Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten sille isälle tuli edes mieleen lähteä YKSIN 2-,4-ja 7-vuotiaiden lasten kanssa yleiselle uimarannalle?

Vierailija
29.07.2024 |

Jos vähän etukäteen olisi miettinyt, niin kyllä käsillä oli kaikki katastrofin ainekset: yksi aikuinen, kolme joka suuntaan vipeltävää lasta, iso väentungos, syvää vettä...

Itse olisin pysynyt tuolla konkkaronkalla vaikka leikkipuistossa jos ideana oli vaikka antaa perheen äidille vähän omaa aikaa. 

Kommentit (652)

Vierailija
81/652 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Surkean huono tuuri ja otan osaa, mutta 4- ja 7-vuotiaat lapset, jotka eivät osaa uida?

Yleistä tietyissä kulttuureissa. Nämähän ei kantistaustaisia olleet.

Suomalaisista 6.luokkalaisista lapsista 55% on uimataitoisia.

Näin matala prosentti johtuu siitä, että uimataitoiseksi katsotaan vain ne, jotka jaksavat uida 200 metriä kerralla. Teknisesti uida osaa useampi, mutta jos kunto loppuu 150 metrin kohdalla, ei katsota uimataitoiseksi.

200m on niin lyhyt matka, että on äärettömän huolestuttavaa jos 12-vuotias ei sitä jaksa/pysty uimaan.  

Vierailija
82/652 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka ihmetteli? Sitä ihmeteltiin miten se 7-vuotias ei osannut uida. Suomessa kuitenkin eskarissakni käydään uimakoulu.

Ei minun eskarilaiseni ainakaan mitään uimakoulua ole käynyt. Ihan itse olen hänet opettanut uimaan. Ja se ei oikeasti ole mitenkään harvinaista, että 7-vuotias kantasuomalainen ei osaa uida. Puhumattakaan nyt 4-vuotiaasta. Vain av-palstalla kaikkien mammojen lapset osaavat uida heti kun pääsevät synnäriltä. 

Mun lapsilla on molemmilla käyty sekä eskarissa että ekalla luokalla säännöllisesti uimahallissa uimassa.

Uimaan me opetimme heidät juurikin siinä 4-5-vuotiaina. Toki se taito vain vahvistui noilla reissuilla plus mökillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/652 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saharassa hukkuminen on yleisempi kuolinsyy, kuin janoon kuoleminen.

Vierailija
84/652 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihmeellistä, että nämä täynnä rasismia olevat ketjut saavat vain olla mutta esim. täysin viattomat 'puppa'-ketjut poistetaan nopeasti. Kuvaa kyllä hyvin meidän moralismin tajua.

Vierailija
85/652 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Surkean huono tuuri ja otan osaa, mutta 4- ja 7-vuotiaat lapset, jotka eivät osaa uida?

Yleistä ihan kantistenkin keskuudessa noin pienille lapsille. Olen ollut pitämässä esikoululaisille uimakoulua, ryhmä oli jaettu uimataitoisiin ja uimataidottomiin, porukka meni suunnilleen puoliksi. Uimataidottomien kanssa lähdettiin ihan siitä että uskaltaa mennä veteen, laittaa naaman veteen jne. 

Vierailija
86/652 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka ihmetteli? Sitä ihmeteltiin miten se 7-vuotias ei osannut uida. Suomessa kuitenkin eskarissakni käydään uimakoulu.

Ei minun eskarilaiseni ainakaan mitään uimakoulua ole käynyt. Ihan itse olen hänet opettanut uimaan. Ja se ei oikeasti ole mitenkään harvinaista, että 7-vuotias kantasuomalainen ei osaa uida. Puhumattakaan nyt 4-vuotiaasta. Vain av-palstalla kaikkien mammojen lapset osaavat uida heti kun pääsevät synnäriltä. 

Mun lapsilla on molemmilla käyty sekä eskarissa että ekalla luokalla säännöllisesti uimahallissa uimassa.

Uimaan me opetimme heidät juurikin siinä 4-5-vuotiaina. Toki se taito vain vahvistui noilla reissuilla plus mökillä.

