Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ensimmäisen auton ostaminen

Vierailija
29.07.2024 |

Hei!

Tarvitsen bensalla ja manuaali vaihteistolla toimivan henkilöauton max 5000€ budjetilla. Auton pitää olla perus järkevä ja taloudellinen kulkupeli. Arviolta n. 10tkm vuodessa ajoa sis. työmatkat, harrastukset ja kaupassa käynnit jne...

Mitä vaihtoehtoja itse katselisitte tässä hintaluokassa?

N18

Kommentit (77)

Vierailija
21/77 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti Honda Civic malli tuli 2006 ja valmistettiin vuoteen 2011 ne maksaa noin 3500-8000 .meillä on ollut monta .. ei mitään vikoja ja nuoriso on tykänny. Nytkin on 1.8 sport vm 2007 jonka ostin 5000 eurolla

Vierailija
22/77 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut jos ostaa vaik 25 tonnin laatupelin ja maksaa sitä lainaa pari sataa kuussa takas. Ei ole huolia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/77 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varaudu ton hintaisessa päälle tonnin korjauskuluihin vuodessa. Ja siihen, että voi laueta koska vaan.

Tämä on aina riski kun ostaa käytetyn auton, oli merkki tai malli mikä hyvänsä. Iän ja kilometrien myötä tietysti kuluvien osien korjausten tarve kasvaa.

Jos budjetti on 5000 euroa, jättäisin 1000 euroa budjetista akuutteja korjaustarpeita varten ja tosiaankin noin 1000 euron vuotuisiin korjauskuluihin kannattaa varautua ainakin henkisesti, vaikka ne eivät välttämättä toteudukaan.

Ostaessa kannattaa katsoa että autosta löytyy vuosittain täytetty huoltokirja tai riittävästi huoltokuitteja, ettei katsastus ole menossa heti vanhaksi, tuulilasi on ehjä, mikään ei kolise koeajossa, auto ei savuta, kaikki laitteet ja vipstaakit toimivat sekä renkaiden kunto on ok (löytyy urasyvyyttä ja nastoista nastoja). 

Vierailija
24/77 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uudemmassa autossa suurin kuluerä on kasko vakuutus ja vuotuinen arvonalenema, vanhemmassa korjauskulut. Remppaan kannattaa varautua henkisesti ja taloudellisesti, hyvällä tuurilla saatat tosin ajaa vuosikausia ilman isompia korjauksia, jolloin autoilu on "edullista". 

Vierailija
25/77 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku Toyota tai Honda. Mitä vähemmän hienouksia sitä vähemmän kalliita hajoavia osia.

Vierailija
26/77 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ostin uuden auton ensiautoksi. En kehdannut ajaa vanhoilla rämillä.

Mikäs siinä jos on rahaa. Autoa ei ikinä kannattaisi lainalla ostaa, koska auto on maailman huonoin sijoitus.

Vierailija
27/77 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikäs siinä jos on rahaa. Autoa ei ikinä kannattaisi lainalla ostaa, koska auto on maailman huonoin sijoitus.

1) auto ei ole SIJOITUSensinkään.

2) arvoa menettävä käyttöomaisuus hankitaan AINA velalla eikä suinkaan siihen tuhlata kalleinta pääomaa eli omaa pääomaa.

Vierailija
28/77 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla makso hyndai 500e, joku farmarimalli. Oli ajettu oli joku 140th km. Käytin katsastusasemalla tarkastuksessa. Nyt ajettu joku 160th, mulla tulee ajoa alle sun. Hyvin on toiminut vähäisistä huolloista huolimatta. 

Vierailija
29/77 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ois mahtavaa kun osais ite korjata, niin vois ostaa jonku 400 000 ajetun Hiluxin

Vierailija
30/77 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisilla tuloilla ihmisillä on ylipäänsä varaa autoon? Mulla olisi nyt mahdollisuus hankkia auto mutta kulujen kattamiseksi pitäisi lopettaa säännöllinen sijoittaminen että rahaa jää vielä auton ja muiden pakollisten kulujen jälkeen muuhunkin. Palkka nyt 3800€/kk ja nousumahdollisuudet vähäiset = käytännössä autoon ei ole varaa.

Vierailija
31/77 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2) arvoa menettävä käyttöomaisuus hankitaan AINA velalla eikä suinkaan siihen tuhlata kalleinta pääomaa eli omaa pääomaa.

Laina houkuttaa ostamaan kalliimman auton kuin olisi oikeasti varaa. Toisekseen nykyiset rahoituskorot on niin kalliita ettei ole kovin järkevää sitä rahaa sijoittaa. Toki jos todella halvan rahoituksen saa ja on järki päässä auton hinnassa niin ehkä silloin. Silti neuvoisin nuoria ennemmin sijoittamaan rahat kuin ostamaan kalliimman auton.

Vierailija
32/77 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellanen auto jonka voi kolaroida ja sitten vaan ostaa uuden käytetyn auton.

Vierailija
33/77 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nojoo, mutta auton arvon aleneman pystyy aika hyvin arvioimaan. Laina sit sen mukaan.

Vierailija
34/77 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harkitse Volkswagen golfia. Kuluttaa vähän ja on mukavampi ajella, kuin idän kipot. Vag-konsernista myös Skodat ja Seatit hyviä vaihtoehtoja hintaansa nähden.

Vierailija
35/77 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi kriteereistä kannattaa olla vähän ajettu ja hyvät molemmat renkaat. En ostaisi mitään yli 200 000 km ajettua.

Pienet autot ovat yleensä halvempia ja kuluttavat vähemmän bensaa, mutta farmari on kätevä muuten monessa. 

Vierailija
36/77 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rippuu myös siitä, millainen rahoitus autolle on saatavissa, autoliikkeiden omissa rahoituksissa kun on yleensä jäätävät korot, siinä jää nopeasti muualle sijoitetun pääoman tuotot kakkoseksi. 

Käyttötavaroihin sijoitettu pääoma menettää arvoaan vuosittain, olipa se rahoitettu miten hyvänsä, pääosin niin, että mitä kalliimpi käyttötavara, sitä suurempi on sen vuotuinen arvonlasku.

Jos on hieman halvempi auto kyseessä, rahoitus vaatii silti täyskasko, joka on kallis ja turha. 

Uuden tai edes uudehkon auton ostaminen ei ole taloudellisesti järkevä investointi, ellei autolle löydy aidosti käyttötarvetta (+15tkm/v). Vähäisemmät ajot hoituu hyvin edullisemmalla ja hieman vanhemmallakin autolla jos vain ego sen kestää. 

Vierailija
37/77 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta multa

Vierailija
38/77 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Här är din kärra: https://www.nettiauto.com/alfa-romeo/mito/14307808

Glöm alla tråkiga lådor. Bilen behöver inte vara slö bara för att den är förmånlig.

Vierailija
39/77 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei kysynyt sinun autostasi mitään.

Vierailija
40/77 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laina houkuttaa ostamaan kalliimman auton kuin olisi oikeasti varaa. Toisekseen nykyiset rahoituskorot on niin kalliita ettei ole kovin järkevää sitä rahaa sijoittaa. Toki jos todella halvan rahoituksen saa ja on järki päässä auton hinnassa niin ehkä silloin. Silti neuvoisin nuoria ennemmin sijoittamaan rahat kuin ostamaan kalliimman auton.

No jos 1% kiinteä korko 6 vuodelle on kallis niin sitten ehkä parempi jättää se auto ostamatta. Tuollaisen lainatarjouksen sain viimeksi viime viikolla. Minusta ei ollenkaan kallis korko.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan viisi