Miten yksityiskohtaisia terveystietoja työkkärille toimitetaan työnhakijasta?
-Meneekö sinne jotain lääkärinlausuntoja, vai onko heillä oikeus laajemminkin saada tietoonsa henkilön terveydentilasta kulloisellakin työnhakuhetkellä?
-Koskeeko tämä kaikkia työkkärin asiakkaita vai vain sellaisia, joilla on työkyvyssä jotain puutteita?
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Miten työkkari reagoi unettomuuteen, korkeaan verenpaineeseen ja diabetekseen?
Huonosti. Joudut toimeentulotuelle jos saat työttömyystukea. Sitten ne pistää sinut kuntouttavaan ja jos kieltäydyt niin tulee 20-40 % alennus toimeentulotukeen. Kaveri sai 40% alennuksen tukiin 8 kk ajaksi ja teki itsarin koska rahat ei riittäneet elämiseen. Kaverin tilanne meni epätoivoiseksi. 575 eurosta kela ottaa 200 euroa tuesta pois ja sitten siitä jäljelle jääneestä tuesta sun pitää maksaa vuokran omavastuu vielä ja vaikka netti ja muut kulut. Elämiseen jää 200 euroa korkeintaan.
Minä kerroin itse terveystietoni. Toki on myös lääkärintodistus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten työkkari reagoi unettomuuteen, korkeaan verenpaineeseen ja diabetekseen?
Huonosti. Joudut toimeentulotuelle jos saat työttömyystukea. Sitten ne pistää sinut kuntouttavaan ja jos kieltäydyt niin tulee 20-40 % alennus toimeentulotukeen. Kaveri sai 40% alennuksen tukiin 8 kk ajaksi ja teki itsarin koska rahat ei riittäneet elämiseen. Kaverin tilanne meni epätoivoiseksi. 575 eurosta kela ottaa 200 euroa tuesta pois ja sitten siitä jäljelle jääneestä tuesta sun pitää maksaa vuokran omavastuu vielä ja vaikka netti ja muut kulut. Elämiseen jää 200 euroa korkeintaan.
Teki itsarin? Kai omaiset on valittaneet tuosta touhusta ja julkistaneet asian?
Vierailija kirjoitti:
Työkkäri voi pyytää pitkään työttömän olleen menevän terveystarkastukseen jossa otetaan myös verokokeet ja sitten työkkäri haluaa kaikki tiedot. Näin ne minulle sanoi ja katkaisivat työttömyystukeni sen ajaksi että saivat kaikki tiedot. Ne väittivät että koska olen ollut pitkään työtön niin olen sairas ja työkyvytön ja sairaalle ei voi maksaa työttömyystukea niin ne sanoi työkkärissä. Minun piti sitten antaa verikokeiden tulokset ja kaikki työkkärin virkailijalle. Verikokeissa mitataan että paljonko työtön juo alkoholia ja kaikkea muuta.
Siinä voi mennä kuukausi että pääsee edes kunnan terveystarkastukseen ja sinä aikana ei saa työttömyystukea ja minä en saanut edes toimeentulotukea. Ne voi pakottaa työttömän myös kuntouttavaan työhön väittämällä että työtön on sairas. Sen takia työttömän pitää hankkia todistus terveydestään.
Sairaille maksetaan työttömyystukea. Työnhaku pitää olla voimassa ja tulee olla valmis ottamaan vastaan kokopäivätyötä, joka sopii terveydelle (käytännössä sellaista työtä ei yleensä ole). Sairauslomalla olevat saavat työttömyystukea, jos eivät ole oikeutettuja sairauspäivärahaan. Systeemi on kieltämättä hyvin outo. Kuntouttavaan työtoimintaan pakottavat karenssin uhalla olit sairas tai et (=laitonta). Myös terveystarkastukseen voivat pakottaa karenssin uhalla (voiko olla tämäkään laillista?), mutta jos suostut niin silloin työttömyystuki pitäisi maksaa. Jos tarinasi on tosi, on mitä luultavimmin lakia rikottu.
