Mitkä Tampereella ovat akateemisen keskiluokan asuinalueita?
Muutetaan töiden perässä Etu-Töölöstä ja mietittiin mikä olisi Tampereella vähän vastaavanlainen asuinalue. Palvelut lähellä ja naapurit akateemista keskiluokkaa.
Kommentit (299)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tampereella ei ole akateemisesti profiloituneita kaupunginosia, ei edes siellä, missä yliopisto toimii. Koko kaupunki on junttila, akateemiset mukaan lukien. Tämän havainnon olen tehnyt muualla asuvana mutta Tampereellakin ajoittain toimivana akateemisen alan ihmisenä. Mutta ihan ok junttila se silti on. Aitoa akateemisuutta löytyy kuitenkin Helsingistä, Turusta ja Jyväskylästä.
Mutta mitä on tuo kaipaamasi aito akateemisuus? Konkreettisia esimerkkjä, miten se ilmenee ja näkyy ihmisissä?
No tuo minuakin kiinnostaisi. Ja miten akateemisuus korreloi asuinalueen viihtyvyyden kanssa? Olen akateeminen itse mutta ei ole tullut mieleen erityisesti haeskella jotain mystista "aitoa" akateemisuutta maailmasta 😂.
Ehkä kirjoittaja haluaisi tietää missä kaupunginosassa ei ole ma muja, mutta koska jostain syystä tällainen kysymys ei nykyään ole relevantti, hän naamioi sen akateemisuuteen. Minä haluaisin tietää missä kaupunginosassa on eniten ma muja Tampereella? Perusteluna kysymykseeni ei ole ras ismi, vaan käytännön kokemukset.
Ihan kaikkialla, sillä eihän nykyisin muita olekaan, kuin akateemisia. Eri asia sitten, onko päässyt julkiseen virkaan edustamaan keskiluokkaa, vai tekeekö silppupätkää yksityisellä sektorilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tampereella ei ole akateemisesti profiloituneita kaupunginosia, ei edes siellä, missä yliopisto toimii. Koko kaupunki on junttila, akateemiset mukaan lukien. Tämän havainnon olen tehnyt muualla asuvana mutta Tampereellakin ajoittain toimivana akateemisen alan ihmisenä. Mutta ihan ok junttila se silti on. Aitoa akateemisuutta löytyy kuitenkin Helsingistä, Turusta ja Jyväskylästä.
Mutta mitä on tuo kaipaamasi aito akateemisuus? Konkreettisia esimerkkjä, miten se ilmenee ja näkyy ihmisissä?
No tuo minuakin kiinnostaisi. Ja miten akateemisuus korreloi asuinalueen viihtyvyyden kanssa? Olen akateeminen itse mutta ei ole tullut mieleen erityisesti haeskella jotain mystista "aitoa" akateemisuutta maailmasta 😂.
Ehkä kirjoittaja haluaisi tietää m
Ma mut eivät useimpia helsinkiläisiä haittaa. Sen sijaan se kouluttamaton, röyhkeä kantisrahvas kyllä ajaa paremman väen kauas.
Vierailija kirjoitti:
Lempäälä, hyvät yhteydet Tampereelle, mutta rauhallinen asuinalue. Näin ainakin luulen, mutta onko jollain parempaa tietoa Lempäälästä?
Miten 1-2 tunnin välein kulkeva juna on "hyvät yhteydet" aloittajalle, joka on tottunut siihen, että raitiovaunu menee 10 min välein?
Vierailija kirjoitti:
Muka parempien vähä-älyisten snobien nimbyilyä.
Harmittaaks, että sunkaltaisten naapuristossa ei haluta asua?
Hmm... Asun viihtyisässä ja rauhallisessa lähiössä, Suomen mittakaavassa isossa taloyhtiössä jossa on enemmän asukkaita kuin monessa maalaispitäjässä. Vähemmällä rahalla laadukkaampaa asumista ja tarvittaessa sitten maalle järven rannalle rentoutumaan tai töitä tekemään/kalastamaan... joten ei todellakaan harmita asua täällä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmm... Asun viihtyisässä ja rauhallisessa lähiössä, Suomen mittakaavassa isossa taloyhtiössä jossa on enemmän asukkaita kuin monessa maalaispitäjässä. Vähemmällä rahalla laadukkaampaa asumista ja tarvittaessa sitten maalle järven rannalle rentoutumaan tai töitä tekemään/kalastamaan... joten ei todellakaan harmita asua täällä...
