En kestä! Yksi talvi meni Espanjassa ja nyt kaipaan sinne koko ajan takaisin. Pidän itseäni jo enemmän espanjalaisena kuin suomalaisena
Elämäntilanne estää pysyvän muuton. Miten tästä pääsee yli 😥
Kommentit (105)
Vierailija kirjoitti:
Ohan kivasti työkkärikorvauksilla talven siellä loikoillee. Jos pistää kela-kämpän Suomessa vielä vuokralle niin saa tuplarahat.
Ja viina on halpaa.
Niin ne ihmiset on erilaisia. Mun täti on asunut 60-l lopusta saakka Espanjassa ja pitää itseään silti suomalaisena.
Ap, itse koen olevani kahden maan kansalainen. Maa vaan on eri. Koen vahvasti kuuluvani Norjaan. Ajattelen tiettyjä asioita norjaksi. Sydän itkee, kun tämä on jo neljäs kesä, että en sinne päässyt. Rakastan kaikkea mitä siihen maahan liittyy, ihanat lämpimät lusekoftet, eli norjalaisneuleet, ruoka, kahvi, suklaa, tuore lohi, katkaravut, meri-ilma.. Toivon muuttavani sinne pysyvästi 10 vuoden sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidä yllä haavetta. Lue espanjankielisiä kirjoja ja katso tv-sarjoja jne. Kokkaa espanjalaisia ruokia. Mene työväenopiston espanjan juttelukurssille tai muulle espanjan kurssille. Etsi netistä espanjalaisia sanoma- ja aikakauslehtiä. Harrasta uimista ja kävelyä. Osta vaatteita Mangosta.
Äläkä tule Suomeen kesää viettämään vaan pysy siellä Espanjan ihanuudessa vuoden ympäri.
Miksi ei saisi tulla jos Suomessa ei ole mitään muuta hyvää kuin kesä? Mutta joo, itse olen muutaman kerran käynyt Espanjassa ja ymmärrän oikein hyvin mistä aloittaja puhuu. Täällä on kaikki pikkukaupungit jotenkin ihan kuolleita jopa kesällä. Siellä taas on ihanaa eloa, leipomoita, kahviloita, pubeja ym joissa ihmiset viettää aikaa tai ihan vaan istumalla kadun penkeillä. Täällä penkeillä ei istu kuin spurgut ja teinit. Edes Helsinki tai muut isot kaupungit ei tuo sitä samanlaista rentoa fiilistä kaduilla kulkemiseen. Melkein parasta matkoilla on ollutkin katsella paikallisten elämistä kahviloista tai kaduilta käsin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidä yllä haavetta. Lue espanjankielisiä kirjoja ja katso tv-sarjoja jne. Kokkaa espanjalaisia ruokia. Mene työväenopiston espanjan juttelukurssille tai muulle espanjan kurssille. Etsi netistä espanjalaisia sanoma- ja aikakauslehtiä. Harrasta uimista ja kävelyä. Osta vaatteita Mangosta.
Äläkä tule Suomeen kesää viettämään vaan pysy siellä Espanjan ihanuudessa vuoden ympäri.
Miksi ei saisi tulla jos Suomessa ei ole mitään muuta hyvää kuin kesä? Mutta joo, itse olen muutaman kerran käynyt Espanjassa ja ymmärrän oikein hyvin mistä aloittaja puhuu. Täällä on kaikki pikkukaupungit jotenkin ihan kuolleita jopa kesällä. Siellä taas on ihanaa eloa, leipomoita, kahviloita, pubeja ym joissa ihmiset viettää aikaa tai ihan vaan istumalla kadun penkeillä. Täällä penkeillä ei istu kuin spurgut ja te
Ei tarvitse noukkia rusinoita pullasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikään ei ärsytä suomalaista niin paljon kuin toinen suomalainen jolla on käsissään vapaudu vankilasta-kortti ja rohkeutta käyttää se.
Vierailija kirjoitti:
Ap, itse koen olevani kahden maan kansalainen. Maa vaan on eri. Koen vahvasti kuuluvani Norjaan. Ajattelen tiettyjä asioita norjaksi. Sydän itkee, kun tämä on jo neljäs kesä, että en sinne päässyt. Rakastan kaikkea mitä siihen maahan liittyy, ihanat lämpimät lusekoftet, eli norjalaisneuleet, ruoka, kahvi, suklaa, tuore lohi, katkaravut, meri-ilma.. Toivon muuttavani sinne pysyvästi 10 vuoden sisällä.
Lisään vielä listaani ne huikeat maisemat. Liikutun joka kerta, kun ne näen. 17 kertaa olen Norjassa reissannut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisään vielä listaani ne huikeat maisemat. Liikutun joka kerta, kun ne näen. 17 kertaa olen Norjassa reissannut.
