Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita, joita "neutraali" fyysinen läheisyys inhottaa? Jättimäinen henkilökohtainen alue, ja muut ei kunnioita?

Vierailija
31.07.2024 |

Tuli mieleeni tehdä tämä aloitus, kun istuin odottamassa bussia töihin ja yksi tuttu istui juttelemaan. Pidän ko. ihmisestä ja juttelen mielelläni, mutta heti nousi niskakarvat pystyyn ja nousin itse seisomaan.

Samoin harkitsen että jättäisin menemättä yhteen konserttiin, kun se pidetään kirkossa ja siellä joutuu istumaan kylki kyljessä ihmisten kanssa. Minua yksinkertaisesti inhottaa olla niin lähellä muita. Tavalliset kirkonmenot on eri asia, kun kirkko on silloin niin tyhjä että saa koko penkin itselleen. 

Olen ollut lapsesta saakka tällainen, olen inhonnut kättelyä ja päätä silittäviä ja halailevia sukulaistätejä. Nykyäänkin kun kummitätini änkeää rituaalihalaamaan minua, se inhottaa aivan yhtä paljon kuin jos kummisetä kävisi tisseistä kiinni. Sillä erotuksella, että kummisetää voisin vaan tirvaista, kummitäti ei usko kun sanon että voitaisiin jättää nämä lääppimiset. 

Mieheni kanssa koskettelen kyllä todella paljon, halaillaan, pussaillaan, pidetään kädestä. Tykkään myös koskea eläimiin ja pikkulapset on vauvana ok, kun ne alkaa puhua, en tahdo enää ottaa syliin (omia ei siis ole.)

Minusta tuntuu lievästi epämiellyttävältä jopa se, jos käsi hipaisee toisen kättä, tyyliin kumpikin kurkottaa samaan tavaraa yhtä aikaa tms. Ja tähän ei liity tuttuusaste, äitini ja isäni "inhottavat" ihan yhtä paljon kuin kaikki muutkin. Ainoat ihmiset, joita mielelläni kosken, on tosiaan pikkuvauvat (koska ne on käytännössä kuin eläimiä) ja miehet, joita pidän puoleensavetävinä. 

Toisaalta minulla on erittäin herkkä tuntoaisti, minulle on hyvin tärkeää esim. vaatteiden materiaalinen tuntu. Ei tekokuituja minulle, kiitos vaan. Voin joskus vaan silitellä reittäni että tunnen sen pellavan kättä vasten, tai lakanoita nukkumaan mennessä. Olen siis noin muuten hyvin koskettelevainen ihminen. 

Koskemisen lisäksi tosiaan liian lähellä istuminen tai seisominen tuntuu ihan yhtä kamalalta. 

Onko muita friikkejä? Millä olette saaneet toiset tajuamaan, että teillä on oikeus päättää, kosketaan teihin ja miten lähellä sopii seistä? 

Kommentit (64)

Vierailija
1/64 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleeko ap:n tarinaan vähintään yhtä pitkä jatko-osa?

Vierailija
2/64 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon samanlainen. Jotenkin pitää vaan pyristellä tän ominaisuuden kanssa, en ole muille ihmisille jaksanut selittää asiaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/64 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen havahtunut ihan hiljattain, että naisten fyysinen läheisyys inhottaa, oikein puistattaa, ällöttävä. Miehet eivät aiheuta vastaavia tuntemuksia.

Vierailija
4/64 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hulluilla ja huorilla on hölmöt huolet.

Vierailija
5/64 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa autistisuudelta. Tuo että materiaalin tuntu iholla on hyvin tärkeää, kosketuksen kaihtaminen jne. Erikoiselta kuulosti tuo, että vauvat ovat ihania, rinnastat eläimiin ja että et pidä enää kun oppivat puhumaan. Kommunikoinnin vaikeus. 

Vierailija
6/64 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisten sydämen sähkömagneettinen kenttä ulottuu aika pitkälle kehon ulkopuolelle. Ja meidän sydämet tahtovat "tahdistua" samalla taajuudelle. Tämän on siis ihan tieteellinen tosiasia, vieläpä aika helposti mitattavissa. 

Kuvittelisin, että herkemmän ihmisen on sen takia vaikea olla monien ihmisten lähellä, jos sydänaallot on epäsynkronissa. 