Vierailija kirjoitti:
Työkkäri voi pyytää pitkään työttömän olleen menevän terveystarkastukseen jossa otetaan myös verokokeet ja sitten työkkäri haluaa kaikki tiedot. Näin ne minulle sanoi ja katkaisivat työttömyystukeni sen ajaksi että saivat kaikki tiedot. Ne väittivät että koska olen ollut pitkään työtön niin olen sairas ja työkyvytön ja sairaalle ei voi maksaa työttömyystukea niin ne sanoi työkkärissä. Minun piti sitten antaa verikokeiden tulokset ja kaikki työkkärin virkailijalle. Verikokeissa mitataan että paljonko työtön juo alkoholia ja kaikkea muuta.
Siinä voi mennä kuukausi että pääsee edes kunnan terveystarkastukseen ja sinä aikana ei saa työttömyystukea ja minä en saanut edes toimeentulotukea. Ne voi pakottaa työttömän myös kuntouttavaan työhön väittämällä että työtön on sairas. Sen takia työttömän pitää hankkia todistus terveydestään.
"Vaikka työttömyys tai työmarkkinatuen maksaminen on jatkunut pitkään, se ei oikeuta päättelemään, että henkilöllä olisi työ- ja toimintakyvyn asettamia rajoituksia, toteaa Pölönen."
"Apulaisoikeusasiamies: Työttömän ohjaaminen kuntouttavaan työtoimintaan uhkaamalla työttömyysetuuden menettämisellä on vastioin hyvää hallintotapaa."
https://www.ku.fi/artikkeli/3955327-kuntouttavalla-tyotoiminnalla-ei-vo…
"Työttömästä henkilöstä voidaan käsitellä seuraavia tietoja:"
"5) sellaiset terveydentilaa ja työ- ja toimintakykyä koskevat tiedot ja arviot, joilla on vaikutusta hänen työllistymiseensä ja jotka ovat välttämättömiä palvelujen tarjoamiseksi hänelle;"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä tilanteessa työkkäri kysyy terveystietjoa? En antaisi lupaa omia tutkia, ei kuulu työkkärin toimenkuvaan. Jos olisin työkyvytön tms. niin siitä on lääkäriltä lausunto, se riittää.
Jos ihmisestä tulee pitkäaikaistyötön, hänen tietojaan voidaan pyytää ilman lupaa (sosiaalityöntekijä pyytää) tai, jos lupa tarvitaan johonkin, niin se kiristetään karenssilla uhkaamalla (ei liene laillista). Yrittävät kai etsiä syytä, johon vedoten voivat pakottaa kuntouttavaan työtoimintaan tms. Pitkäaikaistyöttömillä ei ole tässä maassa samoja oikeuksia kuin muilla.
Tästä pitäisi tehdä kantelu jollekin ihmisoikeusasiamiehelle, joka tekee virallisen ilmoituksen/kyselyn EIT:een. Tietosuoja-asiat otetaan nykyään vakavemmin kuin ennen. Ei voi olla noin, että kunnan työntekijöillä pienissäkin paikoissa on oikeus tietää salassapidettäviä yskityisasioita, ja että niiden luovuttamisesta vielä uhkaillaan ja kiristetään. Ei se ole oikein minkään kokoisissa kollektiiveissa, mutta pienen paikkakunnan ihmiset joutuu kyllä karmeimpaan asemaan leimattuina ja juoruilun kohteina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä tilanteessa työkkäri kysyy terveystietjoa? En antaisi lupaa omia tutkia, ei kuulu työkkärin toimenkuvaan. Jos olisin työkyvytön tms. niin siitä on lääkäriltä lausunto, se riittää.
Jos ihmisestä tulee pitkäaikaistyötön, hänen tietojaan voidaan pyytää ilman lupaa (sosiaalityöntekijä pyytää) tai, jos lupa tarvitaan johonkin, niin se kiristetään karenssilla uhkaamalla (ei liene laillista). Yrittävät kai etsiä syytä, johon vedoten voivat pakottaa kuntouttavaan työtoimintaan tms. Pitkäaikaistyöttömillä ei ole tässä maassa samoja oikeuksia kuin muilla.
Itsellä tuon kautta selviäisi ainakin, että käyn lähes kuukausittain yksityislääkärillä ja julkista puolta en ole käyttänyt elämässäni juuri lainkaan. Mitähän te-toimistossa tästä p
Että olet sairas ja ei muuta kuin tervemenoa "kuntouttavaan" työtoimintaan. Jos todistat olevasi terve, niin ei muuta kuin tervemenoa työkokeiluun tai harjoitteluun.
Nämä kertomukset ovat kyllä käsittämättömiä.
