Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitkä Tampereella ovat akateemisen keskiluokan asuinalueita?

Vierailija
26.07.2024 |

Muutetaan töiden perässä Etu-Töölöstä ja mietittiin mikä olisi Tampereella vähän vastaavanlainen asuinalue. Palvelut lähellä ja naapurit akateemista keskiluokkaa.

Kommentit (299)

Vierailija
202/299 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tampere on totta tosiaankin Pohjoismaiden suurin sisämaakaupunki, mutta silti pieni kaupunki tämä on!

Olen kirjoittanut lähinnä negatiivisia asioita Tampereesta. Voin kirjoittaa lähes 40 vuotta täällä asuneena joitakin hyviäkin asioita: 

luonto: järveto, koski, harju

Pyntsä ja Pispala

yliopisto 

vanhat rakennukset

vappu

osa musiikkitapahtumista

urheilutapahtumat 

ev.lut.srk

museot 

työmahdollisuudet

lyhyet etäisyydet 

toimiva joukkoliikenne 

viimeisenä muttei vähäisimpänä ihmiset 

Kaiken kaikkiaan sopivan kokoinen kaupunki.

Lisään vielä kirjastot ja erilaiset opistot ja harrastukset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/299 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tampereella ei ole akateemisesti profiloituneita kaupunginosia, ei edes siellä, missä yliopisto toimii. Koko kaupunki on junttila, akateemiset mukaan lukien. Tämän havainnon olen tehnyt muualla asuvana mutta Tampereellakin ajoittain toimivana akateemisen alan ihmisenä. Mutta ihan ok junttila se silti on. Aitoa akateemisuutta löytyy kuitenkin Helsingistä, Turusta ja Jyväskylästä.

Mutta mitä on tuo kaipaamasi aito akateemisuus? Konkreettisia esimerkkjä, miten se ilmenee ja näkyy ihmisissä?

Vierailija
204/299 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan joku tuossa mainitsi Tammelan. Sehän olisi kiva. Tamperetalo ja tori vieressä sekä lyhyt matka keskustaan ja Stokkalle. Löytyy myös palveluita ja kauppa. Unohtu koko Tammela.

Vierailija
205/299 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Tampereella ole keskiluokkaa.

Vierailija
206/299 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tampereella ei ole akateemisesti profiloituneita kaupunginosia, ei edes siellä, missä yliopisto toimii. Koko kaupunki on junttila, akateemiset mukaan lukien. Tämän havainnon olen tehnyt muualla asuvana mutta Tampereellakin ajoittain toimivana akateemisen alan ihmisenä. Mutta ihan ok junttila se silti on. Aitoa akateemisuutta löytyy kuitenkin Helsingistä, Turusta ja Jyväskylästä.

Mutta mitä on tuo kaipaamasi aito akateemisuus? Konkreettisia esimerkkjä, miten se ilmenee ja näkyy ihmisissä?

No tuo minuakin kiinnostaisi. Ja miten akateemisuus korreloi asuinalueen viihtyvyyden kanssa? Olen akateeminen itse mutta ei ole tullut mieleen erityisesti haeskella jotain mystista "aitoa" akateemisuutta maailmasta 😂.

Vierailija
207/299 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rivari-/omakotitaloalueista Hyhky, Lielahti, Atala, Risso, Lamminpään, Epilä, Ikuri, Tahmela. Kerrostaloista Kaleva ja Pispala. Tesoman ja Kaukajärveä vältellään, mutta etenkin Tesoman muuttunut paljon.

Vierailija
208/299 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tamperelaisetko itse täällä omaa kaupunkiaan ja kulttuuriaan ovat pilkkaamassa ja vähättelemässä? Ihme juttuja osassa vastauksia. 

Trullille voi ihan hyvin vastata vielä vähän paremmin tollanen. Ap on täys huijari...

Vierailija
209/299 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tuo minuakin kiinnostaisi. Ja miten akateemisuus korreloi asuinalueen viihtyvyyden kanssa? Olen akateeminen itse mutta ei ole tullut mieleen erityisesti haeskella jotain mystista "aitoa" akateemisuutta maailmasta 😂.

