Te jotka ette osta viimeisintä muotia ja elektroniikkaa...
miten teihin suhtaudutaan? Itse olen alkanut olla aika tarkka sen kanssa mitä vaatteita ja kulutustavaroita ostan. En jaksa välittää jostain laukkujen merkeistä enkä välitä, vaikka puhelin ei ole uusinta mallia. En tee mitään jollain älykellolla. Ärsyttää, kun ystävieni suhtautuminen on jotenkin alentuvaa..ikään kuin olisin tosi köyhä kun minulla ei ole merkkivaatteita. Jos joskus ostan jonkun kalliimman jutun, mistä pidän, sitäkin sitten ihmetellään. Haluaisin olla sellaisten ihmisten seurassa joille tällaisilla asioilla ei ole merkitystä.
Kommentit (54)
Ihan hyvin, lähipiiri on omillaan toimeentulevaa väkeä joka ei myöskään "juokse trendien perässä".
Ei suhtauduta juuri minkäänlaisesti. Enemmän kaverit arvostaa sitä että korjaan vaatteet ja saan LineageOS-Androidilla puhelimet ja tabletit pysymään käyttökelpoisina vuosia sen jälkeen kun valmistajan tuki on lakannut.
Käytän kaikki tavarat loppuun, ostan laadukasta ja todella harvoin. En vaihda sisustusta tms.
Tämä ei ole koskaan vaikuttanut mitenkään siihen, miten muhun suhtaudutaan. Minusta on omituinen ajatus, että se vaikuttaisi.
Mulla on niin vähän vaatteita, että ne ehtii kulua puhki ennen muodin muuttumista ja hankin tilalle sitten nykyaikaisen vaatekappaleen. Esim. Äskettäin mun ainoat pillifarkut hiutuivat rikki ja ostin niiden tilalle leveälahkeisemmat. Puhelinkaan ei kovin montaa vuotta kåyttöä kestä, kun akku menee jo huonoon kuntoon ja siinä vaiheessa ostetaan tilalle uudenaikainen laite. Kelloja en tykkää ranteessa pitää muutenkaan.
Minulla onnollut sama muoti 35 vuotta. Mustst farkut ja huppari. Ei tarvi juosta trendien perässä. Muutenkin ostan oikeastaan vain silloin kun on pakko, inhoan shoppailua.
Olen saanut kuulla (usein seläntakaispuheita), että olen köyhä, teknologisesti osaamaton /tietämätön tai kehityksen jarruttaja.
AP. Teetäpä joku aika perus vaate ompelijalla mittatilaustyönä. Esim. housut. Sitten kehut kavereillesi niitä housuja ja kerrot, että ne on mittojen mukaan juuri sinulle tehty.
Ei kiinnosta uusin muoti tai uusin elektroniikka (ellei ole kyse tietokoneista tms), eikä kiinnosta paskan vertaa jos joku siitä alkaa nyrätä. Omapahan on ongelmansa jos ei pysty keskittyä omiin juttuihinsa.
Vierailija kirjoitti:
Olen saanut kuulla (usein seläntakaispuheita), että olen köyhä, teknologisesti osaamaton /tietämätön tai kehityksen jarruttaja.
sinällään mielenkiintoista, että joku kuvittelee, että olen niin mahtava, että pelkästään minun haluttomuuteni ostaa juuri eilen markkioille tullutta tuotetta jarrutta kehityksen :D
Mutta joo... en näe mitään syytä ostaa uusinta uutta, jos vanhakin vielä toimii, teknologiaa kyllä seuraan ja osaan käyttää laitteitakin. Vaatetuksen osalta en sitten niin hirveästi välitä tietää mikä on nyt muotia tai yrittää saada uskottavuutta modernilla pukeutumisella. Pukeudun siten, että tuntuu iholla hyvältä ja sitten tilanteen mukaan. Toisella vanhemmallani on ollut kaikki ihosyöpälajit yhtä lukuunottamatta, joten kesäisin pukeudun myös pitkähihaiseen ja pitkälahkeiseen ja sekös sitten joitakin närästää niin, että pitää vieraidenkin joskus tulla vinoilemaan. Eivät ymmärrä, että se on se materiaalivalinta helteillä, joka ratkaisee, ei pitkät hihat tai lahkeet. Ja kun mieluummin jätän itse ihosyövän sairastamatta ja kun tiedän, että vanhemmallani sellainen on todettu, niin minullakin voi olla suurempi riski se saada, joten pitkää hihaa ja lahjetta se sitten on. Aurinkorasvojen kanssa en jaksa lotrata, tosin nyt ehkä alan käyttää kasvoille sellaista: en sentään kommandopipoa käytä kuitenkaan, joskin joskus on käynyt mielessä jonkun pitkähihaisesta vinoilevan ihmishyökkäyksen jälkeen, että pitäisikö ihan piruuttaan vetää se kommandopipokin päähän :D (tosin ymmärrän, että siitä voisi sitten tulla ongelmia vaikka kaupassa käydessä, joten en nyt vielä niin radikaalisti ala protestoida vielä)144
Minulla on ollut samanlaiset Dieselin farkut varmaan 20 vuotta. Kestävät päivittäistä käyttöä noin vuoden, kunnes menevät yleensä takapuolesta puhki. Kello on 80-luvulta. Tämä MacBook on vuoden 2015 malli ja toimii oikein hyvin. Työnantaja ostaa uuden kännykän kolmen vuoden välein, mutta tuo nykyinen on Applen 2020 vuoden SE ja hyvin toimii. Autokin on vuoden 2007 MB, jolla ajan niin kauan kuin kestää.
