Miten yksityiskohtaisia terveystietoja työkkärille toimitetaan työnhakijasta?
-Meneekö sinne jotain lääkärinlausuntoja, vai onko heillä oikeus laajemminkin saada tietoonsa henkilön terveydentilasta kulloisellakin työnhakuhetkellä?
-Koskeeko tämä kaikkia työkkärin asiakkaita vai vain sellaisia, joilla on työkyvyssä jotain puutteita?
Kommentit (74)
Työkkäri voi pyytää pitkään työttömän olleen menevän terveystarkastukseen jossa otetaan myös verokokeet ja sitten työkkäri haluaa kaikki tiedot. Näin ne minulle sanoi ja katkaisivat työttömyystukeni sen ajaksi että saivat kaikki tiedot. Ne väittivät että koska olen ollut pitkään työtön niin olen sairas ja työkyvytön ja sairaalle ei voi maksaa työttömyystukea niin ne sanoi työkkärissä. Minun piti sitten antaa verikokeiden tulokset ja kaikki työkkärin virkailijalle. Verikokeissa mitataan että paljonko työtön juo alkoholia ja kaikkea muuta.
Siinä voi mennä kuukausi että pääsee edes kunnan terveystarkastukseen ja sinä aikana ei saa työttömyystukea ja minä en saanut edes toimeentulotukea. Ne voi pakottaa työttömän myös kuntouttavaan työhön väittämällä että työtön on sairas. Sen takia työttömän pitää hankkia todistus terveydestään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä tilanteessa työkkäri kysyy terveystietjoa? En antaisi lupaa omia tutkia, ei kuulu työkkärin toimenkuvaan. Jos olisin työkyvytön tms. niin siitä on lääkäriltä lausunto, se riittää.
Jos ihmisestä tulee pitkäaikaistyötön, hänen tietojaan voidaan pyytää ilman lupaa (sosiaalityöntekijä pyytää) tai, jos lupa tarvitaan johonkin, niin se kiristetään karenssilla uhkaamalla (ei liene laillista). Yrittävät kai etsiä syytä, johon vedoten voivat pakottaa kuntouttavaan työtoimintaan tms. Pitkäaikaistyöttömillä ei ole tässä maassa samoja oikeuksia kuin muilla.
Itsellä tuon kautta selviäisi ainakin, että käyn lähes kuukausittain yksityislääkärillä ja julkista puolta en ole käyttänyt elämässäni juuri lainkaan. Mitähän te-toimistossa tästä päätetltäisiin?
Vierailija kirjoitti:
Missä tilanteessa työkkäri kysyy terveystietjoa? En antaisi lupaa omia tutkia, ei kuulu työkkärin toimenkuvaan. Jos olisin työkyvytön tms. niin siitä on lääkäriltä lausunto, se riittää.
Siinä tilanteessa, kun työnhakija sanoo, että ei voi tehdä sitä ja tätä, koska on semmoinen ja tämmöinen vaiva. Se vaiva tulee todistaa lääkärinlausunnolla tai sitä ei oteta huomioon.
Jos on työkyvytön eikä voi ottaa töitä vastaan, niin ei saa työttömyysetuutta.
Niin siis se on typ jonne pitkään työttömänä ollut pakotetaan. Sitten typ pakottaa työttömän terveystarkastukseen niin minulle kävi. Ekaksi ne antaa karenssin siihen saakka että olet käynyt terveystarkastuksessa ja siihen voi mennä kuukausi ellei mene itse terveystaloon kuten minä menin. Typillä on joku oma lääkäri joten ne voi huijata ja väittää että työtön olisi sairas mutta minulle typin virkailija sanoi ennen terveystarkastusta että olen sairas ja juon paljon alkoholia. Siitä hyvästä tein typin virkailijasta rikosilmoituksen. Oikeus päätti että se oli kunnianloukkaus ja virkailija tuomittiin. Sain myös korvauksia kuten kun maksoin terveystarkastuksen omalla rahallani. Eikä minun olisi pitänyt olla edes typin asiakas oikeus päätti ettei työttömyys ole syy joutua typin asiakkaaksi ja työttömyys ei ole syy että voivat väittää että olen sairas. Minulla on pitkä urheiluhistoriakin enkä juo alkoholia useinkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenköhän näitä haluamiaan lääkärinlausuntoja voi saada jos ei ole varaa lääkäriin? Eikös heidän sitten pitäisi kustantaa ne koska pahoinvointialueethan eivät anna enää mitään maksutta.
