En ole enää varma mikä on sopiva viikkoraha
Eli olemme hyvätuloinen perhe, lapset 7v (menee ekalle), 10v ja 13v. Paljonko teidän viikkorahat on ton ikäisille?
Tuntuu, että joka vuosi viikkorahat ovat nousseet, eikä meillä ole ongelma maksaa niitä, mutta haluttaisiin antaa saman verran mitä muutkin lapset saavat keskimäärin pk-seudulla.
7v alkaa saamaan nyt koulun alkaessa 20e viikossa, onko ok summa, erikseen sitten palkkiorahat hyvistä koulusuorituksista. Aiemmin sai rahaa tarvittaessa.
10v sai viime vuonna 40e viikkorahaa, tuntui paljolta, mutta väitti että jotkut saa enemmänkin. Ainakin lähimpien kavereiden vanhemmilta kuulin, etteivät saa yli 40e.
13v viikkoraha on 100e, mutta siihen kuuluu myös se, että ostaa itse esimerkiksi meikit ja vaatteet. Harrastukset maksetaan. Jotkut saavat enemmänkin viikkorahaa, mutta ainakaan tyttö ei ole vielä valittanut.
Kommentit (38)
Yläkoulussa lapset. Ei ole koskaan maksettu viikkorahaa. Ei makseta myöskään kotitöistä tai koulumenestyksestä, ne ovat itsestäänselvyys, että molempiin panostetaan. Vaatteet, karkit ym. maksetaan. Isommat ostokset ja harrastukset maksavat itse tililtään. Isovanhemmat ovat laittaneet sinne rahaa ja antavat sataset käteen muutaman kerran vuodessa.
Siis mitä mä just luin? 13v saa 400€ kuukaudessa?? Meillä lukiolainen saa kotitöihin sidottuna n. 100€ kuukaudessa ja lisäksi 20€ viikoittain välipaloihin koulupäivän aikana. Toki maksan vaatteet, matkaliput, kännykkälaskut yms lisäksi.
Ymmärrät viikkorahan aika lailla toisin kuin moni muu. 7-vuotiaalle 20 euroa on paljon, koska sen ikäinen ei yleensä voi vastata mistään muista omista hankinnoistaan kuin karkin ostamisesta. Mielestäni on huono signaali alkaa maksaa koulumenestyksestä rahapalkkioita. 10-vuotiaalle 40 euroa voi olla noista osuvin summa, jos ostaa sillä esimerkiksi harrastusten yhteydessä juotavaa tai välipalaa. 100 euroa 13-vuotiaalle on paljon, mutta en itse sisällyttäisi sen ikäisen viikkorahaan vaateostosasioita, vaan ne olisi vielä hyvä harkita vanhempien kanssa ja maksaa myös erikseen. Jos kaikki saavat vielä koulumenestyspalkkioita, kulkee rahaa lapsilla liikaa. Ja jos tähän kytketään vielä säästämisopetus, kuulostaa överiltä, kaiken kaikkiaan niin rahakeskeiseltä, että voipi jäädä jostain tärkeämmästä pois. Ehkä on provo koko aloitus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan varmaan aika rupuperhe tähän nähden, mutta meillä ei ole viikkorahoja lapsille. Ollaan sovittu, että tarvittaessa voi pyytää rahaa, mutta ei maksella joka viikko mitään viikkorahoja. Asutaankin toki pienessä kylässä ettei täällä ole kovinkaan paljon mahdollisuuksia rahaa käyttää. Jos tarvitsee meikkejä, vaatteita, mitä vaan niin lähdetään usein yhdessä ostoksille. Mummot usein antavat kylläkin pientä taskurahaa, millä saattavat ostella jotain evästä niin halutessaan.
Eikä meillä olisi edes varaa antaa mitään 100e viikossa viikkorahaa. Kahdelle lapselle se olisi jo melkein puolet nettotuloistani kuukaudessa :o
Miten lapsesi oppivat säästämään vai eikö sellaista taitoa mielestäsi tarvita?
Meillä ei ollut lapsilla viikkorahaa lukuunottamatta muutamia vuosia ala-asteikäisenä. Rahaa annettiin enempi kerralla syntymäpäivänä, jouluna, koulun päättyessä ja tarpeen mukaan muulloin. Hyvin oppivat säästämämään, eikä ole koskaan tullut sellaista tilannetta vastaan, ettei heillä olisi rahaa.
Jos lapsille antaa isoja viikkorahoja kuten ap, niin oliis parempi siirtyä kuukausirahaan. Silloin lapsi oppii paremmin hahmottamaan, että rahaa voi käyttää tarpeen mukaan eikä sen mukaan, miten paljon sitä saa.
Maksoin 1-6 luokilla 5€/viikko ja nyt yläasteella lapsi neuvotteli itselleen 40€/kk rahan. Edellytyksenä, että tekee kotitöitä aina pyydettäessä.
Viikko/kuukausiraha on lapsen omiin huvituksiin. Minä maksan kaikki elämisen kulut.
Töissä näen näitä lapsia, joilla on isot viikkorahat ja aikamoisia porsaita niistä kasvaa. Siksi en maksa omalle yltiösuurta summaa.
Kai opetat miten rahat 400 e/kk laitetaan tuottamaan? ETF rahastot, treidaus, yritysten tilinpäätösten lukeminen ja asuntosijoittaminen tietysti työkalupakissa.
