Milloin olit ensimmäisen kerran kesätöissä?
Tässä on melkoinen kontrasti maaseudun ja kaupungin välillä. Kun olin 15-vuotias, olin yksin kesätöissä traktorinkuljettajana saatuani traktokortin. Kaupunkilaisilla on vähän erilaisia työpaikkoja. Jotkut ovat kaupassa latomassa tavaraa hyllyyn. Toiset ovat jossain ravintolassa. Toiset eivät tee mitään.
En kirjoita tätä kettuillakseni, vaan ehkä vähän ihmetelläkseni. Maalla annettiin hirveästi luottoa kloppiin; "kai sinä yksinkin siellä pärjäät...".
Kommentit (49)
14 vuotiaana kitkemässä rikkaruohoja puutarhassa 1kk ajan.
Pääsin jostakin kummastakin syystä länsiuusimaalaisen marketin pihalla olevan puutarhapisteen myyjäksi ja hoitajaksi, kun olin 14 -vuotias. Olin kyllä aika pikkuvanha ja hyvä suustani. Hoidin siis puutarhapistettä oman vuoroni yksin. Myin ja suosittelin kukkia, pensaita, lannoitteita ja puutarhavälineitä ja sen sellaista. Seuraavana kesänä sama juttu. Minusta tämä meni kaikin puolin hyvin ja olin taitava puutarhamyyjä.
13-vuotiaana sokerijuurikaspellolla
13-vuotiaana mutta en silloin vielä ollut ihan koko kesää vaan juhannuksesta eteenpäin niin, että sitten ennen koulun alkua oli vielä kaksi arkipäivää kesälomaa. Seuraavana kesänä työt alkoikin heti ekana maanantaina koulun päättäjäisten jälkeen ja kesälomaa oli vain se alkuviikko ennen koulun alkua. Näin meni pari kesää yläasteella ja koko lukio (silloin tosin olin töissä myös lauantaisin sekä joulu- ja hiihtolomalla). Eikä mulla ole ollut kesälomaa tuon jälkeenkään koska työt on ollut pelkkää silppua ja pätkää eli ne kertyneet lomapäivät on maksettu rahana työsuhteen päättyessä ja sitten onkin alkanut uusi työsuhde.
Olisi huikeaa lomailla vaikka neljä viikkoa ja saada vielä siltä ajalta palkkaakin. Mä olen aika väsynyt jo vaikka en vielä olekaan kuin keski-iässä.
No mä olen maatilalta lähtöisin, joten olen luonnollisesti tehnyt maatilan töitä heti kun musta on ollut niissä enemmän hyötyä kuin haittaa. Kesätöitä ei oikein edes saanut hakea muualta, kun kotonakin tarvittiin. Jotain niistä maksettiinkin.
Noin 15v mansikkamaalla, saimme hyvän ruuankin ja talon emännän paistamaan rieskaa, mansikoitakin sai syödä kerätessä.
Olen maalta ja eka työpaikka oli 18-vuotiaana. Töitä oli kotona maatilalle, joten palkkatöihin ei kannustettu.
Vuonna 1973 lukioaikana haravoin Jyväskylän kaupungissa puistoja.
14-15-v alkaen oli välttämättömyys. Vaatteet, meikit, lukion kirjat, matkaliput.
Duunariperhe, sosioekonomesti hyvin vaatimaton.
12-v lapsenlikkana naapurissa ja 13-v sikalassa. Sikalahommia olin jo tehnyt koko siihen astisen elämäni, mutta tuolloin tein yksin lomitustöitä kotona oikealla palkalla.
17- vuotiaana kesätöissä Tukholmassa sairaalan keittiöllä.Ja jatkoin vielä 2 seuraavaa kesää.Ikimuistoisia kesiä.
18 vuotiaana paikallisessa ruokakaupassa.
M37
15-vuotiaana tein muutamia vuoroja, 16-vuotiaana säännöllisin 40h viikossa.
Olin 16-vuotias ja pääsin eläkeläisten ryhmämatkalle, kun osasin ranskaa. Kierrettiin viinialueita ja käytiin Monacossa. Kuljin tulkkina mukana. Sain palkaksi taskurahaa ja silkkihuivin. Myöhemmin tajusin, että se oli Hermes.
14-vuotiaana 2 viikkoa toimistoapulaisena Helsingissä. 15-vuotiaana sitten koko kesä siivoojana. Siitä lähtien kaikki kesät meni töissä, ensimmäinen palkallinen kesäloma vasta kun olin opiskellut, valmistunut ja saanut ensimmäisen vakituisen työpaikan.
"Oikeissa" töissä 15-vuotiaasta alkaen eli en siis päässyt rippileirille. Sitä ennen duunissa Isille ja Äidille tikkaripalkalla kun huolehdin kesän pikkuveljestä 8-vuotiaasta lähtien.
Kotitöitä piti tehdä ja käydä lähimetsässä marjastamassa ja sienestämässä.
Äiti ei laskenut mansikanpoimintaan, vaikka olisin halunnut ansaita itselleni polkupyörän.
Eli vasta koulun loputtua olin töissä, yhtenä kesänä mulla oli heinäkuussa 3 työpaikkaa, eli aikaa meni 8-22 arkipäivinä.
Sen jälkeen olenkin ollut vakkarina kohta 40 vuotta. Työ on kyllä muuttunut täydellisesti digitalisoinnin myötä.