Työkaveri on ystävällinen edestäpäin mutta juoruillee/arvostelee heti kun selän kääntää. Miten tällaisen ihmisen kanssa toimia?
Tällaista on tuossa paikassa hankala muuttaa, on saanut olla jo tuossa asemassa pitkään, ettei kukaan sano mitään ja jos sanoo niin varmasti aiheuttaa vain harmia loppupeleissä.
Olen yrittänyt olla itse kaveria mutta huomaan, että alkaa jo itseä ottamaan niin valtavan paljon päähän se jatkuva ihmisen arvostelu, että voin fyysisesti huonosti. Alan jännittämään jo omaakin olemustani tai varomaan etten sano mitään typerää.
Hän on ystävällinen kun puhuu face to face mutta heti kun ihminen poistuu niin alkaa se silmien pyörittely, halventava eleily ja arvostelu ihmisestä. Joko puhuu liikaa, puhuu liian vähän, tekee asiat väärin tai ihan mitä vain.
Ymmärrän, että jotkut ihmiset aiheuttavat välillä kunmeksuntaa, siis jos jotain tapahtuu mutta että jokaisesta ihmisestä täytyy alkaa vääntämään jotain juorun aihetta. Oli kyse asiakkaista tai työkavereista.
Kaikista lähimmät työkaverit ei arvostelua juuri saa mutta muut kyllä.
Olen ollut hänenkin kaveriaan kunnes huomasin tuon tavan suurennella asioita. On alkanut jo etomaan ja kyllästyttämään. Jos juoruillee vaikka jonkun työkaverin kanssa toisesta ja nauravat yhdessä, niin kohta on pyörittelemässä silmiä jo tuostakin jonka kanssa juuri juoruili ja naureskeli.
Mielestäni käsittämätöntä eikä mitenkään hyvän tavan mukaista.
Kaikki nyt varmasti välillä kritisoivat ja ovat juorukerhossa mukana mutta jossain se raja täytyy olla.
Minä olen jopa miettinyt nyt viimeaikoina työpaikan vaihtoa koska tuntuu niin oudolta jo tuo kokonaisuus. Välillä mietin, etteikö hän oikeasti näe mitä tekee. Vaikuttaa ainakin siltä, että aivan kuin olisi ihan ok toimia noin.
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki nyt varmasti välillä kritisoivat ja ovat juorukerhossa mukana mutta jossain se raja täytyy olla.
Olen töissä miesvaltaisessa insinööritoimistossa, meitä on täällä töissä noin 30 henkilöä. Kuvaamasi "kaikkien" tapa kuulostaa täydellisen vastenmieliseltä. En pystyisi olemaan työpaikalla, jossa toisista puhuttaisiin sitä sun tätä, eikä sellaista käytöstä täällä kyllä hyväksyttäisikään. Kahvitauoilla puhutaan harrastuksista, maailman tilanteesta ja vaikkapa uusista keksinnöistä, mutta ei todellakaan toisista työntekijöistä, eikä etenkään pahaa.
Lähinnä tarkoitin, että tuskin kukaan välttyy elämässään täysin juoruiltulta. Kyllähän se on aika tiukasti ihmisissä kiinni ihmetellä erilaisia asioita erilaisista ihmisistä mutta ei sen tarvitse aina olla pahansuopaista. Jos vaikka esimerkkinä niin onhan sitä ihmisistä joka päivä vaikka minkälaisia kohu uutisia joita ihmiset päivittelevät. Toiset haukkuu ja jotkut peukuttavat niitä, toiset mielenkiinnolla osallistuvat passiivisesti seuraamalla mutta ei kommentoimalla, jotkut puolustavat.
Ei, meillä ei em. 30 hengen insinööritoimistossamme ole toisistamme kohu-uutisia. Pidän koko tuollaista ajatusmaailmaa käsittämättömänä.