Miksi ihmiset haluavat säästää asumisessa asumalla jossain huonolla sijainnilla olevassa paikassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmiset haluavat säästää asumisessa asumalla jossain huonolla sijainnilla olevassa paikassa?
No mikä on huono sijainti? "Joku tykkää äidistä, joku tyttärestä", sanotaan vanhassa sananlaskussa. Eli jonkun mielestä huono sijainti voi olla toiselle unelma....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mikä on huono sijainti? "Joku tykkää äidistä, joku tyttärestä", sanotaan vanhassa sananlaskussa. Eli jo
Niin ap haluaa asuaa mahdollisimman kivassa kantakaupunkiympäristössä. Sellaisilla huudeilla, missä on asunut ennen häntä kulttuuripersoonia ja palvelut ovat kävelymatkan päässä. Täällä sitten jengi ehdottaa jotain Lempäälää, kun saisi halvemmalla.
Vierailija kirjoitti:
Laita hakuun postinumero 33100 eli keskusta, ei noilla kriteereillä kai mitään omakotitaloa haeta vaan kaupunkiasuntoa missä kaikki palvelut alle puolen kilometrin ja vähintää parikymmentä ruokaravintolaa 200 m säteellä?
Vielä kun laitat hakuun "ylin kerros" niin vältyt siltä älämölöltä mitä kaduilla kuuluu. Saat sillä järvimaisemankin keskustassa. Löytyy kolmisenkymmentä vaihtoehtoa, kaiken kokoista.
Jotain tämmöistä olen itsekin miettinyt. Ylin kerros keskustasta tai ihan sen tuntumasta kuulostaa ihanteelliselta, mutta en myöskään haluaisi narkomaaneja rappuun nukkumaan tai muita häiritseviä tekijöitä. Onko tuollainen ihan arkea Tampereella?
ap
Etu-Töölö on mummojen asuntoalue.
"Niin ap haluaa asuaa mahdollisimman kivassa kantakaupunkiympäristössä. Sellaisilla huudeilla, missä on asunut ennen häntä kulttuuripersoonia ja palvelut ovat kävelymatkan päässä. Täällä sitten jengi ehdottaa jotain Lempäälää, kun saisi halvemmalla. "
Kun trollaa palstalla, kannattaa varautua siihen, että muutkin vastaavat "pilke silmäkulmassa". Kaikesta ei kannata vetää herneitä nenään, varsinkaan jos tekee provon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita hakuun postinumero 33100 eli keskusta, ei noilla kriteereillä kai mitään omakotitaloa haeta vaan kaupunkiasuntoa missä kaikki palvelut alle puolen kilometrin ja vähintää parikymmentä ruokaravintolaa 200 m säteellä?
Vielä kun laitat hakuun "ylin kerros" niin vältyt siltä älämölöltä mitä kaduilla kuuluu. Saat sillä järvimaisemankin keskustassa. Löytyy kolmisenkymmentä vaihtoehtoa, kaiken kokoista.Jotain tämmöistä olen itsekin miettinyt. Ylin kerros keskustasta tai ihan sen tuntumasta kuulostaa ihanteelliselta, mutta en myöskään haluaisi narkomaaneja rappuun nukkumaan tai muita häiritseviä tekijöitä. Onko tuollainen ihan arkea Tampereella?
ap
Onko Tampereella arkea mikä? Se, että kaupungilla näkee päihdeongelmaisia? Kyllä heitä valitettavasti on, samalla lailla kuin myös muissa Suomen kaupungeissa. Tampereella asuu noin 255 000 henkilöä eli joukkoon mahtuu eri elämäntilanteessa ja kaiken kaikkiaan erilaisia tilanteita. Tampere on ihana ja täällä ei katsota toisia nenänvartta pitkin vaan ollaan yhdessä ylpeitä meidän hienosta kaupungista :)
Vierailija kirjoitti:
Etu-Töölö on mummojen asuntoalue.
