Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten on mahdollista, että olet 6 vuotta saanut opiskella ruotsin kieltä, mutta et silti sitä osaa kunnolla?

Vierailija
26.07.2024 |

Mitä tämä asia tarkoittaa älykkyytesi kannalta? Mitä työnantaja ajattelee? Mieti.

Kommentit (266)

Vierailija
241/266 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruotsinkieltä ei tarvita missään, aika alkaa kapina eliittiä vastaan että tästä päästään Suomessa eroon... suomenkieli on Suomessa oltava ainoa pakollinen, ja englanninkieli on hyödyllinen työmaailmassa...

Vierailija
242/266 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yllättävää että täällä vauvapalstalla ei puhuta ruotsia. Äo on kuitenkin keskimäärin 140 täällä. Akateemisesti koulutettuja lähes kaikki. On Lääkäriä. Toimitusjohtajaa ja Diplomi insinööriä...

Noista ainoastaan lääkäri voisi tarvita ruotsia työssään. Ei meidän toimari osaa sanaakaan ruotsia, mutta ihan sujuvasti puhuu englantia (päivittäin, kun vientiteollisuudessa ollaan). Itse olen tekniikan tohtori, enkä osaa ruotsia, ei kiinnosta pätkääkään. Englannilla mennään.

Just kuten tämän ylemmän kommentin kirjoittaja totesi; täällä vauviksella on vain akateemisia. Joka toinen on DI tms ja joka toinen lääkäri tai oikeustieteen tohtori. Jännää, kun kuitenkin suurin osa keskusteluista koskee tukien alenemista ja leipäjonojen ruokakassien huonoa sisältöä. 259

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/266 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaisia arvosanoja sait? Sama ruotsinopiskelutausta mulla, sain aina ysejä, rakastin kieltä ja puhun ihan sujuvasti.

Mulla oli aina kymppi, en puhu sujuvasti. Miksikö? No, koska puhun kahta muuta vierasta kieltä sujuvasti enkä ole koskaan tarvinnut ruotsia mihinkään. Ja kouluvuosista on aikaa yli 25 vuotta.

Vierailija
244/266 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan ihan omaa ansiota se ruotsin kielen opiskelu? Vai onko vaan siloiteltu tietä niin, että on valmistunut.

Vierailija
245/266 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelin ruotsia peruskoulussa ja lukiossa. Lukion päästotodistuksessa 10 ja kirjoituksista laudatur. Näistä huolimatta osaan ruotsia vain välttävästi. Näin käy, kun ei ole mitään motivaatiota opiskella saati käyttää ruotsin kieltä.

Vierailija
246/266 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni on kirjoittanut tässä ketjussa, ettei suomenruotsalaisten tarvitse opiskella suomea. Ei pidä paikkaansa, ruotsinkielisissä kouluissa on kyllä suomi pakollisena oppiaineena, kokonaan ruotsinkielisistä perheistä tuleville vieraana kielenä ja kaksikielisistä perheistä tuleville toisena äidinkielenä.

Vierailija
247/266 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla meni opiskelut ruotsissa ihan penkin alle. Yksin tyttö kaikessa muuten, ruotsi 7. Miten se olikaan niin vastenmielistä? Kollektiivinen kokemus, inhottiin koko luokka yhdessä. Ja todella, inhosin ihan aidosti. 

Tulee aika huonossa ikävaiheessa ja yleinen halveksunta vaikuttaa. Nyt kuitenkin mulla on muutama suomenruotsalainen ystävä, ja he sanovat että puhun ihan hyvin. Ymmärrän myös melkein kaiken. Kirjoittaa en osaa yhtään enkä ruotsalaisten puheesta saa mitään tolkkua. Tarve ja ympäristö vaikuttaa.

Kuinka hyvin suomenruotsalaiset ystäväsi osaavat suomea?

Vierailija
248/266 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Länsirannikolla on suomenruotsalaisia, jotka ei osaa käytännössä ollenkaan suomea. Mikäs tämä juttu on? Miksi suomenruotsalaisia ei pakoteta opiskelemaan suomea niin, että sen varmasti oppii.

Hehän eivät törmää arjessa Suomeen muualla kuin koulussa ja erilaisten pakkausten suomenkielisissä teksteissä. He eivät seuraa suomenkielistä mediaa, koska esimerkisi käsitys huumorista on enemmän André Wickströmin kuin Putous-huumoria. 

Suomessa molemmat kieliryhmät oppivat koulussa ja jatko-opinnoissa yhtä paljon toista kotimaista. Tavallisin syy siihen, ettei suomenruotsalainen puhu suomea on virheiden pelko suomen monimutkaisen kieliopin vuoksi.

Ei se ihan noinkaan mene. Ruotsinkielisissä kouluissa opiskellaan suomea yleensä A1-kielenä tai jos toinen vanhemmista on suomenkielinen, niin toisena äidinkielenä. Suomenkielisissä kouluissa opiskellaan ruotsia huomattavasti vähemmän eli useimmat B1-kielenä.

Vierailija
249/266 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten on mahdollista että ihmiset opiskelevat matikkaa koko kouluajan ja silti aikuiset laskevat väärin 2+22. Jopa muistavat "kertolasku ensin" -säännön ja silti eivät osaa laskea tätä. Vastaus on 6. Puolet väitti jotain muuta. 