Eli tarkoitan vain, että aina on jotain kuitenkin meneillään ja ihmisistä ja heidän toimintatavoistaan ollaan kiinnostuneita. Siellä työpaikallakin välillä mutta ei se sitä tarkoita, että hyväksyisin sen, että ihmisten jokaista liikettä, ilmettä ja tekoa tarkkaillaan ja keksitään jotain negatiivista sanottavaa. Se on väsyttävää.
Sinun tekstisi on väsyttävää.
Mutta jos esim joku ihminen on ollut esim erityisen pahalla tuulella niin kyllähän sitä ihmiset miettivät, että mistähän voisi johtua, onko jotain sattunut etc.
Eli juoruilun tai kummeksunnan tasoja on monenlaisia ja tapahtuu lähes kaikkialla?
Jaa-a, kaipa me olemme kaikki sen verran neurodivergenttejä (merkittävä osa insinööreistämme, minä mukaan lukien, ovat aivan varmasti asperger-asteikolla), ettei meitä kiinnosta selkien takana keskustella toistemme asioista. Jos minua kiinnostaa miksi joku on pahalla tuulella, menen hänen luokseen ja kysyn, että onko jotain pielessä, vai onko muuten vaan paha päivä. Ei tulisi mieleenkään alkaa moista arvuuttelemaan, kun voi kysyä suoraankin.
On sitten paljon sellaista mikä ei kyllä edistä mitään tai on oikeasti aivan turhaa sekä ilkeää jauhamista. Ap
Meidän käsityksemme ilkeästä jauhamisesta ja yleensäkin selän takana puhumisesta taitavat poiketa perustavalla tavalla.
Olen kyllä 30 työvuoteni aikana useasti ollut todella onnellinen, että saan olla autuaan tietämätön siitä, miten ahdistavia monet muut työyhteisöt ovat. Kestäisin tuommoista yhtä huonosti kuin avokonttoria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen töissä miesvaltaisessa insinööritoimistossa, meitä on täällä töissä noin 30 henkilöä. Kuvaamasi "kaikkien" tapa kuulostaa täydellisen vastenmieliseltä. En pystyisi olemaan työpaikalla, jossa toisista puhuttaisiin sitä sun tätä, eikä sellaista käytöstä täällä kyllä hyväksyttäisikään. Kahvitauoilla puhutaan harrastuksista, maailman tilanteesta ja vaikkapa uusista keksinnöistä, mutta ei todellakaan toisista työntekijöistä, eikä etenkään pahaa.
Lähinnä tarkoitin, että tuskin kukaan välttyy elämässään täysin juoruiltulta. Kyllähän se on aika tiukasti ihmisissä kiinni ihmetellä erilaisia asioita erilaisista ihmisistä mutta ei sen tarvitse aina olla pahansuopai
No, olet varmasti oikeassa monessakin asiassa. Yritin vain avata, etten tiedä voiko juoruiltulta yleisesti ottaen ihmiset aina välttyäkkään.
Hienoa, että teillä on noin hyvä ja asiallinen ilmapiiri töissä. Kuulostaa juuri siltä, kuten kuuluukin.
Täytyy pohdiskella vielä enemmän tätä omaakin toimintaani, ajatuksiani ja kehittyä näissä tilanteissa.
Kiitoksia, että toit oman lisäyksesi keskusteluun. Ap
Voit kehittää oman strategiasi, eli kun pahan puhuminen alkaa, muuta ilmeesi vakavaksi. Vaikka kaikki ulvoisivat naurusta, pysy vakavana. Älä nyökyttele, älä seuraa puhujaa katseellasi. Jos puheenaihe vaihtuu muuksi kuin selän takana puhumiseksi, osallistu keskusteluun. Tee tästä itsellesi treenattu tapa. Joku sanoi aiemmin, että puhu vain, mitä voisit sanoa naamatustenkin. Hyvä neuvo.
