kumpi, yksikerroksinen vai kaksikerroksinen talo?
Meillä lievähkö perheriita tästä. eli mies haluis ostaa halvan mutta hyvällä paikalla olevan rintamamiestalon joka on täysin remontoitava. mä taas haluiasin yksitasoisen talon jota ei niin paljon tarvis rempata. Mua väsyttää ajatus remontin keskellä asumisesta ja mun mielestä ykstasonen on käytännöllisempi. Miehen mielestä yksikerroksiset talot on rumia ja kalliita. Onhan ne tietty kalliimpia mutta kyllä vanhan rintamiestalon remontoimiseen menis aika paljon rahaa kun pitäis ulkoa ja sisältä rempata.
Kommentit (31)
Kuten tästä ketjusta voi todeta, tästä asiasta ei voi kuin kiistellä! Nimittäin lienee selvää, että sekä yksi- että kaksikerroksisessa asunnossa on lähtökohtaisesti omat hyvät ja huonot puolensa.
En ole ikinä kaksikerroksisessa asunut, mutta silti kuulostaa kummalta kun moni valittaa tuota portaissa ravaamista: Eikö niitä tavaroita joudu yksikerroksisessakin hakemaan " pitkältä" , jos ne sinne unohtaa? Siis jos 1- ja 2-kerroksisessa on saman verran neliöitä? Ei kai se portaiden kävely nyt niiiiin ongelmallista ole verrattuna tasaisella kävelyyn? Vai miksi olisi? Ja unohtamisen lisäksi muut asiat ovat sitten järjestelykysymyksiä. Esim. pienen vauvan perustarvikkeet voivat hyvin olla molemmissa kerroksissa tms.
Ollaan pitkään etsitty isompaa taloa ja käyty katsomassa sekä kaksi- että yksikerroksisia omakotitaloja. Yksikerroksisissa toki viehättää se ' avaruus' mutta silti aina tulee tunne, että no mennäänpäs katsomaan vielä yläkerta - ai, mutta eihän sitä olekaan! =) Nyt asutaan kaksikerroksisessa rintamamiestalossa ja tykätään kyllä, kunhan olisi vielä vähän enemmän tilaa (niin ja lisäksi on vielä kellari, eli tavallaan asutaan kolmessa kerroksessa nyt).
Meillä on " vain" kaksi lasta, mutta olemme olleet tosi tyytyväisiä.
Näissä tasoissa on mahdollisuus tosiaan jakaantua. Nytkin pienin nukkuu yläkerrassa eikä häiriinny yhtään täällä keskikerroksessa olevista äänistä.
Myös illalla, jos istutaan iltaa aikuisten kavereiden kanssa, lapset nukkuvat turvallisesti ja rauhallisesti ylhäällä.
Jokainen saa omaa rauhaa, mutta silti olohuone on meidän yhteinen paikkamme.
Se on totta, että remontin keskellä on kamalaa asua. Me olemme remontoineet taloa 2 vuotta ja nyt se on ohi. Ihanaa. Se pölyn määrä, mikä remontista tulee, on karmiva.
Mutta itse siis ehdottomasti kaksi- tai kolmetasoratkaisun kannalla.
jos teillä on lapsia, yksikerroksinen on ehdottomasti toimivampi
Rauhoittaa kummasti elämää kun keikki ei pyöri kokoajan samassa tilassa samassa kerroksessa.
Mutta oliko ap nyt oikeastaan kyse niistä kerroksista pelkästään?
Tämä talo ostettiin ja remontoitiin ennen lasten syntymää. Aluksi tykättiin tosi kovaa tästä, mutta lasten syntymän jälkeen on alettu kaipaamaan uutta ja yksikerroksista taloa, jossa kaikki olisi käden ulottuvilla... :)
käytännön kannalta on helpompi, jos talo on yksikerroksinen. tosin kaksikerroksisessa on helpompi pitää alakerta vieraskunnossa. kaksikerroksiset ovat kauniimpia ehdottomasti.
ja oli se sellasta portaissa ravaamista, siivous hankalaa ym. ap
t: Myöskin 6 henkisen perheen äippä
Me rakensimme yksikerroksisen ja neljä tuttavaperhettä rakensivat kaikki kaksikerroksiset. Me olemme olleet todella tyytyväisiä ja näistä muista kolme perhettä jo rakentaa sitä yhden kerroksen taloa! :)
Kaikki ovat mananneet kaksikerroksiset alimpaan sanonko mihin...
Välillä asuttiin yksikerroksisessa mutta nyt taas - luojan kiitos - on kaksikerroksinen koti.
7-henkisen perheen äiti
Tämä toimii ainakin meillä paremmin lasten kanssa tämä kaksikerroksinen. Yläkerrassa saa rauhallisemmin nukuttua, kun ei kuulu alhaalta ääniä.
Ja remontin keskellä on kauheaa :)
Nyt kun on yksikerroksinen kivitalo (160neliöinen) niin yhdessä katsellaan tv:tä ja kaikki ovat jotenkin enemmän läsnä muutenkin.
Jos haluat että lapsesi elävät yksin itsenäistä elämää yläkerrassa niin hankkikaa kaksikerroksinen, jos taas pidät lastesi seurasta ja viihdytte yhdessä niin suosittelen yksikerroksista.
Nämä saattaavat kuulostaa aika pieniltä ja uskomattomilta argumenteilta, mutta tosiaan tähän lopputulokseen ollaan muidenkin tuttavaperheiden kanssa tultu! :)
Vierailija:
Nyt kun on yksikerroksinen kivitalo (160neliöinen) niin yhdessä katsellaan tv:tä ja kaikki ovat jotenkin enemmän läsnä muutenkin.Jos haluat että lapsesi elävät yksin itsenäistä elämää yläkerrassa niin hankkikaa kaksikerroksinen, jos taas pidät lastesi seurasta ja viihdytte yhdessä niin suosittelen yksikerroksista.
Nämä saattaavat kuulostaa aika pieniltä ja uskomattomilta argumenteilta, mutta tosiaan tähän lopputulokseen ollaan muidenkin tuttavaperheiden kanssa tultu! :)
Miten se television katseluun yhdessä liitty, onko kaksi- vai yksikerroksinen talo?!? Eiköhän perhe vietä aikaa yhdessä jos kaikki ok, vaikka asuisivat kolmessa kerroksessa!
Mä olin ensin itse kovasti vastaan, mutta hankittiin sitten rivitalohuoneisto joka oli kahdessa kerroksessa. Ihastuin. Seuraavaksi ruvettiin katsomaan omakotitaloa ja kaksikerroksista sellaista. Löydettiinkin sopiva. Huoneet on tilavia ja en koe rasitteena portaita. Meillä on vähän isommat lapset jo, ja heillä on oma oleskelutila ylhäällä makuuhuoneiden lisäksi.
Meilläkin anoppilassa 2 kerrosta ja mieheni veljiä ei IKINÄ näe. Aina vain ovat yläkerrassa omissa oloissaan.... Meillä kotona pieni yksikerroksinen talo, kyllä siinä ollaan enemmän läheisiä.
Samoin mummolassani aikamiespoika on yläkerrassa, tuskin näkee edes sitä jos mummolassa käy. Ei se edes kuule että me tultiin alakertaan kylään mummoa katsomaan.