Hoitoalan hyvät ja huonot puolet - mitä ne ovat?
Olen harkinnut hoitoalalle hakeutumista, ja yritän nyt saada alasta realistista kuvaa ennen kuin teen lopullisen päätöksen, joten muutama kysymys alalla työskenteleville.
1. Millä osastolla/missä tehtävissä työskentelet?
2. Mikä työssäsi on parasta/positiivisinta ja mistä työtehtävistäsi pidät eniten?
3. Sitten mikä työssäsi on huonointa ja negatiivisinta ja mitkä työtehtävät ovat niitä kaikkein ikävimpiä/inhottavimpia?
4. Olisitko lähtenyt alalle, jos olisit tiennyt työn negatiivisista puolista ja ikävistä työtehtävistä etukäteen (olettaen että et niistä tiennyt aiemmin)?
5. Oletko harkinnut alanvaihtoa ja mille alalle haluaisit?
Kommentit (43)
Vastaamatta yksityiskohtaisesti kysymyksiisi, olen miettinyt myös vaihtoa ihan vain siksi että ainakin teoriassa työpaikkoja on ihan joka puolella kaupungista ja maasta viis. Olen väsynyt kovaan yritysmaailmaan sekä ainaisiin YT-kierroksiin. Työt katoaa halpamaihin ja Intiaan kasvavaan tahtiin. Lisäksi nykyisen alani työt ovat kohdistuneet isoihin kaupunkeihin ja 100% etätyö ei ole niin yleistä että voisi muuttaa johonkin jossa asuminen on halvempaa ja saa oman pihan ja rauhaa hinnalla millä saat isosta kaupungista laita-alueen kaksion.
Itseänikin kiinnostaisi, etenkin kun ottaa huomioon alan työvoimapulan, että onko hoitoalalla työskentely oikeasti niin kurjaa, että sinne ei oikeasti kannata hakeutua töihin
Itse veikkaan ikävimmiksi niitä jos potilaalla on syyhy,luteita pitkin poikin vaatteita ja hiuksia ja mitä lie, niin suojat vaan itselle päälle ja hoitaa pitää ja toivoa että et kanna niitä itse kotiin.
Opiskelin lähihoitajaksi 48v, valmistumista seuraavana päivänä aloitin työt keva puolella pian jo 5v ollut täällä töissä. Monipuolista työtä, riippuen yksiköstä. Kivat työkaverit, välillä tehnyt keikkaa vanhuspuolelle lomilla ym. Työvuorot sovittavissa, en tee 3-vuorotyötä, satunnaosesti joskus öitä. Hyvät edut, työterveys, lisäkoulutusta saatavilla. Palkka riippuen lisistä ja ylitöistä nettona n 2700-4300e.
Hyvää: Varma työ, paljon erilaisia työpaikkoja, palkka noin 3tonnia kuussa lisien kanssa
Huonoa : naisvaltaisen alan ongelmat. Joissakin paikoissa työ voi olla hyvinkin fyysistä.
Että töitä riittää. Sinkkuna voi lähteä töihin, minne päin Suomea tahansa.
Se on suuri plussa. Parasta näinä aikoina, kun tietää, että töitä on ja riittää. Ettei amk sairaanhoitaja koulutus mennyt hukkaan.
Miinus on kiire, kiire, kiire. Etenkin akuutti päivystksessä.
Vierailija kirjoitti:
Itseänikin kiinnostaisi, etenkin kun ottaa huomioon alan työvoimapulan, että onko hoitoalalla työskentely oikeasti niin kurjaa, että sinne ei oikeasti kannata hakeutua töihin
Ei todellakaan ole niin kurjaa, millaisen kuvan tämä palsta työstä antaa.
Ei pidä uskoa kaikkea humpuukia ja propsgandaa mitä tällä areenalla kirjoitellaan.
Suuri osa niistä on trolleja. Joilla ei minkäänlaista hoitajakoulutusta. Eivätkä ikänänsä ole olleet töissä tk-eikä sairaaloissa.
He kirjoittelevat täällä monenlaista soopaa huvikseen ja naureskellen. Samoiin osa aloituksista on toimittajien täkyjä, että palsta elää ja toimii
Kysy alan ihmisltä kasvokkain.