Voit äänestää myös jaloillasi. Kun juoruilu alkaa, poistu tilasta joko tekosyyn avulla "pitää soittaa yksi puhelu" tai ilman tekosyytä. Jos kahvihuoneeseen mennessä juorurinki on koolla, ota vainj otain juomista ja poistu työpisteeseesi. Kestä pystypäin se, että olet tällainen, tee siitä tavaramerkkisi ja kestä seuraukset, jos niitä on tullakseen. Parinkymmenen vuoden kuluttua olet ylpeä itsestäsi.
Irrottaudu toiseen työyksikköön. Tässä nykyisessä sairaus (pään sisäinen) tarttuu myös sinuun.
Onko arvostelijana kyseessä henkilö jota voisi myös arvostella? Olen huomannut että aktiiviset "Sillä oli kaikki aivan sekaisin"-kommentoijat voivat sanoa noin jopa henkilöistä joita kuulijat eivät ole tavanneet. Joku vaikka mainitsee että ihminen on saanut töitä jostain.
Onko kyse siitä ja voisiko arvostelijasta itsestään sanoa noin? Onko täysin paikkansa pitämätön väite mutta kertoja itse tai hänen tuttunsa ovat leväperäisiä ihmisiä. Tai heillä on tapana juoruta muista tuollaista. Jos tapa on yleinen, heidän työkulttuurinsa voi olla leväperäinen. Sitten harmittaa jos joku toinen esiintyy moitteettomana.
Kommentit voivat vääristellä ihmisiä suuntaan tai toiseen. Jotkut ovat tuttuja tuntemattominakin tai täysin muuta kuin päin naamaa.
Pirullisimmat ihmiset jopa palkkaavat muita omina tai muiden "tuttuina" tuntematta ja voivat sitten kääntyä suuntaan tai toiseen. Tai sivuuttaa heidät kiinnostuksen kohteina ja juoruta muista, kyseisen tuntemattoman ohi tai kyseisen läsnäollessa. Mistä vaan saavat kicksejä. Luonnollisesti osa palkkaamatta jääneistä sitten on täysin mitättömiä pitkälläkin kokemuksella.
Keskity omaan tekemiseen ja työasioihin. älä missään tapauksessa puutu mihinkään hänen tekemiseen äläkä muidenkaan. Hoida oma tontti kuntoon. Etsi uusi työpaikka.
Toisaalta tuollaista on todennäköisesti joka naisvaltaisella alalla ja paikassa missä osa porukkaa on ollu iät ja ajat. Työhön tympääntyminen ja iän myötä kyynistyminen aiheuttaa tuota käytöstä eteenkin naisissa, toki sen miehetkin osaa.
Olin nuorena ja kokemattomana työpaikassa, missä oli vakkarina pari tällaista myrkynkeittäjää. Aivan kaikki minitauotkin olivat täynnä myrkyllistä puhetta. En osallistunut siihen, mutta jo pelkkä sivusta kuuleminen oli kuluttavaa.
Ehkä osaisin nyt jo vähän puuttuakin, mutta nuorena pätkätyöläisenä se oli vaikeaa. Vakituisilla oli ihan eri asema.
Sano "jaa" ja vaihda puheenaihetta tai lähde toimittamaan jotain työtä kauemmas hänestä.
Kerro tällä ainoastaan asioita jotka saa sut näyttämään hyvältä tai tän huonolta kerrottaessa eteenpäin
Vierailija kirjoitti:
Voit kehittää oman strategiasi, eli kun pahan puhuminen alkaa, muuta ilmeesi vakavaksi. Vaikka kaikki ulvoisivat naurusta, pysy vakavana. Älä nyökyttele, älä seuraa puhujaa katseellasi. Jos puheenaihe vaihtuu muuksi kuin selän takana puhumiseksi, osallistu keskusteluun. Tee tästä itsellesi treenattu tapa. Joku sanoi aiemmin, että puhu vain, mitä voisit sanoa naamatustenkin. Hyvä neuvo.