Tuollahan ap on avannut asiaa paljonkin. Haluaa kävelymatkan päähän kulttuurientoja, mukavia ravintoloita jne. Akateemisten asuinalueilla on yleensä rauhallista ja ainakin täällä Helsingissä myös värikästä, sillä monella akateemisella on akateeminen puoliso, joka on syntynyt muualla kuin Suomessa. Lapset harrastavat ja voidaan sopia vaikka lapsia samalle pianonopettajalle tai kuljetuksia luistelutunneille yhdessä naapuriston kanssa. Koulut ovat hyviä, koska lapset ovat motivoituneita ja vanhemmat osallistuvat aktiivisesti. 

Vierailija
210/299 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen "keskiluokka" on köyhää porukkaa. Velkainen omistusluukku saattaa löytyä, mutta muuten säästettynä/muita varoja usein ei yhtään

Vierailija
211/299 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen "keskiluokka" on köyhää porukkaa. Velkainen omistusluukku saattaa löytyä, mutta muuten säästettynä/muita varoja usein ei yhtään

No, ehkä sinun keskiluokkasi ei ole sitä keskiluokkaa, josta ap puhuu. Ap:n ylemmällä keskiluokalla on kyllä varallisuutta asunnon ylikin. Katsos, kun Suomessa on myös perintöjä ja perintöjä jää koulutetuilta ihmisiltä, sieltä ylemmältä keskiluokalta. 

Vierailija
212/299 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu mitä haluat. Omakotitaloalueet joissa pihaa, pihan voi kuokkia tai laittaa helppohoitoiseksi. On myös luhtitaloa, rivaria, kerrostaloa. Näet heti minkälaista taloa on alueella tai korttelissa, entä saatavilla olevat uudet talot ja tontit, myytävät vanhat vai talopaketti. Kartalla voit laskea etäisyydet ja hakukone tuo tietoja. Lähikunnissa sama, siellä on myös järviä jos ottaa lähelle mökin. Hyttysaika ei ole maalla hyvä, tuulinen paikka mökille kesällä ok. Jos haluaa maisemaa, niin kukkulan päällä pari ok-aluetta, mutta niissä voi olla sotahistorian rasitteita. Lähellä kukkula ehkä toimii kävelyreittinä. Haluatko kastautua veteen ja nähdä aaltoja vai joku muu maisematyyppi. Tutkimalla selviää, autolla kiertämällä ja maps. Myös mitä et halua lähelle mielellään. Sitten haluaako matkustella vai pysyä kotimaisemissa. Keskustaan kilometrit. -Entä kaupat, apteekit. Itse en suosi pitkiä mäntyjä maisemassa tai laaksoa, pidän niityistä,

Tiedätkö mikä on Töölö?

Vierailija
213/299 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tuollahan ap on avannut asiaa paljonkin. Haluaa kävelymatkan päähän kulttuurientoja, mukavia ravintoloita jne. Akateemisten asuinalueilla on yleensä rauhallista ja ainakin täällä Helsingissä myös värikästä, sillä monella akateemisella on akateeminen puoliso, joka on syntynyt muualla kuin Suomessa. Lapset harrastavat ja voidaan sopia vaikka lapsia samalle pianonopettajalle tai kuljetuksia luistelutunneille yhdessä naapuriston kanssa. Koulut ovat hyviä, koska lapset ovat motivoituneita ja vanhemmat osallistuvat aktiivisesti. "

Helsingissä on ihan oma muka parempien ihmisten kupla. Todellisuudessa kukaan hinta-laatutietoinen keskituloinen ei muuta kantakaupunkiin tai muualle "arvostetulle" alueelle. Jos mietitään,  että samankokoisessa asunnossa hintaero on satojatuhansia, tyhmempikin tajuaa, ettei "arvoalueella" olevan asunnon hinta-laatusuhde todellakaan ole kohdillaan. 

Esimerkiksi perit miljoonakämpän vaikka Ullanlinnasta. Samanlaisia asuntoja saa aika monta, kun myy kämpän ja ostaa halvempia tilalle. Yhdessä asuu itse ja loput laittaa vuokralle. Vuokralaiset maksavat kaikkien asuntojen kulut ja sinulle jää vielä voittoa sijoitettavaksi eteenpäin. 

