kela oikeasti pakottaa kunnollisen työttömän muuttamaan nistialueelle?? Ei täällä oo muualla halvempaa asuntoa!!!!
Olen erättäin kunnollisesti elävä, päihteetön pitkäaikaistyötön. Teen vapaaehtoistyötä, ja olen saanut palkinnon nuhteettomasta asumisestani vuokranantajalta.
Vuokra on kuitenkin noussut nopeammin mitä Kelan toimeentulotuen "vuokrarajat", ja sen takia vuokrani on nyt kelan mielestä liian kallis!! Vaikka se ei oikeasti edes ole, vaan kelan rajat ovat epärealistisen alhaiset!!!
Heidän rajoihinsa menevää asuntoa ei ole kuin pahoilla slummialueilla jotka ovat täynnä nistejä :((
Jos he leikkaavat toimeentulotukeani rajan ylimenevän summan verran, niin sitten mulle ei jää enää rahaa ruokaan!! Tämä on aivan äärimmäisen mahdoton tilanne...Mistä apua...?
Ja joo, haen töitä koko ajan, joten sitä ei tarvitse toistella...
Kommentit (201)
Vierailija kirjoitti:
On viimeistään nyt tullut aika, että kaikki yli vuoden työttömänä olleet asutetaan yhteismajoitukseen parakkeihin ja tyhjäksi jääneille kasarmeille. Ruoka tarjotaan kaksi kertaa päivässä ja käteen saa kuukaudessa 50 €. On kestämätön tilanne, että ihmiset ovat vuosikausia työttömänä ja asuvat sekä ryyppäävät valtion piikkiin yksiöissä ja kaksioissa.
Miten onnistuu työssä käynti jäisestä parakista?? Ja kuka maksaa paleltuneen ihon hoidon? Huomaa ettei sinulla ole elämän kokemusta, työtön joutuu hakea 4 työtä joka kuukausi ja suunnilleen anomaan, mutta ei voi mitään jos ei oteta, haettava on silti. Ei ole ilmaista se vie aikaa hakea ja etsiä. Ja täyttömyyskorvauksesta menee suuri Vero. Toisin kun toimeentulotuen, tuosta toisesta maksetaan veroa.
Vierailija kirjoitti:
On viimeistään nyt tullut aika, että kaikki yli vuoden työttömänä olleet asutetaan yhteismajoitukseen parakkeihin ja tyhjäksi jääneille kasarmeille. Ruoka tarjotaan kaksi kertaa päivässä ja käteen saa kuukaudessa 50 €. On kestämätön tilanne, että ihmiset ovat vuosikausia työttömänä ja asuvat sekä ryyppäävät valtion piikkiin yksiöissä ja kaksioissa.
Entä jos työtön ei saa asumistukea, asuu omassa asunnossa ja saa ansiosidonnaista silloin kun ei ole töitä? Työllistyy kyllä välillä ihan hyvinkin!
Mikä on palkinto nuhteettomasta asumisesta vuokranantajalta? En ole koskaan kuullutkaan ja asunut itsekin vuosia nuhteettomasti eri vuokranantajilla.
Ja tervetuloa Itä-Helsinkiin. Täällä mekin ollaan kaikki me työssäkäyvät, joilla ei ole mitään toivoa paremmasta, kiitos progressiivisen verotuksen. Ilo alkaa jo metrosta, jossa ryyppääminen niin yleistä, ettei edes keltaliivejä kiinnosta siihen puuttua.
Minä muutin "nisti-alueelle" , auto sai seisoa parkissa kaikessa rauhassa. Olin joskus jopa unohtanut ovet auki. No , muutin paremmalle alueelle niin 2 viikon päästä muutosta auto katosi. Löytyi poltettuna. Ei niissä nisti-asunnoissa kaikki narkkaa , paljon on myös kunnon väkeä.
