Positiivista päiväkodista =)
Tänään meidän esikoinen sitten vihdoin viimein pääsi aloittelemaan päiväkodissa, on nuo sairastelut siirtäneet aloitusta jo parikin kertaa. Ja siis todella positiivinen mieli tuosta jäi, varsinkin kun olen aika täpinöissäni tuota odtellut. Poju on kuitenkin vielä aika pinei ja mammassa kiinni ;)
Nyt kuitenkin alkoi heti innoissaan tutkia paikkoja ja leluja, leikki pitkän tovin tädin kanssa jne. Todella hyvillä mielin kokoajan, paitsi silloin meinasi itku tulla kun täti ensimmäistä kertaa otti syliin. Onneksi meillä on hyvin aikaa aloitella rauhassa tutustuen, tänäänkin oltiiin vain yksi tunti siellä ja mamma mukana kokoajan, huomenna samat kuviot ja sen jälkeen aletaan pidentämään päiviä ja jättämään äitiä syrjemmälle.
Päiväkodilla oli kivat tilat ja paljon kaikkea mukavaa tarjolla lapsille, hebnkilökuntakin todella sympaattista ja muut lapset olivat jo innoissaan odottaneet Pojun tuloa. Ovat vanhempia (3-5v) ja heistä on niin kiva saada tuollainen pienempi mukaansa. Nyt on jo vahvasti tunne siitä että teimme oikean ratkaisun tämän päivähoidon aloituksen suhteen, tämä on juuri sitä mitä lapsemme tarvitsee kehityksensä tueksi.
Nyt vain jäädään hyvillä mielin odottelemaan huomista :)
Kommentit (126)
Vierailija:
Ei sitä viestistä 40 enää tiedä että tämä joku tutteliten onkin ap.
Et selvästi tiedä kehityksen viivästymimistä MITÄÄN. Toivottavasti sinulle ei koskaan tule lasta joka tarvitsee kehityksensä tueksi päivähoitoa, sillä sinä olet niin typerä että silti haluat pitää lapsesi joka päivä kotona etkä näin ollen ymmärrä lapsesi parasta.
t: lto jonka ryhmässä tällä hetkellä 4 kehityksen viivästymän takia hoidossa olevia, ja joiden äidit ovat kotona vauvan kanssa samaan aikaan
oma asia kuitata kirjoituksensa, en minä ainakaan viitsi selailla typerien kirjoitusten perään yhtään enempää.
Vierailija:
että tilanne on juuri sellainen kuin 20 arvelee.Pikkuäityli ei jaksa hoitaa molempia kotona, joten " Pojun" puheenviivästymästä (kun ei puhu täysiä lauseita ja on jonkin neuvolakäyrän alamaastossa) on nyt kehitetty erityistarve (varsinkin kun ollaan oikein ulkomailla) ja sillä tekosyyllä pannaan vanhempi hoitoon. Niin se täällä koto-Suomessakin menee. Uskokaa huviksenne. Tosi monessa ns. erityislapsessa ei ole yhtään mitään vikaa, mutta päiväkotiin mennään, koska äiti kokee lapsen sitä tarvitsevan. Ja perimmäinen syy ei todellakaan ole lapsen, vaan äidin etu.
koska luulin nimimerkin jo paljastavan tämän.
En voi välttää lievää huvitusta tätä teoriaasi tutkiessani. Mielestäsi minä siis pystyisin keksimään lapselleni downin syndrooman jo synnytyssairaalassa siksi että tällä verukkeella saisin laitettua lapsen alle 2v ikäisenä 3h/päivä hoitoon maassa jossa minulla on oikeus laittaa tervekin lapsi hoitoon ollessani vauvan kanssa kotona...? Mielenkiintoinen teoria, myönnetään.
Mutta vaikka siis pystyisin uskottelemaan lääkäreille ja kuntoutustiimille lapseni olevan kehitysvammainen, niin kerrotko vielää miksi laitan lapseni hoitoon vasta nyt kun hän on " jo" 1v10kk ja vauva 7kk? Arki on nimittäin nyt jo sen sata kertaa helpompaa mitä oli vauvan olessa alle 4kk ja itkiessä vatsaansa? Meille siis suositeltiin tuota päivähoitoa jo lapsen täyttäessä vuoden ja kaikki olivat varmoja että viimeistään vauvan synnyttyä hoito aloitettaisiin.
Itse halusin kuitenkin odotella sillä lapsi oli aiemmin todella kiinni meissä vanhemmissa eikä ollut juuri kiinnostunut sen enempää vieraista lapsista kuin leluista. Tuolloin ajattelin hoidon olevan hänelle liian kova paikka ja lämpenin ajatukselle vasta kun lapsi alkoi tosissaan kiinnostua muista lapsista, aikuisista ja leikeistä. Uskon että tänäpäivänä päivähoito toimii jo hänen edukseen.