Työkkärin kautta pitäisi päästä lääkärille, sitä en tiedä maksaako se, luultavasti maksaa jotain. Se on sitten eri asia milloin pääsee, kumppani odottaa sitä aikaa nyt jo toista vuotta ja AINA työkkärin täti sanoo että "kyllä sä jonossa olet". PAH, sanon minä.
Kunta maksaa ja hyvinvointialue on lain perusteella velvollinen palvelun tarjoamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenköhän näitä haluamiaan lääkärinlausuntoja voi saada jos ei ole varaa lääkäriin? Eikös heidän sitten pitäisi kustantaa ne koska pahoinvointialueethan eivät anna enää mitään maksutta.
Työttömälle kuuluu maksuton terveystarkastus.
Siihen jos suostuu, niin on samalla TYPin asiakas eli työkkäri ja sossu saa siitä lähtien kaikki terveystiedot. Kaikki.
Minä en ainakaan suostuisi.
Jos joudutte typpiin niin pyytäkää kunnalta avustaja joka tuntee lain. Minä en pyytänyt jouduin selvittää kaikki itse ja typin akat haukku mut juopoksi ja sairaaksi ja vaikka mitä. Sitten ne tuo 3 virkkailijaa siihen naamasi eteen painostamaan sinua ja sitten ne pakottaa työttömän jonkun psykiatrin juttusille kuten minulle kävi. Minä nauhoitin sen jutun ja psykiatri toi minulle jonkun 2 vuotiaille tarkoitetun palikkatestin eteeni ja minun olisi pitänyt tehdä sen. Tein rikosilmoituksen siitäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä tilanteessa, kun työnhakija sanoo, että ei voi tehdä sitä ja tätä, koska on semmoinen ja tämmöinen vaiva. Se vaiva tulee todistaa lääkärinlausunnolla tai sitä ei oteta huomioon.
Jos on työkyvytön eikä voi ottaa töitä vastaan, niin ei saa työttömyysetuutta.
Minulta ei ole koskaan vaadittu todistusta, vaikka olen sanonut etten voi kaikkea työtä tehdä koska selkäni on leikattu kahdesti eikä se kuntoon tule koskaan. Voin silti tehdä monenlaista, mutta en luonnollisestikaan fyysisesti raskasta työtä, enkä raskaita nostoja tai paljon kumartelua sisältävää työtä. Myöskään selkä ei tykkää pelkästä istumatyöstä, vaan paras on sellainen jossa voi välillä istua, välillä seistä, välillä liikkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömälle kuuluu maksuton terveystarkastus.
Joka ei ole lääkärintarkastus eikä myöskään kelpaa lääkärintodistukseksi missään. Kyseinen terveystarkastushan on lähinnä huono vitsi jonka suorittaa yleensä terveydenhoitaja. Lääkärintodistukset pahoinvointialueilla maksavat nykyisin aina. Poikkeuksetta.
Okei, ei tarvitse pelihousuja repiä, en tiennyt että tässä on näin isoja eroja. Itselleni sen tk-lääkäri ja sain muutamaan vaivaan (jotka estää tietyt työt) todistuksen siinä samalla.
Vierailija kirjoitti:
Työkkäri voi pyytää pitkään työttömän olleen menevän terveystarkastukseen jossa otetaan myös verokokeet ja sitten työkkäri haluaa kaikki tiedot. Näin ne minulle sanoi ja katkaisivat työttömyystukeni sen ajaksi että saivat kaikki tiedot. Ne väittivät että koska olen ollut pitkään työtön niin olen sairas ja työkyvytön ja sairaalle ei voi maksaa työttömyystukea niin ne sanoi työkkärissä. Minun piti sitten antaa verikokeiden tulokset ja kaikki työkkärin virkailijalle. Verikokeissa mitataan että paljonko työtön juo alkoholia ja kaikkea muuta.
Siinä voi mennä kuukausi että pääsee edes kunnan terveystarkastukseen ja sinä aikana ei saa työttömyystukea ja minä en saanut edes toimeentulotukea. Ne voi pakottaa työttömän myös kuntouttavaan työhön väittämällä että työtön on sairas. Sen takia työttömän pitää hankkia todistus terveydestään.
