Kaikkien päiväkotien aukeaminen klo 6 on ihan järjetöntä
Jokainen lapsi joka tarvitsee oikeasti päivähoitoa jo klo 6 pitäisi olla vuoropaiväkodissa. Lapset saisivat nukkua yönsä rauhassa eikä heidän tarvitsisi nousta viiden jälkeen aamuyöstä.
Olen ollut useammassa päiväkodissa eikä yskään klo 6 tulleista lapsista ole koskaan syönyt aamupalaa. Siinä sitten odottelevat 2 tuntia aamupuuroa joku jo jokseenkin nälkäisenä.
Harvoin kello 6 tulevat lapset haetaan klo 15 vaan usien heidän hoitoajat ovat 6-16.30 (17) eli tekevät pitkää päivää.
Työntekijöillä sen sijaan ei ole onneksi yhtä pitkiä päiviä. Vaan klo 6 tuleva lähtee 13.39
rli ennen välipalaa . Siinä sit jää kaksi kasvattajaa koko ryhmän kanssa ruokkimaan lapset, korjaamaan kärryjä ja pukemaan koko konkkaronkan pihalle.
On ihan hullua, että yhden kasvattajan työpanos pistetään joka päiväkodissa yhden tai kahden lapsen hoitoon aamun ensimmäisenä tuntina kun päivän kiireisimpänä aika kun kaikki lapset ovat paikalla tarvittaisiin niitä käsiä eniten .
Osa klo 6 aloittavista lapsista ei välttämättä ko joutoaikaa tarvitsisi vaan vanhemmat voisivat niin halutessaan järjestää asian toisin. Esim liukuvalla työajalla etätyötätekevä vanhempi on ilmoittanut haluavansa lukea juoda aamukahvinsa ja lukevansa lehden rauhassa ennen varsinaisen työn alkua.
Varhaiskavatuslain mukaan on ensisijaisesti huomioitava lapsen etu. Näin ei ole vaan järjestelmä pyörii palvellakseen vahempia ja heidän tarpeita.
Kommentit (75)
Sitte ku ajattelee että kaikilla ei ole omaa autoa, työmatkat julkisilla, joillakin voi vielä vaihdella työkohde.
Kyllä on tyhmä aloitus ap, osalla alkaa työt klo:7.00, kuinka kuvittelet vanhempien ehtivän töihin jos työmatkaa on pitkälti, osalla alkaa jo klo:6.00. kaikki ei tee virastotyöaikaa.
Aloittajalle tiedoksi että vuoropäiväkoteja ei kaikkialla ole. Elämää on muuallakin kuin suurissa kaupungeissa ja keskustan tuntumassa.
Päiväkodit on kapitalistien keksintöjä. Päiväkoteja ei pitäisi edes olla olemassa, koska ei se ole valtion ja vieraiden ihmisten tehtävä hoitaa lapsia. Jos hankkii lapsia, ne pitää hoitaa itse.
Ei ole lapsia, mutta ymmärrän että lapsiperheissäkin vanhempien on käytävä töissä.
Työaikoja on monenlaisia.
Ikävää että lapset revitään ylös aamuvarhaisella, minkäs teet kun heidät pitää elättää.
Vierailija kirjoitti:
Päiväkodit on kapitalistien keksintöjä. Päiväkoteja ei pitäisi edes olla olemassa, koska ei se ole valtion ja vieraiden ihmisten tehtävä hoitaa lapsia. Jos hankkii lapsia, ne pitää hoitaa itse.
Millä vuosisadalla sinä elät? Naisen paikka ei ole olla kotonaan piika, joka passaa miestään ja hoitaa lapset, naiset on työelämässä tienaamassa siinä missä miehetkin. Päiväkodeissa lapset saa kavereita ja oppivat vuorovaikutus taitoja.