Uutinen sinulle: Sun lasten tilanne ei ole kaikkien lasten tilanne. Ei kaikkialla käydä eskarissa uimassa. Aika vaikeaa olisi käydä esim. tilanteessa, jossa lähin uimahalli on vaikkapa 30km päässä eskarista. Ei ole tavatonta sellainenkaan Suomessa. 

Vierailija
87/652 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teillä on voitu käydä, mutta kaikilla ei ole samaa mahdollisuutta. Eikä sitä mökkiäkään...

Vierailija
88/652 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä hyötyä saat aloituksestasi, ap?

Nautiskelet perheen tragedialla?

Tästä on täysin aiheellista puhua sillä ulkomaalaisten osuus varsinkin lasten hukkumistilastoissa Suomessa on suhteettoman suuri. Selkeästi tarvitaan kohdennettu valistuskampanja siitä miten lasten kanssa veden äärellä toimitaan. 

Tämä on vihapuhetta, rasismia ja onnettomuudella mässäilyä päivästä toiseen. Tämä ei todista muuta kuin palstamammeleiden, inceleiden ja pervopersujen äärimmäisen törkeyden ja inhottavavuuden. 

Vanhemmilla on suru ja te täällä riehutte - hävetkää!!!

Vierailija
89/652 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin vain aloituksen. Olin aina rannalla juurikin tuonikäisten lasten kanssa. Olen äiti. Siihen pystyy kyllä. Kännykkää ei tosin katsella, vaan lasketaan puoliääneen koko ajan pinnalla olevia päitä 1-2-3.

Vierailija
90/652 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten se isä sukelteli niitä lapsia ensin vartin yksin, pyytämättä apua. Kun pyysi apua, niin hengenpelastajat löysivät lapset 4 minuutissa.

Jos olisi pyytänyt apua heti, niin lapset olisivat olleet pinnalla 4 - 5 minuutissa. Nyt meni 20 minuuttia.

Oli ehkä paniikissa, ei ajatellut selkeästi?

Vierailija
91/652 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin matala prosentti johtuu siitä, että uimataitoiseksi katsotaan vain ne, jotka jaksavat uida 200 metriä kerralla. Teknisesti uida osaa useampi, mutta jos kunto loppuu 150 metrin kohdalla, ei katsota uimataitoiseksi.

200m on niin lyhyt matka, että on äärettömän huolestuttavaa jos 12-vuotias ei sitä jaksa/pysty uimaan.  

Meitä on moneen junaan. Itse esimerkiksi olen ylipainoinen aikuinen mies. Osaan uintitekniikan, mutta kunto loppuu viimeistään 50 metrin jälkeen. Eivät ne 12 vuotiaatkaan ole kaikki varustettu kilpaurheilijan kunnolla, edes ne hoikat.

Vierailija
92/652 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko jossain uutisessa mainittu mitään äidistä? Mun silmiin ei ole osunut

Vaikka missä uutisissa. Tässä tämänpäiväinen: 

-Silminnäkijän mukaan paikalla oli isän lisäksi syvästi järkyttynyt nainen, jonka silminnäkijät arvelivat olevan lasten äiti. Cederlund vahvistaa STT:lle, että perheen äiti oli paikalla rannalla.

Äidin vierellä oli poliisi ja uimavalvoja. Silminnäkijän mukaan perhe ei puhunut keskenään suomea, mutta vanhempien tuska välittyi kaikille paikalla oleville.

Paikalle saapui myöhemmin mahdollisesti myös muuta perhettä, silminnäkijä kertoo. IS 

Vierailija
93/652 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä on moneen junaan. Itse esimerkiksi olen ylipainoinen aikuinen mies. Osaan uintitekniikan, mutta kunto loppuu viimeistään 50 metrin jälkeen. Eivät ne 12 vuotiaatkaan ole kaikki varustettu kilpaurheilijan kunnolla, edes ne hoikat.

--

No siihen ei kyllä kilpaurheilijan kuntoa tarvita, että jaksaa uida 200m. Se on oikeasti todella lyhyt matka. Minäkin jaksan sen uida helposti, vaikka olen noin 25 kiloa ylipainoinen. Täytyy olla todella rapakuntoinen, jos 50m jälkeen loppuu kunto. Sehän tarkoittaa, ettei jaksa kävelläkään kuin tyyliin jääkaapilta sohvalle hengästymättä. 

