Mitä ajatella tälläisestä ihmisestä, joka vaihtaa mielipidettä seuran mukaan??
Eräs omaiseni on tälläinen, kutsutaan häntä vaikka maijaksi esimerkissä. Esim presidentin vaalien aikaan olin maijan kanssa tapaamassa erästä tuttua.
Tuli puhe vaaleista ja olimme kaikki yhtä mieltä, että toivon mukaan Haavisto ei voita. Maija myönsi ääneen (olin samaa mieltä) ettei halua meille homoa presidentiksi.
No, tämä oli meidän 3 mielipide. Joku voi olla eri mieltä. Mutta, samana päivänä hain maijan kanssa tutun juna-asemalta. Ja taas puhe menee etupenkillä (tutulla ja maijalla siis) presidentin vaaleihin. Tämä tuttu kannatti Haavistoa ja maija alkoi kehumaan, että toivoo Haaviston voittavan.
Kun esitin mielipiteeni, autoa ajava maija virnuili oudosti ja tuttu haukkui minua, koska Haaviston homous oli ongelma. Mutta jäin sanattomaksi maijan muuttuneen mielipiteen vuoksi. Siis mitä, alle 2 tuntia ja hän muuttaa seuran mukaan mielipiteensä?
Tämä ei ole todellakaan ensimmäinen ja ainoa kerta, kun näin käy. Nyt tosiaan vaan alle 2 tunnissa Maija muutti mielipiteensä aivan täysin..
Mitä tälläisestä ihmisestä pitää ajatella? Todella hämmentävää. Ja on inhottavaa, kun en oikein koskaan voi tietää, milloin Maija oikeasti tarkoittaa puheitaan. Mistä tuollainen käytös johtuu?
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Hänelle keskustelut ovat sosiaalista peliä, eikä siinä ole väliä millään oikeilla mielipiteillä. En pidä sitä valehteluna, vaan tilanteen huomioon ottamisena. Mitä väliä sillä loppujen lopuksi on, kenestä tule presidentti tai mikä kauppa on parempi? Kunhan lätistään.
Sillä on uskomattoman paljon väliä. Maija tykkää tehdä minusta hullua ja valehtelee seurassani ja edessäni aivan uskomattomalla pokalla eri ihmisille lennossa.
Kuinka voin siis missään olosuhteissa luottaa mihinkään, mitä Maija ikinä minulle sanoo? Ei koko elämä voi olla normaalille ihmiselle jotakin tuollaista peliä. Ei ole normaalia.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ap ei taida ymmärtää, että elämä ei ole mustavalkoinen vaan harmaan eri sävyjä. Keskustelut eivät ole luentoja, ne ovat jutustelua ja ajatustenvaihtoa.
Tosin jos miettii ap:n tavoin pitkään ja hartaasti jonkun tutun satunnaisia sanomisia, niin osoittaa meille muille, että omaa elämää ei ole. Ap elää muiden kautta.
Mitä ajatustenvaihtoa tuo sitten oli? Eihän maijan ajatukset siinä tulleet edes ilmi, joten vastapuoli ei saanut vaihtokauppana maijan ajatuksia, kuten ajatustenvaihdossa olisi tarkoitus.
Pöh. Ei tuo mitään normaalia jutustelua tai ihmisten kanssa toimeen tulemista ole, vaikka moni täällä yrittää niin väittää. Kyllä se meille muillekin olisi hämmentävää. Eivät normaalit ihmiset toimi noin.
Aika vaikea tuollaista maijaa on enää kunnioittaa, kun on paljastunut, että on täysi huijari.
Vierailija kirjoitti:
Pöh. Ei tuo mitään normaalia jutustelua tai ihmisten kanssa toimeen tulemista ole, vaikka moni täällä yrittää niin väittää. Kyllä se meille muillekin olisi hämmentävää. Eivät normaalit ihmiset toimi noin.
No tämä. Päällimmäisenä tunteena jää pinnalle vain hämmennys. Ja kyllä, tykkään jutella itsekin ihmisten kanssa ja myötäilen joskus sujuvasti.
