Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttää kun ystävä ratsastelee äidittömyydellään

Vierailija
30.07.2024 |

Hänen äitinsä on kuollut kun hän on ollut noin 10-vuotias. Lapsena hän sai asian vuoksi paljon huomiota ja pääntaputtelua sekä hänen tekemisiään katsottiin läpi sormien sen takia. Nyt ollaan kolmekymppisiä ja edelleen hän ottaa usein esiin sen asian että hänellä ei ole äitiä, esimerkiksi kun puhutaan lapsista ja raskaudesta, hän alkaa korostaa sitä miten hän on ihan itse ja yksin selvinnyt raskaudesta eikä ollut äitiä tukena kenen kanssa puhua, kuten meillä muilla. Samoin kun puhutaan vanhemman ja lapsen välisestä suhteesta alkaa hän taas kertoa miten menetti äitinsä ollenkaan lapsi. Ystävä on muuten ihan ok ja ollaan aika paljon tekemisissä. Mitä voi tehdä, hankkia korvatulpat, vai yrittää sietää?

Kommentit (85)

Vierailija
41/85 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ratsastelee? Muista tämä sanonta kun jonain päivänä sinulle tapahtuu jotain peruuttamatonta ja kamalaa.

Vanhemman menettäminen on vakava ja koko loppuelämään ja tuleviin polviin vaikuttava asia jonka kanssa on vain opittava elämään. 

Sivistystä ja ymmärrystä kiitos.

Mummoni äiti kuoli mummon ollessa 7v. Olenko nyt parempi ihminen?

Vierailija
42/85 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä ystävä mainitsee usein asiasta siksi, että häntä ärsyttää muiden naisten avuttomuus ja se, kuinka he tarvitsevat omaa äitiään kaikessa avuksi. Ystävä on joutunut pärjäämään itse ja edelleen muut jaksavat olla niin äitiensä avun tarpeessa

Mikä avuttomuus? Äitini on minulle läheinen ja aittaa esimerkiksi lastenhoidossa. Mutta hän onkin käytännössä aina ollut ainoa vanhempani. En näkisi mitään syytä että kenenkään pitäisi etääntyä äidistään siksi että joku muu on kateellinen.

Tosin en tiedä ärsyttääkö oman äitinsä lapsena menettänyttä ystävääni se että minulla on äiti. Hyvin ainakin sen peittää jos ärsyttää. Hänellä on kyllä ollut lapsesta asti äitipuoli jonka kanssa hänellä on läheiset välit.

Sulla ei olekaan kokemusta äidin menettämisestä joka on 100 kertaa pahempaa kuin isän kuolema.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/85 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laula sille Abban Does your mother know.

Vierailija
44/85 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä ystävä mainitsee usein asiasta siksi, että häntä ärsyttää muiden naisten avuttomuus ja se, kuinka he tarvitsevat omaa äitiään kaikessa avuksi. Ystävä on joutunut pärjäämään itse ja edelleen muut jaksavat olla niin äitiensä avun tarpeessa

Mikä avuttomuus? Äitini on minulle läheinen ja aittaa esimerkiksi lastenhoidossa. Mutta hän onkin käytännössä aina ollut ainoa vanhempani. En näkisi mitään syytä että kenenkään pitäisi etääntyä äidistään siksi että joku muu on kateellinen.

Tosin en tiedä ärsyttääkö oman äitinsä lapsena menettänyttä ystävääni se että minulla on äiti. Hyvin ainakin sen peittää jos ärsyttää. Hänellä on kyllä ollut lapsesta asti äitipuoli jonka kanssa hänellä on läheiset välit.

Sulla ei olekaan kokemusta äidin menettämisestä joka o

Missä näin on todettu?

Vierailija
45/85 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla ei olekaan kokemusta äidin menettämisestä joka o

Joopa joo

Vierailija
46/85 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äidittömyys aiheuttaa trauman, sun pitäis ymmärtää ja tukea ystävää.

Miten tuollaista tyyppiä voi tukea?

Vierailija
47/85 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärtää ja antaa kertoa kokemuksestaan ja välttää omasta äidistä puhumista. Äidin menettäneelle tuntuu kiusaamiselta kun joku hieroo oikein naamaan sitä miten mukava viikonloppu oli taas äidin luona.

Vierailija
48/85 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä kyllä näe mitään vaikutusta elämääni siinä että isäni äiti kuoli kun isä oli 8v ja äidin isä kuoli kun äiti oli teini. Mulle ei ole mitään eroa sillä ovatko kuolleet kun vanhemmat oli lapsia vai silloin kun vanhemmat oli jo aikuisia ennen syntymääni tai silloin kun olin pieni. Mulla ei näitä isovanhempia ole koskaan ollut joten en heitä osaa kaivatakaan, normaalitilanne.

Vierailija
49/85 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärtää ja antaa kertoa kokemuksestaan ja välttää omasta äidistä puhumista. Äidin menettäneelle tuntuu kiusaamiselta kun joku hieroo oikein naamaan sitä miten mukava viikonloppu oli taas äidin luona.

Ei oo kyllä kovin terve kaverisuhde jos pitää vältellä äidin mainitsemista ettei kaveri vaan suutu tai ala draamailla.

Vierailija
50/85 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saatat itsekin tietämättäsi hieroa ihmisten naamaan heidän traumojaan. Aikuinen tosin tunnistaa ne omat triggeripisteensä ja ei avaudu joka kerta asioista,  joihin joku toinen tietämättään puheillaan sohaisee.