Kokonaisia lauseita ei varmasti ole odotettavissa vielä vuosikausiin, mutta jo siinä vaiheessa kun se ensimmäinen sana tulee niin meillä juhlitaan kakkukahveilla ;)
Miksi muuten edes vaivaudut lukemaan ja kommentoimaan ' typeriä kirjoituksia' ? :P
Vierailija:
oma asia kuitata kirjoituksensa, en minä ainakaan viitsi selailla typerien kirjoitusten perään yhtään enempää.
että teet oikein jne. Eihän sinun työssäsi muuten olisi mitään mieltä! Väitätkö _kirkkain silmin_, ettet ole törmännyt yhteenkään lusmuun ns. erityistarpeisen äitiin tai muihin äiteihin, jotka tunkevat lapsiaan hoitoon ihan ilman syytä. Olet sitten ihme ilmestys, koska yleensä täällä palstalla nimenomaan päiväkotien henkilökunta selittää juuri siitä. Ja siitähän oli myös tutkimus hiljan, että valtaosa päiväkotien johtajista lopettaisi koko subjektiivisen päivähoidon juuri tällaisten väärinkäytösten takia.
Vai lienetköhän ap?
Vierailija:
63, minähän en lukenut sitä numero 40 sepustusta.
...työskelleenä en ymmärrä miten päivähoito voisi olla lapsen kehitykselle parempi kuin kotihoito oman vanhemman toimesta? Siis jos vanhemmalla itsellään on edellytykset sekä halua auttaa lastaan kehittymään. Monia lapsia laitetaan hoitoon esim. puheen viivästymisen takia mutta en jaksa ymmärtää kuinka tämä palvelee lasta? Ryhmässä saattaa olla pienempiä, vähän puhuvia tai vielä puhumattomia lapsia, hoitajien puhekaan ei ole erityisen rikasta kieltä (jotta pienimmätkin ymmärtäisivät). Mitä päiväkoti voi tarjota mihin ei kotona pystyttäisi?
että luen esim. vain ap:n kirjoitukset ja vastailen vain hänelle. En todellakaan lue kaikkea. Ja nythän minä en kommentoinut tätä kuittaamatonta numero 40 puheenvuoroa vaan ihan muuta.
65
Vierailija:
...työskelleenä en ymmärrä miten päivähoito voisi olla lapsen kehitykselle parempi kuin kotihoito oman vanhemman toimesta? Siis jos vanhemmalla itsellään on edellytykset sekä halua auttaa lastaan kehittymään. Monia lapsia laitetaan hoitoon esim. puheen viivästymisen takia mutta en jaksa ymmärtää kuinka tämä palvelee lasta? Ryhmässä saattaa olla pienempiä, vähän puhuvia tai vielä puhumattomia lapsia, hoitajien puhekaan ei ole erityisen rikasta kieltä (jotta pienimmätkin ymmärtäisivät). Mitä päiväkoti voi tarjota mihin ei kotona pystyttäisi?
Eli hän näkee ympärillä leikkimässä muita lapsia jotka liikkuvat ja oppivat uusia asioita. Tuo malli vetää häntä myös mukaansa huomattavasti tehokkaammin kuin kotona oleva äiti tai 7kk ikäinen vauva. Lapsilla kun on niin kova tarve matkia toisiaan ja seurata ryhmää, tämän myötä hahmottaa sitä mikä on normaalia käytöstä ja toimintaa.
ap -yleisön pyynnöstä
viivästynyt lapsi ja hänelle ainakin täällä palstalla kovasti suositeltiin päiväkotia. Kysyin nyt sekä lapsen lääkäriltä että neuvolan terveydenhoitajalta, olisiko se fiksua ja molemmat vastasivat, että ei se päiväkoti mitään sellaista anna, mitä minä en pystyisi tarjoamaan. Eivät edes kunnolla ymmärtäneet, mistä moinen käsitys oli edes peräisin. Vaikka av-palsta oli täydellisen vankkumaton kannassaan, että päiväkoti olisi tässäkin asiassa ainoa oikea tie!
Leikkipuistoissa, kerhoissa jne.
vai siivoojako sielläpäiväkodissa olit
Vierailija:
että luen esim. vain ap:n kirjoitukset ja vastailen vain hänelle. En todellakaan lue kaikkea. Ja nythän minä en kommentoinut tätä kuittaamatonta numero 40 puheenvuoroa vaan ihan muuta.65
kaiken maailman ääliöihin. Jos ei osaa kuitata, ei sitten.
Joissain tilanteissa on todellakin lapsen parhaaksi aloittaa päivähoito ja tällöin ammattilainen voi sitä suositella. Lapsi voi tarvita mallia ' normaaleista' lapsista, sosiaalisia suhteita, tukea vuorovaikutustaitoihin, kielelliseen kehitykseen jne. Itse tiedän paljon lapsia, jotka ovat saaneet juuri hoidosta esim. hyvää tukea viivästyneelle puheenkehitykselle. Olen aika huolestunut päivähoidon laadusta jos päivähoidon henkilökunta kieltää hoidon merkityksen näissä erityistilanteissa!
En ollut siivooja :) Ymmärrän kyllä mallioppimisen idean, mutta en ole ihan vakuuttunut että se on parasta antia lapselle, jolla on todellisia ongelmia kehityksessä, niinkuin ap:n lapsi tässä ketjussa. Olen nähnyt paljon turhautumisia lapsilta jotka eivät suoriudu samasta kuin ikätoverinsa, tuntuisi kohtuullisemmlta antaa tällaisen erityislapsen kasvaa ja kehittyä omaa tahtiaan, tuetusti. Ja tosiaan, siihen mallioppimiseen on paljon muitakin vaihtoehtoja kuin tarha.
Paljon tsemppiä sinulle ja lapsillesi. Olet varmasti tehnyt parhaan mahdollisen ratkaisun.
Ei sitä viestistä 40 enää tiedä että tämä joku tutteliten onkin ap.