Hyviä palkkoja maksanut hoitoalan yritys konkurssiin - syynä sairauspoissaolot
Iltalehden uutisointia tänään 26.7. Suomen hoitajavälitys Oy:n tilanteesta.
Onhan tuo aika sairasta menoa - sanan kaikissa merkityksissä. Jos joku miettii mikä Suomessa on vikana, niin tässä on yksi vastaus kysymykseen. Muitakin varmasti on.
Toimitusjohtaja Miia Ikosella, 51, on pitänyt kiirettä viime päivät, ja puhelin on soinut jatkuvasti.
Ikosen johtama ja omistama Suomen hoitajavälitys Oy on mennyt konkurssiin.
Ja asiakkaat pitää siirtää turvallisesti muualle. On ollut kiire, voin kertoa, Ikonen sanoo.
On kyllä todella harmi juttu. Meillä on kuitenkin niin laajaa tämä toiminta ja älyttömän ammattitaitoista porukkaa, Ikonen sanoo.
Sairauslomat kaatoivat
Ikonen kertoo, että yritys maksoi sairauslomakorvauksia viime vuonna lähes 300 000 euroa.
Se oli se, mikä meidät kaatoi.
Sairauslomien suurimpia syitä olivat Ikosen mukaan korona, norovirus ja influenssa.
Ikonen kertoo, että yritys maksoi viime vuonna pelkästään lokakuusta joulukuun alkuun 2 000 tuntia sairauspoissaoloja. Ikosen mukaan hän joutui käyttämään henkilökohtaisia lainoja palkkojen maksuun.
Kunnon palkat
Ikonen kertoo, että yritys on maksanut hoitajille TESin mukaista palkkaa.
Sitä on nostettu henkilökohtaisella lisällä. Meidän lähihoitajan palkka on ollut koko aikana 2 8033 749. Sairaanhoitajan palkka on ollut 3 9704 156 euroa kuukaudessa.
Meidän ammattitaitoinen porukka on todella harmissaan. Meillä on ollut tiivis ja hyvä tiimi ihan alusta asti, Ikonen kertoo.
Kommentit (339)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaslomarahaa leikataan ensi vuonna eli saat vähemmän rahaa saikuttamisesta kuin nyt.
Tämä koskee vain teitä elämäntapatyöttömiä.
Elämäntapatyöttömiä, mikä sellainen on.
Työttömiä on sairaaloiden osastoilla työkokeilussa auttamassa osastonsihteeriä. Taidat itse luulla työttömiä opiskelijoiksi.
Elämäntapatyötön on juuri tuollainen kuin sinä. Työelämästä vieraantunut työtön, joka ei tiedä mistään mitään, mutta aukoo vaan tyhjää päätään ja pätevinään sillä.
Olen itse ollut työmarkkinatuella sairaalan osastolla tilaamassa takseja ja laboratoriokokeita, tekemäs
niin, TYÖMARKKINATUELLA. Eli työtön! Et tiedä todellisesta työelämästä mitään.
Miksei ole heränneet ennen konkurssia? Maskit ja käsidesit käyttöön. Hygienian kertausta. Olisiko työnantajalle tullut halvemmaksi palkata hoitaja työntekijöiden lapsille? Kunhan leikin ajatuksilla. Ehkä kaikki vaihtoehdot oli jo käyty ja kokeiltu. Harmittava lopputulos mutta sairaana ei voi hoitaa vielä sairaampia, muuten tulee ruumiita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaslomarahaa leikataan ensi vuonna eli saat vähemmän rahaa saikuttamisesta kuin nyt.
Työttömiä on sairaaloiden osastoilla työkokeilussa auttamassa osastonsihteeriä. Taidat itse luulla työttömiä opiskelijoiksi.
Elämäntapatyötön on juuri tuollainen kuin sinä. Työelämästä vieraantunut työtön, joka ei tiedä mistään mitään, mutta aukoo vaan tyhjää päätään ja pätevinään sillä.
Olen itse ollut työmarkkinatuella sairaalan osastolla tilaamassa takseja ja laboratoriokokeita, tekemäs
Postitin epikriisejä jne. Työtön saa omat tunnukset Lifecareen. Hän on se josta hoitajille puhutaan, että tulee osastolle avustamaan.
