En kestä! Yksi talvi meni Espanjassa ja nyt kaipaan sinne koko ajan takaisin. Pidän itseäni jo enemmän espanjalaisena kuin suomalaisena
Elämäntilanne estää pysyvän muuton. Miten tästä pääsee yli 😥
Kommentit (105)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, itse koen olevani kahden maan kansalainen. Maa vaan on eri. Koen vahvasti kuuluvani Norjaan. Ajattelen tiettyjä asioita norjaksi. Sydän itkee, kun tämä on jo neljäs kesä, että en sinne päässyt. Rakastan kaikkea mitä siihen maahan liittyy, ihanat lämpimät lusekoftet, eli norjalaisneuleet, ruoka, kahvi, suklaa, tuore lohi, katkaravut, meri-ilma.. Toivon muuttavani sinne pysyvästi 10 vuoden sisällä.
Mä olen täällä kahdeksatta kesää, tavoitteena muuttaa alle 5 vuodessa. Muutama asia vielä kesken. Miten ihmeessä mä en ole yhtään päässyt ruokafiilikseen, lähinnä ärsyttää näkkäripakkomielle, asioiden hautaaminen majoneesiin ja pølsejen luokattomuus,.vetävät vertoja falukorville. Kahvia ja suklaata en käytä, ehkä pitää kokeilla. Tuoreet Varangerin katkat voittavat No
Zorppa, tuli vahingossa woffel...
Eihän tässä omassa luurissa edes saa norjalaisia kirjaimia..
Kyllähän yksi talvi fugessa tekee jo espanjalaiseksi
Onko niin, että tunnet muuten itsesi jo espanjalaiseksi, mutta Suomen sosiaaliturva kyllä maistuu. Eihän mikään estä muuttamasta haaveilemaan maahansa, mutta sitten täytyy ottaa myös maan palkka- ja elintaso huomioon. Myöskään terveyspalvelut eivät ehkä toimi yhtä hyvin kuin Suomessa. Ihmetyttää nämä valittajat, joiden mielestä Suomessa on kaikki niin huonosti ja jossain muualla paljon paremmin, mutta kuitenkaan sinne muualle ei sitten lähdetä vaan jäädään tänne itkemään kurjuutta. Itse olin Pohjois-Amerikassa vuoden komennuksella ja olihan siellä jotkut asiat paremmin ja jotkut toki huonommin kuin Suomessa. Tuon komennuksen jälkeen esimerkiksi osaan arvostaa Suomen hyvää terveysturvaa sekä hyviä pankkiyhteyksiä. Vielä 8 vuotta sitten sain jenkeissä palkan shekkinä, joka sitten piti käydä pankkitiskillä tallettamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, itse koen olevani kahden maan kansalainen. Maa vaan on eri. Koen vahvasti kuuluvani Norjaan. Ajattelen tiettyjä asioita norjaksi. Sydän itkee, kun tämä on jo neljäs kesä, että en sinne päässyt. Rakastan kaikkea mitä siihen maahan liittyy, ihanat lämpimät lusekoftet, eli norjalaisneuleet, ruoka, kahvi, suklaa, tuore lohi, katkaravut, meri-ilma.. Toivon muuttavani sinne pysyvästi 10 vuoden sisällä.
Lisään vielä listaani ne huikeat maisemat. Liikutun joka kerta, kun ne näen. 17 kertaa olen Norjassa reissannut.
Mulla sama tunne Italiassa. 34v reissannut siellä ja nyt 3. vuotta koti siellä. Vatsanpohjassa perhosia kun silmät avaa aamulla, että saa elää sen kauneuden keskellä!
Olen iloinen puolestasi. Missä päin Italiaa koti
Meillä pohjois-Italiassa, Milanosta etelään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidä yllä haavetta. Lue espanjankielisiä kirjoja ja katso tv-sarjoja jne. Kokkaa espanjalaisia ruokia. Mene työväenopiston espanjan juttelukurssille tai muulle espanjan kurssille. Etsi netistä espanjalaisia sanoma- ja aikakauslehtiä. Harrasta uimista ja kävelyä. Osta vaatteita Mangosta.
Äläkä tule Suomeen kesää viettämään vaan pysy siellä Espanjan ihanuudessa vuoden ympäri.
Olisi pitänyt pysyä Italiassa! Tulin 7 vkoksi Suomeen lomalle ja kuluneista 26 päivästä 23 on satanut jossain vaiheessa päivää 1-5h.
Varsinaisia rusinoita:(
Miksi sinä sinne Espanjaan haluat, kun paikalliset eivät halua sinua sinne?
Olisipa ihanaa, jos voisi viettää puolet vuodesta Espanjassa tai Italiassa 🥰 Ehkä sitten, kun pääsen eläkkeelle, voisi olla edes pahimmat talvikuukaudet pois täältä 🙏
Iha ku möölöistöllöt helsingissä, kuvittelevat olevansa viikossa enemmän helsinkiläisiä kuin helsinkiläiset itse.
