Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ajatella tälläisestä ihmisestä, joka vaihtaa mielipidettä seuran mukaan??

Vierailija
27.07.2024 |

Eräs omaiseni on tälläinen, kutsutaan häntä vaikka maijaksi esimerkissä. Esim presidentin vaalien aikaan olin maijan kanssa tapaamassa erästä tuttua.

Tuli puhe vaaleista ja olimme kaikki yhtä mieltä, että toivon mukaan Haavisto ei voita. Maija myönsi ääneen (olin samaa mieltä) ettei halua meille homoa presidentiksi.

No, tämä oli meidän 3 mielipide. Joku voi olla eri mieltä. Mutta, samana päivänä hain maijan kanssa tutun juna-asemalta. Ja taas puhe menee etupenkillä (tutulla ja maijalla siis) presidentin vaaleihin. Tämä tuttu kannatti Haavistoa ja maija alkoi kehumaan, että toivoo Haaviston voittavan.

Kun esitin mielipiteeni, autoa ajava maija virnuili oudosti ja tuttu haukkui minua, koska Haaviston homous oli ongelma. Mutta jäin sanattomaksi maijan muuttuneen mielipiteen vuoksi. Siis mitä, alle 2 tuntia ja hän muuttaa seuran mukaan mielipiteensä?

Tämä ei ole todellakaan ensimmäinen ja ainoa kerta, kun näin käy. Nyt tosiaan vaan alle 2 tunnissa Maija muutti mielipiteensä aivan täysin..

Mitä tälläisestä ihmisestä pitää ajatella? Todella hämmentävää. Ja on inhottavaa, kun en oikein koskaan voi tietää, milloin Maija oikeasti tarkoittaa puheitaan. Mistä tuollainen käytös johtuu?

Kommentit (87)

Vierailija
61/87 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minussa varmaan on itsessäni vähän tuota, tosin ei läheskään samassa mittakaavassa kuin aloittajan kuvaamassa maijassa.  Monilla ihmisillä on hyvin mustavalkoiset mieipiteet ja kun tiedät heidän arvoistaan jotakin, tiedät jo mitä mieltä he ovat useimmista asioista. Minä en sovi omine mielipiteineni mihinkään näistä tavallisimmista ryhmittymistä, ja koska en ole millään lailla konfliktihakuinen, jätän usein kertomatta mielipiteeni tilanteissa, joissa ihmiset esittävät hyvin kärkevästi omiaan, jotka eivät kuitenkaan vaikuta minun eämääni millään lailla. En jaksa riidellä enkä väitellä tuntikausia jonkun kanssa, joka on eri mieltä jostain. Heille voi jäädä käsitys, että koska olen jostain tietystä asiasta heidän kanssaan samaa mieltä, olen ihan varmasti tässä toisessakin, tai koska äänestämäni puolue on tiettyä mieltä jostain asiasta, on minun varmasti ajateltava siitä samoin kuin puolueeni, vaikka näin ei välttämättä olek

Ei, ei ole kyse tuosta. Maija on omaiseni, eikä ole tarvetta olla vieraskorea. Ja hän sanoo hyvin suoraan esim "minä (Maija) en halua ikinä Haavistoa presidentiksi, koska se on homo" ja keskustelun kolmas osapuoli muistaa tämän.

Ja parin tunnin päästä Maija ilmoittaa virnuillen, että "minä (Maija) kannatan Haavistoa, en ikinä haluaisi stubbia pridentiksi. Aina olen Haavistoa kannattanut ja tukenut, ihan facessakin niin."

Ja vastaavia esimerkkejä on lukuisia, jopa kauppa käynneistä ja pakaste vihanneksissa.. eli Maija ei myötäile ja kuuntele, vaan sanoo erittäin selkeästi ristiriitaisia juttuja eri ihmisten seurassa.

Ap

Vierailija
62/87 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseasiassa miehetkin voivat olla tuollaisia. Minulla puoliso (mies) käyttäytyy noin. Aluksi olin aivan ihmeissään kun en tiennyt mihin sanaan luottaa. Ne mielipiteet kun vaihtuivat lennosta sen mukaan missä seurassa oli. 