Työttömiä on myös työmarkkinatuella sairaalan arkistossa toimistotöissä ja infossa ja hallinnon toimistotöissä palkkatuella.
Itselläni on AMK tutkinto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse ollut työmarkkinatuella sairaalan osastolla tilaamassa takseja ja laboratoriokokeita, tekemä
Cv on 2 sivua, olen jo 52-vuotias ja on AMK tutkinto eli kyllä työelämästä tiedän. On 2 lastakin jo.
"Työkokeilu ja kuntouttava työtoiminta ei enää kelpaa jatkossa sakkomaksujen välttämiseen työttömistä. Vain ansiotyö kelpaa.
Vantaa joutuu maksamaan sakkomaksuja työttömistä 42 miljoonaa euroa jatkossa vuodessa."
"Sairaanhoitajaksi opiskelemaan haki vuosi sitten 27678 ja pääsi vain 2773"
Tuohan on aivan upea uutinen eli mitään hoitajapulaa ei ole olemassakaan! Mahtavaa! Me alanvaihtoakin pohtivat voidaan oikein hyvällä omallatunnolla jättää uppoava laiva kun tilalle on tulossa tuhansittain perusterveitä, osaavia hoitajia :-D
Sakkomaksujen takia työttömiä on kaikki kaupungin yksiköt täynnä työkokeilussa työmarkkinatuella.
"Cv on 2 sivua, olen jo 52-vuotias ja on AMK tutkinto eli kyllä työelämästä tiedän. On 2 lastakin jo."
Sun cv:si kuulostaa täyttyneen pelkästään TYÖTTÖMILLE osoitetuista harjoitteluista, kokeiluista ym. Niitähän sä aina jauhat, kun ei sulla ole oikeaa kokemusta palkkatyöelämäsyä.
Ja miten sun lapset liittyy tähän? Ei mitenkään! Tosin sääliksi käy niitä, että tuollaisen vajaaälyisen jankutushullun ovat vanhemmakseen saaneet...
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on aivan upea uutinen eli mitään hoitajapulaa ei ole olemassakaan! Mahtavaa! Me alanvaihtoakin pohtivat voidaan oikein hyvällä omallatunnolla jättää uppoava laiva kun tilalle on tulossa tuhansittain perusterveitä, osaavia hoitajia :-D
Opiskelu työttömyyskorvauksella edellyttää lupaa työkkäriltä ja maksimi 2 vuotta.
Kulukorvauksen saa vain työvoimakoulutuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelu työttömyyskorvauksella edellyttää lupaa työkkäriltä ja maksimi 2 vuotta.
Kulukorvauksen saa vain työvoimakoulutuksiin.
Hoitoala on hyvin työllistävä joten tuskin saa luvan.
Yleensä luvan opiskeluun saa vaikeasti työllistyvä pitkäaikaistyötön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse ollut työmarkkinatuella sairaalan osastoll
Olet kertonut tämän asian jo kymmeniä kertoja. Voisitko jo lopettaa jankuttamisen. Kaikki me tiedämme mitä olet tehnyt ja missä työttömiä on palkattomissa töissä.
Heh. Mahdollisuuksia alanvaihtoon on aika paljon muitakin kuin työttömyyskorvauksella opiskelu :-) Hoito- ja hoiva-alan koulutuksen vahvuus on se että voi keikkailulla rahoittaa opintonsa. Osa myös säästää opiskelua varten ja osalla tukee puoliso. Joillakin on perintöä tai muuta omaisuutta millä opiskelut rahoitetaan. Kyllä me hoitajat keinot keksitään jos on pakko, ei sun siitä tarvitse huolehtia :-)
Vierailija kirjoitti:
Uskomaton juttu ja noin kritiikittömästi otettu. Ei, tätä firmaa ei todellakaan sairaspoissaolot ole kaataneet. Tämän firman on kaatanut omistajan omat toimenpiteet. Jutussakin on sanottu selvästi, että "me maksamme sairauslomat, mutta emme saa niitä laskuttaa. Ja tietenkin työterveyshuollot, työeläkemaksut ja lomakorvaukset ja lomarahat siihen päälle" eli firman omistaja on ihan itse mennyt tekemään tarjouksia ja sopimuksia, joiden sisältö on sellainen, että kaikki sairaudet menee hänen omaan piikkiinsä. Jutussa mainitut norovirus ja influenssa ovat ihan peruskauraa, johon pitää älytä varautua kun tarjousta tekee. Toki korona on poikkeus, mutta siitähän firma näyttää selvinneen.
