Positiivista päiväkodista =)
Tänään meidän esikoinen sitten vihdoin viimein pääsi aloittelemaan päiväkodissa, on nuo sairastelut siirtäneet aloitusta jo parikin kertaa. Ja siis todella positiivinen mieli tuosta jäi, varsinkin kun olen aika täpinöissäni tuota odtellut. Poju on kuitenkin vielä aika pinei ja mammassa kiinni ;)
Nyt kuitenkin alkoi heti innoissaan tutkia paikkoja ja leluja, leikki pitkän tovin tädin kanssa jne. Todella hyvillä mielin kokoajan, paitsi silloin meinasi itku tulla kun täti ensimmäistä kertaa otti syliin. Onneksi meillä on hyvin aikaa aloitella rauhassa tutustuen, tänäänkin oltiiin vain yksi tunti siellä ja mamma mukana kokoajan, huomenna samat kuviot ja sen jälkeen aletaan pidentämään päiviä ja jättämään äitiä syrjemmälle.
Päiväkodilla oli kivat tilat ja paljon kaikkea mukavaa tarjolla lapsille, hebnkilökuntakin todella sympaattista ja muut lapset olivat jo innoissaan odottaneet Pojun tuloa. Ovat vanhempia (3-5v) ja heistä on niin kiva saada tuollainen pienempi mukaansa. Nyt on jo vahvasti tunne siitä että teimme oikean ratkaisun tämän päivähoidon aloituksen suhteen, tämä on juuri sitä mitä lapsemme tarvitsee kehityksensä tueksi.
Nyt vain jäädään hyvillä mielin odottelemaan huomista :)
Kommentit (126)
se on karhunpalvelus hänelle. En näe mitään syytä miksi kuvatun kaltaisessa tilanteessa lasta pitäisi suojella normaalilta elämältä. Mikään mahti ei saa minua uskomaan, että hän jäisi jalkoihin hoidossa.
nimenomaan päiväkoti voi sitä erityistukea tarjota? Miksi lasten keskinäinen leikki päiväkodissa on kasvattavampaa kuin esim. leikkipuistossa tai avoimessa päiväkodissa?
viivästyneelle puheenkehitykselle? Juttelin aiheesta viime viikolla puheterapeutin kanssa ja hän sanoi, että siitä on oikeastaan varsinaista haittaa vasta siinä vaiheessa, kun lapsi turhautuu huonoon puheeseensa ja käy aggressiiviseksi. Siinä vaiheessa taas saattaa olla parempi, että lapsi on äidin hoidossa kuin isossa hoitoryhmässä muksimassa muita. Ja kotiäidin lapsi voi myös käydä puheterapeutilla ja harjoitella, ei siihen päiväkodin henkilökuntaa tarvita.
Ei tarvitse olla huolissaan päivähoidon laadusta :) Tämä on henkilökohtainen mielipiteeni joka ei vaikuta työhöni mitenkään. Mielipiteitä ja omia ajatuksia kuitenkin saa ammatti-ihmisilläkin olla ja kolmen lapsen äitinä peilaan asioita myös äidin näkökulmasta.
T. 67&72
Terveelle tämän ikäiselle ne varmasti riittävät loistavasti. Ollaan kierrelty aktiivisesti tällaisissa paikoissa ja päiväkodin henkilökuntakin oli sitä mieltä että tuo kerhoilu on varmasti tehnyt lapselle hyvää. En uskalla edes ajatella millä tolalla hänen kehityksensä olisi ilman tuota " harrastustamme" .
mutta nyt vaan tuntuu ettei sekään riitä. Lisäksi kuntoutustiimi on sillä kannalla että aamupäivä päiväkodissa 5x/viikko antaa lapselle nemmän mallia ryhmän toiminnasta ja rutiineista kuin erilaissa kerhoissa kiertely äidin ja vauvan kanssa. Ja kaipa nuo samalla haluaisvat antaa minullekin jotain hengähdystaukoa, tiedä häntä. Luotan kuitenkin näihin ihmisiin ja heidän näkemykseensä lapseni parhaasta, silloin kun se itsestäni tuntuu oikealta (lapsen ollessa 1v päivähoito ei vielä tuntunut siltä).