Tuo sydämen sähkömagneettinen kenttä on siis se juttu, mikä on saanut ihmiset aikanaan keksimään "auran" käsitteen. Osa ihmisistä aistii vaan herkemmin tuollaisia juttuja. 

Vierailija
7/64 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa autistisuudelta. Tuo että materiaalin tuntu iholla on hyvin tärkeää, kosketuksen kaihtaminen jne. Erikoiselta kuulosti tuo, että vauvat ovat ihania, rinnastat eläimiin ja että et pidä enää kun oppivat puhumaan. Kommunikoinnin vaikeus. 

Minä itse asiassa kommunikoin aivan hyvin. Sinä ilmeisesti et, kun et lukemaasi ymmärrä? En puhunut kommunikoinnista, vaan lähellä olemisesta. Keskustelen hyvin ja sujuvasti, ja minua pidetään yleisesti hyvänä keskustelijana. 

Lapsissa vaan tapahtuu jotain siinä vaiheessa, kun tulevat puheikään, niiden läheisyys lakkaa olemasta eläimenkaltaista, ja muuttuu inhimillisemmäksi. 

ap

Vierailija
8/64 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon samanlainen. Jotenkin pitää vaan pyristellä tän ominaisuuden kanssa, en ole muille ihmisille jaksanut selittää asiaa.

Sama täälläkin. Onneksi kaverit tietää etten ole halailija. Puolison kanssa taas ihan eri juttu, kiehnäisin koko ajan vieressä, onneksi tykkää hipsutella.

Vierailija
9/64 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sitä ikäluokkaa, että jo lapsesta alkaen kotona neuvottiin jättämään kohteliaasti toiselle istumatilaa sekä huomioimaan saako toista halailla ja taputella. Väistämään ja jättämään liikkumatilaa, jos joku tulee vastaan tai ollaan jossakin ruuhkassa Pysytään kohteliaina ja huomaavaisina. 

Joskus kosketusta ei voi välttää, jos lentokoneessa tuupitaan edessä olevia tai kassajonossa joku huohottaa pääsyään kassalle.

Olen sitä ikäluokkaa, etten aina tajua sitä miten muita ei huomioida ja kunnioiteta toisen reviiriä.

Vierailija
10/64 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisten sydämen sähkömagneettinen kenttä ulottuu aika pitkälle kehon ulkopuolelle. Ja meidän sydämet tahtovat "tahdistua" samalla taajuudelle. Tämän on siis ihan tieteellinen tosiasia, vieläpä aika helposti mitattavissa. 

Kuvittelisin, että herkemmän ihmisen on sen takia vaikea olla monien ihmisten lähellä, jos sydänaallot on epäsynkronissa. 

Tuo sydämen sähkömagneettinen kenttä on siis se juttu, mikä on saanut ihmiset aikanaan keksimään "auran" käsitteen. Osa ihmisistä aistii vaan herkemmin tuollaisia juttuja. 

Feromonit selittänee myös paljon, vallankin kun ap sanoi että koskee kyllä mielellään puoleensavetäviä miehiä. Kukapa ei? Mutta ehkä ihmisellä voi olla joku häikkä feromonireseptoreissa, että ei-pantavat tuntuu inhottavilta? 

Onneksi Suomessa on enimmäkseen aika helppoa olla koskematta ihmisiin ja pitää etäisyyttä. 

Vierailija
11/64 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aistiyliherkkyyttä.

Vierailija
12/64 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehottaisin vielä sinua miettimään, miksi ns. normaalisti käyttäytyvien pitäisi sopeutua sinun tarpeisiisi? Ja miksi kuluttaisit aikaa ja energiaa yrittämällä vääntää maailmasta sinun kaltaista? 

Olen siis se joka yllä mainitsi olevansa samanlainen, mutta sillä erotuksella, että itse olen keskittynyt enemmän siihen, millä keinoilla itse pystyn selviämään normaalissa maailmassa, enkä siihen miten muiden tulisi muuttua.

Vierailija
13/64 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen havahtunut ihan hiljattain, että naisten fyysinen läheisyys inhottaa, oikein puistattaa, ällöttävä. Miehet eivät aiheuta vastaavia tuntemuksia.

Ehkä äitisi oli kamala, assosioit kaikki naiset äidiksesi?

Vai oliko tää joku homovitsi...

Vierailija
14/64 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä itse asiassa kommunikoin aivan hyvin. Sinä ilmeisesti et, kun et lukemaasi ymmärrä? En puhunut kommunikoinnista, vaan lähellä olemisesta. Keskustelen hyvin ja sujuvasti, ja minua pidetään yleisesti hyvänä keskustelijana. 

