin siellä pärjäät...".
Kommentit (49)
6v iässä harventamassa sokerijuurikasta ja 12v iässä sai jo ajaa traktoria. Metsänistutuksessa olin muistaakseni 9v iässä ja nyt siinä paikalla on vihreiden mielestä jo ikimetsä.
14 taisin olla kun olin naapurin piharakennusta rakentamassa.
13-vuotiaana olin kaksi viikkoa haravoimassa ja istuttamassa kukkia.
15 vuotiaana kaupan lihatiskillä ja huolehdin myös hedelmäosastosta, vuosi oli 1980.
14-vuotiaasta lähtien kaikki kesät, hiihtolomat, arkipyhät kuten joulut ja pääsiäiset. Sain samaa palkkaa kuin vakkaritkin ja pitkiltä arkipyhiltä sai kunnon lisät
14-vuotiaana kirjoittelin tietokoneella rahtikirjoja. Lisäksi järjestelin rahtikirjamappeja ja pakkasin kuljetukseen lähteviä tavaroita, joihin nuo rahtikirjat liittyivät. Tämä oli kasaria, jolloin tietokoneet olivat vielä uutta. Tämä kesätyö oli erään keskisuuren yrityksen pakkaamossa.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ollut. Ei kiinnostanut.
Sama täällä en ole koskaan ollut, koska en päässyt mihkään. Paremmista perheistä pääsi sitten jos ei muuta niin mm. kunnan hommiin. Minä en päässyt, vaikka rahalla olisi ollut tarvetta koko perhettäkin ajatellen...
10-vuotias sokerijuurikaspellolla.
16-vuotiaana ekan kerran muualla: kioskimyyjänä. Ei meillä lapset olleet lomalla kesäisin, olen maalta kotoisin.
Nykyään ei lapset pääse töihin, enkä tiedä onko sallittuakaan.
13v. olin lähikaupassa kuorman purkajana.
16 v. puistotöissä. Työaika oli 7:00 - 15:30 , sai oikeaa palkkaa ja oikeaa työtäkin piisasi.
5 vuotiaana tienasin itse kaljarahani .
12 vuotiaana mansikkapellolla ja palkattomia tallihommia paiskittiin urakalla monta vuotta. Tallin siivoukset, heinähommat jne jne. 16-vuotiaana virallisiin kesätöihin ja koulun ohessa tein töitä myös.
Viikkoraha tiskaamisesta ja muusta.Lastenhoitajana palkkatyössä 16- vuotiaana 8 tuntia päivä ja vuoden siitä toiseen paikkaan puoli vuotta sitten terveysasemalle työhön.Sitten opiskelua sitten 3 vuorotyöhön.Maksettu eläkevakuutusta ja verot siinä kuin nykyään YLE verot sanoma yhtiön osuudetkin.
13 vuotiaana poimimassa mansikoita ja herneitä. Sitten 15v myös hautausmaalla puutarhahommissa, ajamassa traktoria myös. Ei siihen aikaan tarvittu mitään kortteja siihen. Olenkin ollut siitä 13v iästä aika joko töissä tai koulussa. Olen nyt 41v
En ole koskaan ollut. Ei kiinnostanut.