Magneettikuvauksesta kokemuksia?
Sellainen tulossa, en oo koskaan ollut. Pelkään kaikkia toimenpiteitä ja kipua. Myös lääkkeitä pelkään aina, et niistä tulee huono olo tai jotain sivuhaittoja. Lähes hysteerisesti. Magneettikuvauksessa laitetaan joskus varjoainetta suoneen, se pelottaa mua eniten. En tiiä laitetaanko mulle, mutta jos laitetaan nii pelkään sitä suoneen pistämistä itsessään ja sen sattumista ja lisäksi sitä ainetta et saan siitä jonkun kohtauksen. Olo varmaan kuin kuolemaantuomittu odottais myrkkyruisketta. Varsinkin jos sen aineen tuntee jotenkin niin saan ehkä paniikin. Toivottavasti varjoainetta ei käytetä mutta kai se on aika yleistä? Mulla kuvataan selkää tai rankaa. Millaista siinä laitteessa on muuten olla? Onko ollut tukihenkilö mukana? Tarviiko sellaista, onks se niin paha?
Kommentit (54)
Magneettikuavus ei satu, varjoainetta ei huomaa ja jos hoitaja osaa pistää niin et tunne pistostakaan. Pyydä esilääkitystä mikäli pelottaa.
Ei ole huono kokemus ollenkaan. Kaikkein pahinta on se rouskuttava metallinen ääni, mikä siitä koneesta lähtee, mutta tutkimus ei satu eikä tunnu yhtään miltään. Pitää vaan maata paikoillaan ja antaa koneen rouskuttaa ympärillä.
Lääkkeet eivät auta jos niitä ei ota.
Mä oon yrittänyt monta kertaa ottaa mun u:n muotoisella punaisella magneetilla valokuvan. Mönkään on mennyt joka kerta.
Ei tarvitse tukihenkilöitä. Sun tarvitsee vain maata ja rentoutua ja kuunnella radiota kuulokkeista.Kaksi hoitajaa on paikalla ja mikään ei voi mennä pieleen.
Varjoaine ei tunnu miltään. Kanyyli laitetaan käteen etukäteen ja ei tunnu sen kummemmin kuin verinäytteen otto.
Tämä ei ole ollenkaan paha. Hyvin helppo tutkimus. Siihen mieluiten menen jos vertaa vaikka tähystyksiin
Mun pää on magneettikuvattu useita kertoja yliopillisessa sairaalassa, auto-onnettomuuden jälkeen.
Perseestä on niille, jotka kaikkea pelkää ja jännittää.
Ja joilla on ahtaan paikan kammo.
Mutta hyvin meni.
Ap, pidä pää kylmänä = aattele kivoja asioita. Ja silmät kiinni.
Ja mielesi lippu korkealla.
Kuulokkeista saa kuunnella haluamaansa radiokanavaa niin ei se meteli niin paljon haittaa. Siinä saa vaan maata rauhassa, se on mun pelko ollut, että kun olen lihava, niin se tuubi tuntuu tietysti mulle pienemmältä kuin hoikille ihmisille, niin kun sinne työnnetään kokonaan sisään, voi tulla ahtaanpaikan kammo, mutta onneksi ei ole kokonaan päätä laitettu, niin ei ole tullut. Olen kaksi kertaa ollut. Ja mulla on kuvattu endometrioosin takia, niin ei ole varjoaineita laittu, mutta ei kai joku varjoaine mitään sellaista sisällä josta suonissa tulisi huono olo, sen tarkoitus kun on vaan näkyä siellä kuvassa, eikä olla mitenkään vaikuttava aine. Mulla on kerran laitettu emättimeen geeliä, toisella kerralla siitä ei puhuttu mitään.
Sinne yksikköön voi varmaan soittaa ja kysyä nuo mieltä painavat kysymykset. Voi samalla kertoa, että jännittää tosi paljon. Tarvittaessa sieltä varmaan saa jotain rauhoittavaa lääkettä. Itse olin ensimmäistä kertaa kuukausi sitten. Ei se kuitenkaan ollut niin kauheaa, mitä ajattelin sen olevan. Kuulokkeisiin sai valita musan. Valitse jotain voimaannuttavaa musiikkia! Ilma oli raikasta putken sisällä ja kun piti silmiä kiinni, niin meni ihan hyvin.
Sai valita meneekö jalat edellä vai pää edellä. Putki on molemmista päistä avoin ja käteen saa sen hälytysnapin, jos tulee joku hätä. Kyllä se hyvin menee. Niskan alle laitettiin tyyny ja myös polvien alle sai valita sopivan tyynyn, niin selällä makaaminen oli mukavampaa.
Riippuu siitä, mitä kuvataan, että laitetaanko se varjoaine vai ei. Varjoainekanyylin laittaminen ei mielestäni tuntunut sen kummemmalta, kuin miltä verinäytteen ottaminen kyynärvarresta tuntuu. Itse en halua koskaan katsoa verinäytteenlään ottamista, vaan katson muualle.
Rohkeutta ja ota tarvittaessa tukihenkilö mukaan!
Vierailija kirjoitti:
Lääkkeet eivät auta jos niitä ei ota.
