Ehdotuksia jouluna matkustamiseen
En ole ikinä matkustanut tuohon vuodenaikaan, nyt se on ainoa ajankohta joka on mahdollinen pitkiin aikoihin. Aiemmin ollaan matkusteltu Euroopan ja Pohjois-Amerikan kaupunkikohteissa, rannoilla ja automatkailtu. Myös Aasian puolella olen käynyt lämpimässä kaupunkikohteessa.
En halua asettaa vaatimuksia ehdotuksille, koska en tiedä mitä halutaan ja se voi olla jotain yllättävääkin. Jos kohde on riittävän kiinnostava, voi olla myös talvinen kohde. Muuten tykätään lämmöstä. Thaimaata ja vastaavia vieroksun.
Kaksi aikuista, rahaa käytössä yhteensä noin 2000 euroa ja aikaa joulusta loppiaiseen, en toki odota matkan olevan koko tätä aikaa (mutta saa olla jos tuolla budjetilla joku keksii miten).
Kommentit (31)
Roomassa olen ollut yhtenä jouluna, oli erittäin kiva kokemus. Melko lämmintäkin oli. Ei kyllä osallistuttu mihinkään pasvillisiin juhlallisuuksiin tai muihin katolisiin hartauksiin. Airbnb.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin 5000 euroa kahdelle - jouluna on joulun hinnat.
Euroopan kaupunkikohteissa neljältäkään ei kulu läheskään noin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Roomassa olen ollut yhtenä jouluna, oli erittäin kiva kokemus. Melko lämmintäkin oli. Ei kyllä osallistuttu mihinkään pasvillisiin juhlallisuuksiin tai muihin katolisiin hartauksiin. Airbnb.
Autocorrectin mielestä paavillisiin ei ole sana, pasvillisiin on 😯
Ap vielä selventää ennen kuin tappelu alkaa kunnolla, vaikka se onkin ehkä myöhäistä:
- matkabudjetilla tarkoitan VAIN matkustusta ja majoitusta
- joulu viittaa vain tuohon noin kolmen viikon ajankohtaan koulujen joululomilla. Voidaan hyvin istua aatto lentokentällä tai lähteä vasta uudenvuoden jälkeen, kunhan loppiaisena palaudumme töihin.
- aloituksessa puhuin noin kahdesta tuhannesta, mutta ollaan valmiita käyttämään myös 3000 jos sillä saa jotain mielekästä
- emme ole luksuslomailijoita. Hotellissa (tai muussa majoituspaikassa) yövytään eli nukutaan. Lentokone on matkustusväline muiden joukossa. Elämykset tulevat muualta.
- Moni lähti olettamaan että haluan kaukomatkoja ja rantalomia. En sanonut näin, vaikka en sanonut myöskään että en haluaisi. Olen mieli täysin avoimena. Rantaloma, kaupunkiloma, seikkailuloma, kotimaa, eurooppa, lämmin, kylmä, risteily (ei autolautta :D), automatka, junamatka kaikkea sai ehdottaa
Kiitos asiallisille ehdotuksille tähän mennessä.
Vierailija kirjoitti:
Minkälaisissa kohteissa porukka matkustelee jos kahden ihmisen matkaan saa tuhlattua 5000 tai 6000 euroa?! Lennättekö bisnesluokassa vai onko hotelli joku viiden tähden? Vai syöttekö ravintolassa kaksi kertaa päivässä ja laskette sen mukaan matkustusbudjettiin?
Kyllä tuolla ap:n hintahaarukalla 2-3000 pääsee Euroopan kaupunkeihin, kanarialle, ja kuten yllä joku sanoi, järkeä suunnittelussa käyttäen myös USA:n kaupunkeihin. Lentomatkaan voi silloin osua pitkä välilasku ja hotelli ei välttämättä ole aivan ytimessä, mutta mitä sitten?
Me ollaan oltu esim.Lontoossa, Genevessä ja Oslossa. Tavalliset lennot eikä hotellinkaan tarvitse olla luksusta, mutta aina otetaan joku vähän parempi huone.
Vierailija kirjoitti:
Me oltiin muutama vuosi sitten Chicagossa alle tuon budjetin. Lentoja kytättiin eri yhtiöiltä ja lopulta maksettiin meno-paluusta 300 kumpikin. Hotelli ei ollut viiden tähden mutta kaupungissa kuitenkin ja hyvien kulkuyhteyksien äärellä. En muista hintaa hotellille mutta niitä on aina etsitty hintahaarukassa 100-150 euroa yö.
Yhdysvalloissa on myös halvempaa kuin Suomessa, ravintoloissa sekä kaupassa.
Minä vuonna olet käynyt? 2022 ja 2023 hinnat ruokakaupassa ja ravintoloissa on ollut korkeemmalla kuin Suomessa. Jos syöt yhtään tuoreita vihanneksia ja hedelmiä.
Vastaaja 26 lisää, että minä ymmärrän matkabudjetin kokonaisbudjettina. Ei pelkästään matkakustannuksina. Matkojen hinnat ei niin paljoa eroa toisistaan Euroopan sisällä samana ajankohtana. Mutta siellä kohteessa saa sitten kulumaan joko paljon tai vähän vähemman rahaa riippuen yleisestä hintatasosta. Minusta sillä on oleellista merkitystä ja sen vuoksi lasken budjettiin myös ne käyttörahat.