Mun lapset meni 6.15 päiväkotiin. Mun työpäivä kesti 7-15, mutta oon hoitoalalla ja jouduin usein jäämään ylitöihin kun siihen aikaan oli tiukkaa meidän alueen kotihoidossa. Isänsä työt oli 7-15:30 ja työmatka kesti ruuhkasta riippuen 45min-1h. Lapset oli päiväkodissa 6:15-15:30 jos pääsin ajoissa töistä, mut pääasiassa en päässyt ja lapset haettiin joskus vasta 16:15 tai 16:30 kun mies ehti päiväkodille. Päiväkoti oli meidän naapurissa, joka oli iso helpotus aamuille. Joskus puin nuoremman kun se oli vielä puoliks unessa sängyssään ja sama hampaiden pesun kanssa. Vanhempi yleensä jaksoi vähän paremmin heräillä. Lapsille laitettiin päiväkodin ohjeen mukaan pientä aamupalaa mukaan päiväkodille että jaksavat aamupalaan asti ja siellä sai aamusin jatkaa vielä unia jos niin halusi. Nuorempi usein jatkoi unia siellä.
Ainoa mistä meille joskus sanottiin päiväkodilla oli se, että olisi kuulemma etukäteen pitänyt ilmoittaa jos pääsee hakemaa lapsen jo 15:30. Selitin tuolloin, että oon pahoillani etten tiedä etukäteen päiviä jollon pääsen tuohon aikaan, mutta en suostu siihen että hakisin lapseni vasta myöhemmin jos pääsen. Meni ihan tarpeeks muutenkin aikaa erillään lapsista töiden takia.
Mun mielestä on vuoropäiväkoti paikkojen tuhlausta laittaa kaikki vastaavassa tilanteissa olevat lapset niihin. Oon ite ollu töissä vuoropäiväkodissa ja kyllä niille paikoille on ihan tarpeeksi niitä lapsia, jotka sitä oikeasti tarvitsee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä vuosisadalla sinä elät? Naisen paikka ei ole olla kotonaan piika, joka passaa miestään ja hoitaa lapset, naiset on työelämässä tienaamassa siinä missä miehetkin. Päiväkodeissa lapset saa kavereita ja oppivat vuorovaikutus taitoja.
Sitä ne kapitalistit haluaa. Me miehet ollaan aina oltu orjia valtiolle, koska meidän on aina pitänyt tehdä kaikki työt, mutta kapitalistit ovat nyt saaneet myös tehtyä naisista orjia valtiolle, koska naisetkin paiskii töitä nykyään. Lapset vihaavat käydä päiväkodeissa, ja heidät indoktrinoidaan siellä. Lapset haluaisivat olla vanhempiensa kanssa ja vapaina ulkona leikkimässä muiden lasten kanssa, ei missään päiväkodeissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä ne kapitalistit haluaa. Me miehet ollaan aina oltu orjia valtiolle, koska meidän on aina pitänyt tehdä kaikki työt, mutta kapitalistit ovat nyt saaneet myös tehtyä naisista orjia valtiolle, koska naisetkin paiskii töitä nykyään. Lapset vihaavat käydä päiväkodeissa, ja heidät indoktrinoidaan siellä. Lapset haluaisivat olla vanhempiensa kanssa ja vapaina ulkon
voi sua pientä salaliittoteoreetikkoa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiko voi olla 2 aamupalaa? yksi kuuden maissa toinen myöhemmin?
Kuka sen tekee?
Kotona annetaan (illalla jääkaappiin valmiiksi tehty) leipä kouraan. Ei kaikkea tarvitse laittaa päiväkodin vastuulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiko voi olla 2 aamupalaa? yksi kuuden maissa toinen myöhemmin?
Kuka sen tekee?
Kotona annetaan (illalla jääkaappiin valmiiksi tehty) leipä kouraan. Ei kaikkea tarvitse laittaa päiväkodin vastuulle.
Just näin ei paha nakki
Jaa hmm, itse jätän vuoden vanhan lapsen hoitoon aika tarkalleen 6:45. Pääsen hakemaan lapsen 16:15, eli tuohon aikaan vasta olen päiväkodin pihassa. Ja kotona ollaan vasta 16:45. Tuon ikäinen on yöunillakin sitten jo 19 jälkeen, koska pitää herätä niin aikaisin. Vakapäällikkö oli sitä mieltä, että sellaista se on, ajelee muutkin pitkiä työmatkoja, kun valitin lapsen päivän pituutta kun lapsi ei pääse lähemmäs työpaikkaa hoitoon, koska on täynnä paikat. Itteä taas vituttaa oikein, kun on ollut pakko pistää noin pieni lapsi hoitoon noin pitkäksi aikaa. Mutta eipä oo isä kuvioissa eikä sukulaisia tai tukiverkkoja, eikä mahdollista jäädä kotiinkaan omalla rahalla niin minkäs teet.