Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En saa syöpöttelyä millään katkaistua / case tunnesyöminen

Vierailija
28.07.2024 |

Olisiko kellään suositella esim. kirjallisuutta tai muuta apuvälinettä (jonka on kokenut tehokkaaksi) tunnesyömiseen liittyen.

Olen 42v töissä käyvä nainen, ja jo lapsesta saakka ollut tunnesyöppö. Lapsena olin pyöreä ja mua koulukiusattiin ylipainosta (nyt ku katson kuvia itsestäni ala-astella, olen mielestäni ihan normaalin alakoululaisen näköinen, painoa alkoi kertyä vasta yläasteella kun kiusaaminen paheni ja aloin syödä suklaata lohdutukseksi). Lukion jälkeen, aloitettuani yliopiston olinkin sitten ihan "missimitoissa", eli sain karistettua toistakymmentä kiloa. 

Mä syön negatiiviisin tunteisiin, eli yksinäisyyteen ja stressiin / ahdistukseen ja ketutukseen. Kolesteroliarvot ovat koholla, joten senkin takia tämä herkkujen syönti pitäis saada loppumaan. "Ylipainoa" mulla on neljän kilon verran, eli mulla on myös tämmöinen ikuisuusprojekti käynnissä nimeltä miinus viisi kiloa (olen 170 pitkä). "Kaikki olisi paremmin jos painaisin 69 kiloa, enkä 74", ajattelen. Buukkasin ekan terapian jossa otan tämän myös puheeksi, mutta olisi kiva kuulla jos teillä on auttanut joku tietty juttu. 

Välillä saan niskasta kiinni itseäni ja menee hienosti, siis silloin kun tilillä on rahaa, aurinko paistaa ja kaikki on muutenkin mallillaan. Mutta jos /kun tulee vastoinkäymisiä, työstressiä, murheita ihmissuhteita tai rahat tiukilla, mietin vain ruokaa, ja syön jokaisen "normiruoan pääteeksi" suklaata, jäätelö, pullaa tai mitä tahansa. 

Mikä sua on auttanut tunnesyömiseen kuriin panemisessa?

Kommentit (67)

Vierailija
1/67 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakastuminen(voi olla vaikee toteuttaa), keksi paljon tekemistä, urheilun jälkeen ei tee mieli mässätä, pese aikaisin illalla hampaat niin ei jaksa tehdä sitä ehkä uudestaan ja herkkuhimo väistyy. Ja tärkein: anna välillä lupa herkutella. Kokonaisuus ratkaisee.

Vierailija
2/67 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mä syön negatiiviisin tunteisiin, eli yksinäisyyteen ja stressiin / ahdistukseen ja ketutukseen. "

No tiedostat itsekin, että tietyt tilanteet ja tunteet laukaisee syömishimon.

1: Älä osta kotiin mitään ylimääräistä, jos haluat jotain herkkua lähdet sen erikseen kaupasta ostamaan.

Sitten kun olet toteuttanut tätä sen verran kauan että alkaa ärsyttää niin kokeile luopua kokonaan herkuista esim. kuukaudeksi. Kukaan ei ole vielä nääntynyt hengiltä ilman herkkuja. Osta vaikka jotain hyvää mutta terveellistä tilalle.

2: Ratkaise nuo tunneongelmat, vaihtoehtoina on joko käsitellä ongelmat tai vaihtaa joku terveellisempi tapa syömisen tilalle, muita vaihtoehtoja ei ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/67 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen mehukoneella sekamarjoista mehua joita makeutan taatelilla ja saan samalla myös sivutuotteena energiapötköjä, joita voi syödä karkin sijaan. Ovat todella hyviä, parempia kuin karkit!

Sitten silppuan ja syön makeaa keräkaalia, omenaa ja ananasrenkaita kun katson telkkaria. 

Vierailija
4/67 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenterveystalon nettisivuilla on ilmaisia omahoito-ohjelmia syömisongelmista ja erilaisista tunne-elämän ongelmista kärsiville. Kannattaa ehdottomasti käydä tutustumassa niihin. Rentoutus- ja mindfulness-harjoitteista voisi olla apua, samoin kirjoittamisesta eli tunteiden purkamisesta paperille.

Vierailija
5/67 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mikään auttanut, ei terapiat, ei hampaiden pilaantuminen, ei mikään. En enää jaksa edes yrittää.