Kai sinne muutama teatteria rakastava mieskin mahtuu 👬🌈
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä kun laitat hakuun "ylin kerros" niin vältyt siltä älämölöltä mitä kaduilla kuuluu. Saat sillä järvimaisemankin keskustassa. Löytyy kolmisenkymmentä vaihtoehtoa, kaiken kokoista.Jotain tämmöistä olen itsekin miettinyt. Ylin kerros keskustasta tai ihan sen tuntumasta kuulostaa ihanteelliselta, mutta en myöskään haluaisi narkomaaneja rappuun nukkumaan tai muita häiritseviä tekijöitä. Onko tuollainen ihan arkea Tampereella?
ap
Ei voi sanoa ettei voisi olla, kuten muissakin kaupungeissa. Harvemmin kai rapuissa, en ole kuullut enkä nähnyt, ovet on sentään lukossa keskustassa. Tampereella on paljon sijoitusasuntoja. Jos taloyhtiössä on paljon yksiöitä, se tarkoittaa vuokralaisia mutta ainakin opiskelijat on ok. Mun yksi kaveri asuu keskustassa 6. kerroksessa ja toinen 11. kerroksessa omistusasunnoissa ja ovat kyllä olleet tyytyväisiä. Kyttälä on ok, rautatieasema ihan vieressä, linja-autoasemalle ole kävelymatka, Stokka ja radan alta Tammelan torille. On ravintolaa, tapahtumaa, tammerkoski ihan nurkalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Ei voi sanoa ettei voisi olla, kuten muissakin kaupungeissa. Harvemmin kai rapuissa, en ole kuullut enkä nähnyt
Kiitoksia vastauksesta! Ajattelinkin vähän, että ei kai omistusasuntoyhtiön rappuun majoittuvat narkomaanit voi olla mikään säännönmukaisuus, jota pitää vain sietää, jos haluaa Tampereella asua.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Ei voi sanoa ettei voisi olla, kuten muissakin kaupungeissa.
No, valitettavasti voi olla. Minulla on kokemusta. Oman oven takana oli aamulla pötköttämässä, ja kun avasin oven lähtiessäni töihin aamulla, osui se hänen päähänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vuoreksessa asuu paljon kesliluokkaisia lapsiperheitä. Toki muitakin.
Vuores on lähiöitymässä nopeasti. Muuttolaatikot liikkuvat kun keskiluokkaiset lapsiperheet ottavat hatkat.
Ei Tampereella, mutta lähempänä Tampereen keskustaa kuin monet ehdotetut alueet: Pere/Pirkkala. Paljon 30-40v akateemisia. Siisti alue. Kallis tosin. Ylimmän kerroksen iso asunto helposti 500 000 - 1ME.
Jos kaipaa Etu-Töölön kaltaista kaupunkimaista miljöötä, niin muuttaisin Pyynikille, Pispalaan, Onkiniemeen, Ranta-Tampellan tai Finlaysonin alueelle, Tammelaan, keskustaan tai Ratinaan.
Aitoa akateemisuutta löytyy Jyväskylästä? Tästä pitäisi saada jo lisätietoja. Niin, ja aidon akateemisuuden mittareista. Hillittömiä kommentteja. Tampere on monellatapaa hieno paikka, mutta itse rakastankin nimenomaan böndeä. Väitelleistä ystävistäni yllättävän moni asuu Tampereella, ei siellä mitään akateemisten karkottimia siis vaikuttaisi olevan. Aika paljon kulttuurialan vaikuttajiakin on nimenomaan Tampereelta tai asuu siellä. No, mistä nyt kukin tykkää. Etu-Töölössä jakson elämästäni asuneena pidin enemmän Ullanlinnasta, mutta enää en palaisi edes kantakaupunkiin mistään hinnasta.Ulkomailla työkomennuksilla pitkän siivun viettäneenä en keksi parempaa asuinaluetta kuin suomalainen maaseutu, sen arvostaminen taisi vaatia juuri sen vähän kauempana Suomesta asumisen.