Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten yksityiskohtaisia terveystietoja työkkärille toimitetaan työnhakijasta?

Vierailija
29.07.2024 |

-Meneekö sinne jotain lääkärinlausuntoja, vai onko heillä oikeus laajemminkin saada tietoonsa henkilön terveydentilasta kulloisellakin työnhakuhetkellä?

-Koskeeko tämä kaikkia työkkärin asiakkaita vai vain sellaisia, joilla on työkyvyssä jotain puutteita?

Kommentit (74)

Vierailija
61/74 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lukenut muista ketjuista aikaisemminkin, että typ tilanteissa terveystietoja menee työkkäriin henkilöltä kysymättä. 

Vierailija
62/74 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut 20 v sairaslomalla ja työmarkkinatuella. Ei tarvi ilmoittautua työkkäriin eikä hakea työpaikkoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/74 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin pari kuukautta sitten työttömän terveystarkastuksessa. Ei sieltä mitään tietoja mene. Virkailijalle itse toimitin hoitajan lausunnon eräästä sairaudesta joka vaikuttaa millaisia töitä haen. Eivät siis olleet mitään vailla mutta sanoi että tuo lausunto helpottaa omaa tilannettani niin eivät turhaan lähettele sen alan työtarjouksia. 

Kuntouttavista hommista en tiedä mutta en usko että ilman lupia mitään tietoja laitellaan.

Vierailija
64/74 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin pari kuukautta sitten työttömän terveystarkastuksessa. Ei sieltä mitään tietoja mene. Virkailijalle itse toimitin hoitajan lausunnon eräästä sairaudesta joka vaikuttaa millaisia töitä haen. Eivät siis olleet mitään vailla mutta sanoi että tuo lausunto helpottaa omaa tilannettani niin eivät turhaan lähettele sen alan työtarjouksia. 

Kuntouttavista hommista en tiedä mutta en usko että ilman lupia mitään tietoja laitellaan.

Mistä tiedät ettei mene? Kävitkö katsomassa Omakannasta mitä sinne on kirjattu ja kuka niitä on lukenut? Hoitajalta saatu lausuntohan ei ole minkäänlainen lääkärinlausunto joten miten tai miksi ihmeessä se kelpasi heille todistukseksi mistään?

Ongelmahan on jottei heille yleensä kelpaa mikään muu kuin lääkärinlausunto, jota ei nykyisin saa ellei ole varaa maksaa moisesta. Vaativat usein lääkärinlausuntoa johon asiakkaalla ei ole varaa mutta jota eivät itse suostu maksamaan vaikka moista vaativatkin.

Vierailija
65/74 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vaikka työttömyys tai työmarkkinatuen maksaminen on jatkunut pitkään, se ei oikeuta päättelemään, että henkilöllä olisi työ- ja toimintakyvyn asettamia rajoituksia, toteaa Pölönen."

"Apulaisoikeusasiamies: Työttömän ohjaaminen kuntouttavaan työtoimintaan uhkaamalla työttömyysetuuden menettämisellä on vastioin hyvää hallintotapaa."

https://www.ku.fi/artikkeli/3955327-kuntouttavalla-tyotoiminnalla-ei-vo

"Työttömästä henkilöstä voidaan käsitellä seuraavia tietoja:"

"5) sellaiset terveydentilaa ja työ- ja toimintakykyä koskevat tiedot ja arviot, joilla on vaikutusta hänen työllistymiseensä ja jotka ovat välttämättömiä palvelujen tarjoamiseksi hänelle;"

https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2023/20230381

Niin tuon takia haastoinkin typin virkailijan oikeuteen. Se väitti päin naamaa että olen sairas ja työkyvytön ja työttömyyteni johtuu siitä että juon myös alkoholia paljon. Sitten se katkaisi tukeni ja sanoi että minun pitää mennä kuntouttavaan työhön. Tein siitä rikosilmoituksen heti. Kävin terveystalolla terveystarkastuksessa jossa otettiin myös verikokeet ja minusta ei mitään sairautta lääkäri löytänyt. Sain korvauksia pari tonnia oikeudenkäynnin jälkeen. Ne joutu maksaa myös työttömyystukeni ja korot laskuista mitä en pystynyt maksamaan kun typ virkailija katkaisi työttömyystuen.

Vierailija
66/74 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niiden pitää pyytää kirjallinen  lupa sun terveystietoihin. Täytä se itse äläkä hyväksy valmiiksi rastittuja ruutuja jos et kaikkia tietojasi halua näyttää.