Lapsissa vaan tapahtuu jotain siinä vaiheessa, kun tulevat puheikään, niiden läheisyys lakkaa olemasta eläimenkaltaista, ja muuttuu inhimillisemmäksi. 

ap

Älä ainakaan lapsia hanki. 

Vierailija
15/64 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö! Peräänkuulutan kohteliaita ja huomaavaisia tapoja , jotka ovat monelle hyvin vaikeita sisäistäa. Kaikki ei aina viittaa autismiin, jos haluaa kohdata ihmiset myös omilla ehdoillaan.

Vierailija
16/64 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Älä ainakaan lapsia hanki. 

Omat lapset on ihan eri asia. Minulla on niitä kaksi, ja niistä on tullut ihan tasapainoisia aikuisia. Terv. samanlainen kuin ap

Vierailija
17/64 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrot olevasi friikki. Ei, tylsistynyt uniikki lumihiutale sinä olet. Suomessa n. 80% ihmisistä on kaltaisiasi.

Vierailija
18/64 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hulluilla ja huorilla on hölmöt huolet.

Tyrkkymyrkkyä se itkettää. 👻

Vierailija
19/64 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän ap:ta. En ole ikinä välittänyt koskea muihin kuin pantaviin miehiin, joihinkin eläimiin (olen tässäkin aika valikoiva, inhoan esim. rottweilerin tuntua vaikka muuten kelpo otuksia ovatkin), ja omiin lapsiini. Yrjöäisin, jos joutuisin niistämään jonkun vieraan lapsen nenän. 

Minulla on sellainen turvamieshenkinen tapa julkisissa tiloissa, että olen aina jossain seinän vierellä, missä kukaan ei pääse taakseni mutta pystyn pitämään kaikkea silmällä. Ja ulosmenoreitti aina selvä. 

Ei villit eläimetkään muuten siedä läheisyyttä tai kosketusta muilta kuin oman laumansa jäseniltä. Todellakaan. On luonnotonta päästää muita kuin oman lauman jäseniä kovin lähelle, ne kun ovat aina uhka, kilpailevat samoista resursseista jne. Selvästi osa ihmisistä on vaan kehittänyt sopeuman. Ja eroa on siinäkin, kenet näkee lauman jäseneksi, just nuo sukulaistädit pakkohalaamisineen. 

Vierailija
20/64 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sellaista asiaa olekaan, kuin neutraali läheisyys. Siihen liittyy aina jonkinlainen varaus, ellet nyt vahingossa johonkin törmää niin, että tämä tai sinä ette kumpikaan huomaa toisianne. Se on ehkä juuri ja juuri neutraalia

Ja joo, tuo kosketteluhalu kohdistuu yleensä juurikin lapsiin ja naisiin, jotka ehdollistetaan lääpittäväksi kuten koirat. Yksilöiden kannalta todella typerää ja epäreilua kouluttaa sellaiseen. Vanhemmiten tällaiset "kaikkien sylivauvat" sitten pettävät ja pomppelehtivat suhteesta toiseen, kun eivät kiinny normaalisti kumppaniinsa vaan pitävät lääppimistä kaikkien ja kaiken kanssa normaalina

Vaikutat olevan vielä siinä iässä, kun sinua kiinnostaa, mitä sinusta ajatellaan. Jossain vaiheessa se muuttuu, minkä jälkeen alat ihan reippaasti nousemaan ylös tai vaikka vaan ottamaan askeleen taaksepäin, jos joku tulee liian lähelle, etkä välitä vittuakaan siitä, mitä toinen siitä ajattelee. Itse en edes vastaa aina, kun minua puhutellaan. Se että on olemassa (visuaalisesti) ei tarkoita, että pitäisi olla myös 24/7 puhuteltavissa tai varsinkaan kosketeltavissa

Katsekontaktin välttäminen on tehokas keino ohjata epätoivottua kontaktia pois. Erityisesti miehissä on kuitenkin niitäkin, jotka tunkevät väkisin tilaan ja alkavat jututtamaan tai istuvat viereen. Lapsiin ja eläimiin tätä kohdistuu myös vanhemmista naisista. Heihin toimii parhaiten stone walling ja pois siirtyminen. Riitelemään ei kannata alkaa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan yhdeksän