Silti en valehtele, eivätkä mielipiteeni muutu kuten maijalla. En saa oikeasti mitään otetta Maijan käytöksestä/sen syistä. Se on niin outoa..
Ap
Ihan tyypillinen nainen joka ei osaa ajatella omilla aivoilla. Toisin sanottuna lammas joka menee lauman mukana kun ei ole minkäänlaista omaperäisyyttä
Tunnen tuollaisen ja hänellä on epävakaa persoonallisuushäiriö ja surkea, hyvin ailahtelevainen itsetunto.
Ajattelen epäluotettavaksi. Eipä tuolla väliä jos on joku hyvänpäiväntuttu.
Yllättäen nainen kyseessä. Eikö tuo ole ihan vaan keskiverto nainen?
Vierailija kirjoitti:
Tunnen tuollaisen ja hänellä on epävakaa persoonallisuushäiriö ja surkea, hyvin ailahtelevainen itsetunto.
Olen miettinyt, että olisiko jokin häiriö? Sen verran räikeästi tosiaan ne mielipiteet muuttuu, ettei enää selitellä millään normaalilla käytöksellä tätä. Mihinkään mitä Maija sanoo, en vaan voi luottaa. Ja koska omainen kyseessä, en valitettavasti pääse täysin eroon maijasta:(
Ap
Vierailija kirjoitti:
Maija muuten tekee tuota minulle. Keksii juttuja, joita olen muka sanonut. Antaa ymmärtää näillä, että olen hullu. Ulkopuoliset ihmiset ovat havahtuneet tähän ja varoitelleet minua maijasta ja ihmetelleet käytöstä. Pitää perehtyä kaasuvalotukseen.
Näiden pyrkimys vaikuttaa olevan horjuttaa uhrinsa todellisuudentajua, juurikin aiheuttaa sellaista itsensä epäilyä ja lopulta jos tilanne tarpeeksi pahaksi pääsee niin uskot hänen seurassaan todellakin olevasi itse se hullu. Sitten hän on voittanut ja hymyilee maireasti.
Minä kutsun heitä tuuliviireiksi, mutta jotkut sivistyneemmät liberaaliksi.
Minussa varmaan on itsessäni vähän tuota, tosin ei läheskään samassa mittakaavassa kuin aloittajan kuvaamassa maijassa. Monilla ihmisillä on hyvin mustavalkoiset mieipiteet ja kun tiedät heidän arvoistaan jotakin, tiedät jo mitä mieltä he ovat useimmista asioista. Minä en sovi omine mielipiteineni mihinkään näistä tavallisimmista ryhmittymistä, ja koska en ole millään lailla konfliktihakuinen, jätän usein kertomatta mielipiteeni tilanteissa, joissa ihmiset esittävät hyvin kärkevästi omiaan, jotka eivät kuitenkaan vaikuta minun eämääni millään lailla. En jaksa riidellä enkä väitellä tuntikausia jonkun kanssa, joka on eri mieltä jostain. Heille voi jäädä käsitys, että koska olen jostain tietystä asiasta heidän kanssaan samaa mieltä, olen ihan varmasti tässä toisessakin, tai koska äänestämäni puolue on tiettyä mieltä jostain asiasta, on minun varmasti ajateltava siitä samoin kuin puolueeni, vaikka näin ei välttämättä olekaan. Sellaista puoluetta tai ehdokasta ei ole, jonka kanssa olisin kaikesta samaa mieltä.
Hyvät ystävät tietävät pääasiassa mitä mistäkin ajattelen, mutta vähän vieraampien seurassa olen mielummin hiljaa ja kuuntelen kuin kommentoin juurikaan. Ihmisillä on taipumus tulkita tämä niin, että olen varmaan samaa mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Minä kutsun heitä tuuliviireiksi, mutta jotkut sivistyneemmät liberaaliksi.