Tämä ei pidä paikkaansa. Jos Burana on taloudesta loppu, selkäkipu tuntuu. Mutta jos sitä on kaapissa ja vaan sinnittelet "en nyt ota vielä", kipu ei tunnu niin pahalta.
Vierailija kirjoitti:
Magneettikuavus ei satu, varjoainetta ei huomaa ja jos hoitaja osaa pistää niin et tunne pistostakaan. Pyydä esilääkitystä mikäli pelottaa.
Kuinka tunnoton ihmisen pitää olla, että kanyylin laitto ei edes "pistä"?
Ap, miten toi magneettikuvaus MUKA vois kipua aiheuttaa.
Häpeä kaheli.
Olet kusinen trolli.
Minä olen lihava, joten putken seinämät olivat vähän kontaktissa käsivarsiini. Mutta ei se menoa haitannut.
Vierailija kirjoitti:
Ap on pösilö.
Kusipää se on.
Vierailija kirjoitti:
Kuulokkeista saa kuunnella haluamaansa radiokanavaa niin ei se meteli niin paljon haittaa. Siinä saa vaan maata rauhassa, se on mun pelko ollut, että kun olen lihava, niin se tuubi tuntuu tietysti mulle pienemmältä kuin hoikille ihmisille, niin kun sinne työnnetään kokonaan sisään, voi tulla ahtaanpaikan kammo, mutta onneksi ei ole kokonaan päätä laitettu, niin ei ole tullut. Olen kaksi kertaa ollut. Ja mulla on kuvattu endometrioosin takia, niin ei ole varjoaineita laittu, mutta ei kai joku varjoaine mitään sellaista sisällä josta suonissa tulisi huono olo, sen tarkoitus kun on vaan näkyä siellä kuvassa, eikä olla mitenkään vaikuttava aine. Mulla on kerran laitettu emättimeen geeliä, toisella kerralla siitä ei puhuttu mitään.
Sille varjoaineelle voi olla allerginen jolloin se kyllä aiheuttaa huonon olon.
Jos kuvataan selkää niin ei tarvita varjoainetta. Kuvaus ei satu eikä tunnu mitenkään pahalta ja sitä varten voi (hyvissä ajoin!) pyytää rauhoittavaa lääkettä. Jos menet kuvaukseen lääkkeen vaikutuksen alaisena, niin silloin on hyvä olla saattaja, muussa tapauksessa ei tarvita. Tärkeintä minusta on se, että sulkee silmät ennen putkeen menoa eikä missään tapauksessa avaa niitä kesken kaiken. Putkessa oleminen ei tunnu mitenkään ahdistavalta, jos sen ahtautta ei näe. Joku tuulenvire siellä muistaakseni on vielä viilentämässäkin.
Varjoaine on melkein must, koska se on vähän kuin koko homman idea.
Eli ei muuta kiristyssidettä käteen ja kanyyliä suoneen. Sit pääset makoileen sen koneen eteen ja sulle tuikataan varjoainetta suoneen. Vähän voi kutitella.
Sitten sut työnnetään sisään siihen koneeseen, ja kestä toimenpiteestä riipouen 20-40 minsaa. Ahas putkilo on, mut ei kai nyt aikuinen ahtaita paikkoja pelkää. Pitää aika julmettua mekkalaa sit.
Ja kun hommat on valmiit sut tullaan hakemaan, otetaan kanyyli pois ja saat siihen pienen kiristyssiteen, iltaan mennes jo kunnossa se haava.
Sen jälkeen kysellään vointia ja loppupuhe, ja jos kaikki kunnossa niin postimerkkiä takamukseen ja seuraava potilas sisään
Päätäni on jouduttu kuvaamaan magneetilla varmaan lähemmäs parikymmentä kertaa elämäni aikana. Ensin kasvaimen takia ja sen jälkeen, kun jouduin onnettomuuteen. Kokemusta löytyy ainakin viidestä kuudesta eri laitteesta. Kuvaaminen ei tuota minkäänlaista kipua. Ainoastaan korkeintaan sen kanyylin laitto. Vinkkinä voin sanoa, että kannattaa pyytää sellaiset kertakäyttö kuulosuojaimet kuulokkeiden alle. Ja pyytää reilusti ääntä niihin kuulokkeisiin jos meinaa radiota kuunnella. Tai kuulla.
M40
Minulta kuvattiin pää. Itse kuvaus kesti 52 min. Ei varjoainetta. Ei kanyylia. Piti vaihtaa päälle jotkut vaatteet missä ei ollut metallia, laitoin ihan verkkarit ja t-paidan, rintsikat pois. Ei ollut paha kokemus. Ainoa vaikeus oli pysyä ihan paikallaan se 52 min. Kuulokkeista kuuntelin musiikkia. Koska kuvattiin pää, niin pää oli ihan siellä putken sisällä keskellä. Silmät välillä avasin, välillä lepäsin silmät kiinni.
Ei tunnu ollenkaan. Ja sulle annetaan käteen stop nappi josta voit halutessasi pysäyttää skannauksen. MUTTA : jos kehossa on metallia, siihen voimakas magneettikenttä "puraisee". Ja se kenttä on VOIMAKAS.