Ensimmäiseksi menette omakantaan ja estätte KAIKKIEN terveystietojen luovutuksen yhtään mihinkään ja yhtään mistään syystä. Saattekin viettää siellä tovin koska estot on tarkoituksella heitetty sinnetänne Omakannan käyttöliittymässä. Joten et löydä sieltä "Kiellä Kaikki"-nappia.
Toiseksi suosittelen vaatimaan omien terveystietojen tallennuksen ja luvattoman jälleenmyynnin estoa Findata-palvelun kautta. Koska kaikki terveystietonne ovat päätyneet heille ilman suostumustanne, ja Findata myy tietojanne eteenpäin teiltä kysymättä. He tahkovat rahaa kaikilla lääkärikäynneillänne ja labratuloksillanne.
Findata ei "ihme kyllä" mainosta sitä jotta myyvät luvatta kaikkien terveystietoja kaikille vastaantulijoille. Huomaa hyvin siitä miten vaikeaksi ovat tehneet sen jotta moista väärinkäyttöä voi vastustaa, ts. heiltä täytyy erikseen "hakea" oikeutta vastustaa omien tietojensa luovutusta vastaantulijoilla. Eli FinData tekee rahaa josta he eivät halua luopua. Olisi hyvin mielenkiintoista tietää kuka ja missä on aikanaan sallinut Findatan tallentaa saatika myydä kaikkien terveystietoja ilman asianomaisen vähäisintäkään suostumusta? Voit toki lähettää "anomuksen" jottei tietojasi myytäisi €urolla naapurin Penalle;
https://findata.fi/uutiset/oletko-huolissasi-finregistry-valmisaineisto…
Vierailija kirjoitti:
Työkkärihullulle trollille sitä tuppaa sattumaan kaikenlaista...
Vierailija kirjoitti:
Niiden pitää pyytää kirjallinen lupa sun terveystietoihin. Täytä se itse äläkä hyväksy valmiiksi rastittuja ruutuja jos et kaikkia tietojasi halua näyttää.
No ei kyllä työkkäri ikinä meni ihmisten terveystietoihin. Jos haluat esim, että sinun ei tarvitse halea 4 työtä per kuukausi terveyden tilan takia, sinun täytyy mennä lääkäriin ja ihan itse se tieto/lääkärin lausunto siitä työkyvyttömyydestä sinne lähettää. Muuten haet sitä 4 työpaikkaa, vaikka olissit miten sairas. Ei ne usko jos sanot, että sulla on sitä taikka tätä, vaan siitä pitää olla mustaa valkosella ja ihan sinun itsesi sinne lähettämänä. Ei työkkäri ikinä mene kenenkään terveystietoihin omin luvin, eikä heillä siiheon ole mitään tarvetta. Jos itse haluat, että saat halpotusta työnhakuun lähetät terveystietosi sinne itse turvapostilla.
Ei ne kysele kirjallisia lupia päästä ihmisten terveystietoihin, ne pitää sinne itse ne tiedot lähettää.
Te voitte itse estää yksittäisten käyntien näkymisen omakannassa. Kohta missä voi rajata käyntien näkyvyyttä. Tällöin mikään sosiaalitantta ei näe että sellainen käynti tai kirjaus tai resepti edes on ikinä ollut omakannassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niiden pitää pyytää kirjallinen lupa sun terveystietoihin. Täytä se itse äläkä hyväksy valmiiksi rastittuja ruutuja jos et kaikkia tietojasi halua näyttää.
No ei kyllä työkkäri ikinä meni ihmisten terveystietoihin. Jos haluat esim, että sinun ei tarvitse halea 4 työtä per kuukausi terveyden tilan takia, sinun täytyy mennä lääkäriin ja ihan itse se tieto/lääkärin lausunto siitä työkyvyttömyydestä sinne lähettää. Muuten haet sitä 4 työpaikkaa, vaikka olissit miten sairas. Ei ne usko jos sanot, että sulla on sitä taikka tätä, vaan siitä pitää olla mustaa valkosella ja ihan sinun itsesi sinne lähettämänä. Ei työkkäri ikinä mene kenenkään terveystietoihin omin luvin, eikä heillä siiheon ole mitään tarvetta. Jos itse haluat, että saat halpotusta työnhakuun lähetät terveystietosi sinne itse turvapostilla.
