Magneettikuvauksesta kokemuksia?
Sellainen tulossa, en oo koskaan ollut. Pelkään kaikkia toimenpiteitä ja kipua. Myös lääkkeitä pelkään aina, et niistä tulee huono olo tai jotain sivuhaittoja. Lähes hysteerisesti. Magneettikuvauksessa laitetaan joskus varjoainetta suoneen, se pelottaa mua eniten. En tiiä laitetaanko mulle, mutta jos laitetaan nii pelkään sitä suoneen pistämistä itsessään ja sen sattumista ja lisäksi sitä ainetta et saan siitä jonkun kohtauksen. Olo varmaan kuin kuolemaantuomittu odottais myrkkyruisketta. Varsinkin jos sen aineen tuntee jotenkin niin saan ehkä paniikin. Toivottavasti varjoainetta ei käytetä mutta kai se on aika yleistä? Mulla kuvataan selkää tai rankaa. Millaista siinä laitteessa on muuten olla? Onko ollut tukihenkilö mukana? Tarviiko sellaista, onks se niin paha?
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeen varjoainetta? Ei mulla kyllä ole yhdessäkään magneettikuvauksessa laitettu mitään varjoainetta. On kuvattu niska, selkä, jalka, käsi.
Ainut ongelma on, jos kärsit ahtaan paikan kammosta, niin se putkessa olo voi ahdistaa (jos siis kuvataan päätä/niskaa/keskivartaloa). Siihenkin kuulemma saa jotain rauhoittavaa, jos kertoo etukäteen.
Varjoaineen tarve riippuu kuvauskohteesta. Esim. eturauhasen magneetissa ainakin laitetaan.
Olen ollut kerran ja silloin laitettiin varjoainetta eikä se tuntunut sen ihmeellisemmältä kuin tiputus yleensäkään. Minulla ei ole varsinaista ahtaanpaikan kammoa, mutta laitoin silmät kiinni ennen putkeen joutumista. Kuvaus kesti muistaakseni yli 30 min, mutta siinä se meni musiikkia kuunnellessa. Itselleni hankalinta oli hengityksen pidättäminen ohjeiden mukaan, vaikka noin yleisesti minulla ei ole vaikeuksia pidättää hengitystä.