Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos verikokeet on määrätty aamuksi niin tarkoittaako se, että ei saa syödä?

Vierailija
02.08.2024 |

Osaako kukaan sanoa? Lähetteessä ei kuitenkaan lue paastoverikoe.

Kommentit (22)

Vierailija
2/22 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu kokeista. Jos ei tiedä, kannattaa olla varmuuden vuoksi syömättä. T. Labran täti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä siinä oheissa sanotaan.

Vierailija
4/22 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisit soittanut ja kysynyt, täältä saa sata vastausta.

Joskus saa syödä, joskus ei. Varmistan aina lähetteen saadessani, suosittelen!

Vierailija
5/22 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se varmistus ja ohje tule sähköpostiin?

Vierailija
6/22 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni kokeen edessä on f-kirjain, jos vaatii paaston esim. fP-Gluk.

Vierailija
7/22 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai voi olettaa, että kaikki osaa tuon tulkita vaan pitää olla selkeä ohje.

Vierailija
8/22 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai voi olettaa, että kaikki osaa tuon tulkita vaan pitää olla selkeä ohje.

Kysyvä ei tieltä eksy, mutta vain jos kysyy oikeesta paikasta.

Vierailija
9/22 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos verikokeet on merkitty aamuksi, se ei välttämättä kerro ravinnotta olemisesta juuri mitään. Voi olla paastonäytteet, voi olla näyte, joka otetaan tiettyyn kellonaikaan. Voi olla, että näytteitten vastauksia tarvitaan heti samana päivänä. Kuljetusaikataulut saattavat myös vaikuttaa. Ainut varsinainen merkki, onko oltava ravinnotta on tuo jo jonkun mainitsema f tutkimuksen nimen edessä. Jos ja kun on epäselvää, parhaimman vastauksen ja neuvon saa, kun käy labrasta kysymässä. Kokemukseni mukaan kaikki soittelu johonkin palvelunumeroon on pitkälti ajanhukkaa. Eivät välttämättä osaa sielläkään neuvoa oikein. 

Vierailija
10/22 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huom sitten myös, että toi paasto koskee myös juomisia. Tuttuni oli menossa labraan aamulla ja joi kahvia, oli sitä mieltä, että paastottu on kun ei ole syönyt mitään. Joo. 

Vierailija
11/22 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huom sitten myös, että toi paasto koskee myös juomisia. Tuttuni oli menossa labraan aamulla ja joi kahvia, oli sitä mieltä, että paastottu on kun ei ole syönyt mitään. Joo. 

Ihmisillä on niin erilaisia (ja erikoisia!) käsityksiä siitä mitä paasto tarkoittaa. Olin menossa leikkaukseen ja siinä saliin pääsyä odotellessani kuulin, kuinka hoitaja sermin takana varmisti potilaalta, että tämä varmasti oli paastonnut 12 tuntia. Joo, olen! kuului vastaus. Tänä aamunakin söin pelkkää kaurapuuroa! - Vanha mies oli kyseessä. Papparainen lähetettiin sitten kotiin tarkempien paastoamisohjeiden kanssa.

Vierailija
12/22 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen aina varannut ajan labraan. Missä määrätään että sun pitää mennä sinne juuri tiettyyn aikaan?  

Vierailija
13/22 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisillä on niin erilaisia (ja erikoisia!) käsityksiä siitä mitä paasto tarkoittaa. Olin menossa leikkaukseen ja siinä saliin pääsyä odotellessani kuulin, kuinka hoitaja sermin takana varmisti potilaalta, että tämä varmasti oli paastonnut 12 tuntia. Joo, olen! kuului vastaus. Tänä aamunakin söin pelkkää kaurapuuroa! - Vanha mies oli kyseessä. Papparainen lähetettiin sitten kotiin tarkempien paastoamisohjeiden kanssa.

Oikeassa elämässä papparainen olisi joutunut odottamaan ainakin 4 tuntia, että mahalaukku tyhjenee. En usko, että häntä on enää kotiin lähetetty. 

Vierailija
14/22 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu kokeista. Jos ei tiedä, kannattaa olla varmuuden vuoksi syömättä. T. Labran täti

Joskus turha paasto saattaa vaikeuttaa jo ennestäänkin haastavaa näytteenottoa. Eli jos ei varmasti tiedä, kannattaa ottaa selvää. Ja labran tätinä tietänet, että on näytteitä, joihin ohjeen mukaan on nautittava esim kevyt ateria. Mitenkään yleispätevästi ei pidä ohjeistaa, ainakaan labranäytteille. 

Vierailija
15/22 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen aina varannut ajan labraan. Missä määrätään että sun pitää mennä sinne juuri tiettyyn aikaan?  

Tiettyjen kokeiden ottamiseen et saa aikaa kuin aamusta. Ne pitää ottaa tiettyyn aikaan vuorokaudesta.

Vierailija
16/22 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi voi, riippuu niistä otettavista näytteistä. Esim testosteroni otetaan mieluiten klo 7 - 10. Kilpirauhaskokeet klo 14:ään mennessä. Joitain näytteitä otetaan vain tiettynä viikonpäivänä. Jotkut 12h lääkkeenotosta jne. Ei se sinun varaamasi aika ole muuta kuin aika, jolloin tulet näytteille. Se, täsmääkö se näytteen ohjeaikoihin on eri asia. Tietysti on näytteitä, joitten ottamisessa ei ole mitään erityishuomiota, pääasia, että näytteet otetaan.

Vierailija
17/22 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako ottaa viskiryypyn aamupalaksi?

Vierailija
18/22 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä syö ennen verikokeita ihan vaan varmuuden vuoksi. 

Vierailija
19/22 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiettyjen kokeiden ottamiseen et saa aikaa kuin aamusta. Ne pitää ottaa tiettyyn aikaan vuorokaudesta.

Ei se välttämättä paastoa tarkoita, koska se olisi pitänyt mainita erikseen. Ei vaan aina ole muistettu kertoa ja sitten labrassa ihmetellään, mitä nyt. Kokeneemmat näytteenottajat vaan toteavat, että "merkitään tähän, että ei ole paastoarvo".

On todella olemassa tiettyyn aikaan vuorokaudesta otettavia ja toinen syy voi olla se, että näyte lähetetään tutkittavaksi johonkin muualle ja kuljetus lähtee puolen päivän aikaan. 

Vierailija
20/22 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Emme me edes tiedä, mitä kokeita on määrätty. Vielä vähemmän kirjainten merkitystä silloinkaan, kun koe on tiedossa. Ajanvarauskirjeessä vaan lukee, että "verikokeet viikkoa ennen".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kuusi