Vierailija
6/67 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mä syön negatiiviisin tunteisiin, eli yksinäisyyteen ja stressiin / ahdistukseen ja ketutukseen. "

No tiedostat itsekin, että tietyt tilanteet ja tunteet laukaisee syömishimon.

1: Älä osta kotiin mitään ylimääräistä, jos haluat jotain herkkua lähdet sen erikseen kaupasta ostamaan.

Sitten kun olet toteuttanut tätä sen verran kauan että alkaa ärsyttää niin kokeile luopua kokonaan herkuista esim. kuukaudeksi. Kukaan ei ole vielä nääntynyt hengiltä ilman herkkuja. Osta vaikka jotain hyvää mutta terveellistä tilalle.

2: Ratkaise nuo tunneongelmat, vaihtoehtoina on joko käsitellä ongelmat tai vaihtaa joku terveellisempi tapa syömisen tilalle, muita vaihtoehtoja ei ole.

ap vastaa. Nää on hyviä, kiitos! Toi kohta kakkonen onkin työn alla, siksi menossa sinne terapiaan. Olisikin ihanaa jos saisin tähän syömisen tilalle vaikka jumppaamisen, mutta kun ne herkut houkuttelee enemmän kuin vaikka hulavanteella hulaus - kun ketuttaa :D 

Vierailija
7/67 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenterveystalon nettisivuilla on ilmaisia omahoito-ohjelmia syömisongelmista ja erilaisista tunne-elämän ongelmista kärsiville. Kannattaa ehdottomasti käydä tutustumassa niihin. Rentoutus- ja mindfulness-harjoitteista voisi olla apua, samoin kirjoittamisesta eli tunteiden purkamisesta paperille.

hei tämä olikin hyvä, tsekkasin sivun ja löytyi fiksua tekstiä! Kiitos kovasti tästä! t. ap

Vierailija
8/67 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatka syömistä, mutta syö marjoja ja viipaloituna porkkanoita, kukkakaalia, kurkkua ym.  Kevyt dippikastike kasvistikkujen kanssa ei haittaa.

- Elimistö voi tottua pois makeasta ja addiktio lieventyä.

- Kasviksilla ja marjoilla ei liho epäterveellisesti, vaan niiden syömisen jälkeen voi onnitella itseään hyvien vitamiinien ja kuitujen saannista.

Vierailija
9/67 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aterian jälkeen lämmintä teetä.

Vierailija
10/67 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanko totta tämmöinen ohje tunnesyöpölle. Tunnesyöminen on psykologinen juttu. Ei siihen teenjuonti auta. 

Vierailija
11/67 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

hei tämä olikin hyvä, tsekkasin sivun ja löytyi fiksua tekstiä! Kiitos kovasti tästä! t. ap

Hienoa, jos vinkistä on apua. Minullakin on  ongelmana tunnesyöminen.

Vierailija
12/67 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatka syömistä, mutta syö marjoja ja viipaloituna porkkanoita, kukkakaalia, kurkkua ym.  Kevyt dippikastike kasvistikkujen kanssa ei haittaa.

- Elimistö voi tottua pois makeasta ja addiktio lieventyä.

- Kasviksilla ja marjoilla ei liho epäterveellisesti, vaan niiden syömisen jälkeen voi onnitella itseään hyvien vitamiinien ja kuitujen saannista.

Ap vastaa. Syön kyllä muuten terveellisesti, puolisen kiloa marjoja joka päivä, vihanneksia vähintään saman verran, pyrin pitämää hiilarit minisissä eli en juuri syö leipää, perunaa jne. Siksi paino varmaan suht hyvällä tolalla (versus jos söisin koko ajan jotain pitsaa / hampurilaisia) herkkujen syömisestä huolimatta. 

Esimerkki: kävin tänään metsälenkillä, mutta koska en ollut ehtinyt syödä lounasta ennen lenkkiä, hain kaupasta eväät (menin siis samalla sieneen). No, ostin ruisleivän JA marjapiirakkaa. Ja mietin KOKO lenkin ajan niitä ruokia joita kannoin. Ja söin KÄVELLESSÄ, en istunut edes niistä nauttimaan. Miksi? Koska perhepiirissä hieman stressiä jota mietin kovasti ja tämä sitten jollakin kieroutuneella tavalla mua lohduttaa; kun syön marjapiirakka pururadalla kävellessäni, ihan kuin joku ihmeen hevonen.