Alalla on runsaasti työssään viihtyviä ja ammattitaitoisia hoitajia. Joille vaativa työ on haaste.
Työssä myös jatkuvasti uutta.
Hoitajien omalla keskustelupalstalla on suuret määrät viestejä ja kokemuksia aiheesta sekä erikoisaloista.
Parasta on varma työpaikka ja ihan ok tulot (~4000€/kk bruttona kolmivuorotyöstä eikä päivätyössäkään enää niin huonot palkat ole). Työkaverit mulla on aina ollut ihan huippuja, mutta tämä toki riippuu paikasta. Työtehtävät sinänsä kaikki ok, esim. jotkut nostamiset ja nosturien käytöt on työläitä mutta näitä tulee tosi harvoin kohdalle jos osaa valita työyksikön oikein. Syöttämiset, pesut ym. menee rutiinilla ja lääkehoito on mielenkiintoista ja hauskaa. Mutta sitten vastapainona on se täydellinen työn arvostuksen puute potilailta ja omaisilta.. Muuten tykkäisin tästä työstä ja tykkään hoitaa niitä kaikkein hoitoisimpia potilaita, mutta en yksinkertaisesti enää jaksa olla kävelevien potilaiden ja heidän omaistensa juoksupoika ja sylkykuppi. Siksi vaihdan alaa syksyllä. Mutta tämäkin siis todella yksikkökohtaista, itse olen jumahtanut erikoissairaanhoitoon, mutta mahdollisuuksiahan on paljon. Esim. pth ja vanhuspuoli ihan erilaisia.
Töitä on hangosta nuorgamiin, missä itse haluaa asua
Hyvää: töitä on.
Huonoa: Vie terveyden ja ei jää energiaa iloita rahoistaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Fyysisesti raskasta toki mutta esim. vanhuspuolella työ on oikeasti mukavaa jos löytää hyvän työyhteisön (ja näitä on hoitoalalla PALJON).
Vierailija kirjoitti:
Riippuu paikasta. Monessa paikassa esimies on tavoitettavissa vain arkena klo 7-15. Muuten hänelle ei saa soittaa. Eli muina aikoina rivihoitajat ottavat vastaan poissaoloilmoitukset ja hoitavat sijaiset. Tämän vuoksi minun oli pakko lähteä alalta. Sijaisia oli vaikea saada ja meillä monella on lapsia, jotka haettava sovitusti päiväkodista. Toisaalta potilaita ei voi jättää yksin. Eli tämä oli täysin mahdoton yhtälö. Muuten tykkäsin alasta.
Tiedän ihmisiä, jotka viihtyy hoitoalalla. Esimerkiksi kotihoidossa ja kätilöinä. Kotihoidosta tykkäävä on sellainen realistinen nainen, joka tykkää kun saa käydä eri paikoissa ja tehdä itsenäisesti hommia. Kätilönä on varmasti mukavaa sen takia, kun saa olla iloisen tapahtuman äärellä.
Olen hoitajana vanhustenpuolella. Asukkaat huonokuntoisia, muistisairaita. Työ on todella rankkaa fyysisesti, kiire on jatkuvaa, henkilökuntaa liian vähän ja vuorotyö väsyttää. Työilmapiirissä ei kehumista, eikä palkassa. Olen yli 50v, en jaksa tätä työtä enää kauan. Olen huomannut itsessäni loppuunpalamisen oireita, tiuskin kaikille, hermot ovat kireällä ja vihaan lähteä töihin. Unohtelen asioita, sekoilen.
Tärkeintä on oletko empaattinen, rauhallinen, kärsivällinen ja haluatko hoitaa !
Hyvät: työllisyys taattu
Huonot: huono palkka, vajaamiehitys, jatkuva uupumus
Hyvät puolet: jos ei ole kranttu töiden suhteen niin aina löytyy töitä
Huonot puolet: mielenterveys menee
Hyvää: palkka
Huonoa: kaikki muu
"Hoitoala" on oikeasti lääketeollisuutta, eikä sillä ole mitään tekemistä hyvinvoinnin tai terveyden kanssa. Pelkkää brändäystä ja propagandaa nuo "hoitaja" "hoito" "hoiva" -jutut. Tosiasiassa lääketeollisuus lähinnä r aiskaa ihmisiä ja kierrättää rahaa