Vierailija
51/85 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ratsastelee? Muista tämä sanonta kun jonain päivänä sinulle tapahtuu jotain peruuttamatonta ja kamalaa.

Vanhemman menettäminen on vakava ja koko loppuelämään ja tuleviin polviin vaikuttava asia jonka kanssa on vain opittava elämään. 

Sivistystä ja ymmärrystä kiitos.

Ethän sä voi tietää mitä ap:lle on tapahtunut.

Vierailija
52/85 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen yhden tuollaisen jolle äidin kuolema teini-iässä oli valtava trauma ja on edelleen 20 vuotta myöhemmin. Hänellä tosin johtuu varmaan siitä että isänsä ei oikein pärjännyt yksin ja hän päätyi etsimään varavanhempia muualta.

Sisarusteni ja äiti oli kuollut pari vuotta aiemmin ja meillä oli täysin erilainen tilanne, isä pärjäsi hyvin. Vanhemmat oli eronneet aikaisemmin ja perheeseemme kuului myös äitipuoli, johon meillä oli lapsen ja vanhemman suhteen kaltainen suhde.

Vierailija
53/85 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mitä tehdä. Itse mietin todella usein harmissani sitä kun äitini on luonnehäiriöinen. Asia vaan pyörii päässä ties missä tilanteissa. En vain sano ajatuksia yleensä ääneen muille. Jotenkin äidit ovat tärkeitä, ja puute haittaa. Mutta ehkä pitäisi jo sanoa suoraan ja suositella vaikka ammattiapua.

Vierailija
54/85 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällaisille ihmisille pitäisi jonkun sanoa että on muutkin menettäneet vanhempiaan mutta eivät puhu siitä koko ajan.

Vanhemman ja varsinkin äidin menetys on tytölle elämän mullistava juttu, ei sitä voi ymmärtää jos ei ole itse kokenut.

Se on just näin. Ei ollut oman odotusaikani tukena, ei siis nähnyt lapsenlastaan, lapsella haamumummo, olisi ollut kiva olla oikea tunneside

Vierailija
55/85 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällaisille ihmisille pitäisi jonkun sanoa että on muutkin menettäneet vanhempiaan mutta eivät puhu siitä koko ajan.

Vanhemman ja varsinkin äidin menetys on tytölle elämän mullistava juttu, ei sitä voi ymmärtää jos ei ole itse kokenut.

Se on just näin. Ei ollut oman odotusaikani tukena, ei siis nähnyt lapsenlastaan, lapsella haamumummo, olisi ollut kiva olla oikea tunneside

Odotusaikana voi saada tukea muualtakin.

Vierailija
56/85 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mä kyllä näe mitään vaikutusta elämääni siinä että isäni äiti kuoli kun isä oli 8v ja äidin isä kuoli kun äiti oli teini. Mulle ei ole mitään eroa sillä ovatko kuolleet kun vanhemmat oli lapsia vai silloin kun vanhemmat oli jo aikuisia ennen syntymääni tai silloin kun olin pieni. Mulla ei näitä isovanhempia ole koskaan ollut joten en heitä osaa kaivatakaan, normaalitilanne.

En ymmärrä miten tämä liittyy aloitukseen. On minullakin kaikki isovanhemmat kuolleet jo aikaa sitten. Ei siitä ole traumoja tms syntynyt. Äidin kuolemasta teini-iässä syntyi. 

Ja sehän siinä ikävää onkin, että kun lapsena menettää äidin, tulee elämässä vastaan valtavasti tilanteita, joissa sitä äitiä kaipaisi. Eikä sitä äitiä tietenkään korvaa kukaan muu läheinen. Etenkin oma vanhemmuus on nostanut pintaan ikävää. Tuo sana "ratsastaa" kuulostaa kyllä aika ikävältä. Sitä en tosin ymmärrä, että miksi olla tekemisissä ihmisen kanssa, joka noin ärsyttää?

Vierailija
57/85 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ja sehän siinä ikävää onkin, että kun lapsena menettää äidin, tulee elämässä vastaan valtavasti tilanteita, joissa sitä äitiä kaipaisi. Eikä sitä äitiä tietenkään korvaa kukaan muu läheinen. Etenkin oma vanhemmuus on nostanut pintaan ikävää. Tuo sana "ratsastaa" kuulostaa kyllä aika ikävältä. Sitä en tosin ymmärrä, että miksi olla tekemisissä ihmisen kanssa, joka noin ärsyttää?"

Ei ihmisiä voi eikä edes tarvitse korvata. Mutta elämässä voi olla muitakin ihmissuhteita jotka taas on omalla tavallaan korvaamattomia.

Vierailija
58/85 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se äidittömyys tulee eri tavoin vastaan yhä uudelleen ja uudelleen, kun vanhenet.

Äiti ei ole paikalla missään elämäsi vaiheissa... ei ole rippijuhlissa, yo-juhlissa, kun valmistut ammattiin, kun menet naimisiin, kun saat lapsia, ei jouluna, ei äitienpäivänä... kun monet muut juhlivat niitä vanhempiensa kanssa. 

Toisaalta on myös elossa olevia äitejä, jotka eivät ole läsnä lastensa elämässä. 

Vierailija
59/85 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei oo kyllä kovin terve kaverisuhde jos pitää vältellä äidin mainitsemista ettei kaveri vaan suutu tai ala draamailla.

Tässä tapauksessa ap draamailee.

Vierailija
60/85 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä tapauksessa ap draamailee.

Tuskin

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi viisi