Seine -joki lausutaan Sein, eikä Seine
Eikö vain? Joku olisi voinut kertoa ylen selostajallekin tämän.
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Kun suomalainen lausuu suomeksi Pietari / Neva, niin samalla tavalla lausumme Pariisi / Seine. On myös iso joki nimeltä Tonava, jonka myös lausumme suomeksi, vaikka Budapest on myös jotakin merkillisestä syystä myös suomeksi sama.
Budapäst.
Pieni virhe; mieluummin kuulen sanottavan Seine-joki kuin vaikka " alkaa uimaan " tai "tijeästi ikeängku tavalaa mummäst ehhkä"
Taisi olla edellisten Pariisin olympialaisten aikaan, kun joku kielitaidoton suomalainen ihmetteli paikallisessa baarissa tilaustaan. Joku oli neuvonut, että sanot vaan "nöf", kun kysytään tilausta.
Eipäs, kun Sänee. Ja Louvre lausutaan Lyyvruee. Ja Je t'aime lausutaan Dze temii.
t. ranskan kielen pröfessiyyr Pierre LeMois
Mutta tiesitteko, että Thaimaan loppuosa on suomea ja tarkoittaa ihan maata. Thai-maa. Ei taivu kuten Saimaa, joka on kylläkin Suomessa, mutta sen loppuosa ei tarkoita maata.
Seine-joki lausutaan galliaksi Sein-jok
Vierailija kirjoitti:
Eivät tällaiset asiat junttikansalle mene päähän.
PS
Onneksi kisat eivät ole Italiassa sillä kiorkio ja miselanselo räjäyttäväisivät pääni.
Jippii. Ketjun eka juntittelija! Onne Igorille! Mites se on sielä Venäjällä tai Texasin syövereissä tuon kielitaidon laita? Osataanko muutakin kuin junttienklantia ja junttivenäjää?
Vierailija kirjoitti:
Mutta tiesitteko, että Thaimaan loppuosa on suomea ja tarkoittaa ihan maata. Thai-maa. Ei taivu kuten Saimaa, joka on kylläkin Suomessa, mutta sen loppuosa ei tarkoita maata.
Oon joskus käyny Saimaaseessa. Thaimaaseessa en kylläkään vielä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarja Lunnaksen isä oli mun opettaja.
*Tarja Lunnaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä? Suomalaisten ei tarvi osata ranskan lausumista sen enempää kuin heidän suomea. Ranskis lausuisi Helsingin kutakuinkin Elsinkii.
Ölsinkii
Jonkun pitäisi perustaa Hesaan Ölsinki-niminen baari. Ja siellä voisi tilata oluet sanomalla "pari ölsinkii".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
*Tarja Lunnaan
Eipäs, vaan Tarja Lunnasin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
*Tarja Lunnaan
Eipäs, vaan Tarja Lunnasin!
Tarja Lunnas'n.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun ne ensin oppisi joskus lausunaan Münchenin oikein (tai edes sinne päin) niin keskitytään sit seuraavaks tohon Seineen.
Samaa olin tulossa sanomaan. Mynssen on jotain ihan hirveätä.
Niin kuin myös Tsicago.
Eiffel sanotaan efel. Ranskaksi. Mutta suomeksi Eiffel.