Nisteillä aina rahaa mukana, poljet kallot läjään ja otat rahat. Ei ne poliisia kutsu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla taas niin päin että kela haluaa minun asuvan kalliilla nisti alueella, koska ei myönnetty vakuutta muuttoon. Vakuus olisi pakko ja 1-3kk vuokra johon en voi vaikuttaa. Muuttaessa en tiennyt olevani 1% päihteetön ja aina ulos mennessä näkyy nistejä. En saa asuntoa ilman vakuutta. Ja luottotiedot ei ole. Ymmärrän ettei juuri kukaan halua vuokrata ilman rahavakuutta, joten asun tällä nisti alueella yhä. Velkaa on maksettu myös pois.
Säästä sitä vakuuttaa varten. Niinkuin me muutkin. Muttako holhottavat oppineet siihen, että yhteiskunta tekee kaiken puolesta.
Säästää yritin ei kerry tarpeeksi. Ei onnistu, heti kun vuokranantaja kuuli luottotiedot ei ole hän korotti vakuus pitäisi olla 4kk summa käteisenä ja en mitenkään pysty saamaan kasaan 3000e - 4000e kuukaudessa, jota jotkut kyllä vaatii. No jos säästää 500e tuesta vaikka 10 vuoden ajan niin kuule se asunto meni jo säästöä odotellen. Aivan liian korkeita vakuuksia pyydetty pk-seudulla ainakin, ei saa kasaan vaadittuja summia mistään jos köyhä. Vaikka säästäisin 500e tuesta joka kk 200-300e ilman syömistä ja laskuja, sittenkin ei riitä tuohon 3-4kk vakuuteen. Vaikka asunto olisi yksiö koppi niin silti pyydetään. Säästö ei auta se vie niin kauan aikaa että kysytty asunto ehti mennä.
Luottotiedoton ei saa Suomessa kohtuu hintaista asuntoa ja ilman alle 3-4kk vakuutta. Säästö ei auta, he vuokraa heti toisille eivät odota ja pyytää käteistä. Köyhille ei ole käteistä 4kk vakuuksia varten. Tuota ei kela ymmärrä. Minulle ehdotettu noin ja myös ehdotti käteisenä ja vuokran korotusta koska luottotiedot ei ole. En tiedä missä olisi joku reilumpi. Tuo ei tunnu reilulta, vaikka moni sanoo oma syy jos ei luottotiedot. Asuminen on bisnestä jolla moni haluaa tienata.
Vierailija kirjoitti:
Minä muutin "nisti-alueelle" , auto sai seisoa parkissa kaikessa rauhassa. Olin joskus jopa unohtanut ovet auki. No , muutin paremmalle alueelle niin 2 viikon päästä muutosta auto katosi. Löytyi poltettuna. Ei niissä nisti-asunnoissa kaikki narkkaa , paljon on myös kunnon väkeä.
No nistialueella paikalliset nistit tietävät ettei niissä kuitenkaan mitään ole, ja vaikka olisikin niin jättänevät oman alueen rauhaan. Autojen kimppuun kannattaa mennä paremmille metsästysmaille. Tietysti aina on porukkaa jolle sattuu ja tapahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Ja ympärille piikkilanka-aidat ja 'paremmat työttömät' vartioimaan ulkopuolelle yhdeksän euron päiväkorvauksella. Näitä Gulageja ei ole edes Unkarissa! Tuohon kyllä jo EU:kin puuttuisi! Ei ole oikeusvaltion periaatteiden mukaista! Turvapaikanhakijoillakin on paremmat asuin olosuhteet!
Vierailija kirjoitti:
on se niin väärin jos työtön asuu yhtä mukavasti kun työssä käyvä.
omilla rahoillasi jos elät on hyväksyttävää.vastikkeeton rahanjako lopetettava kokonaan.
Työttömällä on myös velvollisuuksia: Hakea 1-4 paikkaa kuukaudessa sekä mennä tarjottuun työhön!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ympärille piikkilanka-aidat ja 'paremmat työttömät' vartioimaan ulkopuolelle yhdeksän euron päiväkorvauksella. Näitä Gulageja ei ole edes Unkarissa! Tuohon kyllä jo EU:kin puuttuisi! Ei ole oikeusvaltion periaatteiden mukaista! Turvapaikanhakijoillakin on paremmat asuin olosuhteet!