Mulla sama tunne Italiassa. 34v reissannut siellä ja nyt 3. vuotta koti siellä. Vatsanpohjassa perhosia kun silmät avaa aamulla, että saa elää sen kauneuden keskellä!
Vierailija kirjoitti:
Vähän samat fiilikset, 3 viimevuonna ollut Italiassa 4-5kk ja tulen Suomeen "käymään". Koti ja sydän on muualla. Varsinkin tänään kun taas on pimeää ja synkkää kuin mörön p:ssä keskrllä kesää!?
Jossain dokumentissa ihmiset jotka asuivat ulkomailla, kertoivat kuinka identiteetti hakusessa. Täällä tuntevat olevansa ulkona ja ulkomailla samoin. Missään ei ole hyvä🤔Uskon että elämä on sitä arkea siellä ja täällä, onni löytyy itsestä, sydämestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän samat fiilikset, 3 viimevuonna ollut Italiassa 4-5kk ja tulen Suomeen "käymään". Koti ja sydän on muualla. Varsinkin tänään kun taas on pimeää ja synkkää kuin mörön p:ssä keskrllä kesää!?
Jossain dokumentissa ihmiset jotka asuivat ulkomailla, kertoivat kuinka identiteetti hakusessa. Täällä tuntevat olevansa ulkona ja ulkomailla samoin. Missään ei ole hyvä🤔Uskon että elämä on sitä arkea siellä ja täällä, onni löytyy itsestä, sydämestä.
Mä olen onnellinen, rauhallinen, täydellisen levollinen Italiassa. Ihan siinä arjessa mitä eletään. Toki ulkomaalainen muille mutta yhteisöön hyväksytty. Elän terveellisemmin (helppoa kun huippulaatuista lähiruokaa on normihintaan), liikun enemmän lämpimässä jne
Suomessa ahdistaa aina jokin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla sama tunne Italiassa. 34v reissannut siellä ja nyt 3. vuotta koti siellä. Vatsanpohjassa perhosia kun silmät avaa aamulla, että saa elää sen kauneuden keskellä!
Olen iloinen puolestasi. Missä päin Italiaa kotisi on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin on. Ja ihmissuhteet - siellä on hyvä,missä tärkeimmät ihmiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai saakeli, nyt oli katkerin teksti vähään aikaan😂😂😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei saisi tulla jos Suomessa ei ole mitään muuta hyvää kuin kesä? Mutta joo, itse olen muutaman kerran käynyt Espanjassa ja ymmärrän oikein hyvin mistä aloittaja puhuu. Täällä on kaikki pikkukaupungit jotenkin ihan kuolleita jopa kesällä. Siellä taas on ihanaa eloa, leipomoita, kahviloita, pubeja ym joissa ihmiset viettää aikaa tai ihan vaan istumalla kadun penkeil
Älä nyt ihan kateuteesi tukehdu 😂
Arki on arkea ulkomaillakin, mutta toki ympäristö voi olla kivampi. Itse haaveilen, että tulevaisuudessa viettäisin pidempiä jaksoja talvella jossain ystävällisemmässä ilmastossa. En siis siirtäisi kirjoja pois Suomesta ja maksaisin veroni tänne. Toi talvi on vaan joka vuosi raskaampaa kestää.
Suosittelen ap:lle käymään Serlachiuksen Pääkonttorissa tutustumaan Riiko Sakkisen "Los moimois" -näyttelyyn. Kuvaa riipaisevasti Fuengirolan suomalaisyhteisöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinkö? Entäs kun ei ole ketään läheistä? Ainoa tärkeä on oma itse. Silloinhan hyvä on siellä, missä itse viihtyy.
Niidenkään ei pidä ripustautua muihin, edes läheisiin, joilla heitä on. Jokaisella on oma elämä elettävänä, oma polkunsa kulkea. Ei pidä elää muiden kautta. Tämä on katkeraa, jos nämä muut eivät suhtaudu elämäänsä samoin kuin itse.
Miksi ihmeessa ei sitten muuta Espanjaan, vaikka eivät nyt enää taida niin ihastuneita ollakaan ekspatteihin? Ei mikään estä lähtemästä Suomesta pois. (tai ehkä toimeentulotuki.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinkö? Entäs kun ei ole ketään läheistä? Ainoa tärkeä on oma itse. Silloinhan hyvä on siellä, missä itse viihtyy.
Niidenkään ei pidä ripustautua muihin, edes l
Perhe, puoliso, vanhat vanhemmat. Se ei ole ripustautumista.
Jokaisen elämäntilanne on tietenkin erilainen.
Mikä estää tulemasta takaisin? Nyt täällä Fugessa on liian kuuma mutta lokakuussa on ihanaa.