Ei, tätä firmaa ei todellakaan kaataneet sairauspoissaolot.
Jutuista pitää tehdä myyviä ja tunteita herättäviä. Ja kuten tästäkin ketjusta huomaa, hoitajien saikkujen kauhistelu on mediaseksikästä =myyvää. Kaikki missä hoitajia voidaan jostain syyttää, myy... Ei tarvitse ihmetellä, miksi alaa ei arvosteta enää eikä sinne ole tunkua.
Vierailija kirjoitti:
Miksei ole heränneet ennen konkurssia? Maskit ja käsidesit käyttöön. Hygienian kertausta. Olisiko työnantajalle tullut halvemmaksi palkata hoitaja työntekijöiden lapsille? Kunhan leikin ajatuksilla. Ehkä kaikki vaihtoehdot oli jo käyty ja kokeiltu. Harmittava lopputulos mutta sairaana ei voi hoitaa vielä sairaampia, muuten tulee ruumiita.
Kuka ne lastenhoitajat maksaa, hyväksyykö se maksaja hinnoittelussa sen että siihen sisältyy myös ne lastenhoitajien palkat. Ei välttämättä.
Yleisestihän sotealan ahdinko nimenomaan johtuu siitä että sitä rahaa ei ole sen paremmin niihin väistämättömiin sairauspoissaoloihin kuin vaikka siihen että tilat tai välineet on sellaisia kuin ne pitäisi oppikirjojen tai esim. hygieniamääräysten mukaan olla. Puutteellisissa olosuhteissa ei viihdy hoitaja, ei viihdy muut työn tekijät, mutta ei myöskään asiakkaat/potilaat. Toisaalta rahaa tai ainakaan haluja maksaa hoidosta yhtään enempää ei kenelläkään tunnu olevan.
Juha Sipilän hallitus poisti kulukorvauksen omaehtoisesta koulutuksesta, mutta kulukorvauksen saa työmarkkinatori sivuilla oleviin koulutuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Naisvaltainen ala, niin on paljon sairaslomia kun ollaan raskaana ja kun usein nainen joutuu jäämään kotiin hoitamaan sairasta lasta.
Hallitus leikkaa ensi vuonna sairaslomarahoja eli tulee vähemmän palkkaa hoitajan tilille, jos sairastaa.
Lisäksi saa myös julkisella helposti kohta irtisanoa.
Äärimmäisen oikein ja luonnollista! Loppuu se saikku-luippaminen! Naisethan ne varsinkin on kunnostautuneet tuossa demaroinnissa.
Opiskelu ei myöskään edellytä minkäänlaista lupaa miltään työvoimaviranomaisilta jos ei työttömyysetuuksia nosta. Suomessa on oikeus vaihtaa alaa ihan kenellä tahansa - myös hoitoalan henkilöstöllä.
Vierailija kirjoitti:
Heh. Mahdollisuuksia alanvaihtoon on aika paljon muitakin kuin työttömyyskorvauksella opiskelu :-) Hoito- ja hoiva-alan koulutuksen vahvuus on se että voi keikkailulla rahoittaa opintonsa. Osa myös säästää opiskelua varten ja osalla tukee puoliso. Joillakin on perintöä tai muuta omaisuutta millä opiskelut rahoitetaan. Kyllä me hoitajat keinot keksitään jos on pakko, ei sun siitä tarvitse huolehtia :-)
Hyvinvointialue lopettaa keikkahoitajien käytön, koska hallitus leikkaa 500 miljoonaa sotesta. Siitä oli juttu lehdessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvinvointialue lopettaa keikkahoitajien käytön, koska hallitus leikkaa 500 miljoonaa sotesta. Siitä oli juttu lehdessä.
Lisäksi määräaikaisten työsopimuksia ei jatketa eikä oteta eläkkeelle jäävien tilalle ketään. Vanhusten ympärivuorokautisen hoivan paikkoja lopetetaan.
Sairaanhoitajaksi opiskelemaan haki vuosi sitten 27678 ja pääsi vain 2773.