Eikä kukaan kommentoi minun vanhoja tavaroitani. Varaa uusimiseen olisi, jos haluaisin.
Vierailija kirjoitti:
Tässäpä mitä minunkin tuttavani tuntuvat ajattelevan...Ihmisille vaikuttaa olevan tosi vaikea hyväksyä jos joku ei jaksa olla koko ajan seuraamassa aikaansa ja päivittämässä vaatekaappiaan ja omaisuuttaan. No onhan se vaarallista...jos kaikki tekisivät niin, ei meille enää saataisi myytyä mitään
Käytän tavarat loppuun asti ihan ympäristösyistä. Voin ostaa uutta tai käytettyä mutta pitää olla laatua. Ei kukaan yleensä sano mitään. Joskus jotain villakangastakkia kehutaan tms.
Kännykkä on viisi vuotta vanha ostin uuden akun,tietokone 6 vuotta toimii,vaatteet satavuotta ihan hyvät.
En ole ikinä ostanut tuotteita merkin takia. Sen sijaan ostan mieluiten laadukkaista materiaaleista valmistettuja vaatteita ja kestävää elektroniikkaa. Tosin nyt köyhänä joudun ostamaan halvinta. Köyhempää on mielestäni se, jos merkkituotteet on joillekin arvostuksen ytimessä.
Vasta neljäs kännykkä menossa, joka on eka älytönpuhelin ja seitsemän vuotta vanha. Oudointa että tuohon älyttömään ei soita kukaan, niihin kolmeen vanhaan luuriin tuli jopa puheluita. Vaatteissa arvostan kestävyyttä ja mielummin ostan niitä ilman mitään logoa. Voisin mainita monia kotimaisia merkkejä jotka oli ennen hyviä, nykyään ne ovat "brändejä" jotka kikkailee ja tuottaa kuraa. 90-luvulla tietyt farkut ja takit oli muotia, itsekin anelin teininä yhtä tiettyä ja köyhät vanhemmat ostivat. Mutta silloin niistä kamoista pidettiin huolta ja arvostettiin kun sai jotain spesiaalia. Nykyään kaikki on hetken hurmaa ja jatkuvaa uutuutta. Nuorilla ymmärrän tiettyyn asti, oli kait aika jos ei ollut jameksia ja hai saappaita, tuli koulussa noukkaan. Nykyään kaikki muoti kestää vain parhaimmillaan pari kuukautta. Onko kukaan ikinä kuullut sanonnan että köyhät ylläpitää turhuutta?
Vierailija kirjoitti:
Kehityksen jarruttajat on tärkeitä! Liian nopea kehitys tuo vain ongelmia.
mä olen tällainen tyyppi. kun vanhemmista aika jättää, tulen saamaan perintöä jotain alle kaksi miljoonaa, mutta ei varmaan silloinkaan kiinnosta merkkivataroiden ja kaiken uusimman hankkiminen. Kun ei kiinnosta niin ei kiinnosta ;) mä olen sellainen leipova, kokkaava täti-ihminen ja hengellisyys lähellä sydäntä. Muhun suhtautuvat uusimpia ja kalliimpia härpäkkeitä arvostavat huonosti. Ja kun usein matkailen yhdessä Aasian maassa, niin siellä suhtaudutaan vielä huonommin, kuin Euroopassa. Siellä se on tyyliin elämän ja kuoleman paikka, jos ei välitä uusimmasta iPhonesta.
Kyl luullaan ilmeisesti, että olenko "mieleltänikin köyhä", kun en ostele sellasia. Mun 4 v vanha puhelin toimii mainiosti (miksi vaihtaa, kun se toimii, hyviä kuvia tekee ja riittää tarpeisiini?), älykelloa en edes halua (en ylipäätään pidä kelloja), ja en näe syytä ostaa kallista laukkua. Tietokone on keskihintaluokan acer.
Kun olin yrittäjä, mulla oli asiakas, joka kauhisteli, miksi ei ole applen konetta "kun sellainen kunnon ihmisillä on". Mä lähetin asiakkaan pois ja sanoin, etten ole kiinnostunut yhteistyön jatkamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Kännykkä on viisi vuotta vanha ostin uuden akun,tietokone 6 vuotta toimii,vaatteet satavuotta ihan hyvät.
Sata vuotta vanhat vaatteet nyt onkin. Eihän niitä käyttämällä saa rikki. Ja ne on tehty niin, että ne voidaan korjata, jos jotain tulee, esim. käyttäjän vyötärönympärys muuttuu.
Kiitos kysymästä. Matkustan työkseni ja muuten aika paljon ja olen muun muassa lähiaikaisilla Burundin- ja Malawin -matkoillani hankkinut Afrikka -kuosisia paitoja niin, että pärjään pitkälle ensi kalenterivuoteen niiden kanssa. Tuorein elektroniikka on vähän nolompi kysymys, koska en ole ollut sen perään koskaan. Pari vuotta sitten aasialaisen ihanan puolisoni ystävät kantoivat meille kotiin airfyerin. Ajattelin ensin, että helvetinpönttö sieltä nyt nyt tuli ja tuhoon jotava alamäki väistämättömästi alkaa. Nyt olen kypsyttänyt sillä pöntöllä illalliseni melkein joka päivä kaksi vuotta ja elämä on jatkunut ja hivenen myös helpottunut..
Minun kaveripiirissäni ei arvoteta ketään materian merkeissä. Suosittelen samaa sinullekin. Ei tuollainen pinnallinen suvaitsevaisuus ole mistään kotoisin.