Kyllä harkitsisin viikkorahan antoa, jos vuoden päästä saldo olisi < 20 % voitollinen.
Meillä 16-vuotias saa 10e/vko, ja se maksetaan tiettyjä kotihommia vastaan. Siksi nimenomaan viikkoraha, ei makseta jos esim. omaa huonetta ei ole siivottu. Satunnaisiata isommista hommista maksetaan, näistä sitten neuvotellaan. Hyvistä todistuksista on palkittu, ei kokeista. Hyvin on riittänyt, ala-asteella sai 5e/vko. Olen ajatellut, ettei kotona voi maksaa minimipalkkaa enempää, jotta oikeat työtkin kiinnostaisi, niistä pitää maksaa verotkin.
Meillä on 7-, 12- ja 14 v lapset ja samat summat viikkorahana. Lisäksi annan erilaisiin välipaloihin ja ruokiin ja johonkin leffassa tms käymiseen rahaa. Jouluna, synttäreillä ja koulusta hyviä numeroita tuodessa saa myös.
Meillä on opetettu tavoittelemaan parasta elämässä, me vanhemmatkin olemme hyvin koulutettuja ja hyvätuloisia. En oikein osaa suhtautua näihin kommentteihin, joissa kysytään, millä lapsi pärjää aikuisena kun lapsena elää näin. Oletusarvo lienee, että he opiskelevat myös hyvän tutkinnon ja elävät aikuisena kuten me nyt. Meidän vanhin 19-v pääsi juuri Kauppakorkeaan hyvin arvosanoin, en näe mitään syytä miksei menestyisi kuten vanhempansa.
Meillä oli 70-luvulla ensin markka, sitten kolme ja lopuksi ehti kohota viiteen markkaa (tämä varmaan jo 80-lukua). Vähän sai karkkia.
mun kaverit saa ainakin tonnin kuussa. äiti anna lisää.
Meillä ei viikkorahoja ole maksettu lapsille. Saavat kyllä tarpeeseen rahaa. Kotityötkin tekevät ilman palkkiota, koska ne ovat kaikille perheenjäsenille hyödyksi. Lapset ovat tyytyväisiä ja pärjäävät hyvin koulussa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on 7-, 12- ja 14 v lapset ja samat summat viikkorahana. Lisäksi annan erilaisiin välipaloihin ja ruokiin ja johonkin leffassa tms käymiseen rahaa. Jouluna, synttäreillä ja koulusta hyviä numeroita tuodessa saa myös.
Meillä on opetettu tavoittelemaan parasta elämässä, me vanhemmatkin olemme hyvin koulutettuja ja hyvätuloisia. En oikein osaa suhtautua näihin kommentteihin, joissa kysytään, millä lapsi pärjää aikuisena kun lapsena elää näin. Oletusarvo lienee, että he opiskelevat myös hyvän tutkinnon ja elävät aikuisena kuten me nyt. Meidän vanhin 19-v pääsi juuri Kauppakorkeaan hyvin arvosanoin, en näe mitään syytä miksei menestyisi kuten vanhempansa.
Millaista on teidän taloudellinen kasvatus lapsille? Keskeiset viestit, millä ajattelet, että lapset menestyvät tulevaisuudessa (ja ovat jo nyt menestyneet).
Minä päätin isänä että se on 200e, koska sen verran minä yleensä viikonloppuna join. Lopetin juomisen ja annoin rahat lapsille. Niin on parempi. Olipa tyhmää juoda rahaa hukkaan. Lapset inisi silloin että kun ei kymppi tai parikymppiä riitä, no lopetin alkoholin kokonaan ja annoin ne rahat lapsille.
Lapset ne rahaa enemmän tarvii kuin aikuiset. Aikuisten pitää elää niukemmin.
Vierailija kirjoitti:
Maksoin 1-6 luokilla 5€/viikko ja nyt yläasteella lapsi neuvotteli itselleen 40€/kk rahan. Edellytyksenä, että tekee kotitöitä aina pyydettäessä.
Viikko/kuukausiraha on lapsen omiin huvituksiin. Minä maksan kaikki elämisen kulut.
Töissä näen näitä lapsia, joilla on isot viikkorahat ja aikamoisia porsaita niistä kasvaa. Siksi en maksa omalle yltiösuurta summaa.
ootpa pihi. Jos olet työnantaja, niin varmaan kymppi tunnilta on ihan liikaa.
Ei helvetti, 10-vuotias saa 40 euroo per viikko ja 7-vuotias 20 euroo. Mä sain tuolla ikävälillä sen verran rahaa että jonkun karkkipussin sai ostettua kiskalta. On ajat muuttuneet... :D T: ysärillä syntynyt.
Vierailija kirjoitti:
Ei helvetti, 10-vuotias saa 40 euroo per viikko ja 7-vuotias 20 euroo. Mä sain tuolla ikävälillä sen verran rahaa että jonkun karkkipussin sai ostettua kiskalta. On ajat muuttuneet... :D T: ysärillä syntynyt.
Kaikki on kalliimpaa joten rahat pitää olla satasia. Jos lapselle antaa jonkun kympin, niin ei se sillä mitään järkevää saa hankittua. Roskaa vain.
Aika paljon maksat minun mielestä, ainakin se 100e on liikaa. Olisko 20e, 40e ja 60e sopivammat.