Tietysti työttömiä voisi myös sakottaa työttömyydestä. Valko-Venäjällä on tämä käytäntö. Valko-Venäjä on tosin diktatuuri. Tätäkö halutaan Suomessakin, diktatuuria, ihmisoikeuksien rajoittamista ym.muuta mukavaa!
Esim. täällä Porissa paljon alle 400 euron vuokra-asuntoja. Muuta tänne.
ei osta NEXT new phone... VAAN lentolipun lappiin tyyliinn... stadissa yksiö vuokra vaik €930/k ja Lapissa tai "edes" keski maassa saat KOKO TALON jollai 400e kuussa.
duuneja? uima valvoja? varmaa onnistuu.. marjan poimija (sesonki) siivooja, varasto työ (ei vaadi kolutusta JA yö vuorosta saa tyylii yli 200e kuussa verojen JÄLKEEN (inex ja kesko. LTP) "kun Vaan heittelee kolmioleipiä muovilaatikkoon"
menet koneelle: painat ENTER.. tulee teksti: 3kpl br leipää..
et "jos" osaa lukee.. .sit viivakoodin lukijalla LUET tyhjän laatikon johon sit laitat ne leivät.. ja kuittaat tilauksen.. heittäen laatikon hihnalle.. e200 kuussa.. ja toista..
hakusanalla viilee varasto työ, keruu, lavaaminen. jne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kodittomien majassa ole mitään vikaa. Sehän tuo käytännössä on. Turviksilla taas on muutenkin helppo elämä.
Mulla oli työkaverina (uskokaa tai älkää) somali. Hän teki viikossa 1-2 vuoroa. Kysyin miksei tee enemmän vuoroja, kun meillä on kuitenkin tunteja vapaana, niin hän totesi ettei tarvitse kun saa niin paljon rahaa Kelasta ja käy töissä harrastuksena. Tämä siis suora lainaus.
Olin tuolloin nuori ja avarakatseinen ja kävin hänen luonaan kerran. Hän asui kivassa isohkossa ensimmäisen kerroksen kaksiossa jossa oli terassi. Kysyin mitä tuo maksaa, ei tiedä kun ei maksa sitä. Kyllä silloin oli jo vähän fiilis, että miksi mun pitää taistella Kelan kanssa jopa ihan pienistä tuista, jolla kustannan pikkiriikkisen yksiön jonka vuokra oli 360e.
Olin burgereita kääntelemässä 7e tuntipalkalla, eli ei töistä huolimatta tahtoneet rahat ilman tukia riittää, vaikka tein niin paljon töitä kuin pystyin ja jaksoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos työtön ei saa asumistukea, asuu omassa asunnossa ja saa ansiosidonnaista silloin kun ei ole töitä? Työllistyy kyllä välillä ihan hyvinkin!
Tämähän ei sitten täytä kriteereitä, koska kyseessä ei ole yli vuoden pitkäaikaistyöttömyys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
omilla rahoillasi jos elät on hyväksyttävää.vastikkeeton rahanjako lopetettava kokonaan.
Työttömällä on myös velvollisuuksia: Hakea 1-4 paikkaa kuukaudessa sekä mennä tarjottuun työhön!
Samaan aikaan työssäkäyvät hakevat lähes kaikkeen missä on parempi palkka kuin nykyisessä työssä. Itsekin pistän ainakin 5 hakemusta viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaan aikaan työssäkäyvät hakevat lähes kaikkeen missä on parempi palkka kuin nykyisessä työssä. Itsekin pistän ainakin 5 hakemusta viikossa.
Toivottavasti tärppää, ja joku työtön saa sinun paikkasi!
Vierailija kirjoitti:
Ootko töitä miettiny?
Ootko ajatellut opetella lukemaan?
Yritä hakea tuohon vuokraan tukea sosiaalitoimistolta tai kirkolta ajoissa. Koska jos saa vuokra rästit merkinnän se estää asunnon saamisen koko Suomessa, kokemusta on. Itse yritin myös yksityiseltä ja luvattu, sitten yks kaks perui muuton. Kukaan ei ota asumaan jos on vuokravelka merkintä. Kaikki toimistot kieltäytyi.