Vierailija
94/652 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän lapset on opetettu vapaalaskemaan 2-vuotiaista. Joka talvi lasketaan ja taidot siinä vahvistuu. Eskarissakin säännöllisesti leikittiin lumessa, että miten niin jokainen lapsi ei osaa vapaalaskua? En tajua tätä kun mun erinomaiset lapset kerran osaa. 

Vierailija
95/652 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tapahtunutta ei saada kumottua, mutta ei minunkaan järkeeni käy, miksi on noin pienet uimataidottomat lapset heiluneet rannalla ilman mitään uimisen apuvälineitä. Ja todennäköisesti ollut muutenkin paljon uimareita niin en missään nimessä päästäisi hetkeksikään silmistä. Tuntuu niin absurdilta ja äärettömän surulliselta, että miksi tämmöisiä pääsee käymään. 

Meillä uimataidottomat 5v ja 6v ja käyn heidän kanssaan ihan yksistään rannalla kyllä, mutta valikoin uimapaikan sen mukaan, mihin omat rahkeeni riittävät. Käymme tällä hetkellä vain sellaisella rannalla, jossa laitureilla "aidattu" matalampi alue, josta ei pääse syvemmälle puolelle. Molemmilla aina joko kellukkeet tai kellukkeet ja uimarengas. Nyt ollaan treenattu uimista ilman, minä tietenkin heidän kanssaan vedessä. En heistä nostaisi katsettani hetkeksikään tuollakaan rannalla. 

Kyllä se uimataito aika paljon auttaa rantavedessä.

Vierailija
96/652 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä rassit ja na-sit taas vauhdissa! Eivät edes pienten lasten vakavat loukkaantumiset pysäytä.

Vierailija
97/652 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska lapsista on mukava olla rannalla. Vai tarkoitatko, että lapsien tulee olla sisällä tai omassa pihassa jatkuvasti? Mielellään johonkin kiinnitettynä, ettei vain mitään pääse tapahtumaan.

Varmasti on mukavaa, mutta vanhemmilla on vastuu heitä siellä valvoa. Muuten on parempi olla menemättä. 

Vierailija
98/652 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko siinä siis erotettu kantasuomalaiset ja muut?

Puhutaan vain suomalaisista 6.luokkalaisista.

Suomalaisiin kuuluu myös ne, jotka eivät ole ns. kantasuomalaisia.. eli ns. Suomen kansalaiset, joiden suku on kuitenkin muualta.

Kuka ihmetteli? Sitä ihmeteltiin miten se 7-vuotias ei osann

Jostain luin, että lasten uimataito on heikentenyt viime vuosina jostain syystä. Kaikki vanhemmat eivät opeta eikä koulussakaan tarvitse enää mennä uimaan jos ei taho.

Vierailija
99/652 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska lapsista on mukava olla rannalla. Vai tarkoitatko, että lapsien tulee olla sisällä tai omassa pihassa jatkuvasti? Mielellään johonkin kiinnitettynä, ettei vain mitään pääse tapahtumaan.

Varmasti on mukavaa, mutta vanhemmilla on vastuu heitä siellä valvoa. Muuten on parempi olla menemättä. 

Aina ei valvominenkaan auta. Veden hörppääminen keuhkoihin tapahtuu sekunnin murto-osissa. 

Vierailija
100/652 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkähän uskaltaisin sanomani muotoilla ettei luulla r*sismiksi.. mutta mikäli pitää paikkansa että lasten hukkumiskuolemissa kärkipäätä pitää muualta tulleet niin eikö tosiaan olisi aiheellista järjestää heille valistuskampanjoita tms jotta näin ei olisi? Jos he tulevat maasta jossa järviä/uintimahdollisuuksia ei niin vain ole kaikkien ulottuvilla eivät vanhemmat välttämättä oikeasti ymmärrä mikä riski on jos uimataidoton lapsi on vedessä ilman apuvälineitä. Ei tämä ole rumaa r*sismia vaan huolenpitoa ja ennaltaehkäisemistä.