Sekä oli samanlaisia tilanteita kuin ap:lla. Että tavalliset askareet hämmensi kun tein niinkuin hän aina tekee ja sanoin siitä hänen läheisilleen että näin tehdään kun miehenikin aina tekee, niin sitä sit ihmeteltiin kun eihän hän koskaan teekkää niin. Siitä sain sitte virnuilua ja vahingon iloa aikaiseksi heiltä.

Ensimmäinen hälytys merkki oli jatkuva valehtelu, ihan pienistäkin. Toinen oli tämä sosiaaliset tilanteet, niitä hän halusi hallita ja hämmentää. Tykkäsi kun häkellyin ja ahdistuin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/87 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinasin jo rääkäistä, miksi olla hetkeäkään moisen maijan kanssa. Luin tarkempaan, kyseessä siis äiti, täti tai mummi. Se muuttaa pikkasen asiaa😏

Vierailija
64/87 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseasiassa miehetkin voivat olla tuollaisia. Minulla puoliso (mies) käyttäytyy noin. Aluksi olin aivan ihmeissään kun en tiennyt mihin sanaan luottaa. Ne mielipiteet kun vaihtuivat lennosta sen mukaan missä seurassa oli. 

Sekä oli samanlaisia tilanteita kuin ap:lla. Että tavalliset askareet hämmensi kun tein niinkuin hän aina tekee ja sanoin siitä hänen läheisilleen että näin tehdään kun miehenikin aina tekee, niin sitä sit ihmeteltiin kun eihän hän koskaan teekkää niin. Siitä sain sitte virnuilua ja vahingon iloa aikaiseksi heiltä.

Ensimmäinen hälytys merkki oli jatkuva valehtelu, ihan pienistäkin. Toinen oli tämä sosiaaliset tilanteet, niitä hän halusi hallita ja hämmentää. Tykkäsi kun häkellyin ja ahdistuin.

Siis oletko vielä yhdessä miehesi kanssa vai et? Miten tässä kävi ja saitko ikinä selvitettyä asioita miehen kanssa? Vai oliko se mahdotonta? Ja oliko miehellä mitään diagnoosia tms, joka olisi selittänyt käytöstä?

Ap

Vierailija
65/87 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meinasin jo rääkäistä, miksi olla hetkeäkään moisen maijan kanssa. Luin tarkempaan, kyseessä siis äiti, täti tai mummi. Se muuttaa pikkasen asiaa😏

Juu valitettavasti tämä. On äitini siis. Ja välit ovat usein olleet katkikin, mutta se vaikuttaa sitten muuhunkin perheeseen.. Ja aina kun välirikko jotenkin korjaantuu, niin sama meno jatkuu..

Ap

Vierailija
66/87 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ap, mutta tämä kysymys voisi kiinnostaa ap:täkin: Miksi tuollainen ihminen nauttii siitä, kun toinen häkeltyy ja ahdistuu? Normaali ihminenhän ei tuollaista halua toiselle aiheuttaa, koska normaali ihminen välittää läheisistään ja toivoo heille hyvää. Mutta tuo hämmentäjä nauttii toisen häkellyksestä. Miksi? Saako hän siitä jonkin vallan tunteen? Kontrollin tunteen? Nauttiiko hämmentäjä noista tunteista tai jostain vastaavasta?

Vierailija
67/87 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen että saa vallan tunteen.

Vierailija
68/87 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdessä taannoisessa firmassa, oli kolleega. Hankala tapaus ja lopulta taisi itse palaa pohjaan.

Vierailija
69/87 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ap, mutta tämä kysymys voisi kiinnostaa ap:täkin: Miksi tuollainen ihminen nauttii siitä, kun toinen häkeltyy ja ahdistuu? Nor

Persoonallisuushäiriöinen.

Vierailija
70/87 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu valitettavasti tämä. On äitini siis. Ja välit ovat usein olleet katkikin, mutta se vaikuttaa sitten muuhunkin perheeseen.. Ja aina kun välirikko jotenkin korjaantuu, niin sama meno jatkuu..