Ei kuulosta realistiselta. Työkkärillä ei ole näiden asioiden kanssa mitän tekemistä. Jos itse käyt lääkärissä ja saat esim. sairaslomaa, niin saat toimittaa itse sen todistuksen työkkärille.
Vierailija kirjoitti:
Typ tutkii kaikki terveystietosi, jos annat luvan. Jos et anna lupaa, saat karenssin.
Typiin ei kannata suostua.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet sellaisessa työttömien palvelussa (esim. TYP), missä on myös sosiaalityöntekijä, niin ainakin Kanta sivuilla luki, että sosiaalityöntekijöillä on laajemmat oikeudet (et voi itse kieltää) joihinkin lakeihin perustuen lukea/pyytää tietoja. En tiedä mikä riittää perusteluksi? Jos joku "jotta voin palvella asiakastani paremmin" riittää siihen, että saa kaikki terveystiedot niin ei helv...! Toivottavasti niin ei ole?! Itse olen toimittanut työkkäriin lääkärinlausunnon koskien terveyttäni siltä osin mikä rajoittaa työntekoa. Kyllä sen pitäisi riittää!
Mitä sellaista tiedoissasi on, että haluat salata sen virkailijalta, joka käsittelee niitä vaitiolovelvollisuuden sitomana ihan sinun oman toimeentulosi vuoksi? Kenen leipää syöt, sen lauluja laulat.
Vierailija kirjoitti:
Typ tutkii kaikki terveystietosi, jos annat luvan. Jos et anna lupaa, saat karenssin.
Ongelmat on kyllä tässä nyt syvemmällä ja ihan jossakin muualla. Voisit varmaan hakeutua ihan itse lääkärin vastaanotolle ja hän arvioisi oletko ennemminkin sairasloman tarpeessa.
Typ on vit-tumainen laitos. Viimeksi uhkasin hakata virkailjan just kun ne väitti kaikenlaista että juon paljon viinaa ja olen sairas. Sen jälkeen onneksi ne lopetti asiakkuuden eikä ole yli 4 vuoteen niitä tarvinnut katsella. Kyllä niitä varmaan vitu tti kun minusta ei mitään sairautta löytynyt vaikka ne teki kaikkensa että olisin sairas.
Työkkäri tai typ on sama asia. Samoja virkailijoita niissä on ja karenssi tulee jos et tee mitä ne haluaa eli luovuta terveystietojasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkkärin kautta pitäisi päästä lääkärille, sitä en tiedä maksaako se, luultavasti maksaa jotain. Se on sitten eri asia milloin pääsee, kumppani odottaa sitä aikaa nyt jo toista vuotta ja AINA työkkärin täti sanoo että "kyllä sä jonossa olet". PAH, sanon minä.
No ei sano, koska TE-toimisto ei todellakaa varaile lääkärinaikoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei sano, koska TE-toimisto ei todellakaa varaile lääkärinaikoja.
Täällä on typillä oma lääkäri eli typin tiloissa työtön tutkitaan. Itse en suostunut sellaiseen koska en ollut sairas. Typ katkaisi mun tuet sen takia. Kyllä työttömällä on oikeus valita mille lääkärille menee ja minulle sanottiin etten pääse kunnan terveystarkastukseen koska olin typin asiakas. Minun ei olisi pitänyt olla edes typin asiakas mutta sinne minut pakotettiin ja oikeuskin oli itä mieltä ettei minun olisi pitänyt olla typin asiakas. Jos työtön ei tiedä oikeuksiaan niin ne tekee mitä tahansa että työtön joutuu vaikka kuntouttavaan työhön ja sellaiseen ne yritti minut pakottaa.
Te toimisto tai typ pakottaa työttömän varaamaan lääkäri ajan terveystarkastukseen. Ne haluaa tietää kaiken onko joku sairaus ja jos on niin sen jälkeen sinut laitetaan kuntouttavaan työhön 6 kk- 2 vuodeksi. Jos valitat selkäkipua niin olet sairas etkä kykene normaaleihin töihin niin ne katsoo että sinä olet kuntouttavan työn tarpeessa.
Miten työkkari reagoi unettomuuteen, korkeaan verenpaineeseen ja diabetekseen?
Aivan järkyttävää.