Sosiaalisesti kaikkein taitavimmat osaavat useimmiten sanoa jotakin tilanteeseen sopivaa vaikka tietävät asian olevan hieman toisin. Arvstan näillä ihmisillä nimenomaan tuota taitoa sopeutua tilanteeseen.
Ja ainiin, usein riidan tms yhteydessä Maija julistaa olevansa se ihminen joka sanoo asiat suoraan. Kaikki muut vain valehtelevat. Tämä Maijan suoraan sanominen koskee vain minua.
Eli rehellisenä ja suorana (Maijan oma kuvaus) ihmisenä Maija saa huutaa ja haukkua minua ihan miten haluaa. Mistään en saisi loukkaantua, koska hän sanoo suoraan asiat.
Ei suostu uskomaan, että vaikka olisikin miten suora ihminen tahansa niin suoraan sanominen ei vaadi esim h*istatteluja ja alatyylistä kieltä.
Mutta oikeuttaa kai minulle huutamisen ja haukkumiseni tuolla tekosyyllä. Eli Maijalle suora ihminen on sellainen, joka huutaa ja raivoaa törkeästi, mennen äärimmäisiin henkilökohtaisuuksiin.
Ap
Isä oli aikoinaan pienellä kylällä suht julkisessa ammatissa ja sellaistahan se oli. Puhenaiheet ja äänestettävä puolue vaihtui asiakkaan mukaan.
Altavastaajan asemassa hän varmaankin herkistyy omille näkemyksilleen. Hän pyrkii neutraaliin sovittelu positioon joka tarjoaa hänelle suotuisat näkövinkkelin sivustaseuraajan asemassa olemalla passiviinen kuuntelija. On olemassa töksäyttelijöitä ja möläyttelijöitä jotka kokevat oikeudekseen suorasukaisesti olla rehellisiä mutta annas olla kun heitä vastaanbkritisoidaan jo vaihtuu ääni kellossa. Heistä huokuu suuri ärtymys, suorastaan tietynlainen viha tätä opportunistia kohtaan joka osoittaa heidä näkemyksensä virheelliseksi. Tästä kehkeytyy melkoinen suukopu mikä äityy vielä pahemmaksi jopa aggressiiviseksi mielipidemittelöksi josta ei enää kukaan ota selvää ja asiat menevät jopa henkilökohtaisuuksiin jolka haetaan painoarvoa puheidensa pitävyydelle. Kaikenkaikkeaan uteliaisuus ja nöyryys omia näkemyksiään kohtaan on että voi olla myös takinkääntäjä jos perustellusti vaihtaa mieltään ja tuleekin toisiin aatoksiin. Asioilka tuppaa olemaan monia puolia jotka pohdinnoissaanbon hyvä otta huomioon ja hyväksyä ne, ottaa eriävät vasta-argumentit huomioon ja muodostaa kantansa sulateltua asiaa tovin, eikä kuola valuen pulpauttele niitä pitkin pitäjiä.
Vierailija kirjoitti:
Ja ainiin, usein riidan tms yhteydessä Maija julistaa olevansa se ihminen joka sanoo asiat suoraan. Kaikki muut vain valehtelevat. Tämä Maijan suoraan sanominen koskee vain minua.
Eli rehellisenä ja suorana (Maijan oma kuvaus) ihmisenä Maija saa huutaa ja haukkua minua ihan miten haluaa. Mistään en saisi loukkaantua, koska hän sanoo suoraan asiat.
Ei suostu uskomaan, että vaikka olisikin miten suora ihminen tahansa niin suoraan sanominen ei vaadi esim h*istatteluja ja alatyylistä kieltä.
Mutta oikeuttaa kai minulle huutamisen ja haukkumiseni tuolla tekosyyllä. Eli Maijalle suora ihminen on sellainen, joka huutaa ja raivoaa törkeästi, mennen äärimmäisiin henkilökohtaisuuksiin.
Ap
Tarina edistyy ja eskaloituu eskaloitumistaan
Kuka haluaa käydä sosiaalista keskustelua sellaisen ihmisen kanssa, jolle se on jotain peliä?
Ei kiitos!