- Tämä on se riski joka voi käydä, jos asuu useissa maissa. Menee identiteetti ihan sekaisin ja iskee tunne ettei kuulu oikein mihinkään enää. Mutta en näe tätä ongelmaa itsellä! Espanjalaisuuden tunne on niin vahva ja toisaalta siellä on myös suuri Suomi-yhteisö, jossa pääsee kokemaan suomalaisuuden tunnetta jos sellainen tarve iskee. ap-
Minä olen asunut useammassa maassa ja suomalaisen identiteettini olen kadottanut, mutta en sitä haikailekaan. Tottakai puhun edelleen suomea ja minulla on siellä sukua ja ystäviä. Sanoisin, että minulla on enemmänkin kansainvälinen identiteetti (jos niin voi sanoa), tunnen oloni kotoisaksi monessakin maassa, mutta etenkin täällä, missä olen asunut neljännesvuosisadan. Etäläisessä Espanjassa viihdyn myös hyvin ja usein vietänkin siellä suuren osan talvesta - onni on oma talo myös siellä! Suomi-yhteisöä en todellakaan kaipaa siellä, varmaankin koska en tunne itseäni enää tyypilliseksi suomalaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Olisipa ihanaa, jos voisi viettää puolet vuodesta Espanjassa tai Italiassa 🥰 Ehkä sitten, kun pääsen eläkkeelle, voisi olla edes pahimmat talvikuukaudet pois täältä 🙏
Ei Italiassa ole lämmintä talvella. Tämä outo ajatus on monella suomalaisella. Siellä on usein kylmää ja kosteaa kuin vaikka Englannissa. Ja kylmät kivitalot, sisällä todella paljon kylmempää kuin Suomessa. Jossakin Kanarian saarilla voi olla lämmintä Suomen talviaikaan, mutta ei sekään ole manner-Espanjaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei Italiassa ole lämmintä talvella. Tämä outo ajatus on monella suomalaisella. Siellä on usein kylmää ja kosteaa kuin vaikka Englannissa. Ja kylmät kivitalot, sisällä todella paljon kylmempää kuin Suomessa. Jossakin Kanarian saarilla voi olla lämmintä Suomen talviaikaan, mutta ei sekään ole manner-Espanjaa.
Italia on pitkä maa. Pohjois-Italiassa on kylmä, mutta Etelä-Italiassa talvella lämmin. Myös Espanjassa sisämaan kaupungit ovat talvella kylmiä, vain meren rannalla on siedettävää. Kylmät kosteat talot molemmissa maissa. Suomessa on talvella lämpimämpi sisällä laadukkaiden talojen ansiosta. Kanaria on paras, tarpeeksi etelässä.
Samankaltaisia ongelmia kotimaassa.
Muutin kaupungista maaseudulle Oriveteliin ja kaipaan takaisin asfalttiympäristöön.
Täällä ei liiku nistejä, pelkkiä perinteisiä katkokäveleviä spugeja.
Kukaan ei varasta sähköfillaria vaikka sen jättää Lidlin eteen lukitsematta ja vartioimatta.
Kaipaan liikennevaloja, niissä aika kului niin rattoisasti katselemalla kännykästä kissavideoita.
Lintuja täällä on prkeleesti, muttei tuttuja lajeja, lokkeja ja puluja.
Kapakoita on, mutta ne ovat täynnä kuulapäitä ja kaurahattuja jotka juo keppanaa, ei saa latteaa, eikä pienpanimo-oluita.
Rautatieasema paikkakunnalta löytyy, muttei asemalle kuuluvia matujengejä, ei härdelliä, eikä pillerinmyyjiä, pelkkiä tylsiä junanodottajia, silloin harvoin kun juna tällä asemalla pysähtyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Madridissa on nyt 39 astetta
Aurinkorannikolla on koko kesän ollut n. 28-30 astetta. Jopa nyt kuumana elokuuna.
No ei nyt ihan 😂 vaikka on helpompi kesä kuin viime vuonna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No meillä on lämmitys talossa joten ei ole kylmää eikä kosteaa. Kerran talvessa on yöllä -5, päivät nousee aina plussalle. Sekin riittää kun aurinko lämmittää - vrt maaliskuun loppu Suomessa. Paitahihasillaan voi istua ulkona joulu-tammikuussakin.
Ja tämä siis pohjois-Italiassa Alppien eteläpuolella.
Vierailija kirjoitti:
Vähän samat fiilikset, 3 viimevuonna ollut Italiassa 4-5kk ja tulen Suomeen "käymään". Koti ja sydän on muualla. Varsinkin tänään kun taas on pimeää ja synkkää kuin mörön p:ssä keskrllä kesää!?
Sama täällä. Kaipaan Italiaan aina kun en ole siellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän samat fiilikset, 3 viimevuonna ollut Italiassa 4-5kk ja tulen Suomeen "käymään". Koti ja sydän on muualla. Varsinkin tänään kun taas on pimeää ja synkkää kuin mörön p:ssä keskrllä kesää!?
Sama täällä. Kaipaan Italiaan aina kun en ole siellä.
Jep. Lasken päiviä lähtöön, vielä 4,5 vkoa... Paluulipussa pvm marraskuulle mutta muutoskelpoinen.
Ooppa siel vielä kesä talven jatkeena..
Kovasti vain ne talvilomailijat kaipaa sinne espanjaan..kesät on 30-40 hellettä
Ehkä. Mä tosiaan kaipaan suomesta lihamakkaraa ja tomaatteja, täkäläiset ovat paketista riippumatta täysin mauttomia. Eipä se.siis ainakaan keksiyön auringosta riipu se maku, sitähän riitti heinäkuun lopulle.
Ps. Vaffel. Mulle brunostilla.