Ei minulta ainakaan mitään lupaa kysytty. Terveydenhoitaja oli mukana tapaamisessa kyllä, mutta ei hänkään lupia kysellyt (en voinut kieltäytyä tästä, koska muuten olisi tullut karenssi). Työvoimavirkailija (ei siis terveydenhoitaja) kommentoi terveystietojani hyvin yksityiskohtaisesti, joten jostain (terveydenhoitajalta?) hän on ne saanut selville. Kyseiset tiedot eivät liittyneet työkykyyn/työnhakuun tms. mitenkään. Ilmeisesti nykyään saavat tietää kaiken? Työvoimavirkailija saa tietoja, joita hoitava lääkärikään ei saa, jos kiellän. Onko tämä oikeasti laillista?

Vierailija
67/74 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tilanne on nykyään, kun kunnat vastaavat työvoimapalveluista?

Vierailija
68/74 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä tilanteessa työkkäri kysyy terveystietjoa? En antaisi lupaa omia tutkia, ei kuulu työkkärin toimenkuvaan. Jos olisin  työkyvytön tms. niin siitä on lääkäriltä lausunto, se riittää. 

Vaan kun ei riitä. Lupia eivät kysele, vaan omin päin urkkivat tietojasi. Jos haluat työttömyystuen, on pakko suostua. 

Vierailija
69/74 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen luullut, että hoitaja kirjaa terveystarkastuksen tiedot heidän järjestelmäänsä, josta sitten kaikki muut voivat niitä lukea (työvoimavirkailija, sosiaalityöntekijä/-ohjaaja, Kelan työntekijä ja ketä muita tässä monialaisen yhteistyön helvetissä onkaan mukana).

Vierailija
70/74 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkkäri voi pyytää pitkään työttömän olleen menevän terveystarkastukseen jossa otetaan myös verokokeet ja sitten työkkäri haluaa kaikki tiedot. Näin ne minulle sanoi ja katkaisivat työttömyystukeni sen ajaksi että saivat kaikki tiedot. Ne väittivät että koska olen ollut pitkään työtön niin olen sairas ja työkyvytön ja sairaalle ei voi maksaa työttömyystukea niin ne sanoi työkkärissä. Minun piti sitten antaa verikokeiden tulokset ja kaikki työkkärin virkailijalle. Verikokeissa mitataan että paljonko työtön juo alkoholia ja kaikkea muuta.

Siinä voi mennä kuukausi että pääsee edes kunnan terveystarkastukseen ja sinä aikana ei saa työttömyystukea ja minä en saanut edes toimeentulotukea. Ne voi pakottaa työttömän myös kuntouttavaan työhön väittämällä että työtön on sairas. Sen takia työttömän pitää hankkia todistus terveydestään.

Mielenkiintoista ottaen huomioon, että eikö työhöntulotarkastuksesta mene työnantajalla vain tieto soveltuuko työhön vai ei? Miksi työttömästä ei riitä vastaava lausunto?

Vierailija
71/74 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä kertomukset ovat kyllä käsittämättömiä.

Niinpä! Suomen pitäisi olla oikeusvaltio. Miten tällainen voi olla mahdollista?

Vierailija
72/74 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niiden pitää pyytää kirjallinen  lupa sun terveystietoihin. Täytä se itse äläkä hyväksy valmiiksi rastittuja ruutuja jos et kaikkia tietojasi halua näyttää.

No ei kyllä työkkäri ikinä meni ihmisten terveystietoihin. Jos haluat esim, että sinun ei tarvitse halea 4 työtä per kuukausi terveyden tilan takia, sinun täytyy mennä lääkäriin ja ihan itse se tieto/lääkärin lausunto siitä työkyvyttömyydestä sinne lähettää. Muuten haet sitä 4 työpaikkaa, vaikka olissit miten sairas. Ei ne usko jos sanot, että sulla on sitä taikka tätä, vaan siitä pitää olla mustaa valkosella ja ihan sinun itsesi sinne lähettämänä. Ei työkkäri ikinä mene kenenkään terveystietoihin omin luvin, eikä heillä siiheon ole mitään tarvetta. Jos itse haluat, että saat halpotusta työnhakuun lähetät terveystietosi sinne itse turvapostilla.

Ei ne kysele kir

Miten he sitten tietävät asiakkaiden terveystietoja, joita asiakas itse ei ole toimittanut? 

Vierailija
73/74 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työntulotarkastus tehdään valitulle ja mikäli ei ole terveydellisistä syistä sopiva työhön tulee tästä ilmoitus työnantajalle. Vain siis ilmoitus ettei sopiva, ei syytä miksi ei

Vierailija
74/74 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kait ne tiedot nyt niin salaisia ole. Eikä työkkäri niitä vuoda eteenpäin.

Mikä lienee tietoturvan taso todellisuudessa? Ei vaikuta turvalliselta, että intiimejä terveystietoja on monessa eri rekisterissä. Lisään vielä, että työkkäri käyttää niitä tietoja asiakasta vastaan. Tietenkin he väittävät auttavansa, mutta sadattuhannet suomalaiset jo tietävät, että se on emävale!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kaksi