Ap

Äitisi tunnetaan suvussa varmasti, älä ota vastuuta äitisi puheista. Jos ahdistut vieraammassa seurassa sanot suoraan , että äiti älä nyt taas viitsi. Lempeästi, ei nolaten🥰

Vierailija
71/87 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pershäiriöltä kuulostaa, jostakin niistä. Juokse ap ja lujaa pois tuosta ihmissuhteesta.

Vierailija
72/87 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP:lle vastaan että ei ole diagnoosia eikä sitä tule , uskon näin. 

Meitä on moneen junaan ja luulen että jos lapsena kasvaa ailahtelevan vanhemman kanssa niin silloin voi kasvaa niitä jotka käyttäytyy kuin tämä henkilö.haluaa hallita kaikin tavoin ja miellyttää muita.sekä tylsyyttään myös aiheuttaa hämminkiä toiselle.

Tiedän että puolisoni lapsuus ei ollut helppo. Ja tiedän että hän haluaa olla parempi kuin mitä aina ollut ja välillä on.

Vierailija
73/87 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen autismin kirjolla ja opetellut sosiaalista myötäilyä. Jotta menee asiat vain mukavasti ohi, en korjaa asiavirheitä tai jatka keskustelua aiheista, joissa olen selvästi eri mieltä toisten kanssa. Eihän sillä loppujen lopuksi ole mitään väliä, ostanko aina Turun vai Auran sinappia. Joskus konfliktien välttely menee yli.

On tiettyjä aiheita, joissa ajatukseni eivät ole sosiaalisesti hyväksyttyjä. Joku on joskus suuttunut, kun on saanut tietää, että myötäilevä mielipiteeni ei ollutkaan aito. En kuitenkaan viitsisi töksäyttää, että vihaan koiria tai onpa lapsesi rasittava. Tämä vaatii tasapainoilua, joka ei suju minulta luonnostaan.

Vierailija
74/87 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Normaalia small-talkia. Paljon inhottavampia on inttäjät, jotka paaluttavat omaa mielipidettään uudestaan ja uudestaan.

Normaalia epärehelliselle narsistille. Normaalit ihmiset joko ovat hiljaa, vaihtavat puheen aihetta, kiertelevät tai ihan rehellisesti kertovat oman mielipiteensä. Itse olen aina kertonut oman mielipiteeni, ja normaalit ihmiset ovat sen kestäneet. Epänormaalit eivät kestä, mutta sellaiset heivaan elämästäni pois. Itsekin kestän ihmisten mielipiteet, eikä toisten tarvitse olla kaikesta samaa mieltä kanssani.

Vierailija
75/87 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sabastian Tynkkynen ja Simon Elo.  

Ei yhtää mitään poliittista linjaa - populistien perikuvia. Ja jemgi äänestää molempia.

Vierailija
76/87 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sallittakoon se, että olemme erilaisia, äitikin vähän höpsö välillä🙂

Vierailija
77/87 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tunnen montakin ihmistä. Yksi ärsyttävämmistä on ehkä kaverini vaimo. Hänellä saattaa olla vaikka mitä mielipiteitä asioita, olemme siis hänen kanssaan samassa työpaikassa ja kuulen niitä mielipiteitä siellä tämän tästä. Sitten kun hänen miehensä, eli tämä kaverini sanoo päinvastaisen mielipiteen niin vaimo on välittömästi samaa mieltä. Joskus häneltä tästä kysyin, että kun sanoit töissä näin ja nyt oletkin sitten toista mieltä, niin "joo olen pohtinut asiaa tarkemmin". Taitaa olla itse asiassa että parikin kertaa on käynyt noin, että hän "pohtii" asioita. Toisin sanoen kuuli mieheltään, että mies onkin eri mieltä. Voin sanoa että on äärimmäisen vaivaannuttava piirre ihmisessä. Ja sama nainen myös yhtäkkiä alkaa tykkäämään samoista asioista kuin miehensä. Hulluinpia esimerkkejä oli kun kaverini innostui katsomaan UFC:tä ja oli niitä matseja katsellut netistä, niin yhtäkkiä tämä hänen vaimonsa ilmoitti yhteisellä illallisella miten hän on nyt innostunut UFC:stä. Siis että mitä? Alat yhtäkkiä katsomaan naisena väkivaltaista kamppailu-urheilu ihan näin sattumalta. Tehnyt mieli joskus sanoa, että eikö sulla ole ollenkaan olemassa omaa tahtoa. En tietty sano, se rikkoisi vain välit.