ap
Meillä lapsi jatkaa pari kertaa viikossa osapäivähoidossa jokin aika vauvan syntymän jälkeen. Helpommalla pääsisin jos jäisi kotiin, juuri näiden viemisten ja tuomisten takia. Lapsessa ei ole sinänsä mitään ongelmaa ja kotona hänet kasvatamme. Hyvin on päiväkodissa viihtynyt ja tärkeintä on, että hänellä on kavereita joiden kanssa leikkiä ja kehittää sosiaalisia taitojaan. Itse en jaksa niin paljon leikkiä lapsen kanssa, kuin olisi tarvetta. En kyllä tiedä yhtään äitiä joka jaksaisi joka päivä tuntikausia leikkiä lapsen kanssa, ennemminkin tunnen sellaisia lapsia jotka tapittavat videoita tuntitolkulla. Minua ei taas kiinnosta perhekerhot eikä muutakaan avoimet päiväkodit, jotka on täynnään kapeakastseisiä av-mammoja.
pitää oppia mitään ryhmän toiminnasta tai rutiineista?? En ymmärrä. Nelivuotiaalle tajuaisin, mutta en alle 2-vuotiaalle.
Eihän se ole mitään " mallioppimista" , vaan ihan eri asia.
71
Rutiinit ja tutut toimintamallit tuovat lapselle turvallisuutta ja mahdollistavat oppimisen.
Anteeksi mutta minusta tuntuu kyllä todella kummalliselta että kehitysvammaisen lapsen päivähoito saa aikaan näin paljon vastustusta. Jos todellakin olette sitä mieltä että laitan pojun hoitoon iotsekkäistä syistä enkä lapsen tarpeisiin vedoten, niin voitteko edes kertoa minulle mitä nämä itsekkäät syyni ovat?
MILLÄ LAILLA MINÄ HYÖDYN SIITÄ ETTÄ LAPSENI ON 3H/PÄIVÄ PÄIVÄHOIDOSSA? Sitä ihmettelen todella, sillä kotiin jääminen olisi minulle huomattavsti helpompi ratkaisu :/
ap
tarjolla joka niemessä ja notkossa.
Täällä pk-seudulla näkyy myös se, mitä tilastotkin kertovat. Pienet lapset viedään niin aikaisin hoitoon, ettei leikki-ikäiselle aina löydy ikäistä seuraa kotikulmilta. Koettu on. 3-vuotias ei ollut hirveän kiinnostunut leikkimään juuri konttaamaan oppineiden lasten kanssa.
Ja kyllä: se vaan on hieman eri asia olla tunti puistossa satunnaisten tuttujen seurassa kuin hoidossa useampi tunti samojen rutiinien ja ihmisten parissa. Joku lapsi voi siitä todellakin hyötyä. Minkälainen koulutuspohja sinulla on työssäsi?
Esim. puheen kehityksessä voi olla iso ero kodilla ja hoidolla. Hoito voi tukea parhaassa tapauksessa hyvinkin paljon puheen kehitystä. Otetaan esimerkkitapaus. Vanhemmat ymmärtävät lastaan monesti silloinkin kun hän ei osaa itse ilmaista itseään. Vanhemmille ja lapselle saattaa kehittyä ihan erityinen kieli, jota kukaan muu ei ymmärrä. Se ei ole ollenkaan huono asia. Mutta päivähoito kannustaa lasta normaaliin ja monipuoliseen kommunikointiin. Esim. perheen ainoalle lapselle (vaikka kuinka olisi puistoissa käytetty) hoitoympäristö voi jo sinänsä lisätä motivaatiota ilmaista itseään. Tiedän paljon lapsia, joilla kielellinen kehitys on lähtenyt hurjaa vauhtia eteenpäin hoidon aloittamisen jälkeen.
Tässä mennään nyt perspuoli edellä puuhun. Kyse ei ole siitä, kumpi on parempi. Vaan siitä, miten kunkin lapsen kohdalla kehitystä tuetaan parhaiten. Se ei tietenkään tarkoita päivähoidon paremmuutta kotihoitoon verrattuna! Päivähoidon ammattilaisena sinun tulisi tietää, että päivähoidon tärkeimpiä tavoitteita on tukea vanhempia kasvatustehtävässään. Joskus tuki voi olla niin arvokasta, että ammattilainen sitä suosittelee.
Vierailija:
pitää oppia mitään ryhmän toiminnasta tai rutiineista?? En ymmärrä. Nelivuotiaalle tajuaisin, mutta en alle 2-vuotiaalle.Eihän se ole mitään " mallioppimista" , vaan ihan eri asia.