Vierailija
214/299 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketjun monissa kommenteissa paistaa jotenkin sellainen henki, että akateeminen keskiluokka olisi jotenkin varakasta. Suomessa ei yliopistokoulutuksen suomalla työllä paljon rikastuta matalan palkkatason ja korkean verotuksen takia. Akateemisesta keskiluokasta Tampereella suurin osa tienaa arviolta välillä 4 000 - 8 000 € ja maksaa siitä tolkuttomat verot.

Ei noilla tuloilla mitään rikkaiden asuntoja osteta. Niissä suurituloisten kalliissa asunnoissa asuu ihan muulla tavalla vaurastuneet.

Muuten olen kanssasi samaa mieltä,  muttei Suomen verotus ole vielä tarpeeksi kireä. Progressiivinen verotus on hyvä,  valitettavasti vain oikeistohallitus löysää verotusta hyvätuloisilta ja punamulta joutuu aina löysäämään pienituloisten verotusta, jottei tarvitse maksaa niin paljon tukia. Kun kaikki maksaisivat veroja todellisen maksukykynsä mukaisesti tuloerot eivät kokoajan kasvaisi, koska ylimmänjohdon palkkoja ei kiristyvän verotuksen myötä olisi järkevää nostaa kohtuuttomasti.

Vierailija
215/299 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita hakuun postinumero 33100 eli keskusta, ei noilla kriteereillä kai mitään omakotitaloa haeta vaan kaupunkiasuntoa missä kaikki palvelut alle puolen kilometrin ja vähintää parikymmentä ruokaravintolaa 200 m säteellä?

Vielä kun laitat hakuun "ylin kerros" niin vältyt siltä älämölöltä mitä kaduilla kuuluu. Saat sillä järvimaisemankin keskustassa. Löytyy kolmisenkymmentä vaihtoehtoa, kaiken kokoista.

Vierailija
216/299 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä on ihan oma muka parempien ihmisten kupla. Todellisuudessa kukaan hinta-laatutietoinen keskituloinen ei muuta kantakaupunkiin tai muualle "arvostetulle" alueelle. Jos mietitään,  että samankokoisessa asunnossa hintaero on satojatuhansia, tyhmempikin tajuaa, ettei "arvoalueella" olevan asunnon hinta-laatusuhde todellakaan ole kohdillaan. 

Esimerkiksi perit miljoonakämpän vaikka Ullanlinnasta. Samanlaisia asuntoja saa aika monta, kun myy kämpän ja ostaa halvempia tilalle. Yhdessä asuu itse ja loput laittaa vuokralle. Vuokralaiset maksavat kaikkien asuntojen kulut ja sinulle jää vielä voittoa sijoitettavaksi eteenpäin. 

Tämä nyt on sellaista persaukisen ajattelua eikä lainkaan ylemmän keskiluokan ajattelua. Sinne kantakaupunkiin muutetaan, koska siihen on varaa ja siellä halutaan asua. Se elämäntapa on oleellisesti erilainen kuin sillä, joka miettii saako jostain Keravalta isomman kämpän ja jääkö rahaa johonkin muualle. Et sinä Keravalla voi asua ja olla mukana ylemmän keskiluokan elämäntavassa Helsingissä. 

Vierailija
217/299 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syvästi keskiluokkaisena akateemisena ja vieläpä keski-ikäisenä tämä avaus jopa vähän huvittaa mua. 

Eipä ole tullut mieleen valita kotiani tai edes sen sijaintia näillä spekseillä. On mukavaa, kun naapurustossa on eri ikäisiä ja eri elämäntilanteissa olevia ihmisiä. Ystäviä asuu Kalevasta Käpylään, Armonkalliolta Annalaan ja Winteristä Vuorekseen.

Vierailija
218/299 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä nyt on sellaista persaukisen ajattelua eikä lainkaan ylemmän keskiluokan ajattelua. Sinne kantakaupunkiin muutetaan, koska siihen on varaa ja siellä halutaan asua. Se elämäntapa on oleellisesti erilainen kuin sillä, joka miettii saako jostain Keravalta isomman käm

Muka parempien vähä-älyisten snobien nimbyilyä.

Vierailija
219/299 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muka parempien vähä-älyisten snobien nimbyilyä.

Harmittaaks, että sunkaltaisten naapuristossa ei haluta asua?

Vierailija
220/299 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lempäälä, hyvät yhteydet Tampereelle, mutta rauhallinen asuinalue. Näin ainakin luulen, mutta onko jollain parempaa tietoa Lempäälästä?