Vierailija
78/87 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee mieleen eräsryssä, joka muutti mielipiteitään seuran mukaan. Yritti esittää fiksumpaa fiksummassa seurassa ja myötäili esim. Tämän kohdalla kyse oli siitä, että halusi kontrolloida ja manipuloida ihmisiä ympärillään, koki ikään kuin omistavansa nämä. Puhui näitä muiden mielipiteitä omina oivalluksinaan, mikä tuli joskus vahingossa ilmi, kun ei ollut kovin älykäs kuitenkaan. Käytti sellaista läpinäkyvää mielistelystrategiaa, että hänellä kerrottaisiin asioita, joita sitten käytti hyödykseen näissä ihmispeleissä, tai yritti käyttää, kyllähän tuo selkeää oli. Yritti myös, etteivät ihmiset saa tavata toisiaan ilman häntä. Suuttui jos näin tapahtui. Huono itsetunto, manipulatiivinen narsku.

Vierailija
79/87 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen autismin kirjolla ja opetellut sosiaalista myötäilyä. Jotta menee asiat vain mukavasti ohi, en korjaa asiavirheitä tai jatka keskustelua aiheista, joissa olen selvästi eri mieltä toisten kanssa. Eihän sillä loppujen lopuksi ole mitään väliä, ostanko aina Turun vai Auran sinappia. Joskus konfliktien välttely menee yli.

On tiettyjä aiheita, joissa ajatukseni eivät ole sosiaalisesti hyväksyttyjä. Joku on joskus suuttunut, kun on saanut tietää, että myötäilevä mielipiteeni ei ollutkaan aito. En kuitenkaan viitsisi töksäyttää, että vihaan koiria tai onpa lapsesi rasittava. Tämä vaatii tasapainoilua, joka ei suju minulta luonnostaan.

Maija ei ole kirjolla, eikä hänellä ole samanlaisia ongelmia kuin sinulla. Tajuan, että sinulla on varmaan rankkaa, mutta Maija on normaali siltä osin.

Ja toimii silti äärimmäisen epänormaalilla tavalla. Ja kyllä, tiedän mitä myötäilybon ja olen usein todistanut sitä eri ihmisiltä.

Maija ei myötäile vaan paukuttaa suoraan, että hauki on kala. Ja seuraavan ihmisen tullessa paikalle, Maija ilmoittaa taas suoraan, että hauki ei ole kala.

Eli jommalle kummalle ihmiselle, jonka kanssa keskusteli Maija valehteli.

Ap 

Vierailija
80/87 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä näen asioita monista eri näkökulmista ja olen vasta oikeastaan aikuisena tajunnut, että melko monella on hyvin lukittuneet näkemykset. Presidentinvaalit ovat siitä hyvä esimerkki, että mietin vielä koppiin mennessä kumpaa äänestän. Tässä on se hyvä puoli, että pressa on ihan hyvä, vaikka äänestinkin vastaehdokasta.

Tällä palstallakin voin argumentoida ap:n puolesta ja vastaan, kun tulee joku näkökulma mieleen. Sen lisäksi ihan jokaisen pitäisi kyetä muuttamaan mielipiteitä saatuaan uutta tietoa. Ihan parissa tunnissa tätä ei kyllä yleensä tapahdu.

Tunsin joskus ihmisen, joka muutti aina mielipidettään niin, että voisi aiheuttaa konflikteja ja olla eri mieltä kaikesta. Sitä oli aika jännä seurata.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kaksi