"Sinun pitää mennä lääkäriin" on hienosti ilmaistu koska hyvin harvalla Työmarkkinatuella 595€/kk elävällä on enää varaa lääkäriin, minimihinta liki 50€/käynti. Lääkärintodistukset yhtään mistään yleensä noin tuplat. Lääkäriin on siis turha mennä koskei sitä pysty maksamaan, joka tuntuu olevan joillekin kovin vaikeaa ymmärtää... Mielenkiintoisena lisänä Kuntakokeiluilla on monessa paikassa omat lääkärit joihin ei pääse kukaan.
Ei kait ne tiedot nyt niin salaisia ole. Eikä työkkäri niitä vuoda eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet sellaisessa työttömien palvelussa (esim. TYP), missä on myös sosiaalityöntekijä, niin ainakin Kanta sivuilla luki, että sosiaalityöntekijöillä on laajemmat oikeudet (et voi itse kieltää) joihinkin lakeihin perustuen lukea/pyytää tietoja. En tiedä mikä riittää perusteluksi? Jos joku "jotta voin palvella asiakastani paremmin" riittää siihen, että saa kaikki terveystiedot niin ei helv...! Toivottavasti niin ei ole?! Itse olen toimittanut työkkäriin lääkärinlausunnon koskien terveyttäni siltä osin mikä rajoittaa työntekoa. Kyllä sen pitäisi riittää!
En tiedä mistä hatusta nuo muka-tietosi vedät.
Näin sossuna voin sanoa, että minulla ei ole minkään valtakunnan oikeuksia mihinkään terveydenhuollon tietojärjestelmään enkä ole eläissäni pyytänyt TYP-asiakkaiden tai kenenkään muunkaan asiakkaan terveystietoja.
Minun tietoja TYP-virkailija pyysi työttömien asioita hoitavilta sairaanhoitajilta ja ne antoivat ne virkailijalle. Tieto vääristyi todella pahasti, koska nämä eivät tunteneet minua ollenkaan ja eivät olleet hoitaneet minua ollenkaan. Eivät osanneet tulkita terveystietoja oikein. Tämä TYP-virkailija oli oikea juoruämmä muutenkin ja epäluotettava. Totta on tuo, että TYP-palvelussa asiakas PAKOTETAAN allekirjoittamaan papereita uhkailemalla asiakasta, jolloin mahdollistuu terveystietojen saaminen terveydenhuollosta. Mukana tässä on sosiaalityöntekijä, joka on TYP-virkailijan apuna. Yhdessä tekevät päätöksiä kuuntelematta asiakasta. Ehkä joku saa apua tästä palvelusta, mutta minulle ei TYP-virkailija ollut sopiva. Epäammattimaista palvelua ja vallankäyttöä pahimmillaan.
Vierailija kirjoitti:
Minä kerroin itse terveystietoni. Toki on myös lääkärintodistus.
Lääkärintodistus jonka sait siis ilmaiseksi mistä? Koskei ole varaa lääkäriin.
No ei saada työkkärin työntekijänä mitään terveystietoja mistään, asiakas itse toimittaa meille B-lausunnot pyydettäessä. Meillä ei myöskään ole ainakaan pk-seudulla typissä sosiaalityöntekijää, vaan sosiaaliohjaaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkkärihullulle trollille sitä tuppaa sattumaan kaikenlaista...
Ketä tarkoitat? Kirjoitin tuon kommentin näiden täällä kerrottujen asioiden perusteella, enkä ole trolli. Vaikea uskoa näitä, miten edes voi olla mahdollista, että ihmisiä käytännössä kiristetään antamaan te-toimistolle terveystietonsa! Ei ole tarvis trollailla, jos itse asia jo on kuin pahin trolli vaikka totta.
Vierailija kirjoitti:
No ei saada työkkärin työntekijänä mitään terveystietoja mistään, asiakas itse toimittaa meille B-lausunnot pyydettäessä. Meillä ei myöskään ole ainakaan pk-seudulla typissä sosiaalityöntekijää, vaan sosiaaliohjaaja.
Joensuussa on. Kokemus on todella paha sieltä.
Kaikillahan meillä on rajoitteita, mutta ei TE-toimiston niistä tarvitse tietää. Vikoja tarvitaan jotta niistä voidaan kuntouttaa pois, ja yleispätevä lääke kaikkeen on ilmainen työ jollain nimikkeellä.