Jos pullon palauttamisesta maksettava pantti loppuu, aijotko jatkossa palauttaa pulloja?
Kyselyjen mukaan enemmistö suomalaisista palauttaa pullot vaikka eivät saisi panttia.
Itse olen periaatteiden mies enkä palauta tai kierrätä jos siitä ei erikseen makseta. En tee ilmaista työtä ja tämähän pitäisi olla jokaiselle selvä asia. Tässä maassa maksetaan veroja, jätemaksuja yms. jolloin kierrätys kuuluu vastaanottajan vastuulle. Saavat siis itse hakea pullot ja viedä minne vievät.
Itse voin ihan vain vitťuillakseni viedä pullot metsään ja kerään eri paikkoihin ison kasan niitä. Siinähän ihmettelevät!
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/008c8f73-3202-419c-9c89-2aaf82838…
Kommentit (346)
En kyllä sitä vaivaa näkis että kannan pulloja kauppaan.
Jos jokainen lopettaisi kierrätyksen niin siitä ruvettaisiin maksamaan! Tyhmät tekevät ilmaiseksi työtä voittoa tavoitteleville yhtiöille! Ymmärrän jos omistatte osakkeita yhtiöistä mutta muuten en näe järkeä tehdä ilmaista työtä!
Mitä verottaja ajattelee?
Pienituloisena kuitenkin pyydän että et niitä veisi metsää ja luontoa tuhoamaan. Marjastus antaa monille lisätuloa.
Mutta mä vaan ihmettelen, ettei suomalaiset saaneet markkinoitus todella pätevää palautusjärjestelmää muualle maailmalle. Kertoo sen, että edustajamme ovat menneet vain nostamaan isoa palkaa ja etuuksia, mistään muusta viis...
Roskiin, kuten nykyäänkin kaikki pantittomat menevät.
Vie pullo takaisin kioskiin niin saat 30penniä
Jokaisen velvollisuus on pitää huolta ympäristöstä. Kierrätän omat. Jos ulkona näen muiden jättämiä, vien litistetyn purkin metallikeräykseen ja muoviset roskat omaan astiaansa.
Tähän voisi sanoa jotain ylevämpää, mutta totuus on, että into palauttaa niitä kauppaan laantuisi kyllä merkittävästi. Luontoon en heitä muutenkaan mitään, mutta roskikseen ne melko varmasti päätyisivät.
Molokkiin menis sekajätepussissa
Suomen toimiva systeemi pitää lopettaa kun jossain Bulgarissa ei osata kierrättää. Mielummin halutaan EU:n laajuinen huonompi systeemi tilalle.
Onko järkeä?
Miksi pitää nöyristellä joka asiassa EU:n suuntaan?
Miksi ei voi vain lyödä nyrkkiä pöytään ja sanoa, että imekää meisseliä, me teemme täällä niin kuin tähänkin saakka!
Vierailija kirjoitti:
Kiva kun saadaan ne ihanat ruskeat kaljapullot kohta takaisin. Ne voi täyttää uudelleen, toisin kuin nämä alumiinitölkit, jotka ovatkin pelkkää nykyajan humpuukia.
Alumiinitölkkien kierrätysaste on lähes 100 %.
Vierailija kirjoitti:
Pienituloisena kuitenkin pyydän että et niitä veisi metsää ja luontoa tuhoamaan. Marjastus antaa monille lisätuloa.
Saa pyytää mutta pullojen palautus luontoon tai roskiin on sama asia.
Ainoastaan palauttaminen kauppaan on se asia jota he haluavat mutta ilman pantteja. Roskissa tai luonnossa pulloja ei voi pestä ja jäävät pois kierrosta.
En usko kenenkään palauttavat pulloja kauppaan. Suurin osa heittää roskiin, tyhmimmät kierrättävät erikseen. Sekajätteeseen vaan.
Pulloja ei pestä vaan ne poltetaan ja tämä taas ärsyttää vihreitä!
Vierailija kirjoitti:
En kyllä sitä vaivaa näkis että kannan pulloja kauppaan.
Ei siitä mitään vaivaa ole, siitä saa rahaa.
Toisin kuin kaupassa käynnistä ja tavaroiden kotiin kantamisesta.
Menee sekajätteeseen. Muovipullo menee pieneen tilaan kun rypistää korkki auki ja rypistettynä sulkee. Tölkit helppo pyöräyttää kasaan.
Alumiinin metallina pystyy kierrättämään miltei loputtomasti. Lasia ei.
Kiva kun saadaan ne ihanat ruskeat kaljapullot kohta takaisin. Ne voi täyttää uudelleen, toisin kuin nämä alumiinitölkit, jotka ovatkin pelkkää nykyajan humpuukia.
Joo ja kori kaljaa painaa miljoonakiloa,ei kiitos,puolet hajoaa matkalla ei kiitos.Talvisota takaisin ei kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Mutta mä vaan ihmettelen, ettei suomalaiset saaneet markkinoitus todella pätevää palautusjärjestelmää muualle maailmalle. Kertoo sen, että edustajamme ovat menneet vain nostamaan isoa palkaa ja etuuksia, mistään muusta viis...
Onhan sitä mm. osassa Pohjois-Amerikkaa.