Vierailija
13/67 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mikään auttanut, ei terapiat, ei hampaiden pilaantuminen, ei mikään. En enää jaksa edes yrittää.

Oletko kysynyt neuvoa Syömishäiriöliitosta? Jos olet etkä ole saanut apua sitäkään kautta, älä anna siltikään periksi. Niin kauan kuin on elämää, on toivoa. Voimia sinulle!

Vierailija
14/67 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mindfullness ei ole todellakaan vaaratonta, vaan se on buddhakaisuutta eli uskontoa.

Voi saada niiden harjoitusten myötä "kivoja" pikku riivaaajia sieluusi ja kotonasi alkaa tod.näköisesti kummittelemaan.

Ihan vaan tiedoksi. 

Vierailija
15/67 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mindfullness ei ole todellakaan vaaratonta, vaan se on buddhakaisuutta eli uskontoa.

Voi saada niiden harjoitusten myötä "kivoja" pikku riivaaajia sieluusi ja kotonasi alkaa tod.näköisesti kummittelemaan.

Ihan vaan tiedoksi. 

Buddhalaisuutta. 

Vierailija
16/67 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanko totta tämmöinen ohje tunnesyöpölle. Tunnesyöminen on psykologinen juttu. Ei siihen teenjuonti auta. 

Toinen tunnesyöppö huikkaa sivusta: ei tuo ohje ihan turha ole. Yksi osatekijä ahmintataipumuksessa on tietty rutiini. Aloittajakin mainitsee että ruuan jälkeen tekee mieli jotain makeaa. Aivojumin "ruuan jälkeen jotain" voi yrittää rakentaa uudestaan niin, että ruuan jälkeen tulee aina teetä. Tämä ei tietenkään ratkaise niitä syviä tunneperäisiä ongelmia joista ahmintahäiriö syntyy, mutta se voi olla yksi pienistä kikoista joilla häiriö selätetään jokapäiväisessä elämässä. 

Olen itse ottanut rutiiniksi juoda illalla kamomillateetä juuri siinä tilanteessa, jossa ennen olisin järsinyt jotain epäterveellistä. On toiminut yllättävän hyvin, paremmin kuin se että ei korvaa rutiinia mitenkään. 

Vierailija
17/67 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan vaan tiedoksi. 

Kommentissasi on kyse hengellisestä väkivallasta. Olen itse uskova, mutta pidän kommenttisi vastuuttomana. Mindfulness-harjoituksia on suositeltu jo kymmenien vuosien ajan tiettyjen sairauksien omahoitoon erikoissairaanhoidossa.

Vierailija
18/67 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan vaan tiedoksi. 

Buddhalaisuutta. 

Höpö höpö. Buddhalaisuus ei edes ole uskonto. Miten riivaajia tulee kummittelemaan, jos ihminen  esim. rentoutuu hengityksen tahtiin?

Vierailija
19/67 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toinen tunnesyöppö huikkaa sivusta: ei tuo ohje ihan turha ole. Yksi osatekijä ahmintataipumuksessa on tietty rutiini. Aloittajakin mainitsee että ruuan jälkeen tekee mieli jotain makeaa. Aivojumin "ruuan jälkeen jotain" voi yrittää rakentaa uudestaan niin, että ruuan jälkeen tulee aina teetä. Tämä ei tietenkään ratkaise niitä syviä tunneperäisiä ongelmia joista ahmintahäiriö syntyy, mutta se voi olla yksi pienistä kikoista joilla häiriö selätetään jokapäiväisessä elämässä. 

Olen itse ottanut rutiiniksi juoda illalla kamomillateetä juuri siinä tilanteessa, jossa ennen olisin järsinyt jotain epäterveellistä. On toiminut yllättä

Ap tässä, hei tämähän on mielenkiintoinen / hyvä ohje. Kiitos paljon kommenteista, päätin juuri että huomenna maanantain kunniaksi alkaa tän asian kanssa tsemppaaminen. 

Kiitos vielä! (ja jos sitä kirjallisuutta / äänikirjoja joista olette kokeneet löytyvän apua löytyy, vinkatkaa).

Mindfullness on mulle tuttua, olen käynyt ohjatuilla tunneillakin. Se on vaan siitä viitsimisestä / ajan ottamisesta kiinni, saako niitä harjoituksia tehtyä. 

Vierailija
20/67 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä minä juopottelua. 😢

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kolme