Vierailija
250/266 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en osaa enää kunnolla englantiakaan. Kun kieltä ei käytä aktiivisesti, sen taito ruostuu helposti.

Vierailija
251/266 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eivät monet koko elämänsä esim. Närpiössä tai Turun saaristossa asuneetkaan osaa kunnolla suomea, vaikka ovat sitä vuosia opiskelleet. Kun kieli ei ole jatkuvasti arjessa läsnä, se unohtuu helposti.

Vierailija
252/266 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten on mahdollista että ihmiset opiskelevat matikkaa koko kouluajan ja silti aikuiset laskevat väärin 2+22. Jopa muistavat "kertolasku ensin" -säännön ja silti eivät osaa laskea tätä. Vastaus on 6. Puolet väitti jotain muuta. 

2+22=24 ,jatka opiskelua

Vierailija
253/266 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsinkieliset eristetään koko kouluajaksi omiin kouluihinsa, joten jos suomenkielinen haluaa oppia paremmin ruotsia, niin hänellä pitää melkeinpä olla esim. ruotsinkielisiä sukulaisia tai kavereita esim. harrastusten kautta, joiden kanssa he voisivat oppia paremmin toistensa kielet niitä aktiivisesti käyttämällä.

Vierailija
254/266 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten on mahdollista että.olet koko ikasi suomessa asunut ja suomenkieltä kuullut mutta et sitä osaa etkä halua opetella vaan vaadit että 96% kansasta opettelee kielen mitä vain 4% käyttää. Missään ei koskaan vaadita suomenruotsalaisia opettelemaan suomenkieltä että sillä pärjäisi vaan vaaditaan kaikkia muita opettelemaan näiden parempien ihmisten kieli kun he eivät halua rahvaiden kieltä opetella

Kummallakaan kieliryhmällä ei ole yhtään sen suurempaa velvollisuutta osata toista kotimaista kieltä kuin toisella. Ruotsinkielisissä kouluissa on suomi pakollisena oppiaineena siinä missä ruotsi suomenkielisissä, mutta jos elää täysin ruotsinkielisessä ympäristössä ja kaikki kaverit ja sukulaiset ovat ruotsinkielisiä, niin ei silloin tule luonnollisesti käytettyä suomea kovin paljoa, jolloin sen taito ei kehity.

Vierailija
255/266 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

3 vuotta opiskelin.. kyllä olen itsekin ihmetellyt. Sanavarasto on hyvä, mutta kielioppia en osaa ollenkaan.

Jutellut yläasteaikaisten liokkalaisten kanssa ja sieltä sain syitä osaamattomuuteeni.

Kuulun Nya Vindar sukupolveen. Het Potatis: Sommaren är här jeejee! Siinä kirjasarjassa ei ollut mitään opittavaa.

Toiseksi meidän opettaja nautti enemmän huomiosta kuin opettamisesta. Tunnit oli lähinnä open esitystä ja juteltiin paljon hänen elämästään - suomeksi.

Kolmanneksi. Meillä oli suht villi luokka siinä metelissä ei oppinut kukaan. Jatkuvaa päälle huutoa, riehumista ja Het Potatis biisin laulua.

Ne ketkä jatkoivat lukioon olivat kusessa, ettei niin vähällä ruotsin taidolla pärjää. Osa kävi ylimääräisiä ruotsin kursseja. Osa lopetti lukion kesken. Vain ne kaksi porskuttivat, joilla ruotsi oli kotikielenä.

Mähän jätin lukioon menemättä, kun ruotsi oli kutonen. Muut numerot 9-10.

Miksi nuo ruotsia kotikielenään puhuvat eivät olleet ruotsinkielisessä koulussa? Suomenkielisten koulujen ruotsin tunnit ovat turhauttavia jo aiheesta kiinnostuneille suomenkielisille oppilaille, jotka haluaisivat oppia enemmän ja syvällisemmin ja edetä nopeammin. Voin vain kuvitella, millaisia ne olisivat sellaisille, joilla on ruotsi äidinkieli.

Vierailija
256/266 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsalaiset osaa englantia. Missään työssäni en ole tarvinnut ruotsia. Joten työnantajaani, ei kielitaitoni kiinnosta.

Sinun arvosi, eivät ole kaikkien arvoja. Itärajalla tarvittiin ennen enemmän venäjän kielen taitoa. Omissa töissäni, olen kohdannut yhden ruotsia puhuvan 500 venäläistä kohti.

Vierailija
257/266 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halunnut oppia ruotsia. Enkä ole sitä opiskelujen jälkeen tarvinnut.

Vierailija
258/266 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpostihan tuo on unohtunut kun ei ruosinkieltä tarvi Suomessa missään ja matkailen mieluummin etelä lämpöön kuin länsinaapuriin. Olen tainnut käydä Ruotsissa viimeksi 1994.

Vierailija
259/266 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on muutama suomenruotsalainen ystävä, joilta olen oppinut paremmin ruotsia ja he puolestaan minulta suomea. Kouluaikoina emme juuri olleet tekemisissä toisen kotimaisen kielen kanssa muualla kuin koulussa, joten kielen todellinen oppiminen jäi vähäiseksi.

Vierailija
260/266 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunneilla ei puhuttu ruotsia. Pelkällä kieliopilla ei tee mitään, jos pitäisi jonkun kanssa keskustella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yksi