Vierailija kirjoitti:
Vastaaja 26 lisää, että minä ymmärrän matkabudjetin kokonaisbudjettina. Ei pelkästään matkakustannuksina. Matkojen hinnat ei niin paljoa eroa toisistaan Euroopan sisällä samana ajankohtana. Mutta siellä kohteessa saa sitten kulumaan joko paljon tai vähän vähemman rahaa riippuen yleisestä hintatasosta. Minusta sillä on oleellista merkitystä ja sen vuoksi lasken budjettiin myös ne käyttörahat.
Ihmisillä on niin erilaisia tottumuksia olla matkalla ja viettää aikaa että itse en laskisi käyttörahoja muiden matkoilla. Omilleni tietysti, mutta tuntemattomalle netissä suositellessa en voi kertoa paljonko jollain toisella menee rahaa. Mistä me tietäisimme, syökö ap yhden vai kuusi kertaa päivässä? Haluaako syödä aina ulkona? Onko pieniruokainen ja nirso päälle, että lähinnä syö evässipsejä ja banaania? Vai ovatko alkoholin suurkuluttajia?
Nuorempana olin kaveriporukan mukana Tukholman risteilyllä ja jo tuolla matkalla huomasin, miten eri tavoilla ihmiset matkailevat. Yhdellä meistä oli kotona tehty eväsateria menomatkalle sitä varten, että jää enemmän rahaa ostaa viinaa. Ja sitä osti taxfreestä reilusti. Toisen seurueesta olisi halunnut mennä hyviin ruokapaikkoihin ja syödä kerrankin ilman budjettia, lasi viiniä ruuan kanssa mutta ei muuten alkoholia. Osteli kuitenkin vaatteita ja muuta matkalla. Varmaan nämä kaksi kuluttivat saman rahamäärän, mutta ihan eri tuotteisiin. Sitten oli minä jolla ei olisi mennyt rahaa juuri lainkaan, syömiset kohtuuhinnalla ja kävelyä kaupungilla (ilmaista).
Jos olisi vielä yksi henkilö jolle olisi yhdistetty tuo yhden viinanhimo ja toisen shoppailutottumukset ja ehkä laitettu vielä joku maksullinen tekeminen joukkoon, olisi matkalle täytynyt laskea varmaan tuo jonkun ehdottama viiden tonnin budjetti. Ja saman matkan pääsisi toisaalta myös täysin sen laivamatkan + 30 euroa hinnalla.
Vierailija kirjoitti:
Ap vielä selventää ennen kuin tappelu alkaa kunnolla, vaikka se onkin ehkä myöhäistä:
- joulu viittaa vain tuohon noin kolmen viikon ajankohtaan koulujen joululomilla. Voidaan hyvin istua aatto lentokentällä tai lähteä vasta uudenvuoden jälkeen, kunhan loppiaisena palaudumme töihin.
- aloituksessa puhuin noin kahdesta tuhannesta, mutta ollaan valmiita käyttämään myös 3000 jos sillä saa jotain mielekästä
- emme ole luksuslomailijoita. Hotellissa (tai muussa majoituspaikassa) yövytään eli nukutaan. Lentokone on matkustusväline muiden joukossa. Elämykset tulevat muualta.
- Moni lähti olettamaan että haluan kaukomatkoja ja rantalomia. En sanonut näin, vaikka en sanonut myöskään että en haluaisi. Olen mieli täysin avoimena. Rantaloma, kaupunkiloma, seikkailuloma, kotimaa, eurooppa, lämmin, kylmä, risteily (ei autolautta :D),
Vastauksia on laidasta laitaan, koska et rajaa kysymystäsi muuten kuin euroilla. Pelkät suorat lennot esim. Aasian suuntaan maksavat alkaen 1800-2000e per henkilö. Majoituksen voi tuolta suunnalta saada halvalla, mutta kokonaisuutta ei mitenkään tuohon kolmeenkaan tonniin.
Huomattavasti kohdennetumpia vastauksia saisit, kun rajaisit kysymystä tarkemmalle tasolle. Jos realistinen budjetti riittää Euroopan kaupunkilomaan (mikä taas matkan pituudessa tuntuu omituiselta, vaikka tarkensitkin, että ei koko 3 viikkoa), kannattaa kysellä parasta kohdetta Euroopan kaupungeista.
Itse ajaisin Pohjois-Norjaan, jos budjetti ei tuon isompi ole. Kaupunkilomat loskassa eivät houkuta lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Moni lähti olettamaan että haluan kaukomatkoja ja rantalomia. En sanonut näin, vaikka en sanonut myöskään että en haluaisi. Olen mieli täysin avoimena. Rantaloma, kaupunkiloma, seikkailuloma, kotimaa, euro
Minä ainakin osasin jo aloituksesta lukea että ap ei tarkoittanut kolmen viikon matkaa, vaan antoi reilumman aikavälin siksi että nimenomaan ei halunnut rajata matkan pituutta ja luultavasti myös siksi että matkojen hinnat vaihtelevat huomattavasti eri päivien välillä. Viikon matka samaan kohteeseen tuona kyseisenä ajankohtana sunnuntaista sunnuntaihin tai tiistaista (jouluaatto) tiistaihin (uv aatto) ovat hyvin eri hintaluokissa. Ja juurikin vaihtamalla siitä sunnuntailta tiistaille se matkan ajakohta, voidaan saada jopa yli tuhannen euron säästöt.
budjettimatkailija
Ja mun mielestä se on osa hupia.