71
sillä en tarkoita suinkaan mitään sotilaskuria, vaan ihan normaalia lasten toimintaa. Hymyilemistä, irvistämistä, kommunikointia keskenään, leikkimistä, syömistä, juomista, konttaamista, seisomista, kävelemistä, toisen koskaettamista ja huomioimista jne. Ihan tuollaisia asioita jotka terveelle lapselle tulee itsestään. kehitysvammaiselle ne ei tule vaan jokaikisen pienenkin askeleen saa houkutella esiin. Joka ikinen päivä meillä harjoitellaan fysioterapeutin, erityispedagogin ja logopedin ohjeiden mukaan jotta saataisiin jotain tapahtumaan. Tuo lapsiryhmän tarjoama esimerkki vaan on niin paljon tehokkaampi kuin meidän omat treenit.
ap
erityislapsista. Siltä ainakin tekstien perusteella vaikuttaa.
ja isompaa kotona? Eihan tama Poju ole hoidossa kuin 3 tuntia paivassa, sen ajan aitikin voi hengahtaa vauvan kanssa, hoitaa kaupassa kaynnit yms; tai vain olla rauhassa. Loppupaiva meneekin sitten mukavasti molempien lasten kanssa. Mika siina on niin hemmetin pahaa, jos aiti haluaa ottaa valilla helpomman kautta ja pyytaa apua tai tassa tapauksessa laittaa lapsensa muutamaksi tunniksi hoitoon? Miksi pitaa olla urhoollinen ja hampaat irvessa hoitaa lapsensa kotona, jos ei sita halua?
Missa ovat isat? Mikseivat he ole kotona hoitamassa?
Ei ole totta tama paivakotikeskustelu taalla palstalla....
Yhtenä pikkutekijänä meillä on tuossa ilmaisun kehittymisessa se että meidän lapsellamme se varmuudella tulee olemaan huomattavasti hitaampaa kuin terveillä lapsilla. Siksi avuksi ollaan näin alkuun otettu tukiviittomat joita yritämme parhaamme mukaan kotona käyttää. kuitenkin nämä ovat meille aivan uutena tullut asia ja koska lapsi ei vielä anna itse takaisin viittomien muodossa (osaa kaksi viittomaa vasta, ymmärtää muutaman) on tuo usein töksähtelevää ja vaikeaakin.
Päiväkodissa henkilökunta osaa viittoa, sillä siellä on aiemminkin ollut vastaavia lapsia, tälläkin hetkellä yksi omaa lastamme hieman vanhempi tyttö. Siellä viittominen on luonteva osa käytössä olevaa viestintää ja monet tuntemani down-lapset ovat saaneet viittomisen käyntiin kunnolla vasta päivähoidon myötä. Toivomme että näin käy myös meille.
ap
mistä niin päättelet??
Minä olen äiti, kaksi lasta, nuoremmalla on puheenkehityksen viivettä. Puistoissa olen käynyt neljä vuotta ja ainakin niissä missä minä Hesassa käyn, on koko lailla sama porukka aina. Se on totta, että isompia lapsia näkee vähemmän, mutta tietyissä puistoissa on heitäkin,
kun vain systeemit oppii tuntemaan.
Meillä lasten lääkäri oli sitä mieltä, että lapset eivät " tarvitse" päiväkotia mihinkään, eivät edes siihen kielen kehitykseen. Kuopukseni joutuisi sitäpaitsi itseään nuorempien ryhmään, joten en ymmärrä, kuka hänelle siellä puhuisi sen paremmin kuin minä tai vuolassanainen esikoisemme?
kun ollaan loppuun asti hampaat irvessä ja apuja ei oteta vastaan. Aika monella ei nykyään ole muuta hoitoapua, kuin päiväkoti. Turhaan täällä tuomitsette te, joilla on mummit ja kummit aina apuna.
kun ie ollut vienyt osahoitoon esikoistaan kun vauva syntyi...kun kerroin että itse olin tehnyt näin. vauvakin saa siten osakseen erityishuomiota kun saa olla yksin äidin kanssa. ja esikoisella on mukavaa toimintaa osapäivää tai osan viikkoa. ainahan lapsia ovat muutkin hoitaneet kuin äiti ainoastaan. kaikilla ei todellakaan ole kokoajan apua lähellä tai ehkapa äiti haluaa tehdä jotain äitiyslomallaan, ehkäpä yllapitää ammattitaitoaan tms.
ei rakkaus ja lapsesta välittäminen ole vain sitä etta hoitaa 3 vuotiaaksi asti kotona....
että yksinkertaisesti myöntää että on laiska/mukavuudenhaluinen kuin että naamioi sen esikoisen hoitoonviemisen tekosyihin, että olisi muka lapsen etu. Se on musta niiiin tekopyhää!
lapsen 3-4 muun lapsen ohella. Äidiltä se ei onnistu vaikka on vain 1 lapsi lisäksi. Kannattaa todella harkita tekeekö enää lapsia kun ei pysty kahdesta huolehtimaan. Päiväkodissa ei tod. ole aikaa keskittyä kunnolla yhteen/kahteen lapseen kun on 2-3 muutakin lasta samassa ryhmässä. Jep jep.