Voit äänestää myös jaloillasi. Kun juoruilu alkaa, poistu tilasta joko tekosyyn avulla "pitää soittaa yksi puhelu" tai ilman tekosyytä. Jos kahvihuoneeseen mennessä juorurinki on koolla, ota vainj otain juomista ja poistu työpisteeseesi. Kestä pystypäin se, että olet tällainen, tee siitä tavaramerkkisi ja kestä seuraukset, jos niitä on tullakseen. Parinkymmenen vuoden kuluttua olet ylpeä itsestäsi.
Nämä on hyviä neuvoja. Itselleni tulee usein äkillinen vessahätä :D
Mutta olen myös yrittänyt kääntää keskustelun suutaa tyyliin:
- Elli on niin sotkuinen! Oletteko nähneet sen työpöydän tänään..
- Ootteko kattoneet mun työpöytää? Se on ihan kaatopaikka! (naurua)
Vierailija kirjoitti:
Työkaveri on epäreilu ja epäoikeudenmukainen. Jos on jotakin mieltä jostakin pitäisi seistä selkä suorana sanomassa se myös asianosaiselle itselleenkin. Tosin yhteinen arvostelun kohde yhdistää enemmän ihmisiä toisiinsa kuin mikään muu puheeaihe.
Olen huomannut, että jos tuolla tavoin negaa huokuvalle juoruilijalle esittää tarkentavia ja oikeudenmukaisia kysymyksiä itse tietämättömäksi tekeytyen hän joutuu toistamaan juttunsa uudelleen sekä perustelemaan miksi väittää niin. Joskus he mokaavat itsensä, jos eivät enää muista mitä sanoivat aikaisemmin. Se kuulostaa silloin kaikkien korvissa säälittävältä.
Jos korviisi kantautuu juttuja sinusta ota se käsillä oleva, sinua koskeva juttu puheeksi juoruilijalle. Älä jää keskustelemaan, vaan pyydät kohteliaasti häntä kääntymään suoraan sinun puoleesi jos on huomauttavaa tai kysyttävää.Tämä kikka toimii aina. Juuri se diplomaattinen kohteliaisuus on niin tehokasta ja
Sinähän se vasta peluri olet.
Mitä jos vastaansanomisen sijaan sanoisit kerran tai pari tästä jotain rumaa päin kasvoja? Tollasella ihmistyypillä on kyllä kyky antaa arvosteluja koko ajan, mutta ei ottaa yhtään vastaan. Lupaan, että muistaisi sen loppuelämäänsä, ja pasmat olisi muutaman viikon täysin sekaisin
Vierailija kirjoitti:
Älä kerro sille yksityisasioitasi. Voit hyödyntää häntä syöttämällä hänelle valeita, joista hän jää kiinni.
Pidä huoli, että olet itse asiallinen kaikkia muita kohtaan eli säilytät nuhteettomuutesi ja luottamuksesi.
Kyllä hänen luonteensa on muidenkin tiedossa.
Tämä on hyvä! Olen muutaman kerran käyttänyt.
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaalia työelämää. Aina sitä haukutaan joka ei ole paikalla.
Just näin oli yhdellä työpaikalla, jolla olin. Poissaolijoita haukuttiin aina.
Vierailija kirjoitti:
Keskity omaan tekemiseen ja työasioihin. älä missään tapauksessa puutu mihinkään hänen tekemiseen äläkä muidenkaan. Hoida oma tontti kuntoon. Etsi uusi työpaikka.
Toisaalta tuollaista on todennäköisesti joka naisvaltaisella alalla ja paikassa missä osa porukkaa on ollu iät ja ajat. Työhön tympääntyminen ja iän myötä kyynistyminen aiheuttaa tuota käytöstä eteenkin naisissa, toki sen miehetkin osaa.
Oon myös tavannut tällaista.
Voisin lyödä tonnista vetoa että ap pitää itseään hyvin empaattisena ja sympaattisena ihmisenä mutta tosipaikan tullen kaikki hienot arvot lentävät roskikseen :D Jotkut on niin saakelin heikkoja