Ensimmäisen auton ostaminen
Hei!
Tarvitsen bensalla ja manuaali vaihteistolla toimivan henkilöauton max 5000€ budjetilla. Auton pitää olla perus järkevä ja taloudellinen kulkupeli. Arviolta n. 10tkm vuodessa ajoa sis. työmatkat, harrastukset ja kaupassa käynnit jne...
Mitä vaihtoehtoja itse katselisitte tässä hintaluokassa?
N18
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ostin uuden auton ensiautoksi. En kehdannut ajaa vanhoilla rämillä.
Mikäs siinä jos on rahaa. Autoa ei ikinä kannattaisi lainalla ostaa, koska auto on maailman huonoin sijoitus.
1) auto ei ole SIJOITUSensinkään.
2) arvoa menettävä käyttöomaisuus hankitaan AINA velalla eikä suinkaan siihen tuhlata kalleinta pääomaa eli omaa pääomaa.
Laina houkuttaa ostamaan kalliimman auton kuin olisi oikeasti varaa. Toisekseen nykyiset rahoituskorot on niin kalliita ettei ole kovin järkevää sitä rahaa sijoittaa. Toki jos todella halvan rahoituksen saa ja on järki päässä auton hinnassa niin ehkä silloin. Silti neuvoisin nuoria ennemmin sijoittamaan rahat kuin ostamaan kalliimman auton.
No jos 1% kiinteä korko 6 vuodelle on kallis niin sitten ehkä parempi jättää se auto ostamatta. Tuollaisen lainatarjouksen sain viimeksi viime viikolla. Minusta ei ollenkaan kallis korko.
Laatumerkkejä ei yleensä saa hyvällä rajoituksella. Fordeja ja ranskanperunoita ehkä kun ei muuten mene kaupaksi.
Itse tutustuisi autobassadonen (entinen autoverkkokauppa.com) #melkeinuusi yksityisleasing kampanjaan.
Väitän että tuohon rahaan järkevin valinta.
Ja ei, en ole töissä siellä. Ikäni olen ropannut vanhoja autoja ja kokemuksesta tiedän että parin tonnin autosta saa helpolla kunnon murheenkryynin itselleen.
Ajettavuudeltaan hyviä tuossa tuossa hintapisteessä ovat Volkswagen konsernin autot ja sitten Fordit. On muitakin hyviä, mutta näiden arvo alenee nopeasti kuten ranskalaisilla. Saat ehkä vähemmän ajetun ja ruosteisen auton näin. Toyotat on hyviä, mutta kalliita hankkia mukavilla varusteilla ja kilsoilla.
Järkevintä noilla kilsoilla. Helppoa. Autosta myös pääsee ongelmitta eroon.
Tiesitkö, että sähköllä ajaminen maksaa esim. 2 €/100 km?
Bensaan verrattuna iso säästö. Ja liisarina sähkö riskitön. Siellä on hyvin valikoimaa luokassa 200 €/kk
Vierailija kirjoitti:
Itse tutustuisi autobassadonen (entinen autoverkkokauppa.com) #melkeinuusi yksityisleasing kampanjaan.
Väitän että tuohon rahaan järkevin valinta.
Ja ei, en ole töissä siellä. Ikäni olen ropannut vanhoja autoja ja kokemuksesta tiedän että parin tonnin autosta saa helpolla kunnon murheenkryynin itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Itse ostin uuden auton ensiautoksi. En kehdannut ajaa vanhoilla rämillä.
Ai viidellä tonnilla? Tuskinpa.
Vierailija kirjoitti:
Ajettavuudeltaan hyviä tuossa tuossa hintapisteessä ovat Volkswagen konsernin autot ja sitten Fordit. On muitakin hyviä, mutta näiden arvo alenee nopeasti kuten ranskalaisilla. Saat ehkä vähemmän ajetun ja ruosteisen auton näin. Toyotat on hyviä, mutta kalliita hankkia mukavilla varusteilla ja kilsoilla.
Jos ostaa alle viiden tonnin käyttöpelin, mitä väliä on jollain arvon alenemisella enää? Ottaisin varmasti ennemmin Rellun kuin Fordin tuossa hintaluokassa.
Osta joku japsi jossa 2-litran kone. Paljon kilometrejä jäljellä vaikka olisi ajettu 250 tkm.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ostaa alle viiden tonnin käyttöpelin, mitä väliä on jollain arvon alenemisella enää? Ottaisin varmasti ennemmin Rellun kuin Fordin tuossa hintaluokassa.
Eikä arvonalemisella ole muutenkaan mitään merkitystä. Auto on kestokulutushyödyke, ihan samalla tavalla kuin paistinpannukin. Koko hankintahinta pitää jyvittää käyttökuluiksi käyttöiän ajalle.
Tuntuu että käytetyissä aina jotain vikoja ja huoltoa vaatii, kannattaa tarkkana olla ja kysellä myyjän vastuita jos vikaa ilmenee.
Tässä olis hyvä:
Vain japanilainen auto tulee kysymykseen(noilla ehdoilla), mazda, honda, toyota... Muista merkeistä saa pulittaa enemmän ja ovat usein korjattavana.
Toy ota jos et muuta saa, mersu on johtotähti kaikilla korjaamoilla, volvo voimanpesä, korjaat sitä joka kesä, jos ford on auto piika ei ole ihminen.
Käytetyn auton ostaminen on arpapeliä. Voi löytyä pian isompaakin vikaa tai ainakin korjaamo voi niitä väittää. Tyttöystävä osti auton 4700 eurolla. Siihen tuli joku vika ettei se kiihtynyt ja se vei sen korjaamolle. Korjaamolla sanottiin että korjaus maksaa 1700 euroa. No minä pyysin että enoni katsoo autoa koska se on autolla ajanut 40 vuotta ja tietää niistä. Se löysi vian ja korjaus maksoi 120 euroa. Kannattaa ottaa joku autoista tietävä mukaan jos ostaa auton.
Nyky autoissa on paljon eletroniikkaa ja korjauskustannukset myös sen mukaiset.
Vierailija kirjoitti:
Edullinen ylläpitää, kestävä tekniikka, hyvä ajaa. Ei vielä mikään digiaikakauden ihme.
Pitää olla vähemmän kilometrejä ajettu. VARO , ap, näitä automyyjä huijareita! Heti ovat yrittämässä romua myydä. Pitää olla ajoaikaa jäljellä paljon. ELi ajokilometrejä saa olla mahdollisiman vähän, koska sitä halvemmaksi auto menee, mitä enemmän ajettu. Alkaa osat hajoilla, ja jakohihna on vaihdettava oliko se jossain 300 000 km viimeistään tai aiemminkin.
Ford Focus on hyvä ajaa ja suhteellisen halpa korjata.
no ei minusta 1-2 % korot nyt niin "jäätäviä" ole ja varmasti saan paremman tuoton sijoituksilleni.